Mäkään en ymmärrä, että miksi lopettaa, jos ei siihen ole mitään suurempaa syytä. Mulla sattuu ainakin olemaan kaveripiirissä aika paljon tyyppejä, jotka on omasta mielestäni lopettaneet aivan turhaan. Kumma juttu, mutta myös iso osa on lopettanut juuri yhden ystävän painostuksesta, kun tämä on sanonut heille, että eikös ole jo aika lopettaa, kun lapsesi on aika iso jo (juurikin puolivuotiaana)...

Minulle myös ihmeteltiin sitä, että miksi oikein vielä jatkoin imettämistä. Minäkin nimittäin alkujaan ajattelin, ettei yli 6 kk:ta tee mieli imettää, mutta jatkoimpa vaan, koska se on järkevämpää (enkä voinutkaan luopua, kun se vauva vaan oli niin ihana pikkuinen lupsuttelija

). 11 kuukautiseksi sain vauvaa syötettyä edes kerran päivässä, kunnes vauvan kiinnostus alkoi lopahtamaan, kun ei sitä maitoa tullut enää yhtä tuhdisti. Olin myös jo uudestaan raskaana, joten ihan ok mun puolesta. Suurin osa näistä ystävistäni on muuten korkeasti koulutettuja.
Mua ei kyllä siis hirveästi kiinnosta, että muut haluaa lopettaa. Mikäs siinä? Tehköön miten haluaa, eipä se mua kiinnosta. Ainoa mitä keksin omasta päästäni, että tuosta voisi olla haittaa (HUOM. siis omasta päästäni, mitään tutkimuksia en ole lukenut ja tämä on täysin omaa spekulaatiota) on se, että lapselta riistetään aika paljon tuossa kontaktia äidin läheisyydestä, joka voisi jättää jotkut arvet tunne-elämään. Toisaalta, äiti joka ei turhamaisista syistä halua jatkaa muutenkaan imettämistä, on varmaan muutenkin vähän kylmä, joten lapsesta tulisi varmaan muutenkin kylmempi. Tämän lisäksi ajattelin, että osittais imetys saattaa ehkäistä joitakin sairauksia, joka toisaalta säästäisi veronmaksajien rahoja, mutta tämäkin on täysin omaa spekulaatiota, vaikka onhan niitä kaikenlaisia tutkimuksia suuntaan ja toiseen. En nyt hirveästi laita painoa näille spekulaatioilleni, enkä arvostele ystävieni valintaa. Tehköön kuten tykkäävät ja minä teen kuten itse näen parhaaksi. Loppuen lopuksi heidän rahathan siihen korvikkeeseen hupenevat.
Moni täällä on vastaillut sitä, että kun vauva oikeastaan vieroitti itsensä, mutta tuohan on taas eri asia. On siis eri asia, että vieroittaako vauva, vauva äiti "muuten vaan". Tässä oli siis kyse siitä, että vain äiti tekee sen päätöksen kysymättä vauvan mielipidettä. Mä olen kylläkin myös sitä mieltä, että joktut äidit antavat aika helpolla periksi, kun vauvalle ei joku hetki vaan maistukaan... No mutta, oma päätös tämä on. Ei siis mua hirveästi hetkauta, mutta nämä on vaan mun huomioita. En tod arvostele ketään ystävääni, vaikka pääni sisällä saatankin ihmetellä, mutta on mulla muutankin ajateltavaa kuin jaksan päätäni tällaisella vaivata.