Miksi lopettaa tieten tahtoen alle 1-vuotiaan imetys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiinnostunut .
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiinnostunut .

Vieras
Ihmettelen suuresti kun tuttavapiirissäni eräs reilun puolivuotiaan vauvan äiti, jolta tulee maitoa ja imetys sujuu, on nyt päättänyt lopettaa imetyksen. Hän sanoi että hänen mielestään vauva on jo niin iso, että hän ei enää halua imettää. En kertakaikkiaan tajua. Eikös äidinmaito ole kuitenkin paljon parempaa ravintoa kuin korvike? Ja jos alle 1-vuotiaalle ei saa antaa tavallisia maitotuotteita, miksi ihmeessä ryhtyä korvikerumbaan tahallaan? Aivan eri asia on tietysti se, jos maidon tulo loppuu tai lapsi itse kieltäytyy rinnasta, näitäkin käy monille ja se on harmillista mutta en ole ennen kuullut kenekään itse tieten tahtoen lopettaneen imetystä. Ymmärtääkö joku mikä tässä on pointtina?

No tuota, asiahan ei sulle kuulu. Eikö? Jokaisella on omat motiivinsa näissä imetysasioissakin. Eikä niitä tarvitse kaikille puolitutuille toitottaa. Olisihan tuttavasi voinut valita senkin ettei imetä ollenkaan. Puoli vuottakin imetystä on jo todella hyvin.

mulle tuli täst jotenki "syyllinen" olo... mielelläni olisin imetystä jatkanut ja maitoa tuli ainakin jonkun verran, mutta vauva (n.8kk) ei käynyt rinnalla kun kerran päivässä ja siinäkin oli vain hetken.. monta kertaa päivässä tarjosin rintaa mutta ei kelvannut..
en usko että n.100ml maitoa minkä hyvällä säkällä saatto tissistä ottaa (korkeintaan) riittää vuorokaudeksi pienelle.. joten tein tietoisen päätöksen ja rupesin antamaan korviketta jota toinen juo vähintään 100ml aterialla.. tissille ei ole edes pyytänyt..

No okei, toi nyt menee vielä siihen että lapsi ite lopetti rinnan syömisen, mut jotenki silti tää vaan iskoutu muhun tää teksti..

saattaahan olla että kaveriasi vaan jotenkin ällöttää imettäminen.. niitäkin tapauksia on.. joten todella kauan hän on jaksanut imettää.. myöskin voi olla että jos lapsi puree paljon äitiä ja vemputtaa eestakas että syökö vai ei niin voi olla että äidin jaksaminen ei enää riitä kun lapsi on jo sen verran vanha..

Imetyksen kesto korreloi äidin koulutustason kanssa useissa tapauksissa. Eri asia tosiaan jos lapsi kieltäytyy rinnasta tai maidon tulo lakkaa, mutta juuri matalasti koulutetut äidit lopettavat imetyksen useammin itse, näin olen ainakin omissa tutuissani huomannut. Eivät ilmeisesti oikein ajattele asiaa sen pidemmälle. Samat tyypit eivät myöskään halua käyttää kestovaippoja. Tietenkään kaikki matalasti koulutetut eivät toimi näin, mutta yleisempää se tuntuu heillä olevan.

ehkä vauva ei viihdy rinnalla ja vieroittautuu itse? Meillä liikkumisen alettua ei oo tissillä olo maittanut. Imetän silti vielä iltaisin ja kerran päivällä, ikää alkaa olla vuosi, joten ehkä kohta tämän voi lopettaakin... Olen myös pelännyt, että saako tarpeeksi maitoa/pv, mutta enpä oo korvikettakaan antanut, kun muita maitotuotteita sai sitten 10kk aloitella kuitenkin ja nyt jo ihan maitoakin.

ehkä vauva ei viihdy rinnalla ja vieroittautuu itse? Meillä liikkumisen alettua ei oo tissillä olo maittanut. Imetän silti vielä iltaisin ja kerran päivällä, ikää alkaa olla vuosi, joten ehkä kohta tämän voi lopettaakin... Olen myös pelännyt, että saako tarpeeksi maitoa/pv, mutta enpä oo korvikettakaan antanut, kun muita maitotuotteita sai sitten 10kk aloitella kuitenkin ja nyt jo ihan maitoakin.

Mä olin etukäteen ajatellut imettää vain kuusi kuukautta, koska ajattelin, että kovin ison vauvan imettäminen on aika äklöä... No, mielipide tietysti muuttui oman lapsen kohdalla, mutta imetys jatkui silti vain 8 kk:n ikään. Syynä toive saada kuukautiset ja pikkusisarus. Myönnän, että imetys on tosi kätevää pullorumbaan verrattuna, joten vähän harmittaa. Mutta syy tämäkin.

ap, kyseessä on tuttavasi oma päätös. Asia ei kuulu muille, eikä hänen tarvitse perustella sitä muille. Onko vauva terve? Hyvin hoidettu? Rakastettu? Jos vastaus on kaikkiin kyllä, niin sun tehtävä on keskittyä ihan vaan omaan vauvaan ja antaa hänen olla juuri sellainen äiti kuin hän on.

niin, ja vielä piti mainita, että tiedän lähipiiristä pari äitiä, jotka ovat lopettaneet noilla main imetyksen, heille se on kuitenkin ollut surullinen juttu eikä oma päätös. Tuo syyllistäminen ei kyllä oo yhtään kivaa!!!
Oon samaa mieltä, että puoli vuotta imetystäkin on jo hyvin. Lapset ovat erilaisia, ja toiset eivät niin kaipaa rintaa tai rintamaitoa, ja heidän kanssaan imetyksen jatkaminen vaatii enemmän kuin tissitakiaisten ;)

Minä lopetin imetyksen kun vauva oli 9 kk. Oltiin pari viikkoa reissussa ja siellä päiväimetykset jäi ihan itsestään pois. Ilta- ja aamuimetyskin sitten kun niin päätin. Olin kyllä kahden vaiheilla, jatkaako vai lopettaako ja meinasin kerran jos toisenkin aloittaa imetyksen uudestaan. Mulla ei ollut mitenkään kovin tunnepitoista suhtautumista imetykseen. Kätevä tapa ruokkia lapsi ja siinä se. En nauttinut siitä erityisemmin, enkä kokenut ikävänäkään.

Vauva on alusta asti huolinut pullon ja korvikkeen, mutta silti tuli tunne että lapsi on liian riippuvainen minusta. Tai oikeammin tissini olivat liian riippuvaiset lapsesta. =) Olisihan imetystä voinut jatkaa pidempäänkin, mutta korkeintaan sinne 1-v asti (tämä on henk.koht mielipiteeni). Päätös ei ollut helppo, ja yllätyin siitä miten haikealta imetyksen lopetus kuitenkin tuntui.

Nyt olen kuitenkin tyytyväinen. Vieroitus sujui todella helposti. Vauva juo korvikkeensa nokkamukista. Mitään pullorumbaa meillä ei ole. Samaa mukia käytetään päivä, toki huuhtelen mukin joka aterian jälkeen. Illalla sitten tiskaan mukin. Ei tarvitse keitellä pulloja tai tutteja. Maitokin kelpaa vauvalle jääkaappikylmänä, joten en ole kokenut korvikkeen antamista mitenkään hankalaksi imetykseen verrattuna.

Joo, on aivan eri asia jos vauva kieltäytyy rinnasta tai maidon tulo loppuu, eli imetys loppuu vaikka äiti itse tahtoisi jatkaa. Tämä on surullista tietenkin äidille enkä tietenkään sitä kyseenalaista etteikö näin usein kävisikin, mutta kyse oli siitä, että maitoa tulee ja vauva viihtyy rinnalla mutta äiti nimenomaan haluaa lopettaa imettämisen ja antaa lapselleen mieluummin korviketta.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa-aa jatkaa...:
niin, ja vielä piti mainita, että tiedän lähipiiristä pari äitiä, jotka ovat lopettaneet noilla main imetyksen, heille se on kuitenkin ollut surullinen juttu eikä oma päätös. Tuo syyllistäminen ei kyllä oo yhtään kivaa!!!
Oon samaa mieltä, että puoli vuotta imetystäkin on jo hyvin. Lapset ovat erilaisia, ja toiset eivät niin kaipaa rintaa tai rintamaitoa, ja heidän kanssaan imetyksen jatkaminen vaatii enemmän kuin tissitakiaisten ;)

Mäkään en ymmärrä, että miksi lopettaa, jos ei siihen ole mitään suurempaa syytä. Mulla sattuu ainakin olemaan kaveripiirissä aika paljon tyyppejä, jotka on omasta mielestäni lopettaneet aivan turhaan. Kumma juttu, mutta myös iso osa on lopettanut juuri yhden ystävän painostuksesta, kun tämä on sanonut heille, että eikös ole jo aika lopettaa, kun lapsesi on aika iso jo (juurikin puolivuotiaana)... :o Minulle myös ihmeteltiin sitä, että miksi oikein vielä jatkoin imettämistä. Minäkin nimittäin alkujaan ajattelin, ettei yli 6 kk:ta tee mieli imettää, mutta jatkoimpa vaan, koska se on järkevämpää (enkä voinutkaan luopua, kun se vauva vaan oli niin ihana pikkuinen lupsuttelija :)). 11 kuukautiseksi sain vauvaa syötettyä edes kerran päivässä, kunnes vauvan kiinnostus alkoi lopahtamaan, kun ei sitä maitoa tullut enää yhtä tuhdisti. Olin myös jo uudestaan raskaana, joten ihan ok mun puolesta. Suurin osa näistä ystävistäni on muuten korkeasti koulutettuja.

Mua ei kyllä siis hirveästi kiinnosta, että muut haluaa lopettaa. Mikäs siinä? Tehköön miten haluaa, eipä se mua kiinnosta. Ainoa mitä keksin omasta päästäni, että tuosta voisi olla haittaa (HUOM. siis omasta päästäni, mitään tutkimuksia en ole lukenut ja tämä on täysin omaa spekulaatiota) on se, että lapselta riistetään aika paljon tuossa kontaktia äidin läheisyydestä, joka voisi jättää jotkut arvet tunne-elämään. Toisaalta, äiti joka ei turhamaisista syistä halua jatkaa muutenkaan imettämistä, on varmaan muutenkin vähän kylmä, joten lapsesta tulisi varmaan muutenkin kylmempi. Tämän lisäksi ajattelin, että osittais imetys saattaa ehkäistä joitakin sairauksia, joka toisaalta säästäisi veronmaksajien rahoja, mutta tämäkin on täysin omaa spekulaatiota, vaikka onhan niitä kaikenlaisia tutkimuksia suuntaan ja toiseen. En nyt hirveästi laita painoa näille spekulaatioilleni, enkä arvostele ystävieni valintaa. Tehköön kuten tykkäävät ja minä teen kuten itse näen parhaaksi. Loppuen lopuksi heidän rahathan siihen korvikkeeseen hupenevat.

Moni täällä on vastaillut sitä, että kun vauva oikeastaan vieroitti itsensä, mutta tuohan on taas eri asia. On siis eri asia, että vieroittaako vauva, vauva äiti "muuten vaan". Tässä oli siis kyse siitä, että vain äiti tekee sen päätöksen kysymättä vauvan mielipidettä. Mä olen kylläkin myös sitä mieltä, että joktut äidit antavat aika helpolla periksi, kun vauvalle ei joku hetki vaan maistukaan... No mutta, oma päätös tämä on. Ei siis mua hirveästi hetkauta, mutta nämä on vaan mun huomioita. En tod arvostele ketään ystävääni, vaikka pääni sisällä saatankin ihmetellä, mutta on mulla muutankin ajateltavaa kuin jaksan päätäni tällaisella vaivata.

että imetän 11 kk ikäistä ihan tosta vaan ja aion jatkaa vaikka 1,5 - 2 -vuotiaaksi, jos sujuu yhtä hyvin kuin nytkin. Imetys ei sinänsä kiihota, mutta on helppoa ja kätevää. Se on erittäin kätevä keino rauhoittaa vauvaa, jos hän on levoton. Kaiken huippuna tunnustan, että usein nukutan vauvan rinnalle ja se käy hetkessä. Imetän vieläkin jopa öisin eikä se mua haittaa.

Tuttipulloa tai korviketta en osaisi edes käyttää, ostettiin yksi purkki varmuuden vuoksi kaappiin ennen vauvan syntymää.Heitin sen pois, kun päivämäärä umpeutui ja vauva oli jo 7 kk. Näin siis kaikesta ympäristön kummastelusta ja suoranaisesta painostuksesta huolimatta. tein näin, koska se tuntui minusta oikealta ja luonnolliselta ja oli helppoakin (ensimmäisten 3 kk jälkeen). Siksi vaan kerron, että näinkin tämä hyvin käy, vaikka mulle on paljon muuta muistuteltu... Ja vauva on tyytyväinen ja ollut ikänsä terve.

Minä lopetin esikoiseni imettämisen n. seitsemän kuukauden iässä ns. tieten tahtoen. Olen korkeasti koulutettu äiti.

Pidän tätä ketjua kyllä tosi ihmeellisenä, mikä ihme se saa jotkut äidit kuvittelemaan itsensä niin paljon paremmiksi kuin muut. Ihan naurattaa nuo spekulaatiot siitä, kuinka riistetään pieneltä läheisyys äidin turhamaisuuden takia. Siinä on tainnut kirjoittaja tukehtua omaan erinomaisuuteensa aika pahasti. Eiköhän anneta jokaisen ruokkia omat lapsensa niin kuin parhaaksi näkevät. Jokainen meistä varmasti yrittää parhaansa. Läheisyyttä lapsi saa takuulla muutenkin kuin rinnalla. Sitä ei ainakaan omalta lapseltani ole puuttunut imetyksen lopetuksen jälkeen.

Minulle imettäminen oli epämiellyttävää koko imetysajan. Poikani ei pitänyt koskaan imetyksestä, vaan tempoili, riuhtoi, sai rintaraivareita. Jännitin imetystilanteita niiden epävarman sujumisen vuoksi. Imetin pelkästään velvollisuudentuntoni vuoksi, täysimetin 5 kk ikään.

Menin töihin lapsen ollessa 9 kk ja mieheni jäädessä hänen kanssaan kotiin. Siksi päiväimetys oli lopetettavakin tuohon mennessä. Kun aloin imettää vain iltaisin ja aamuisin, maitoa alkoi tulla niin vähän, että lapsi alkoi kieltäytyä rinnalta entistä useammin.

Olin koko imetysajan hormonihuuruissa ja todella väsynyt, joten parisuhteemme oli tuolloin täysin pohjamudissa. Harkitsimme jopa eroa. Tietenkään en arvannut mielialani paranevan imetyksen loppumisen jälkeen, joten tämä nyt ei varsinaisesti ollut imetyksen lopettamisen syynä.

Eli jos kootaan: Syynä imetyksen lopettamiseen oli se, että lopulta annoin itselleni luvan lopettaa, katsoin yrittäneeni parhaani ja antaneeni lapselleni äidinmaitoa niin kauan kuin omat mahdollisuuteni sallivat.

Nyt odotan toista lastani ja olen ottanut tavoiteeksi, että jaksaisin taas sen reilun puoli vuotta imetystä.

Ihmeellinen ketju, jonka lähtökohtakin on toisten syyllistäminen. Toiv. omassa tuttavapiirissä ei ole yhtään tällaista besserwisseriä. Aion imettää täsmälleen niin kauan tai vähän aikaa kun itsestä lapseni äitinä hyvältä ja järkevältä tuntuu - olettaen, että olen siinä onnellisessa tilanteessa että edes voin itse vaikuttaa asiaan!

joo, mullakin on 11kk vauva, jota imetän edelleen, myös öisin, kun en oo jaksanut vierottaa. Tai: lähinnä öisin, sillä tää kuopuksemme ei nykyisin paljon maitoa päivisin ota, vaikka kuinka tarjoaisi! Olenkin ajatellut, että taitaa olla aika kypsä lopettaa imetys, ainoastaan iltaimetyksessä on hyötynä se rauhoittuminen... on toki haikeaa!! Meille ei ehkä enää tuu vauvoja, joten voivat olla viimeiset imetyshetket edessä.

Tsemppiä vaan kaikille, joilla on rintaraivareita, malttamaton vauva, imetys sattuu tai muita ongelmia. Itse olen onnellinen, että olen pystynyt näin pitkään imettämään, vaikka omat ongelmat on meilläkin olleet, mutta ei ylitsepääsemättömiä juttuja kuitenkaan.

9 kk vanha lapsi joka oli LIIAN riippuvainen minusta, herranjee, kyllähän tuon ikäisen nyt pitäisi olla jo itsenäinen selviäjä, ja täysin vieroittunut vanhemmistaan. MIKÄ TEITÄ IHMISIÄ VAIVAA! Ja monikaan äiti ei tajua että lehmänmaitoa ei saisi antaa alle 10 kk vanhalle, kun myydäänhän kaupoissa maitoa sisältäviä purkkiruokia ja vellejä jo muutaman kuukauden ikäisille. Lopettakaa imetys mahdollisimman varhain, tai itse asiassa parempi jos ette aloittaisi ollenkaan, ettei vaan tyhmyys siirry lapsiinne... Suosituksilla ei ole mitään väliä kun pikkuinen vauva takertuu liikaa minuun jos imetän monta kuukautta ja sitten en voiviedä sitä muualle hoitoon ja sit se ei ainakaan KOSKAAN totu muihin hoitajiin, ja mä en pääse ainakaan moneen kuukauten baanalle...

halua sitä oman lapsen terveyttä ajatella ja sen takia imettäisitte pitkään , niin oman itsenne vuoksi. Imetys suojaa rintasyövältä. Vaikka pilallahan ne tissit kuitenkin on roikkuvat lötköt pitkän imetyksen päälle.. Ihmeellistä on ympäristön painostus hyvin sujuneen imetyksen lopettamiseksi ja kiinteiden aloitus höpötys jo kuukauden iässä! ja juurikin ne äidit jotka eivät ole itse juurikaan imettäneet, niitä ylensä ärsyttää se että olen täysimettänyt lapsiani puolivuotiaaksi.

Joo, tuntuu välillä siltä, että ne äidit, jotka ovat valinneet olla imettämättä vaikka se olisikin mahdollista, haluavat vetää muut mukaan imettämättömyyteen. Myös useat niistä, jotka ei itse halua imettää julkisilla paikoilla halveksivat niitä jotka näin tekevät. Aika kamalaa... Niin luonnollinen asia kuin imettäminen on.

Itse imetin lastani 7 kuukautta, sen jälkeen imetys jäi vähän niin kuin yhteisestä päätöksestä. Vauva alkoi hylkiä, minä en sitten enää niin kamalasti tarjonnutkaan.

Minä en tajua tätä jeesustelu-meininkiä täällä taas. Minusta se on jokaisen oma asia imettääkö kuinka pitkään vai imettääkö ylipäätään. Taas tämä perinteinen hyvä äiti -huono äiti -tappelu käynnissä täällä. Te jotka imetätte niitä lapsianne niin tissi suuhun vaan ja olkaa tyytyväisiä siitä, että näin on. Mutta mitä varten te puututte naapurin Maijan imettämättömyyteen. Mutta samat sanat myös naapurin Maijalle. Antaa Tertun imettää jos näin on. Ei ole sulta pois. Nämä helvetin imetyskeskustelut pitäis lailla kieltää tällä palstalla. Aina tulee nämä fanaatikot haukkumaan imettämättömät ja päin vastoin.

olen korkeasti koulutettu myos. esikoistani imetin 8kk, kuopus on nyt 7kk ja edelleen imetan mutta kohta haluaisin lopettaa. imetys on minusta mukavaa, mutta aika aikaansa kutakin. esikoisen kohdalla imetyksen lopettaminen helpotti elamaa huomattavasti. han mm. alkoi nukkua taysia younia (imetyksella heraili 2h valein) ja paiviin tuli pullosyottojen myota selkeampi rytmi. lisaksi mina paasin mm. joskus kaymaan elokuvissa, kun vauva ei ollut enaa minun tisseistani niin riippuvainen.
minusta 6kk on jo todella hyvin imetysta, ja siina ajassa ehtii vauva saada aidinmaidosta suurimman hyodyn. ihan naurettavaa ajatella etta kunnon imetysta on vain vahintaan vuoden mittainen imetys. ahdas ajatusmaailma taman ketjun aloittajalla.

Alkuperäinen kirjoittaja :(((:
Joo, tuntuu välillä siltä, että ne äidit, jotka ovat valinneet olla imettämättä vaikka se olisikin mahdollista, haluavat vetää muut mukaan imettämättömyyteen. Myös useat niistä, jotka ei itse halua imettää julkisilla paikoilla halveksivat niitä jotka näin tekevät. Aika kamalaa... Niin luonnollinen asia kuin imettäminen on.

Joo, tuntuu välillä siltä, että ne äidit, jotka ovat valinneet imetykseen täyshurahtamisen, vaikka imettäminen, tai sen jatkaminen pitkään, ei kaikille ole edes mahdollista, haluavat syyllistää kaikkia niitä, jotka eivät imetä. Myös useat niistä, jotka eivät itse halua imettää julkisilla paikoilla saavat halveksuntaa osakseen niiltä, jotka näin tekevät.

Missä on suvaitsevaisuus?

Alkuperäinen kirjoittaja Ei voi olla totta:
Alkuperäinen kirjoittaja :(((:

Joo, tuntuu välillä siltä, että ne äidit, jotka ovat valinneet imetykseen täyshurahtamisen, vaikka imettäminen, tai sen jatkaminen pitkään, ei kaikille ole edes mahdollista, haluavat syyllistää kaikkia niitä, jotka eivät imetä. Myös useat niistä, jotka eivät itse halua imettää julkisilla paikoilla saavat halveksuntaa osakseen niiltä, jotka näin tekevät.

Missä on suvaitsevaisuus?

Haloo! Kyse ei ole mistään "hurahtamisesta" imetykseen vaan imetys on aivan luonnollista! :D Tässä ketjussa ei myöskään yhä ole kyse niistä, joille imetys ei vaan ollut mahdollista, vaan niistä, jotka ovat itse valinneet olla imettämättä, vaikka mitään esteitä asialle ei olisi muuten ollut. Ei julkisilla paikoilla imettäviä kiinnosta, että kaikki eivät halua julkisesti imettää. Sitä toki ihmetellään, että miksei, mutta ei ketään sen enempää kiinnosta. Itsepähän täytyy äidin aina sitten jonnekin nurkan taakse kipittää.

Yhteistyössä