Miksi luottokortin omistaminen tai saati sillä maksaminen yhdistetään velaksi elämiseen ja siihen, että ei olisi varaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Snowpatrol
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Snowpatrol

Jäsen
16.05.2012
364
0
16
Tottakai sekin on yleistä, että maksetaan luotolla, kun ei ole muuten rahaa. Meitä on moneen junaan.

Miksi automaattisesti ajatellaan, että luottokortti olisi joku velkakortti ja se hankitaan siksi, koska sillä voi maksaa, jos ei muuten rahat riitä?

Mies esim. tilaa ulkomailta aina urheiluvaatteita ja välineitä, koska monia ei saa Suomesta ja ne tulee halvemmaksi tilata. Tilaaminen ei onnistuisi mitenkään ilman luottokorttia.
Itsekin tykkään perus elloksen sijaan tilailla monista brittiläisistä vaatekaupoista, koska valikoima on mieluisampi ja hinnat silti samat. Tilaamiseen on pakko olla luottokortti useissa firmoissa. Paypal käy vain harvoihin.

Matkustetaan paljon. Monesti kun ollaan vuokrattu auto ulkomailla, on ollut pakko olla luottokortti. Ilman luottokorttia ei olisi auton vuokraus onnistunut kaikissa paikoissa.
Jos tilataan lennot suoraan ulkomaalaisen lentoyhtiön sivuilta, monet vaativat luottokortin. Ilman luottokorttia lentoja ei saisi. Monet hotellitkin nykyään haluavat varmistumisen saapumisesta luottokortilla.

Mäkin harrastan ulkomailta tilaamista. Oon huomannut, että vaatteet saa paljon halvemmalla ulkomailta tilattuna, kuin Suomesta. Tilaan myös meikit ja hajuvedet lähes aina ulkomailta, koska ne tulee postareiden kanssa silti halvemmaksi. Luottokortti on pakko olla tilaamiseen. Mulla on yli 4000e kuukausipalkka ja tileillä rutkasti säästöjä, joten kyse ei ole siitä, ettenkö voisi heti maksaa niitä. Monet nettikaupat nyt vaan vaativat sen luottokortin ja ilman sitä ei tilailla.

Mekin reissataan paljon ja ulkomailla luottokortti on kätevä ja käy joka paikassa. Me ei saatu vuokrattua Unkarissa autoa (tästä on jo 10v), koska meillä ei ollut luottokorttia.

Ite maksan kaikki ostokseni aina luottokortilla ja sitten maksan koko luottokorttilaskun kerralla pois, kun se tulee. Ikinä ei ole mitään rahaongelmia ollu. Samaa mieltä oon apn kanssa.

Samaa olen joskus ihmetellyt. Mä maksan joskus luottopuolella ihan normaaleja kauppaostoksiakin, jos ei käyttötilillä satu olemaan tarpeeksi rahaa. Mulla on kuitenkin muitakin tilejä, joihin vaan ei ole korttia. Me ollaan sitä paitsi aina maksettu luottokorttimaksut kokonaisuudessaan heti seuraavan kuun lopussa eli koskaan ei ole maksettu ostoksista korkoakaan. Itse asiassa siinä mielessähän luottokorttia kannattaisi käyttää enemmänkin, koska saa korotonta maksuaikaa 1-2kk.

Varattomat ei edes saa luottokorttia.

Mulla on kolme luottokorttia. Käytän nettiostoksiin ja ulkomailla. EI ilman luottokorttia saa monestakaan paikassa netissä tilattua ja luottokortti on myös turvallinen nettiostoksissa. Matkoilla ei tarvi miettiä valuutanvaihtoja tai sitä, onko rahaa varattu riittävästi. Kortin kanssa sitä on aina oikea määrä :)

paitsi ap:n mielikuvitus.

Itse en ainakaan. Juu, tottakai välillä ja tilanteesta riippuen luottokortti voi olla hätävara jos on rahat loppuu esim. työttömillä, opiskelijoilla ym. Mutta itse hankin luottokortin juurikin lentojen ostamiseen (vaikka nykyisinhän käteiskortit käyvät monissa paikoissa). En myöskään tunne ketään, joka luottokortin olisi hankkinut vain velaksi elämiseen.

Me maksetaan isot esim. kodinkoneostokset Visalla, jolloin siihen tulee myös se joku takuu.

Olen töissä myyjänä ja kyllä sen asiakkaista näkee, kenellä kortti on köyhyyden takia ja kenellä päinvastoin. Köyhät sanovat (ennen ku tuli sirulukijat) häpeillen ja melkein kuiskaten että "luotolle". Ja hyvävaraiset yleensä keski-ikäiset ja sitä hieman vanhemmat miehet heittävät reteästi kortin tiskin ja tokaisevat että "laitapa vaikka luotolle".

[QUOTE="vieras";26537841]Varattomat ei edes saa luottokorttia.

Mulla on kolme luottokorttia. Käytän nettiostoksiin ja ulkomailla. EI ilman luottokorttia saa monestakaan paikassa netissä tilattua ja luottokortti on myös turvallinen nettiostoksissa. Matkoilla ei tarvi miettiä valuutanvaihtoja tai sitä, onko rahaa varattu riittävästi. Kortin kanssa sitä on aina oikea määrä :)[/QUOTE]

Opiskelijat saa luottokortin ja ei ne yleensä kovin rikkaita oo :D

Luottokorttia tulee käytettyä Chartis-takuun vuoksi, mutta kaikki kosmetiikka- ja vaateostokset teen netissä debit-kortilla. Se käy nettikauppoihin ulkomailla siinä missä creditkin. Tietty jos kaupan kanssa tulisi häikkää, Luottokunnalla taitaa hoitua "reklamointi" helpommin, mutta eipä ole ollut tarvetta.

Siis käykö debit kortti netissä, ja mitä pitää tehdä, että sitä voi käyttää?
Mä olen niin köyhä, etten luottokorttia saisi, joten mulla tarttee rahat olla kaikkeen. Mutta toki toi jostain tilaaminen, millä ei ole verkkopankkisopimusta suomalaisten pankkien kanssa, kiinnostaisi.

[QUOTE="vieras";26537841]Varattomat ei edes saa luottokorttia.

Mulla on kolme luottokorttia. Käytän nettiostoksiin ja ulkomailla. EI ilman luottokorttia saa monestakaan paikassa netissä tilattua ja luottokortti on myös turvallinen nettiostoksissa. Matkoilla ei tarvi miettiä valuutanvaihtoja tai sitä, onko rahaa varattu riittävästi. Kortin kanssa sitä on aina oikea määrä :)[/QUOTE]

Kaikkialta olen saanut netissä tilattua ilman luottokorttia. Ei ole vielä sellaista paikkaa tullut vastaan missä ei olisi Visa Electron käynyt.

[QUOTE="vieras";26537920]paitsi ap:n mielikuvitus.

Itse en ainakaan. Juu, tottakai välillä ja tilanteesta riippuen luottokortti voi olla hätävara jos on rahat loppuu esim. työttömillä, opiskelijoilla ym. Mutta itse hankin luottokortin juurikin lentojen ostamiseen (vaikka nykyisinhän käteiskortit käyvät monissa paikoissa). En myöskään tunne ketään, joka luottokortin olisi hankkinut vain velaksi elämiseen.[/QUOTE]

Etenkin tällä palstalla kyllä se luottokortti yhdistetään velaksi elämiseen. Aina noissa luottokorttikeskusteluissa joku käy avautumassa, miten hän ei omista luottokorttia, koska ei halua elää velaksi. Tuskin tämä palsta on ainut, joka on täynnä idiootteja, jotka eivät kykene koskaan ymmärtämän sitä, että luottokortilla maksaminen ei tarkoita sitä, etteikö ostokseen olisi muutenkin varaa.

Ainakin tällä palstalla on edelleen yleinen harhaluulo, että luottokorttia käytetään jos ei muuten ole rahaa ostaa.
Mulla eri säästötileillä yli 60t ja velaton omakotitalo. Mä silti maksan ostoksiani paljon luottokortilla. Mä pidän käyttötilillä aika vähän rahaa ja en jaksa sinne siirrellä edes takaisin rahoja, joten vingutan visaa ja maksan sitten kotona laskun pois.
Matkustaessa luottokortti on helkutin kätevä.

Yksi syy on myös TURVALLISUUS! Luottokortti on turvallinen maksuväline.

Yllättävää ettei täällä ole ketään perisuomalaista luottokorttivihaajaa. Tekisi mieli kysyä sellaiselta miten varata jostain isommasta autovuokraamosta auto jos matkailee vaikka euroopassa tai pohjois-amerikassa?

[QUOTE="vieras";26537920]paitsi ap:n mielikuvitus.

Itse en ainakaan. Juu, tottakai välillä ja tilanteesta riippuen luottokortti voi olla hätävara jos on rahat loppuu esim. työttömillä, opiskelijoilla ym. Mutta itse hankin luottokortin juurikin lentojen ostamiseen (vaikka nykyisinhän käteiskortit käyvät monissa paikoissa). En myöskään tunne ketään, joka luottokortin olisi hankkinut vain velaksi elämiseen.[/QUOTE]

Kyllä yhdistää. Ei ole pitkäkään, kun yksi tuttavani ihmetteli suureen ääneen, MIKSI minulla on luottokortti, vaikka käyn töissä. Hän ei edes tiennyt, ettei luottokorttia edes saa, ellei ole säännölliset tulot, tai sitten amk- tai yliopisto-opiskelija, joilla on x määrä opintopisteitä.
Tutulleni ei mennyt edes mun selittelyn myötä perille, miksi on luottokortti. Hän vain jankkasi edelleen "joo mutta jos on tilillä rahaa niin miksei voi maksaa sillä".

No miksi se luottkortti pitää olla jos on tilillä rahaa??! Eikö se silloin ole köyhyyttä, jos pitää luotolla maksaa? Mä en osta, ellei mulla ole varaa ja siksi en tarvitse mitään visojakaan.

[QUOTE="vieras";26539873]No miksi se luottkortti pitää olla jos on tilillä rahaa??! Eikö se silloin ole köyhyyttä, jos pitää luotolla maksaa? Mä en osta, ellei mulla ole varaa ja siksi en tarvitse mitään visojakaan.[/QUOTE]

Niin mites se auton vuokraus tai lentolippujen tilaaminen?

[QUOTE="Eee";26537805]Ite maksan kaikki ostokseni aina luottokortilla ja sitten maksan koko luottokorttilaskun kerralla pois, kun se tulee. Ikinä ei ole mitään rahaongelmia ollu.[/QUOTE]
Ju, mäkin käytän Visaa maksuaikakorttina - kätevää, kun tulee tililtä vain yksi veloitus sen sijaan, että jokainen ostos näkyis omana nostonaan. Ja nettiostoksiin käytän myös.

Mä käytän yleensä aina luottokorttia kaikkeen ostamiseen, silleen saan vähän rajoitettua turhaa tuhlausta, kun mulla on vaan kahden tonnin luottoraja siinä.

Ja toinen syy on, että laskusta kätevästi näkee kaiken kerralla, mitä on tullut ostettua. Sitten kalliimmat ostokset maksan pankkikortilla.
Ja koko luottokorttilaskun maksan aina kerralla.

Muistan joskus kun tietynlaiset ihmiset näkivät luottokortin käytön "velaksi elämisenä", mutta en ole tällaiseen ajatteluun törmännyt enää vuosikausiin.

Meillä on alunperin luottokortti hommattu jotain ulkomaan reissua varten, nykyään on enimmäkseen käytössä juurikin nettitilausten, hotellivarmistusten, ulkomailla maksamisen jne. takia. Ja tottakai varsinkin isompia juttuja kuten esim. kodinkoneiden ostoa tai auton isompia remppoja on helppo maksaa visalla jotta voi maksaa sitten kun on sopivampaa, ellei satu olemaan sillä hetkellä tilillä.

Electroniin kun vertaa, on normiluotto paljon toimintavarmempi, edelleenkin on monia paikkoja joissa electron ei käy ja varsinkin silloin männävuosina kaatuivat systeemit usein ja muistan muutamat omat kaverit jotka olivat todella usein suossa koska ainoa maksukortti oli visa electron.

Yhteistyössä