MIKSI MAIDONTUOTANTOA ON EHTYNYT!!! En millään tahtoisi lopettaa imetystä, mutt...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Harmittaa ihan tolkuttomasti ja itkettääkin :ashamed:

En siis tälläKÄÄN kertaa onnistunut imetyksessä :(.

Tänäänkin imettäessäni lapsi riuhtoo nänniä suussaan ja lupsauttelee sitä ulos ja tuhtaa kärsimättömänä ja väliajat imee tuttia posket lommolla. Ei nuku kuin 10 minuutin pätkiä ja kaikki viittaa siihen, että on nälkäinen...Ei auta tuo "Imetä vaan"...Lapsi ei pysy kuin puoli minuuttia tissi suussa, sitten sylkee sen ulos, minä tuuppaan takaisin, vauva imee hetken, muttei niele = maitoa ei tule ) ja sylkee taas turhautuneena tissin pois suusta :(

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Harmittaa ihan tolkuttomasti ja itkettääkin :ashamed:

En siis tälläKÄÄN kertaa onnistunut imetyksessä :(.

Tänäänkin imettäessäni lapsi riuhtoo nänniä suussaan ja lupsauttelee sitä ulos ja tuhtaa kärsimättömänä ja väliajat imee tuttia posket lommolla. Ei nuku kuin 10 minuutin pätkiä ja kaikki viittaa siihen, että on nälkäinen...Ei auta tuo "Imetä vaan"...Lapsi ei pysy kuin puoli minuuttia tissi suussa, sitten sylkee sen ulos, minä tuuppaan takaisin, vauva imee hetken, muttei niele = maitoa ei tule ) ja sylkee taas turhautuneena tissin pois suusta :(

P.s. imetys onnistuu myös pumppaamalla. Jos ei rintasyöminen onnistu vauvalta, imettää voi myös täysin pumpun ja pullon avulla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin luitko vai etkö? Vai siis haluatko lopettaa jo..? Kun hyviä vinkkejä saat juuri tuolta imetystukilistalta.

Luin kyllä.

Kuitko sinä yhtään mitä minä juuri edellä kirjoitin?!?

Lapsi EI IME. tuhtaa ja lupsauttelee rintaa suustaa, heiluttelee käsillään turhautuneesti, viskoo päätään...Koittaa kaikin keinoin imeä hetken, mutta kun huomaa, ettei rinnasta tule mitään, sylkee tissin suustaan!

Niin luitko vai etkö? Vai siis haluatko lopettaa jo..? Kun hyviä vinkkejä saat juuri tuolta imetystukilistalta.

Luin kyllä.

Lapsi EI IME. tuhtaa ja lupsauttelee rintaa suustaa, heiluttelee käsillään turhautuneesti, viskoo päätään...Koittaa kaikin keinoin imeä hetken, mutta kun huomaa, ettei rinnasta tule mitään, sylkee tissin suustaan!

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=117

anteeksi että vastaan linkillä mutta kun tuolta sitä tietoa löytyy enemmän. Mulla on kolmen lapsen kokemus imettämisestä ja nuo on niitä ylimenovaiheita. Kohta se jo helpottaa!

Minulle kävi vauvani kanssa juuri noin. Lisämaitoa annoin. En katso hetkeäkään sitä, että vauvani on nälkäinen! Saa kuka palstan "imetysguru" tahansa tulla sanomaan mitä tahtoo, mutta nälässä en vauvaani suostunut pitämään.

Luin kyllä.

Hei, kokeiles ennen imetystä pumpata rinnoista maitoa, jos sitten huolii, kun alkaa maitoa heti virrata, tiheänimun aikaan sitä maitoa on aika työlästä imeä, kun ei heti saa mitään vaan joutuu tekemään työtä. Ootko kokeillu imettää niin että kävelet samalla... Jouduin turvautumaan tähänkin keinoon esikoisen tiheänimun aikaan.

No voi hyvänen aika. Osittaisimetyskin on imettämistä. Tietysti voit antaa vauvalle hieman korviketta, jos hän jää nälkäiseksi. Rintamaito ei lopu, vaikka antaisit korviketta.

Alkuperäinen kirjoittaja MakaPaka:
Minulle kävi vauvani kanssa juuri noin. Lisämaitoa annoin. En katso hetkeäkään sitä, että vauvani on nälkäinen! Saa kuka palstan "imetysguru" tahansa tulla sanomaan mitä tahtoo, mutta nälässä en vauvaani suostunut pitämään.

Ohimennen kysyn, kauanko sen jälkeen vielä imetit..? Auttoiko maidontuloon?

Ohimennen kysyn, kauanko sen jälkeen vielä imetit..? Auttoiko maidontuloon?

Osittaisimetin semmoset kaksi kuukautta, sitten lopetin, koska se alkoi tuntumaan turhalta.

vielä piti lisätä, että annoin myös vähän korvikettakin ensimmäisen tiheänimun aikaan. Ensin 15ml kun oli pahin nälkä ohi. Sitten imetin päälle. Seuraavalla imetyksellä vain 10ml. ja imetin päälle, sitten 5ml ja imetin päälle... lopulta maitoa alkoi tulemaan ilman lisämaitoa. Jos oikeasti tuntuu ettet jaksa kuunnella vauvan nälkäitkua, niin tuokin on mahdollisuus päästä takaisin täysimetykseen :) Tsemppiä!

Mulle on sitten turha kenenkään räjähtää, kerron vain oman kokemukseni.

Lapsellani oli noita tiheän imun kausia 3 ja reilun 6 viikon iässä. Sitten tuli reilu 2kk ja 5kk. Kohdallani se oli muutama päivä pelkästään rinnalla, heräili usein ja kieltämättä nännit verillä ja itku kurkussa hammasta purren imetin. Sitten taas helpotti.
Lapsi myös riuhtoi rintaa, joskus otin aikaa ja saattoi mennä minuuttikin ennen kuin maitoa alkoi herumaan. Sitten sitä tulikin suihkuamalla niin ettei toinen voinut vieläkään imeä ja seurauksena toisinaan huono imuote ja taas rinnanpäät hajalla.
Noiden tuskaisten päivien jälkeen rinnat olivat taas niin täynnä kuin sairaalasta lähtiessä, mutta sopivasti lapsen tarpeille.
Muutaman kuukauden jälkeen rinnat ei enää pingoittuneet kuten alussa ja kieltämättä luulin että nyt ne sitten jäi tyhjiksi ja toimimattomiksi lätyiksi. (Ei onneksi, maitoa kyllä tuli).

Lapsi ei kuitenkaan saanut edes sairaalassa lisämaitoa, vettä tms. vaikka maito nousikin rintoihin kunnolla vasta viidentenä päivänä. Ja alku ei ollut helppo, maito pakkautui, imetys sattui, joskus mietin riittääkö maito. Riitti se sitten kuitenkin ilman lisäruokia. Enkä suinkaan ollut mikään meijeri jolta imetys luonnistuu tuosta vain.

Alkuperäinen kirjoittaja Outis:
Olen kuullut että pullo kaljaa kiihdyttää maidon eritystä. :) Ja voihan sitä kokeilla pilsneriäkin, jos ei halua promilleja.

Ei se kalja mitään maidoneritystä lisää, vaan poistaa kehosta nestettä, jolloin tuntuu siltä että maitoa tulee enemmän.

Imetyksessähän on kysynmnän ja tarjonnan laki: mitä enemän annat, sitäenemmän muodostuu! Keinomaito on ihan turhaa, kun sen oppii ja tajuaa, kuinka helppoa on olla evää mukana joka paikassa. Röyhtäytyä lapsi kunnolla joka kerta, kun ei ime, kunnolla pystyyn vaan ja jos ei muusta syystä tissi kelpaa, käytä silikonia (JOS EHTI TOTTUA JO PULLOTUTTIIN?) - silläkin täysimetys onnistuu:-)

Mut lue tämä uutinen, et tajuat, kuinka kaikki toimii:
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Salainen+osakassopimus+jakaa+vallan+Terveysrahastossa/1135232639353

Mitä enemmän imetystä stressaa, sitä huonommin maitoa tulee, koska herumisrefleksi häiriintyy. Jos herumisrefleksi ei toimi, vauva ei saa rinnoista maitoa kunnolla ja turhautuu, vaikka maitoa rinnoissa onkin. Vauva vaistoaa, jos äiti on hermostunut imetystilanteessa, vauva hermostuu itsekin, äiti hermostuu lisää ja heruminen vaikeutuu entisestään. Sinulla on maitoa ja se todennäköisesti riittää vauvallesi, koita saada stressi imetystilanteista pois.

Herumisen käynnistymistä edesauttaa rentoutuminen, etukumara asento imettäessä saattaa myös auttaa, tai voisiko joku sivellä hartioitasi kun imetät? Herumisrefleksi laukeaa, kun elimistössäsi on oksitosiinia. Oksitosiinia tulee elimistöön, kun koet mielihyvää, esim. kosketuksesta ja olet rentoutunut.

Voit myös kokeilla "pesimistä" vauvan kanssa, eli molemmat peiton alle ilman paitaa. Ihokontakti, lämpö, turvallisuudentunne ja hyvä olo edesauttavat herumisen käynnistymistä, samoin luottamus siihen että maitoa on ja sitä tulee rinnoista tarpeeksi.

Yritä olla stressaamatta imetyksen onnistumista. Sinulla ja vauvallasi ei ole kuitenkaan todellista hätää, sillä jos imetys ei yrityksestä huolimatta onnistu, vauvasi saa kyllä ruokaa ja korvikkeen anto ei missään tapauksessa tee sinusta epäonnistunutta äitiä. Halaus sinulle ja rentoa mieltä!

Ota ihan rauhassa ja imetä niin usein kuin lapsi haluaa.

Tietenkin toinenkin vaihtoehto on... Joka meidän lapsella kävi, luulin että oli kärttynen kun oli nälkänen ja ei nukkunu ja annoin lisää tissiä ja vielä lisää. Varmaan puolen tunnin välein, kunnes tajusin että oli jo niin täynnä, että imemistarve oli vaan kova, mutta masuun jo sattu kun oli niin täysi. Silloin teki sitä että imi vaan vähän ja päästi irti ja taas imi vähän.. Örisi samalla :D Minä tyhmänä luulin että ei kelpaa tai maitoa ei tule :D

No joo, siis teillä voi tosiaan olla tiheän imun kausi menossa. Rintaa vaan reippaasti nassun eteen. Syö kun syö ja ei syö kun ei syö.
Meette sohvalle tai sängylle makoilemaan ja saa syödä kun haluaa ja nukkuu kun haluaa =) Jos vaan riuhtoo eikä maitoa tule, niin sitkeesti vaan tarjoat niin että maito nousee rintoihin ja rupee tulemaan.

Yllättäen ennen vanhaa (kun ei ollu korviketta) maitoa useimmilla äideillä riitti ja toivottavasti vieläkin =)

Yhteistyössä