Miksi meidän 5,5kg kinkku on vasta 72 astetta sisältä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoooh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoooh

Vieras
Ollut jo 12h uunissa 125 asteessa ja ohjeiden tuntiaika ylitetty aikaa sitten, sisälämpö kuitenkin saisi olla vielä pari astetta suurempi...
Juu vasta nyt laitetaan meille kinkkua, kun oltiin sukuloimassa. :D

Me törkättiin 8,5-kiloinen kinkku (sisälämpötila 10 astetta) 120 aseiseen uuniin ja se valmistui tasan 6 tunnissa 78 asteiseksi.

Joten kyllä sulla on joko tosiaan se uuni-, tai mittari rikki.

[QUOTE="a.p";29376414]Jaahas, mittari näyttää kiehuvassa vedessä 90 astetta, voihan vittu. Heitänkö kinkun roskiin vaan?[/QUOTE]

Älä heitä...mun mielestäni kinkku on ihan parasta ylikypsänä. Itse olisin halunnut asteita kinkkuumme paljon enemmänkin (mies puolestaan vähemmän), joten tehtiin kompsomissi.

Maista nyt ainakin ja katso, että miltä maistuu.

mutta nythän s eon kypsä. Sen ohjeen mukaan mitä minä tein oli että72-77 astetta, eikä ollut YHTÄÄN raaka kinkku.
Taisit laittaa kinkkusi uuniin ennekuin mittari näytti+10 astetta.

Miks se oli kääritty folioon? Nuo ohjeet pätevät, jos noudattaa ohjeita, mutta en ole nähnyt yhtään ohjetta, jossa kinkku käärittäisiiin folioon.

Meillä meni 5 kg kinkulla 10 tunia, vaikka lämpötila oli ohjeiden mukainen, 90 astetta. 125 astetta on liikaaa.

Miks se oli kääritty folioon? Nuo ohjeet pätevät, jos noudattaa ohjeita, mutta en ole nähnyt yhtään ohjetta, jossa kinkku käärittäisiiin folioon.

Meillä meni 5 kg kinkulla 10 tunia, vaikka lämpötila oli ohjeiden mukainen, 90 astetta. 125 astetta on liikaaa.

Isältä ohje ja siinä tullut aina joulun paras kinkku (monet paikat kierrelleet ja maistelleet kinkkuja) ja olemme joka joulu kopsanneet tämän hyvän ohjeen. Mummo ja hänen mummo tehnyt samalla ohjeella aina, joten on hyväksi todettu. :)

mutta nythän s eon kypsä. Sen ohjeen mukaan mitä minä tein oli että72-77 astetta, eikä ollut YHTÄÄN raaka kinkku.
Taisit laittaa kinkkusi uuniin ennekuin mittari näytti+10 astetta.

Itse paistan kinkun 92 asteeseen ja se on silloin juuri meidän makuun - ylikypsä muttei silti liian kuiva.1,5 tuntia per kilo on hyvä ohje jonka voi hieman myös ylittää.
Kannattaa ostaa uusi mittari ja lukea vaikkapa netistä ohjeita. Ei se pilalle mene vaikka olisi hieman liian kauan, kinkkupussi on mielestäni parempi kuin folio tai sitten uuniin sellaisenaan ritilälle uunipelli alle jossa on hieman vettä ja rasvat valuu sinne. 110 lämpötilassa tarvittava aika.

[QUOTE="mummeli";29376581]Itse paistan kinkun 92 asteeseen ja se on silloin juuri meidän makuun - ylikypsä muttei silti liian kuiva.1,5 tuntia per kilo on hyvä ohje jonka voi hieman myös ylittää.
Kannattaa ostaa uusi mittari ja lukea vaikkapa netistä ohjeita. Ei se pilalle mene vaikka olisi hieman liian kauan, kinkkupussi on mielestäni parempi kuin folio tai sitten uuniin sellaisenaan ritilälle uunipelli alle jossa on hieman vettä ja rasvat valuu sinne. 110 lämpötilassa tarvittava aika.[/QUOTE]

mulla oli ihn uusi mittari ja se näytti 77 astetta ja oli noin 1tunti /kilo ja kypsä oli. MIttari näytti+7 kun kinkku laitettiin uuniin

Yhteistyössä