Miksi meidän täytyy mennä anopin jouluperinteiden mukaan? Miksi meillä ei saa olla omia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "elli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"elli"

Vieras
Tuli puheeksi anopin kanssa joulusta, joulupukista, kuka ja kenen luokse on menossa jouluna.
Anopin mielestä, meidän on pakko viettä joulua hänen luona, johon kuuluu myös joulupukki. Kuin moni 17 vuotiaskin jaksaa katsoa joulupukki-esitystä?

Meidän lapset ovat jo 14-17 vuotiaat. Sanottiin anopille, ettei joulupukkia enään. Meillä on tarkoitus viettää tämän joulun kotona, perheen kesken. Anopit ja apit ovat tervetulleita meille, mutta itse ollaan kotosalla jouluna.
Anoppi tästä ei tykkänyt yhtään. Meidän kuulemaa täytyy mennä heidän perinteiden mukaan ja tehdä niin kuin he tekivät tähän asti, eli vanhempien luona olo, joulupukki jne.

Mainitsin sitä, että minullakin on vanhemmat jotka haluan nähdä jouluna, eikä niin et ne jää jouluna ulkopuolelle vaan sen takia kun anoppi niin haluaa. Ilmoitettiin vaan että me tehdään omat jouluperinteet tästä lähtien.

Kai minullakin on oikeus nähdä omia vanhempia jouluna jotka asuvat 300 km päässä ja ovat tulossa meille jouluksi?
Onhan meillä oikeus päättää meidän perhen jouluperinteistä?

Me ollaan nyt parina jouluna tehty, niin kuin on itse parhaaksi nähty. Yksi näistä jouluista oli äitini viimeinen, joten halusin olla samassa paikassa kuin hän ja sitten miehellä oli este, ettei voitu mennä jouluksi anoppilaan. No, se on sitten kostettu meidän lapselle, ei ole saanut joululahjoja miehen vanhemmilta, vaikka lahjat kyllä oli hankittu. Niiden antamisen ehtona näyttää siis olevan, että tanssimme appivanhempieni pillin mukaan. Emme aio tanssia jatkossakaan.

Me ollaan nyt parina jouluna tehty, niin kuin on itse parhaaksi nähty. Yksi näistä jouluista oli äitini viimeinen, joten halusin olla samassa paikassa kuin hän ja sitten miehellä oli este, ettei voitu mennä jouluksi anoppilaan. No, se on sitten kostettu meidän lapselle, ei ole saanut joululahjoja miehen vanhemmilta, vaikka lahjat kyllä oli hankittu. Niiden antamisen ehtona näyttää siis olevan, että tanssimme appivanhempieni pillin mukaan. Emme aio tanssia jatkossakaan.
:O

Meillä on tehty omat jouluperinteet jo kun nuorin on ollu 2-vuotias. Ollaan aatto kotona oman perheen kesken. Pikkasen ihmettelen, että sulla on jo noin isot lapset ja tosissaan kysyt tarviiko tanssia anopin pillin mukaan. Me ollaan aina tehty omat päätökset, mikä sopi miehelle ja mulle.

Me olemme olleet kerran appivanhempien kanssa joulu.
Joulupöytä oli todella niukka! Lipeäkalaa ja pari siivua kinkkua. Appiukko oli pahalla tuulella ja tiuski koko illan.
Ihan kauhea joulu.

Sen jälkeen olemme tehneet omien perinteiden mukaan, tai menneet minun äitini luo (jossa lämmin tunnelma,muut sisarukset paikalla, normaali joulupöytä jne..).
Olemme olleet yhdessä yli 10 vuotta, ja vain kerran appivanhempien kanssa...Mutta en aio omaa jouluani pilata kenenkään takia :D

Ollaan myös jokunen joulu tehty silleen, että ollaan kotonan ja jos appivanhemmat tai omat vanhemmat haluavat niin tervetuloa meille.
Mutta tässä kostetaan lapsille, ei lahjoja jos ei mennä just niin kuin anoppi haluaa. Lapset ovat sitä mieltä, että ollaan kotona rauhassa ilman ylimääräistä häslinkiä. Lapsillekin on ollut tärkeä viettää rauhallista joulua.
Tällä kertaa mieskin sanoi äidilleen, että ihan turhaa kysellä lahjaideoita, ollaan kotona, tehdään oman joulun. Ja kun kerran ei tullaakaan teille niin teidän ei tarvitse tuhlata niitä rahoja joululahjoihin niin kuin olette tehneet kun ei tultu sinne jouluksi.

Me tehtiin alkuvuosina niin, että oltiin joka toinen vuosi kotona ja joka toinen anoppilassa. Anoppilassa jumalaton joulustressi: samalla tavalla koristellut piparit joka vuosi, kuusen koristeet samassa järjestyksessä (lasten jäljiltä ne korjataan) jne. Joulupöytään käydessä anoppi on jo niin pinnoissa, et haukkuu vähintään appiukon. Miehen aikuiset sinkkusisaret loukkaantuvat lahjoistaan..Joo, ei oo rauha maassa eikä ihmisillä hyvä tahto. Nyt on seitsemäs vuosi, kun vietetään joulua omassa kodissa putkeen ja kappas kummaa - miehenikin on alkanut tykätä joulusta. Aiemmin ahdistui siitä stressistä. Suosittelen ilman muuta omia jouluper

Meillä on myös monta joulua mennyt että viipotetaan paikasta toiseen; miun vanhemmat, sitten anopille ja sen jälkeen vielä miehen isän luokse... Muutettiin juuri, ja päätettiin että tämä joulu ollaan kotona, ja ilmeisesti anoppi miehensä kanssa on meille tulossa, mistä minä tykkään kun saan itse vähän tehdä ja laittaa, ettei aina mene sinne valmiiseen pöytään.

Ja tämä tuntu olevan jopa miun äidille ok, vaikka hän on sen verran vanhanaikanen, että vähintään yhdeksi yöksi pitäisi jouluna sinne niille mennä.

Juu meillä ei ole lapsia, mutta miun niskaan aina tuo vieritetty.

Eli ap nyt sanoo tiukasti, että vietätte joulun kotona, etkä lähde siittä lipsumaan vaikka mitä mutinaa anopilta tulisi!

Onpa taas anopilla pokkaa suuttua ja vaatia. Laita miehesi puhumaan äidilleen, ei tuollaista komentelua ja syyttelyä tarvitse kuunnella. Vietätte joulun just niin kuin haluatte, anoppi saa mököttää omassa mökissään, jos ei kompromissit ja muiden huomioiminen onnistu. Mulla palais kyllä tommosesta käytöksestä hermot niin pahasti, että pistäisin varmaan välit jäähylle, kunnes mummeli on oppinut käyttäytymään aikuisten lailla.

Ei lahjojen takia kannata pilata jouluja. Me on aina vietetty jouluaatto ja joulupäivä kotona. Aikaisintaan tapaninpäivänä on käyty isovanhempien luona. Joululahjoja ei ole saatu paitsi ensimmäisinä jouluina omilta vanhemmiltani. Syntymäpäivälahjoja isovanhemmilta ei ole ollut koskaan. Eli melää lahjattomuus ei ole mikään kosto vaan tapa. Lapsetkaan eivät ole siitä kärsineet, sillä on itse on huolehdittu, että lapset saavat lahjansa.

Mä sain juuri reilun tonnin palkankorotuksen. Näillä tuloilla pärjään. Ei ole enää pakkoa olla (perinnön toivossa siis) kiltti vanhemmilleni ja anopille. Tulkoon joulu ja kaikki.

Yhteistyössä