Miksi miehen kuuluu käydä armeija?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Chala

Aktiivinen jäsen
04.06.2008
15 887
1
36
Vastaukseksi ei riitä vain 'because'.

Ja jos sinulla (nainen) olisi toimiva parisuhde miehen kanssa jota rakastat ja paljastuu että hän onkin suorittanut siviilipalveluksen tai saanut vaikkapa vapautuksen jostain syystä, loppuisiko suhde todella siihen?
Tämä siis luonnollisesti kysymyksenä heille joiden mielestä intti on ehdottomasti käytävä :)

Siksi että meillä on tossa itärajan takana sellainen naapuri josta ei koskaan tiedä. Arvaamaton kaveri.

Terveydelliset syyt on pätevä syy olla menemättä armeijaan. Suhde ei loppuisi jos mies olisikin käynyt sivarin jos maailmankatsomuksemme muuten sopisi yhteen. Totaalikieltäytyjät taas ovat sellaista jengiä että oksat pois ja pala latvaa. Mutta täytyy myöntää että katson huomattavasti kunnioittavammin niitä vanhoja koulukavereita jotka ovat laskuvarjojääkäreitä (3 kpl) kuin näitä jotka ovat olleet jossain toimistotöissä ja vielä ruikuttaneet kuinka epäreilua on että sivari kestää pitempään kuin armeija!

Miksi totaalikieltäytyjän maailmankatsomus on vaikea hyväksyä? Aika rankan rangaistuksen siitä kuitenkin joutuu lusimaan. Raiskaajatkin pääsee vähemmällä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tunnen yhden totaalikieltäytyjän, joka lusi huumediilereiden ja raiskaajien kanssa periaatteidensa vuoksi. Hän on älykkäimpiä ihmisiä, joita tunnen.

Niinpä. Mun mielestä aika radikaali rangaistus noinkin huikeasta rikoksesta..

Mäkin ihailin yhden tuntemani totaalin suoraselkäisyyttä. Varmaan helpommalla olis päässyt vaikka hankkimalla vapautuksen, jos olisi vaan tahtonut laistaa armeijan käymisestä. Hänellä kyse oli kuitenkin periaatteesta.

Ei kovin moni mene armeijaan isänmaallisuuttaan tai sankarillisuuttaan, vaan suunnilleen samasta syystä kun riparille: no kaikki kaveritkin menee ja se nyt on vaan tapana ja jos tekis jonkun toisen valinnan, joutuis sitä selittelemään. Lisäksi suurimpana houkuttimena varmaan on, että intti on nopein tapa suoriutua koko asevelvollisuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mäkin ihailin yhden tuntemani totaalin suoraselkäisyyttä. Varmaan helpommalla olis päässyt vaikka hankkimalla vapautuksen, jos olisi vaan tahtonut laistaa armeijan käymisestä. Hänellä kyse oli kuitenkin periaatteesta.

Ei kovin moni mene armeijaan isänmaallisuuttaan tai sankarillisuuttaan, vaan suunnilleen samasta syystä kun riparille: no kaikki kaveritkin menee ja se nyt on vaan tapana ja jos tekis jonkun toisen valinnan, joutuis sitä selittelemään. Lisäksi suurimpana houkuttimena varmaan on, että intti on nopein tapa suoriutua koko asevelvollisuudesta.

Tämä on monilla totta, mutta sääliksi kävi pari kaveria jotka silloin 18-19-vuotiaina menivät inttiin ja suunnittelivat tulevansa puolen vuoden päästä pois, mutta auk-nakki tipahti :)

Vähän sivuun kysymyksestä menee, mutta mielestäni koko asepalvelus tulisi muuttaa vapaaehtoiseksi. Armeijaa kuitenkin ihannoidaan ja pidetään "kovien jätkien" juttuna, joten kävijöitä riittäisi. Ei myöskään haittaisi, jos armeijan käynnistä voisi saada vielä nykyistä enemmän pisteitä opiskeluun (jos siis osallistujien vähyys huolestuttaa). Sivareissa ei ole mitään vikaa, mutta senkin orjatyövoiman sijaan voitaisiin antaa oikeita työpaikkoja meidän työttömille ja aatteen takia vankilaan joutuminen on ihan naurettavaa nykyaikaisessa sivistyvaltiossa.

Minulla on ollut sekä armeijan, että sivarin käyneitä kumppaneita eikä voisi vähempää kiinnostaa.

Siksi se on käytävä että on miehiä maata puolustamassa jos sota sattuu syttymään.

Suhde ei loppuisi sen takia on sivari, mutta varmasti naljailisin asiasta edes leikilläni.
Terveydelliset syyt ovat ainoat jotka hyväksyn armeijan välii jättämiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Vähän sivuun kysymyksestä menee, mutta mielestäni koko asepalvelus tulisi muuttaa vapaaehtoiseksi. Armeijaa kuitenkin ihannoidaan ja pidetään "kovien jätkien" juttuna, joten kävijöitä riittäisi. Ei myöskään haittaisi, jos armeijan käynnistä voisi saada vielä nykyistä enemmän pisteitä opiskeluun (jos siis osallistujien vähyys huolestuttaa). Sivareissa ei ole mitään vikaa, mutta senkin orjatyövoiman sijaan voitaisiin antaa oikeita työpaikkoja meidän työttömille ja aatteen takia vankilaan joutuminen on ihan naurettavaa nykyaikaisessa sivistyvaltiossa.

Minulla on ollut sekä armeijan, että sivarin käyneitä kumppaneita eikä voisi vähempää kiinnostaa.

Olen hyvinkin samaa mieltä. Palkka-armeija ja that's it.

Siksi, että sodan aikana miehet ovat rintamalla puolustamassa maatamme. Heillä on fyysinen ylivoima naisiin nähden, eikä mitäään biologista pakkoa (lapsen saaminen) jäädä kotiin. Biologisista syistä naiset jäävät hoitamaan kotirintamaa ja lapsia.

Mä en suoraan sanottuna arvosta sellaista miestä, joka ei koe velvollisuudekseen puolustaa isänmaataan. Enkä sellaista, joka lähtee armeijaan ja tulee maitojunalla kotiin; mammanpoika ei "kestänyt" kun ei saanutkaan tehdä mitä huvittaa. Oikeasti mielenterveysongelmaiset on asia erikseen, heitä ei pidä inttiin edes päästää (muistissa Mika Muranen ).

Jos mieheni ei olisi käynyt armeijaa, häpeäisin häntä. Mutta onneksi meilläon samanlainen maailmankatsomus, enkä muunlaista miestä olisi huolinutkaan :)

Lisään vielä, että jos entisajan miehet olisivat olleet samanlaisia vellihousuja kuin nykynuoret, jotka eivät kestä edes armeija-aikaa, sodasta puhumattakaan, niin täällähän elettäisiin Venäjän vallan alaisuudessa kurjissa oloissa. Katsokaapa vain missä kunnossa Karjala on nykyään. Elintaso on aivan toinen kuin Suomessa. Ja kaiken kukkuraksi olisi meistäkin aika moni voinut jäädä syntymättä.

ei mulla oo mitään totaalikieltäytyjiä/sivareita vastaan tai heidän aatteitaan. että ymmärrän heidän kieltäytymisensä. ellei se kieltäytyminen johdu ainoastaan omasta laiskuudesta tms. aatteiden takia ok.
omalta mieheltäni kuitenkin odotan että on käynyt armeijan, kuten hän onkin. kertoo miehestä edes jotain että on käynyt armeijan eikä hihhuloinut kirjastossa sivarina. oma miesmaku siis vaatii ns miehistä miestä :D ehkä on yleistystä mutta moni sivari on joku hipintynkä, joka ei täsmää mun miesmakuun.

Minusta intti on käytävä, jos ei ole terveydellisiä syitä jättää käymättä. Totaalikieltäytyminen on verrattavissa rintamakarkuruuteen. Suomen geopoliittinen sijainti yhteiskunnallisesti ja poliittisesti epävakaan, sotilaallisesti vahvan Venäjän naapurina vaatii asevelvollisuuteen perustuvien puolustusvoimien olemassaoloa.

En voi kuvitella puolisokseni miestä, jolla ei ole tahtoa sotilaallisen kriisin aikana puolustaa isänmaataan. Terveydellisistä syistä asevelvollisuuden suorittamatta jättänyt mies olisi minulle ok. Tämä on tietysti vain minun näkemykseni, en usko, että sivarin käynyt -totaalikieltäytyjästä puhumattakaan- huolisi minua :)

Siitä olen eri mieltä, että intti olisi jotenkin "kovien jätkien" juttu. Suurin osa ikäluokasta kuitenkin käy intin, eivätkä he voi kaikki olla "kovia jätkiä". Sitäpaitsi puolustusvoimat tarvitsee suurimmaksi osaksi muita miehiä kuin"kovia jätkiä". Sekään ei tee kovaksi jätkäksi, että on ammatiltaan sotilas. Paljon enemmän näitä kovia jätkiä on yritysjohtajissa.

Se, valitseeko intin, sivarin vai totaalikieltäytymisen, ei mielestäni kerro kenenkään älykkyydestä mitään. Kaikkiin ryhmiin kuuluu erittäin älykkäitä, aivan tavallisia ja täysin tampioita ihmisiä.

ja lisätäkseni vielä, että jos sota suomeen syttyisi niin aivan varmasti sivarit ja muut kieltäytyjät saisvat kuulla kunniansa kun jäävät akkojen luokse pyörimään eikä lähde puolustamaan kotimaataan..ehkä hieman noloa?!!?!

Mielummin totaalikieltäytyjä kuin sivarin ruippana, joka ei ole viitsinyt armeijaa käydä useimmiten laiskuuttaan. Totaalikieltäytyjä seisoo ainakin asiansa takana eikä lusmuile, kantaa vastuun vakaumuksestaan ja on oikeasti valmis lusimaan sen vuoksi.
Kuitenkin armeija on paras vaihtoehto, kuten edellä mainittiin, tuo naapuri on niin suuri ja arvaamaton!

Alkuperäinen kirjoittaja PöRHiKKi:
ja lisätäkseni vielä, että jos sota suomeen syttyisi niin aivan varmasti sivarit ja muut kieltäytyjät saisvat kuulla kunniansa kun jäävät akkojen luokse pyörimään eikä lähde puolustamaan kotimaataan..ehkä hieman noloa?!!?!

Mä luulen että ne laitettaisiin sinne etulinjaan muitten suojakilveksi. :whistle: Kysehän asvelvollisuudes suorittamisesta, ei vapautuksesta. Rauhan aikana ko velvollisuus on mahdollista suorittaa siivoamalla tai vaikka vankilassa istumalla, mutta sodan aika on poikkeustila. Eli ihan sama vaikka sun vakaumuksesi estäisi sua puolustamasta maatasi ja kansaasi, käsky käy ja sitä totellaan. Oli se ennenkin että rintamalle mars tai sitten saunan taakse, ei siinä paljon haluja ja vakaumuksia keneltäkään kyselty.

Jos miehen on kerran monen mielestä pakko käydä armeija tai ei ole mies ollenkaan, mikä on naisen vastaava velvollisuus? Synnyttäminen vai? Entä jos asevelvollisuus laitettaisiin todella yleiseksi ja naisten pitäisi suorittaa vaikka (heitetään ihan päästä ) puolen vuoden mittainen lottakoulutus 18-28-vuotiaana, kävisittekö mukisematta? Tästähän on ollut päättäjätasollakin puhetta satunnaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja PöRHiKKi:

Mä luulen että ne laitettaisiin sinne etulinjaan muitten suojakilveksi. :whistle: Kysehän asvelvollisuudes suorittamisesta, ei vapautuksesta. Rauhan aikana ko velvollisuus on mahdollista suorittaa siivoamalla tai vaikka vankilassa istumalla, mutta sodan aika on poikkeustila. Eli ihan sama vaikka sun vakaumuksesi estäisi sua puolustamasta maatasi ja kansaasi, käsky käy ja sitä totellaan. Oli se ennenkin että rintamalle mars tai sitten saunan taakse, ei siinä paljon haluja ja vakaumuksia keneltäkään kyselty.

Luulet tosiaan, että aattensa takia vankilaan menevä ihminen puolustaisi rintamalla maataan, jos sota tulee? Kyllä sellainen kaveri kuolee vaikka ennemmin, kuin ampuu toisia ihmisiä. Siinä ei paljoa sotatoivot auta.

Mun mielestä nuo rauhaa rakastavat saisivat kaikki käydä aseettoman palveluksen. Siis olisivat varuskuntaympäristössä ja puuhailisivat sellaisia hommia, joissa ei asetta käytetä. Itse olen armeijan käynyt nainen ja tapasin muutaman tällaisen aseetonta palvelusta suorittavan kaverin armeija-aikanani. Olivat ihan ok-tyyppejä ja nauttivat tavallista aseellista palvelusta suorittavien arvostusta toisin kuin tuo totaalikieltäytyjä- ja sivariporukka.