Miksi miehen kuuluu käydä armeija?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
NATOon liittymisen myötä pitäisi viimeistään siirtyä palkka-armeijaan koska se yhteistyö velvoittaa hieman pidemmälle ja olisihan varmasti järkevää pitää reservin taitoja yllä oikeissa tehtävissä jenkkien sodissa, jolloin olisi suotavaa että listautuvat tietävät mihin lähtevät, toisin kuin tämän hetkiset pakotetut asevelvolliset. Suomi taitaa olla muutenkin viimeisiä länsimaita jotka pitävät yleisestä asevelvollisuudesta kiinni, miten muilla on varaa siitä luopua mutta me emme muita ratkaisuja löydä?

Reservin koko ja koulutuksen pituus ja muoto varmasti pystyttäisiin määrittelemään asiantuntevalla taholla vastaamaan tarvetta. Talvisotaan varautuminen on aika kaukaa haettu, näin liittoutuneessa maailmassa ei Venäjä noin vain vyöry rajan yli ja kuvittele että Suomi käy yksin sissisotaa talvisissa metsissä, vai mikä muu olisi todellinen uhka?

Jos jostain syystä samanlainen sotatila syttyisi kuin 70 vuotta sitten, ei tämän hetken reserviläisiä kuitenkaan voitaisi heittää rintamalle ilman kertausta, joten miksei tarvittaessa voitaisi luottaa palkka-armeijaan ja reserviin jonka taitoja on ylläpidetty aktiivisesti ja äärimmäisessä hädässä pikakouluttaa vapaaehtoisia aseen varteen? Siihen tuskin tarvitaan vuoden aliupseerikoulutusta, vähempikin luullakseni riittäisi tai sitten aliarvioin suomalaisen miehen todella rajusti.

Sun kirjoitus sisältää pelkkää paskaa. Ei jaksa edes yrittää korjata sun asiavirheitä.

Saa siellä rintamalla sodan syttyessä seistä vaikka 5 miljoona suomileijonajunttia, sillä turpaan tulee. Nykyaikaiset vehkeet riittää kylmentämään koko Suomen rintaman vajaassa vuorokaudessa.

Ite en sit käynny kuitenkaan armeijaa koskaan. Menin kyllä armeijaan et hoidan sen et sinne meen vaik kukaan muu tutuista ei oikeen menny sinne. Noh vikalla mahollisella junalla vekaranjärveä ja siel on yks punkkari röökikopissa ja sekin menos vekaranjärvelle eli sama osote noh juodaan bissee junas. Sit me taidettiin olla ainoot siinä vikassa bussissa kohti vekaraa. Muistaakseni kävi niin et sil punkkaril ku päästiin sinne ni se joutu tappeluun oliko vääpelin kaa tai jonkun ja joutu heti putkaan. Noh en muista kaikkea. Mut nopeesti mä lähin armeijasta mul palo siellä hyvin nopeesti hermo kerrankin sanottiin et nyt on rööki tauko noh mä lompsuttelin röökipaikalle mut siellä istuneet kersantit alkoi huutaan et juokset tuolt viidensadan metrin päästä puunkautta ennenkuin tuut röökille mä sanoin et vitut juokse et mul on nyt rööki tauko ku oli jo muutenkin hermokireel ku siel ei saannu vetää röökiä sillonkun teki mieli noh istuuduin vaan siihen ja pistin tupakaksi nää kersantit jotain yritti viellä mut en ottanut kuuleviin korviini vaan aloin miettiä omiani. Noh sitten kerrankin ku olin tulossa ruokalasta nih oliskohan ollu kapteeni joka tuli vastaan ja mä huiskautin sillain rennosti sille kättä mut tää kapupa sai kilarin ja alkoi juoksuttaan mua uudestaan ja uudestaan et miten oikeaoppisesti upseeria tervehditään. Sillon mun mitta tuli täyteen sitä pelleilyy ja meninkin meijän komppanian kapulle sanoon et mä lähen nyt vittuun täältä. Kapu alkoi raivoon jos ootte nähny uuno armeijassa missä se upseeri huutaa niin et uunon tukka heiluu niin huusi se kapteenkin päin naamaa et sä jätät tän maan naiset ja lapset raiskattavaksi tai ties miksi noh mun on pakko sanoo et mul oli ihan vitun vaikeuksii etten revennyt täyteen nauruun mä tyylin aloin ajatteleen jonkun mummon pikkareita ettei vain rakkaat huuleni ois ruvennut nauramaan. Mut joo sit lopuksi patalioonankomentajan luokse se tais olla majuri ja pakko myöntää sen kaa meillä oli fiksut keskustelut lopuksi se vaan sanoi eihän täällä sua väkisin pidetä et jokainen valitsee tiensä ja toivotti hyvää matkaa mielyttävä mies. Hassusattuma se punkkari oli pääsi samaan aikaan putkasta ku mä olin venaas bussia ni sit lähdettiinkin yhdessä. Ainiin ku mä jouduin palloilee siel siviilivaatteissa ni joidenkin tupien kersantit osoitti meitä ja huus alokkaille siviilikoiria ampukaa. Olinkohan mä siellä neljä päivää sitten loppujen lopuksi.
Ainiin ja se viellä ihan koulusta et se meijän ope kari oli isokokonen.äijä ja muutamat kerrat se vei meitä ku jotain pahaa tehty nih bändikämppää joka oli äänieristetty ja sit otti riveleistä kiinni ilmaan ja alkoi huuto ettekö te perkeleen tampiot tajua. Mut en mä ainakaan koskaan siitä opesta valittanut iskälle enkä tiedä et kukaan muukaan olisi mut sitä en varmaksi voi sanoa. Mut se ei paukuttanut päätä. Monilla hoitajilla ja opettajilla on ollu pahatapa paukuttaa mun päätä. Esim ku olin lastenilinnassa nih okei tää meni myös mun piikkiin mutkun olin eristyksissä kolttosien jälkeen. Siis kun karattiin lastenillinnasta ja alettiin pitkin stadia pöllii juttui. Nih hoitajat sanoi et ennen ette pääse pois huoneistanne ennenkun ootte kertoneet mitään noh mä en koskaan kertonut mitään mut sitkun eristystä oli jatkunut päivii nih sit hoitaja tuli sanoo et tules ni kävi niin et jotkut osallistujat olo sit kertonu kaiken ihan kaiken mä olin et voi vitun lammas olisit kertonu vaik et pari kauppaa. Noh sit kierellään niit kauppoi kertoos mitä oltiin tehty. Noh taaskun olin eristyksissä nih yks harri hoitaja tuli avaan oven ja tuomaan ruokaa huoneeseen niin räkäsin sitä naamaan harri sai hillittömän raivarin ja alkoi paukuttaan mun päätä lattiaan. Mikä vittu siinä on et hoitajat aina paukuttaa päätä eikä mahaa tai jotain muuta vaik tukista mitä mä olin joku ysi vuotias mitä nyt 3-5luokil ollaan. Noh sekun liikunnan opettaja pahoinpiteli mut jyväskyls oon tänne kertonut. Mut tätä en siis oltiin kreikassa ja ravintolassa ja mul meni hermot tahvoon siihen perhekodinomistajaan noh sanoin et mä lähen vittuun enkä teijän kaa syö mitään nousin pöydästä tilaukset ei ollu viellä tulleet. Niina jonka kodissa mä olin kih tulee huutaan et tuu takas mä sanoin etten todellakaan ja lähin hotellilla noh niina oli soittanut harrille joka oli hotellilla niiden oman pojan jessen kaa harri sai mulle raivarin hyökkäs kimppuun ja kaato lattialle ja alko paukuttaan päätä lattiaan.