Miksi miehet tietää usein asioista niin paljon enemmän kuin naiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Melina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Melina"

Vieras
Siis tietty on poikkeuksia suuntaan jos toiseen. Mutta noin keskimäärin. Jos keskustelu menee "mielenkiintoiseksi", niin harva nainen omaa enää mitään tietämystä. Tarkoitan nyt esimerkiksi sellaisia aihealueita kuin yhteiskunnalliset asiat, talousasiat, politiikka, historia jne... Toki naiset tietää mikä on lapsilisä, mutta mitään muuta näkemystä ei ole kuin se, että enempi pitäis saada ja heti...

Toki on miehiä jotka ei noista asioista tajua mitään ja se on kyllä ainakin mulle totaalinen turn off.

Samahan se on, että jos kattoo jotain tietovisoja telkkarista, niin kyllä ne huiput on pääosin miehiä.

Mistä tämä johtuu? Naiset kuitenkin opiskelee nykyään enempi ja on koulussa paljon parempia. Opiskeleeko naiset siksi, että niin pitää tehdä? Ja miehet tutkii itseään kiinnostavia asioita, joten ne pysyy mielessäkin? Vai mikä on syy? Vai ovatko naiset vaan tyhmempiä? Minä en usko, että olisivat.

Noin yleisesti naiset tekee vieläkin 75-90% kotitöistä eli miehillä on enemmän aikaa lukea lehtiä ja katsoa uutisia.
Tää ei tietysti pädä jokaisessa perheessä mutta aika monessa.

Sä hengaat ihan väärien ihmisten seurassa, jos tilanne on toi. Vaihda seuras fiksumpaan, saatat yllättyä.

Tämä on mielestäni tilanne kaikissa ihmisryhmissä. Toki yliopisto-opiskelijanaiset on fiksumpia, mutta suhteessa miehiin, tietotaso tällaisista asioista on alhainen. Siis yliopistomiehiin nähden.

Ja mitä tulee kotitöihin... Koskee ihan sinkkujakin tämä huomio, toki jotkut miehet ei pidä kämppää niin kondiksessa, mutta silti...

Minun tuttavapiirissä on kyllä niitäkin miehiä jotka ei tiedä melkein mistään mitään. Muuta kuin ehkä tupakkamerkeistä ja WoWista...

Semmosten fiksujen miesten kanssa on kyllä hauska keskustella (ei tosin mistään tylsästä politiikasta...) kun miehet yleensä näkevät asiat eri kantilta kuin minä naisena.

Tästä johtuu, miksei minulla naisena ole paljoa naispuolisia kavereita, ainoastaan miehiä. Ei tunnu kovinkaan moni nainen tajuavan teknisiä asioita, itse tykkään puhella tietokoneista, koodaamisista jne, mutta suurin osa muista naisista ei tajua mitään

No kotona tuo toteutuu siten, että mies nyt sattuu opiskelemaan politiikkaa, minä luonnontieteitä. Eli kyllä, mieheni tietää yhteiskuntapolitiikasta enemmän kuin minä. Mutta muuten en voi kyllä jakaa näkemystäsi, johtuu ehkä ihan siitä, että paras ystäväni on erikoistuva lääkäri (nainen) ja lähimmät miespuoliset kaverini ovat duunareita.

Tästä johtuu, miksei minulla naisena ole paljoa naispuolisia kavereita, ainoastaan miehiä. Ei tunnu kovinkaan moni nainen tajuavan teknisiä asioita, itse tykkään puhella tietokoneista, koodaamisista jne, mutta suurin osa muista naisista ei tajua mitään

Itse näkisin että kyse tuossa nimenomaisessa asiassa on sukupuolieroista niin että suurinta osaa naisista ei kiinnosta koodaaminen tai tietokoneet yleensä, mitä nyt nettiselaamista lukuunottamatta josta ei kyllä puheenaihetta riitä välttämättä kovin pitkälle sellaisenaan tietenkään.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
[QUOTE="jaa-a";25138183]Ei ehkä "varmasti korreloi", mutta yleisesti kyllä uskon, että korreloi.[/QUOTE]

no nyt sanoit avainsanan, se on nimenomaan uskon asia jos haluaa noin ajatella, kun mitään konkreettista todistetta suuremmassa mittakaavassa moiselle ei ole.

No kun ei kiinnosta.

Mua ei voisi vähempää kiinnostaa politiikka, historia, uskonto, maantiede, fysiikka tai minkään sortin tekniikka. Mä en vaan ole sen tyylinen, että nuo asiat olisivat lähellä sydäntä.

Mua kiinnostaa enemmän käytännönläheiset asiat...siis sellaiset mitkä aidosti koskettaa mun elämääni vähän enemmän, kuin poliitiikkojen suuret puheet, tieto siitä milloin oli joku sota maapallon toisella puolen, sadut olemattomista hepuista, tai tieto siitä, että mikä on Saksan pääkaupunki.

Mä kun en kertakaikkisesti tee noilla tiedoilla yhtikäs mitään. En ole niitä tietoja tarvinnut viimeisen 30 vuoden aikana ja jos joskus tarvitsen niin kysyn mieheltä tai KVG :D

Mutta ei pidä yleistää, ettei naiset mistään mitään tiedä. Yksi ystävistäni tietää kaikesta kaiken...hän rakastaa historiaa, politiikkaa jne. ja veikkaan, että hänen kanssaan jopa mieheni jäisi keskustelussa kakkoseksi, vaikka noista asioista paljon tietääkin :)

Miehiä (poikia) kannustetaan enemmän tuomaan mielipiteensä esiin. Tyttöjen asioita ei arvosteta. Tosin meillä viisivuotias poika ei juuri koskaan kysele tai keskustele mistään ns. tyttöjen asioista. Mutta olemme miehen kanssa kertoneet varmasti alakoulun perusoppimäärän verran , historiasta, luonnontieteistä ja tekniikasta (näitähän ei Suomessa edes pidetä mitenkään kouluaineen arvoisena alakoulussa), luonnonilmiöistä, jopa politiikasta (perheystävämme on mukana politiikassa ja siitä tulee joskus keskusteltua). Ainoa hieman "tyttöaiheinen" kysymys jonka muistan, koski ompelemista - poika oli katsellut kun ompelin jotain.

edelleenkään koulutustaso ei korreloi mitenkään varmasti siihen mikä henkilön yleistietämys ja järki laajemmassa mittakaavassa, oli kyseessä mies tai nainen.

Ei ei korreloi? Eikö tosiaan yhtään korreloi? Jos laitetaan satunnaisotannalla 10 vain peruskoulun käynyttä, 10 vain amiksen käynyttä, 10 vain lukion käynyttä, 10 AMK:n käynyttä ja vielä 10 yliopistosta valmistunutta, niin väitätkö että ei olisi eroja?

Minä väitän, että ne yliopiston käyneet menestyisivät parhaiten ja olisivat suorastaan ylivoimaisia vain peruskoulun käyneisiin. Se ei poissulje sitä, etteikö ole olemassa laajan yleistietämyksen omaavaa vain peruskoulun käynyttä henkilöä.

Itse en kyllä tunne yhtään.

[QUOTE="Jamppa";25138253]Ei ei korreloi? Eikö tosiaan yhtään korreloi? Jos laitetaan satunnaisotannalla 10 vain peruskoulun käynyttä, 10 vain amiksen käynyttä, 10 vain lukion käynyttä, 10 AMK:n käynyttä ja vielä 10 yliopistosta valmistunutta, niin väitätkö että ei olisi eroja?

Minä väitän, että ne yliopiston käyneet menestyisivät parhaiten ja olisivat suorastaan ylivoimaisia vain peruskoulun käyneisiin. Se ei poissulje sitä, etteikö ole olemassa laajan yleistietämyksen omaavaa vain peruskoulun käynyttä henkilöä.

Itse en kyllä tunne yhtään.[/QUOTE]

Minä tunnen montakin, se on enemmän henkilön mielenkiinnosta kiinni kuin mistään koulutustasosta miten paljon hänellä on yleistietoa asioista. mitä korkeammalle mennään koulutuksessa sitä ohjatumpaa tiedon käsittely on ja koskee nimenomaan tiettyä ammattia tai opinalaa, ei se yleistieto sillä kartu että osaat yhden alueen hyvin, varsinkin kun nykyään näyttää tuo opiskelu olevan täysin irrallaan siitä miten työmaalla sitten asiat hoidetaan.

[QUOTE="Jamppa";25138253]Ei ei korreloi? Eikö tosiaan yhtään korreloi? Jos laitetaan satunnaisotannalla 10 vain peruskoulun käynyttä, 10 vain amiksen käynyttä, 10 vain lukion käynyttä, 10 AMK:n käynyttä ja vielä 10 yliopistosta valmistunutta, niin väitätkö että ei olisi eroja?

Itse en kyllä tunne yhtään.[/QUOTE]

Minä pelkän amiksen käyneenä usein hämmästyn miten heikko yleistietämys akateemisesti koulutetuilla ihmisillä on. Osataan puhua ns sivistyneesti ja tunnetaan oma ala, mutta valitettavan usein se myös jää siihen, eikä muusta tiedetä tuon taivaallista.

Minusta tyttöjä tyhmennetään ihan pienestä asti, niin mikäs ihme sitten, jos aikuisenakaan ei mikään muu kiinnosta, kuin se, minkä väriset kengät ostaisin ja mikä on paras hiuslakka.
Mulla kyllä itseä usein harmittaa, just tuo asenne: mitä väliä, ja ei kiinnosta, ei koske minua (kyllä, se koskee kaikkia). Varsinkin yhteiskunnallisissa asioissa. Ja yleistiedot maailmasta on tosi heikot. Se on jotenkin niin surullista. Olen todennut, että kyllä se taitaa juontaa juurensa sinne kotiin, jossa ei ole edes sitä kirjahyllyä, puhumattakaan siitä, että kirjastossa käytäisiin. Samaa on kyllä nähtävissä miehissäkin, ei tosin niin paljon.
Tässä on kyllä nähtävissä kansan jakautumista, usein koulutus korreloi sen jaon kanssa. Tiedä sitten kumpi on syy ja kumpi seuraus.

Ehkä edelleen vaikuttaa ne vanhat perinteet, että naisen ei tarvi/saa ajatella...

Naiset/tytöt menestyvät paremmin peruskoulussa. Älykkyystesteissä tytöt ja pojat menestyvät yhtä hyvin 16 ikävuoteen asti. Sen jälkeen poikien/miesten tulokset ovat parempia kuin tyttöjen/naisten. Tämä tapahtuu siis joka puolella maailmaa, eli kasvatuksella tai kulttuurilla ei ole siihen vaikutusta, joten syy on mahdollisesti biologinen.

Tietenkään perinteiset älykkyystestit eivät mittaa kaikkea, kuten esimerkiksi tunneälyä.

Itse näkisin että kyse tuossa nimenomaisessa asiassa on sukupuolieroista niin että suurinta osaa naisista ei kiinnosta koodaaminen tai tietokoneet yleensä, mitä nyt nettiselaamista lukuunottamatta josta ei kyllä puheenaihetta riitä välttämättä kovin pitkälle sellaisenaan tietenkään.

Ja tämä pätee myös kaikkia aloittajan listaamiin asioihin. Jos ihmistä ei jotkut asiat kiinnosta, niin eihän ota tietoa edes vastaan vaikka sitä tarjotaan.

Itse olin ap:n viestiä lukiessani että täh: Minua kiinnostaa talous ja poliittiikka, historia oli lempiaineeni koulussa. Minusta monista asioista pitää tietää ihan yleissivistyksenkin vuoksi. Edelleenkin matkakohteissa pitää olla jotain nähtävää, ja esim. Tukholman risteilyillä vieraillaan museoissa. Olen tehnyt yhden lopputyön politiikasta ja puoleista ja se koodaaminen on leipätyöni.

Tunne siis todella paljon naisia, joita ne tietokoneet tai koodaaminen kiinnostavat.

Ja minua ei sitten taas kiinnosta muoti tai meikkaaminen tai tyypilliset naisten lehdet lainkaan. En pidä mitenkään yleissivistävänä lukea juoruja joistakin julkkiksista, pidän sitä ajan haaskauksena.

Ihan vastaavasti voisi yleistää miksei miehiä kiinnosta taide tai teatteri, kun enemmistö kävijöistä on naisia.

Evoluutio on kehittänyt naiset hoitamaan lapset, kodin ja tekemään miehelle sapuskaa. Ei naisen tarvitse muuta osatakaan, paitsi näyttää mahdollisimman nätiltä.

[QUOTE="poikia3";25138360]Ja tämä pätee myös kaikkia aloittajan listaamiin asioihin. Jos ihmistä ei jotkut asiat kiinnosta, niin eihän ota tietoa edes vastaan vaikka sitä tarjotaan.

Itse olin ap:n viestiä lukiessani että täh: Minua kiinnostaa talous ja poliittiikka, historia oli lempiaineeni koulussa. Minusta monista asioista pitää tietää ihan yleissivistyksenkin vuoksi. Edelleenkin matkakohteissa pitää olla jotain nähtävää, ja esim. Tukholman risteilyillä vieraillaan museoissa. Olen tehnyt yhden lopputyön politiikasta ja puoleista ja se koodaaminen on leipätyöni.

Tunne siis todella paljon naisia, joita ne tietokoneet tai koodaaminen kiinnostavat.

Ja minua ei sitten taas kiinnosta muoti tai meikkaaminen tai tyypilliset naisten lehdet lainkaan. En pidä mitenkään yleissivistävänä lukea juoruja joistakin julkkiksista, pidän sitä ajan haaskauksena.

Ihan vastaavasti voisi yleistää miksei miehiä kiinnosta taide tai teatteri, kun enemmistö kävijöistä on naisia.[/QUOTE]

Sinulla on miehen aivot naisen kropassa.

Yhteistyössä