Miksi mielisairaille puhutaan eri tavalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nannamanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
OK, mulle on sanottu että koska on miehen kaveri niin yrittää puhua, muuten ei psykoorisairaalle puhuisi ikinä, koska ovat vaarallisia. Muut kohtelevat kuin lasta... Tosin on kehityhäiriökin...

Alkuperäinen kirjoittaja käyttäjäMinttu;29465483:
Tiesitkö että psykoosistakin voi parantua, eikää "psykoosisairas" ole aina vaarallinen. Tosin itselleen ainakin voi olla. Tietenkin voi olla muillekkin, aina potilaasta kiinni.

Siis, toki itse tiesin ja olen näistä eri häiriöistä kärsinyt 3v lähtien, mm. tuo kehityshäiriö, ja juu puhkesi myös sairaus, perinnöllinen... En siis usko että minä, tai tuntemani, ovat ees mitenkään vaarallisia... Miksi ees tulee mieleen? Ja vaikka kysyisin ufoista, ei ole ongelmaa.

Ihmiset pelkää. Ne pelkää että mielisairas käy päälle.

Mä olen itse ollut suljetulla. Jopa siellä pelättiin esim. skitsofreenikkoja :D

Onhan niitä psykopaatteja joo, mutta kyllä suurin osa on vaaraksi vain itselleen jos jollekin..

Ehkä sellasilla ei juurikaan ole kokemuksia mielisairaista.
Voivat pitää mielisairaita jotenkin kehitysvammaisina, vaikka mielisairaat päinvastoin ovat yleensä älykkäämpiä kuin keskivertopulliaiset.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: nannamanna
Mulla on _ollut_ 2x. psykoosi. Koen itseni normaaliksi ihmiseksi. Onko tämä "hullun" puhetta, vai ? :D 8) Vähän niinku hullu puhuis, pitäis vältellä/noteeramatta olla. Tosin en oo koskaan hullun papereita saanutkaan... :D Papereita en oo koskaan itselleni tilannut, ainakin todettu paha masennus ja kaksisuuntanen mielialahäiriö. Yleensä mulla on psykoosi kestänyt 1-3kk.

Puhutaanko?

Kun eihän se päällepäin näy.

Mutta. Jos tietää keskustelukumppanin olevan mielisairas ja yhtäkkisesti ei mukamas osaakaan puhua hänen kanssaan tai puhetapa ja sen sisältö muuttuvat, niin kyseessähän on silloin tämän toisen keskustelijan ennakkoluuloisuus ja mielisairaus- sanaan liitetävät epäluulot pelkoineen kaikkineen.

Tämän keskustelijan menetys sinänsä. Että on ennakkoluuloisuutensa vanki.

Aikoinaan sairaanhoitajakoulutuksen psykiatrisen hoitotyön -harjoittelussa ohjaajani antoi palautetta, että lässytän asiakkaille. Hassua, sillä minun mielestä ohjaajani lässytti ja välillä oli todella halveksiva ja vihainen kuntoutuskodin asukkeja kohtaan. Olihan se varmaa turhauttavaa olla vuosikaudet. Niin taantuneita ja ohjattavia päivittäisissä toimissa, vaikka älyllisesti normaaleja olivat.

Yhteistyössä