Miksi mies valitsi viinan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Broken heart"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

"Broken heart"

Vieras
Tutustuin "mieheen" tosi vaikean elämänvaiheen jälkeen, olin tavallaan tien risteyksessä ja mulla oli muutama vaihtoehto mitä tehdä. Tämä mies kutsui aina käymään ja halusi olla kanssani. Hänellä oli ollut alkoholin kanssa ongelmia mutta antoi ymmärtää ja minustakin tuntui että hän nyt oikeasti haluaa jotain muuta elämäänsä.
Ensiksi meni ihan mukavasti, joskus ratkesi ryyppäämään, mutta pyyteli anteeksi ja väitti että haluaa huolehtia aina minusta.
Pikkuhiljaa tultiin pisteeseen , jossa hän alkoi valehdella juomisestaan, piilotella pulloja yms. Hän alkoi myös humalassa ollessaan olla vihaisempi ja puhua minulle rumasti, mitä ei ollut aikaisemmin tapahtunut. Olen antanut hänelle anteeksi uudestaan ja uudestaan.
Siksi tämä kaikki harmittaa ja suututtaa , koska olin tosi kovia jo kokenut ja kaipasin niin paljon että voisi välillä nauttiakin elämästä.
Luulin että läheisyys, välittäminen, yhteiset puuhastelut, ym merkitsisi enemmän kuin alkoholi. Luulin että on kivempi herätä aamulla rakkaan vierestä ja juoda yhdessä aamukahvit kuin herätä aamulla krapulassa muistamatta mitä on tapahtunut ja rueten keräämään tyhjiä tölkkejä että sais haettua krapulakaljat.
Luulin että on mukavampi katsoa rakkaan kans sohvalla elokuvaa kuin viettää päivä vessassa oksentaen.
Vaikka kuinka olen asiaa miettinyt en pysty ymmärtämään, Miksi joku valitsee alkoholin mieluumin kuin rakkauden? Miksi?

Harvemmin se alkoholisti paranee ilman ulkopulista apua, ihan oikeesti. Se on sairaus, siinä missä muutkin. Sinussa ja sun toiveissa ei ole mitään väärin/liian ruusunpunaista/liian optimistista yms.

[QUOTE="vieras";22939623]Harvemmin se alkoholisti paranee ilman ulkopulista apua, ihan oikeesti. Se on sairaus, siinä missä muutkin. Sinussa ja sun toiveissa ei ole mitään väärin/liian ruusunpunaista/liian optimistista yms.[/QUOTE]

Tamahan on vain yhden ihmisen mielipide. Vai kuinka?

Alkoholisti osin häpeääkin ongelmaansa. Siitä tuo pullojen piilottelu ja valehtelu. Loputtomiin ei voi ymmärtää. Joskus on vain pakko alkaa suojella itseään siltä toisen juomiselta ja sen haittavaikutuksilta. Se alkoholi nyt vain on aina yhtä ystävällnen, ei itsessään ala tapella tai nalkuta (se on eri asia miten muut saati itse käyttäytyy kännissä) jne. Vähitellen se käytös muuttuu todella törkeäksi omaa kumppaniakin kohtaan, joko sanallisesti tai muita väkivallan keinoja käyttäen, jos oikein huonosti käy.

Mulle riitti aikanaan kun toinen salaili juomisiaan (asuttiin erillään vielä), joi viikollakin, jopa niin että rattijuoppousrajat paukku ilosesti ku meni töihin kokoonpanolinjalle, missä mokien hinta lasketaan tonneissa. Viimenen niitti oli kun päätti kännipäissään syödä mun silloset lääkkeet, ambulanssireissu ja sen jälkeen totesin että kerta vielä että koskee alkoholiin ja minä lähden. Kyllä sieltä itkuvirttä tuli kun otin ja lähdin, kun eka juonti oli tosiaan kaatokännit. Asunnossaan tais kaikki kaapit ja ulkovarastot olla ihan täynnä pulloja... Ja apua siis yritti hakea tuon ambulanssireissun jälkeen, tais loppua siihen kun otin ja lähdin koko avun hakeminen.

[QUOTE="vieras";22939699]Kyllä, minun mielipide ja tiukassa on.[/QUOTE]
Olen "zxz".
Mulla on kokemusta alkoholismista myos ja mun mielipiteeni on eriava .
Tosin sekin on vain yhden ihmisen mielipide.

[QUOTE="Broken heart";22939583]
Vaikka kuinka olen asiaa miettinyt en pysty ymmärtämään, Miksi joku valitsee alkoholin mieluumin kuin rakkauden? Miksi?[/QUOTE]

Koska sillä on sairaus nomeltä alkoholismi ja se ei voi itse päättää koska juo ja paljonko juo.Toki vielä sairauden alkuvaiheessa voi ehkä säädellä jompaakumpaa, toiset valitsevat tasaisen tissuttelu, toiset perseet kerran viikossa, mutta jokatapuksessa ennenpitkä edessä on tilane, jossa alkoholisti juo juuri silloin kun ei pitäisi.
Hänellä on normaali olo vain silloin, kun on alkoholia kehossa. Alkoholistin krapula on aivan eri asia kun muiden. kaikia paskattaa ja päätä särkee, mutta alkoholisti on ahdistunut, masentunut, itsetuhoinen, harhainen ja lopulta jopa pääle näkyvästi tärisevä aina, kun kehossa EI ole alkoholia ja se on alkoholisti krapula.

[QUOTE="vieras";22939750]Alkoholi on vain toisille se paras kumppani, siitä on vain tässä "pakko olla terve" yhteiskunnassa tehty outo peikko.[/QUOTE]

Ehkä haluat jakaa kokemuksesi, joka poikkeaa ilmeisesti hyvin paljon "keskimääräisestä tarinasta"

Alkoholisti se varsinaisesti ei ole valinta kysymys juoko vai eikö. Yhtään tervettä, ei alkoholistia en ole vielä tavannut joka olisi mieluummin valinnut juomisen kuin rakkauden tai läheiset.

[QUOTE="vieras";22939781]Ei minulla ole sellaista tarinaa, mutta näkeehän noita alanmiehiä tuolla lähibaareissa, toreilla ja puistoissa. Joka päivä he valitsevat alkoholin tavallisen elämän sijasta.[/QUOTE]

No mutta kun he ei valitse, heillä ei ole vaihtoehtoja. He ovat päideriippuaisia, heidän aivokeiansa toimii toisin kuin niiden, joilla on vapas valita.
Päideriippuvaisen on yhtä pakko juoda, kun sinun käydä paskalla. Vähän voi siirtää, joskus jos on ihan pako, mutta enenpitkää lasahtaa vaika housuun, jos ei muta vaihtoehtoa ole.

Jotenkin se tuntuu aika kolaukselta ihan omalle itsetunnollekin, että toinen kokee parempana vaihtoehtona juomisen kuin yhteisen elämän (vieläkin kyllä sanoo tykkäävänsä minusta).
Kai minä olen vähän mustasukkainen viinalle.

[QUOTE="alkup.";22939845]Jotenkin se tuntuu aika kolaukselta ihan omalle itsetunnollekin, että toinen kokee parempana vaihtoehtona juomisen kuin yhteisen elämän (vieläkin kyllä sanoo tykkäävänsä minusta).
Kai minä olen vähän mustasukkainen viinalle.[/QUOTE]

:hug:
Lukaseppa vaika päihdelinkin keskustelualuelta kotikanavaa, Päihdelinkin keskustelualue • Näytä alue - Kotikanava niin huomaat, että et ole asian kanssa yksin. ja jos vierailet siellä lopettajien puolella, näet, että tosiaan, se alkoholisti kärsii tilastaan, ei se halua valita sitä viinaa ja aina se uskoo voivansa valta toisin.

alkoholisti juo koska ei pysty olemaan juomatta.ei sitä pelasta lähimmäisen rakkaus tai mitkään pillerit.Alkoholistin pitää juoda itsensä oman mittapuunsa syvinpään kuoppaan jotta tajuaa ongelmansa.Vasta sitten, tajuttuaan ja myönnettyään ja haettuaan apua oman ITSENSÄ tähden voi alkoholisti ruveta elämään ilman viinaa,päivän kerrallaan.

Musta taas tuntui, että tuo ex joka alkoholistiksi pääty, oli alkujaan ihan masentunut, ehkä lievästi/keskivaikeasti. Vaikeampi lapsuus jne. Mutta. Koska oli jästipäinen suomalainen mies, ei takuulla halunnut apua tai edes myöntänyt että psyykkisesti oli jotain vikaa. Lopuksi alko vähitellen juomaan ja lopuksi riistäytyi käsistä. Se alkoholiannos nyt vaan on saatava.

Eikös sitä oo tutkittu että alkoholi laskee serotoniinitasot seuraavaksi päiväksi ja pari pv myöhemminkin on vielä alakuloinen känni-iltojen aikana? En muista mistä tämän tiedon oon saanut, useampi vuosi siitä jo on kuitenkin.

Eikös sitä oo tutkittu että alkoholi laskee serotoniinitasot seuraavaksi päiväksi ja pari pv myöhemminkin on vielä alakuloinen känni-iltojen aikana? En muista mistä tämän tiedon oon saanut, useampi vuosi siitä jo on kuitenkin.

Kyllä, juominen aiheuttaa masennusta.
Kaikki ei alkoholisoidu vaikka joisi miten, mutta ne kenellä alttius alkoholisoitua on, alkoholisoituvat toki nopeasti sitten jos rupeavat viinaa lääkkeenä käyttämään. Toiset taas jää koukkuun jo ekasta annoksesta.
Vaikea lapsuus tai masennus sinänsä ei aiheta alkoholismia, ei kaikista tule alkoholisteja vaika olisi eläneet miten rankan elämän.

[QUOTE="alkup.";22939845]Jotenkin se tuntuu aika kolaukselta ihan omalle itsetunnollekin, että toinen kokee parempana vaihtoehtona juomisen kuin yhteisen elämän (vieläkin kyllä sanoo tykkäävänsä minusta).
Kai minä olen vähän mustasukkainen viinalle.

:hug:
Lukaseppa vaika päihdelinkin keskustelualuelta kotikanavaa, Päihdelinkin keskustelualue • Näytä alue - Kotikanava niin huomaat, että et ole asian kanssa yksin. ja jos vierailet siellä lopettajien puolella, näet, että tosiaan, se alkoholisti kärsii tilastaan, ei se halua valita sitä viinaa ja aina se uskoo voivansa valta toisin.[/QUOTE]

Yhteistyössä