Miksi monet ihmiset mieluummin ylivelkaantuvat kuin näyttävat ulkomaailmalle, etteivät ole varakkaita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelen vaan..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nykypäivänä ei myöskään saa asuntoja ja taloja samalla tavalla kuin esim meidän vanhempien aikana. Eli jos oman kodin haluaa, niin kyllä siihen yleensä lainaa pitää ottaa. Toki sehän on sitten itsestä kiinni, kuinka paljon sitä ottaa.

Meillä on keskustassa asunto, jota remontoidaan pikku hiljaa valmiiksi. Lainaa on, mutta ei kohtuuttomasti, nähden asunnon sijaintiin ja kokoon ja etenkin meidän tuloihin. Autoa meillä ei ole, vaikka sitä moni ihmetteleekin. Mutta niin se nyt vaan menee.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja PataKattila:
No just

Tarvii siis tälläisestä asiasta kahden besserwisserin alkaa paukuttaa yhtä kirjoittajaa päin näköö kun ei enää muuta sanottavaa löydy. Jos on paha päivä niin kannattaa sentään valita joku joka on täysin erimieltä asioista. Pääseepä purkautuun. Jos kaikilla ei tosian ole mistä säästää niin EI ole. Tilanteet vaihtelee. Hyvä kun ootte noin viisaita ei meidän surkimusten tarvii kun kysyy teiltä miten änkyttää tätä elämää eteenpäin.
No ei se ihan noinkaan mene, parasta todellakin olisi, että etukäteissäästämistä harrastettaisiin enemmän, mutta ostaisin minä itsekin pesukoneen vaikka osamaksulla, jos siihen ei muuten olisi varaa. Itse asiassa rahasäästöjä ei meidän tileiltä nyt löydy, rahastoista kylläkin, mutta niitä säästetään esim. työttömyyden varalta. Asuntolainan lyhennykset hoituisivat niiden avulla useamman kuukauden jo. Mutta jos pesukone hajoaisi varmaan vinguttaisin visaa.

niin,aikamoinen haloo nousi meidän osamaksulla maksetusta pesukoneesta :laugh: ja kukaan ei vissii huomioinu että oon jankuttanu sitä että pesukone todella on niitä ainoita mikä pitää saada heti ja jos ei oo käteistä nii sit velaksi.Jos mun alkaa tekee mieli uutta telkkaa,kotiteatteria,läppäriä tai mitä tahansa muuta turhaketta niin en todellakaa ala ostaa velaksi.Jossei käteisellä oo sellasiin varaa niin antaa olla.

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
[Mä taas käyn töissä, että saadaan maksettua asuntolainaa, koti on sopivan kokoinen, silti monesta pieni 95,5 neliötä ja meitä on 5, ja meidän 5-henkisen perheen auto on auris, reilu vuosi sitten se oli vielä yaris, ja auriksella on tehty reilun viikon lomareissu ruotsiin, kaikki tarpeellinen mahtui mukaan, jopa matkarattaat.

Ollaan kolmine lapsinemme tämän taloyhtiön suurin perhe ja pienemmissä asunnossa asutaan. Meille tärkeintä on kyllä asunnon sijainti, lyhyet matkat töihin, harrastuksiin ja kaupoille, samoin kuin kouluihin ja päiväkoteihin. Silti rauhallinen sijainti pientaloalueella.

mä taas haluan olla kotona lasten kanssa mahd pitkään.Ei meillä lapset ainakaa oo vielä valittanu että miks meillä on niin pieni asunto tai miksi me ajetaa vanhalla autolla.Ovat onnellisia ku saavat olla kotona äitin kanssa.JOs me otettais asuntolaina jotain lukaalia varten niin pakkoha se olis töihin mennä munkin ja heti.Pienikin koti voi olla viihtyisä kun sen henki on hyvä :)

No mun pienin täyttää pian 5, eli en muutenkaan enää kotona olis. Mutta mä oonkin sitä mieltä, että ei tarvitse olla isoa omakotitaloa ja tila-autoa, vähemmälläkin tulee toimeen.

Jos mä olisin se kaikki heti tyyppi, niin mulla olis semmonen vähintää 120 neliöinen asunto tältä alueelta ja yli 400.000 euroa lainaa - en tiedä antaisko pankki meille sellaista edes. Pitäs varmaan olla vähän isommat ennakkosäästöt tai enemmän maksettuna nykyisestä asunnosta. Mutta kun mä ajattelen tätä asumistakin enemmän sellaisena elinkaarena. Tässä nykyisessä asunnossa kun voidaan asua kaksin sitten kun lapset ovat lentäneet pesästä ja jalka ei enää nouse rappusiin, alakerrassa on yksi makkari. Vaikka nyt on vähän ahdasta, niin jossain vaiheessa sitä tilaa on liikaakin. Ja viihdyn nykyisessä kodissamme niin hyvin, että miksi tästä pitäisi muuttaa. Niin ja en muuta isomman asunnon perään myöskään paikkaan, jossa ei ole palveluita halvempien asuntojen hintojen vuoksi.

ja minäkin kannatan etukäteissäästämistä.Kun aikanaan jäin eka kertaa äippälomalle niin mulla oli sievoinen summa rahaa jonka olin säästäny palkastani.Mutta kun oon saanu palkkaa viimeksi 5 vuota sitte niin valitettavasti säästöjä on jäljellä enää 200e. Nykyisessä elämäntilanteessa säästäminen on kokolailla mahdotonta.Pieniä summia saadaan säästöön joka kk (muutama kymppi maksimissaan) mutta ei mitää satoja euroja.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei täälläkään tule pesukoneita joka viikko ostettua, mut jos kone menee rikki niin käteisellä se ostetaan eikä änkyttämällä.
Näin meilläkin. Mut on aikoinaann kasvatettu siihen, että velaksi ostetaan vain asunto. Muihin joko säästetään tai ollaan ilman.

Näin myös meillä.

Ensimmäinen vaatteenpesukone tuli taloon vasta kun opiskelut olivat päätöksessä ja pääsimme töihin. Siihen asti pärjättiin taloyhtiön pesutuvan voimin. Ensimmäinen astianpesukone ostettiin vasta muutama vuosi sitten kun muutimme omakotitaloon.

Nykyään tenavat kerskakuluttaa luottotilien ja osamaksujen voimin. Ei osata säästää kaikki on saatava lähes heti, sitten ollaan ihmeessä kulutusluottotilien kanssa :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
No ei täälläkään tule pesukoneita joka viikko ostettua, mut jos kone menee rikki niin käteisellä se ostetaan eikä änkyttämällä.
Näin meilläkin. Mut on aikoinaann kasvatettu siihen, että velaksi ostetaan vain asunto. Muihin joko säästetään tai ollaan ilman.

Näin myös meillä.

Ensimmäinen vaatteenpesukone tuli taloon vasta kun opiskelut olivat päätöksessä ja pääsimme töihin. Siihen asti pärjättiin taloyhtiön pesutuvan voimin. Ensimmäinen astianpesukone ostettiin vasta muutama vuosi sitten kun muutimme omakotitaloon.

Nykyään tenavat kerskakuluttaa luottotilien ja osamaksujen voimin. Ei osata säästää kaikki on saatava lähes heti, sitten ollaan ihmeessä kulutusluottotilien kanssa :(

sehän oliski helppoa jos asuis paikas jossa on taloyhtiöllä pesutupa ja sielä kone.ei täällä ainakaa oo.Ja atoopikon kädet ei kestä käsinpesemistä.Heti ovat verillä ja rikki ja minä sentään käytän kestovaippoja,niitä pestäviä joita vanhan kansan kunnon äiditki käytti :laugh:

Näin myös meillä.

sehän oliski helppoa jos asuis paikas jossa on taloyhtiöllä pesutupa ja sielä kone.ei täällä ainakaa oo.Ja atoopikon kädet ei kestä käsinpesemistä.Heti ovat verillä ja rikki ja minä sentään käytän kestovaippoja,niitä pestäviä joita vanhan kansan kunnon äiditki käytti :laugh:

Oikeesti, kyllä oli aika koomista kun tuli hilitön haloo kun kerroit ostaneesi pesukoneen osamaksulla. Joku 500 e pesukone nyt on todellakin ihan normaali ostos osamaksulla, ap ei nyt varmaan aloituksessaan tarkottanut tätä, vaan ehkä vähän isompia ostoksia.. =)

Näin myös meillä.

hanskat käteen jos kädet ei ksetä niitä käyttää monet tiskatessakin

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelen vaan..:
Mikä siinä on niin ihmeellistä, jos joku ei halua tehdä velkaa, ___vaan elää varojensa____ mukaan, vaikka sitten vähän vaatimattomamminkin?

Niin tai ajattele on myös ihmisiä joilla on paljon velkaa, mutta myös vara maksaa. :o

Alkuperäinen kirjoittaja Ei tullu vissiin mieleen?:
Mikä siinä on niin ihmeellistä, jos joku ei halua tehdä velkaa, ___vaan elää varojensa____ mukaan, vaikka sitten vähän vaatimattomamminkin?

Niin tai ajattele on myös ihmisiä joilla on paljon velkaa, mutta myös vara maksaa. :o

Miksi ottaa velkaa jos on varaa maksaa?

No kuvitteletko sä että mulla ois käteistä yli 200 000e taloon + 30 000e autoon? Ymmärsit varmaan mitä tarkoitin tuolla vara maksaa, mutta luonteeltasi kun tykkäät ilmeisesti nussia pilkkua niin piti jatkaa aiheesta. ;)

No kuvitteletko sä että mulla ois käteistä yli 200 000e taloon + 30 000e autoon? Ymmärsit varmaan mitä tarkoitin tuolla vara maksaa, mutta luonteeltasi kun tykkäät ilmeisesti nussia pilkkua niin piti jatkaa aiheesta. ;)

Ja ap varmaan tarkoitti että ihmiset ottavat yli suuria velkoja, eivätkä pysty maksamaan niitä takas.

Et taida tietää mitä ylivelkaantunut tarkoittaa =)

Puhuinko mä nyt että MINÄ olisin ylivelkaantunut? Opetelkaa lukemaan!

Näppääköhän sinua kuitenkin nuo kysymykset. Ilmeisesti mietit kuitenkin, olisiko uudempi auto tai isompi asunto tarpeen, kun kysymykset tuntuvat häiritsevän. Meillä on 20 vuotta vanha auto enkä muista, että kukaan olisi huomautellut. Jos on "huomautellut" eli kysellyt asiasta, niin on vastattu ja unohdettu asia saman tien.

Totta on kuitenkin se, mitä sanoit, että monet esittävät varakkaampaa kuin ovat. Itse en tunne henkilökohtaisesti ketään tällaista, mutta muistan takavuosien surullinen tapauksen, jossa ainoastaan perheen äiti oli tietoinen perheen huonosta taloudellisesta tilanteesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Sama vielä:

Puhuinko mä nyt että MINÄ olisin ylivelkaantunut? Opetelkaa lukemaan!

Kiitos samoin, tässä ketjussa keskusteltiin ylivelkaantumisesta =)

Ajatella jos lapsi ei saa uusia farkkuja kun koulu alkaa. ne on saatava, vaikka visaa vinguttamalla'pakkohan se on joka vuosi ostaa uudet rantalelut. auton on oltava mahdollisimman iso. Eism lantikka on hvyä ( ja kallis) ja sekin ostetaan tietty osamaksulla, eihän sitä muuten sais.
ku jotkain tahdotaan se hankitaav, vaikka rahaa ei olis. ainhan voi käyttää vaikka mastercarsia, mustanpörssiin tai muden liikkeiden kortteja. Ja lapet saavat vain koulussa ruuan, kun ei ole varaa tehdä tosita ruokaa, mutta vanhempien on varaa syödä kallsita ruokaa työpaikkaruokalassa. sehän on köyhää ottaa omat eväät mukaan.

ja minäkin kannatan etukäteissäästämistä.Kun aikanaan jäin eka kertaa äippälomalle niin mulla oli sievoinen summa rahaa jonka olin säästäny palkastani.Mutta kun oon saanu palkkaa viimeksi 5 vuota sitte niin valitettavasti säästöjä on jäljellä enää 200e. Nykyisessä elämäntilanteessa säästäminen on kokolailla mahdotonta.Pieniä summia saadaan säästöön joka kk (muutama kymppi maksimissaan) mutta ei mitää satoja euroja.

Hei katmat eiköhän lähdeta järvenrantaan lipeäveden keittoon..

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Ajatella jos lapsi ei saa uusia farkkuja kun koulu alkaa. ne on saatava, vaikka visaa vinguttamalla'pakkohan se on joka vuosi ostaa uudet rantalelut. auton on oltava mahdollisimman iso. Eism lantikka on hvyä ( ja kallis) ja sekin ostetaan tietty osamaksulla, eihän sitä muuten sais.
ku jotkain tahdotaan se hankitaav, vaikka rahaa ei olis. ainhan voi käyttää vaikka mastercarsia, mustanpörssiin tai muden liikkeiden kortteja. Ja lapet saavat vain koulussa ruuan, kun ei ole varaa tehdä tosita ruokaa, mutta vanhempien on varaa syödä kallsita ruokaa työpaikkaruokalassa. sehän on köyhää ottaa omat eväät mukaan.

Tiedätkös muuten, että työpaikkaruokailusta en säästä. Ruokailu yhdessä on sosiaalinen tapahtuma, ja ateriakin vaihteleva ja monipuolinen plus että saan istua välillä minäkin valmiiseen pöytään. Meillä on 4 vaihtoehtoa, josta valita, ja jälkkärinkin vaihtoehtona on hedelmä, leivät ovat myös lämpimiä ja siis ihan tuoreita. Ruokapöydässä kuulee usein asioita, joita ei muuten kuulisi, plus että tutustuu niihin työkavereihinsakin sitten paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja PataKattila:

Hei katmat eiköhän lähdeta järvenrantaan lipeäveden keittoon..

Mä pesen ja sä huuhtelet! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:

Tiedätkös muuten, että työpaikkaruokailusta en säästä. Ruokailu yhdessä on sosiaalinen tapahtuma, ja ateriakin vaihteleva ja monipuolinen plus että saan istua välillä minäkin valmiiseen pöytään. Meillä on 4 vaihtoehtoa, josta valita, ja jälkkärinkin vaihtoehtona on hedelmä, leivät ovat myös lämpimiä ja siis ihan tuoreita. Ruokapöydässä kuulee usein asioita, joita ei muuten kuulisi, plus että tutustuu niihin työkavereihinsakin sitten paremmin.
en puhunutan sinusta vaan tuttavaperheestäni
kyllä m terveellisesti voi syödä ilma työpaikkaruokailuakin ja tyäkavereihin voi tutuatua muutenkin kuin siinä ruokapöydän ääressä.
ja tupakkapaikalla kuulee ne parhaimmat jutu, siksi menenkin usein tupakkapaikalle mukkanv aike n poltakaan. oeln jäänyt monestkin "tiedosta" paisti kun en polta

Mä olen ihan oikeasti huolissani noista nuoremmista, esim. poikieni serkku osti juuri vaimonsa kanssa ekan asuntonsa, hintaa 200.000, ei etukäteissäästöjä, miehen palkka 2.500 euroa ja vaimo kotona lapsen kanssa. Noista tuloista on hiukka vaikea maksaa asuntolainaa.

Meillä lainaa vähän enemmän, mutta perheen tulotkin ovat ihan toista luokkaa.

Mutta rouvalle ei riittänyt pienempi asunto, eikä vähempi. Saa nyt sitten katsoa miten selviävät.

Yhteistyössä