Miksi monet ihmiset mieluummin ylivelkaantuvat kuin näyttävat ulkomaailmalle, etteivät ole varakkaita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelen vaan..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
[en puhunutan sinusta vaan tuttavaperheestäni
kyllä m terveellisesti voi syödä ilma työpaikkaruokailuakin ja tyäkavereihin voi tutuatua muutenkin kuin siinä ruokapöydän ääressä.

Kerroppas sinä mulle miten se sitten tapahtuu muuten? Et taida ollenkaan tietää mistä puhut. Kun ihmiset painaa hommia niska limassa, kahvikuppia hakiessa ehtii vaihtamaan muutaman sanan, avokonttorissa ollaan muuten ihan hiljaa. Ja työajan ulkopuolella kaikilla on omat menonsa. Kaikkien työt ei katsos ole samanlaisia kuin omasi. Ja mulle on ehdottoman tärkeätä se, että tunnen työtoverini hyvin, että tunnen kuuluvani työyhteisöön, jossa huonoina päivänä toiset kantaa, ja kaikilla voi olla se huono päivä välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Tiedätkös muuten, että työpaikkaruokailusta en säästä. Ruokailu yhdessä on sosiaalinen tapahtuma, ja ateriakin vaihteleva ja monipuolinen plus että saan istua välillä minäkin valmiiseen pöytään. Meillä on 4 vaihtoehtoa, josta valita, ja jälkkärinkin vaihtoehtona on hedelmä, leivät ovat myös lämpimiä ja siis ihan tuoreita. Ruokapöydässä kuulee usein asioita, joita ei muuten kuulisi, plus että tutustuu niihin työkavereihinsakin sitten paremmin.
Huom! Työkavereiden kanssa voi puhella eväitä syödessäkin. Uskon myös, että itse tehty ruoka on tervellisempääkin kuin työpaikkaruokalan ruoka. Ruokalan ruokaa tuli syötyä monet vuodet, mutta nyt olet siirtynyt kokonaan eväisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Huom! Työkavereiden kanssa voi puhella eväitä syödessäkin. Uskon myös, että itse tehty ruoka on tervellisempääkin kuin työpaikkaruokalan ruoka. Ruokalan ruokaa tuli syötyä monet vuodet, mutta nyt olet siirtynyt kokonaan eväisiin.

Se eväiden syöntipaikka on meillä avokonttorissa, siinä missä on myös kahvinkeitin. Samassa kerroksessa tekee töitä 100 ihmistä - sinä et tasan puhu siinä yhtään mitään - ainakaan et naura ja heitä herjaa tai on vihaisia ihmisiä ympärillä

Monelle ison lainan ottaneelle tämä taloustilanne ja lomautukset + irtisanomiset tulevat kuitenkin yllätyksenä. Harva varautuu siihen että molemmilta menee yhtäaikaa työ alta. Tai edes siihen että kun vaimo on kotona hoitovapaalla tai äitiyslomalla, menee mieheltä työ alta. Useimmat on kyllä laskeneet sen että pystyvät maksamaan lainansa jos työt (ei välttämättä samassa firmassa) jatkuvat ja on jonkinlaisia tuloja.

Mutta pitäisikö sitten elää kokoajan niin että pelkää sitä mitä voi sattua? Ei voi ottaa autolainaa, koska voi menettää työnsä, ei uskalla ostaa asuntoa kun niissä voi hinnat pudota jne. Useimmilla meistä ei kuitenkaan ole mitenkään rahaa ostaa käteisellä asuntoja, autoon nyt ehkä saa rahat säästetyä jos niin haluaa.

Se mikä on kenenkin mielestä ylimitoittamista on kysymys ihmisestä ja hänen rahankäytöstään. Kun itsellä on asuntolainaa enää hyvin vähän jälkellä en voisi kuvitella että sitä ottaisin kovin helposti lisää. Mutta ystäväperhe osti juuri kalliin asunnon Espoosta ja pidän sitäkin hyvänä ostoksena, kun ei pääkaupunkiseudulla oikein voi eläkeikään asti vuokrallakaan asua jos haluaa jotain omaisuutta itselleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei täälläkään tule pesukoneita joka viikko ostettua, mut jos kone menee rikki niin käteisellä se ostetaan eikä änkyttämällä.
Näin meilläkin. Mut on aikoinaann kasvatettu siihen, että velaksi ostetaan vain asunto. Muihin joko säästetään tai ollaan ilman.

Olen eri mieltä tuosta, että velkaa pitäisi välttää kuin ruttoa, vaan että sitä pitää ottaa niin vähän, että takaisinmaksu onnistuu, vaikka työttömyys yllättäisi tms. Velanotossa suurimpia ongelmia tulee liian isosta asuntolainasta tai liian monesta/isosta kulutusluotosta.

Kyllä me esim. ostettiin pesukone velaksi, kun olin hoitovapaalla. Siitä maksettu korko oli pienempi paha kuin se vaiva, että oltaisiin pesty pyykkejä esim. vanhempiemme luona. Ja harvalla hoitovapaalla olijalla on mitään säästöjä, ainakaan oikeassa elämässä. Tai jos niitä on, niin ne kuluvat siinä hoitovapaan aikana viimeistään.

Alkuperäinen kirjoittaja minnie:
Monelle ison lainan ottaneelle tämä taloustilanne ja lomautukset + irtisanomiset tulevat kuitenkin yllätyksenä. Harva varautuu siihen että molemmilta menee yhtäaikaa työ alta. Tai edes siihen että kun vaimo on kotona hoitovapaalla tai äitiyslomalla, menee mieheltä työ alta. Useimmat on kyllä laskeneet sen että pystyvät maksamaan lainansa jos työt (ei välttämättä samassa firmassa) jatkuvat ja on jonkinlaisia tuloja.

Mutta pitäisikö sitten elää kokoajan niin että pelkää sitä mitä voi sattua? Ei voi ottaa autolainaa, koska voi menettää työnsä, ei uskalla ostaa asuntoa kun niissä voi hinnat pudota jne. Useimmilla meistä ei kuitenkaan ole mitenkään rahaa ostaa käteisellä asuntoja, autoon nyt ehkä saa rahat säästetyä jos niin haluaa.

Se mikä on kenenkin mielestä ylimitoittamista on kysymys ihmisestä ja hänen rahankäytöstään. Kun itsellä on asuntolainaa enää hyvin vähän jälkellä en voisi kuvitella että sitä ottaisin kovin helposti lisää. Mutta ystäväperhe osti juuri kalliin asunnon Espoosta ja pidän sitäkin hyvänä ostoksena, kun ei pääkaupunkiseudulla oikein voi eläkeikään asti vuokrallakaan asua jos haluaa jotain omaisuutta itselleen.

No musta olisi järkevä varautua niin, että laina mitoitetaan siten, että yhden tuloilla selvitään. Meillä mies on asuntolainan maksun aikana ollut kahdesti työtön. Ansiosidonnaisella korvauksella, mun palkalla ja vyötä kiristämällä on selvitty ja selvitään. Lisäksi koko ajan säästetään rahastoon rahaa, jolla pystytään siis maksamaan useamman kuun lainan lyhennykset, jos joku katastrofi osuisi kohdalle. Esim. että ansiosidonnaisen maksatus kestäisikin kuukausikaupalla plus että nuo säästöt antavat mahdollisuuden sopeuttaa taloudellinen tilanne sen hetkisiin menoihin.

Minusta kaikkien pitäisi edes miettiä, mitäs sitten, jos joutuu työttömäksi tai jos molemmat joutuvat?

Joo on meilläkin tätä mietitty, ja tilanne nyt tällä hetkellä onkin että mies on työtön ja minä töissä. Mutta hetki sitten oli vielä niin että olin hoitovapaalla, joka oli sovittu jo kauan ennen miehen työttömäksi jäämistä. Meillä ei mitään maksuongelmia tästä tullut, mutta jos olisin sopinut pidemmän hoitovapaan olisi voinut tullakin. Eli ymmärrän kyllä niitä perheitä missä ongelmia tulee jos äiti on kotona ja mieheltä loppuu työt. Tai päinvastoin.

Jos mitoittaisi elämänsä niin että toinen on hoitovapaalla ja toinen saa työttömyyskorvausta niin tuskin kukaan voisi ottaa kummoista asuntolainaa. Ainakin minä ajattelen, että työttömyys ei ole pysyvä olotila, ja että asuntolainan lyhennysvapaa vuosi antaa jo aika hyvin puskuria. Tämän lisäksi pitää olla tilillä muutaman kk. ruokamenoja vastaava summa, ettei ihan kädestä suuhun elä.

Mutta tässä keskustelussa taisikin olla puhe siitä että on uudet autot, talot, veneet ja merkkivaatteet. Ehkä mun näkökulma on väärä, kun on itse tottunut elämään melko niukasti.

Onko tuollainen sitten miten yleistä? Ihan todella? Mä en tunne yhtään kuvatunlaista perhettä. No, yksi tapaus oli, mutta se meni kutakuinkin niin, että rouva perusti yrityksen ja sitten firman piikkiin piti saada yhtä ja toista ja kummasti "unohtui" maksaa semmoisen pikkuvelvoitteet kuten verot ja yrittäjän eläkevakuutuksen, tukkurille laskut, puhelinlaskut ym. Eli käytännössä kaikki mitä kassaan kilahti, käytettiin hienoon elämään ja jätettiin kaikki pakolliset maksamatta. 3 vuotta sitä huumaa kesti, sitten meni yritys nurin ja nyt en tiedä tilannetta, ulosotossa kuitenkin rouvalla maksuja vielä vuosiksi (jopa vuosikymmeniksi) eteenpäin...

Ja eikö sen asunnon voi sitten vaikka myydä, jos molemmat on pitkään työttöminä? Eikö se ole vain tosiasioiden myöntämistä jos tulotaso radikaalisti muuttuu pidemmäksi aikaa niin pitää sopeuttaa myös kulutustaan sitten tälle uudelle tasolle.

En minä ainakaan ole niin rakastunut asuntooni että en voisi siitä luopua, jos tarve tulee. Perhe on monin verroin rakkaampi, ja sama perhe me oltaisiin vaikka vähän pienemmässkin asunnossa.

Kyseenalastain sen etteikö saisi rahojaan käyttää, jos tuloja on, vaikka sitten olisikin runsaasti velkaa. Sillä edellytyksellä tietysti, että ei jatkuvasti velkaannu lisää, minkä minä lasken ylivelkaantumiseksi.

Jos kaikki istuisivat säästöjensä päälle ja ostaisivat kirpparilta vaatteet, niin eipä siellä olis mitään ostettavaa kun kukaan ei ostaisi mitään uutena. Eli kyllä tää kulutusjuhla tavallaan hyödyttää myös kirppariostajia, kun hyväkuntoista tavaraa saa käytettynä edullisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja minnie:
Ja eikö sen asunnon voi sitten vaikka myydä, jos molemmat on pitkään työttöminä? Eikö se ole vain tosiasioiden myöntämistä jos tulotaso radikaalisti muuttuu pidemmäksi aikaa niin pitää sopeuttaa myös kulutustaan sitten tälle uudelle tasolle.

En minä ainakaan ole niin rakastunut asuntooni että en voisi siitä luopua, jos tarve tulee. Perhe on monin verroin rakkaampi, ja sama perhe me oltaisiin vaikka vähän pienemmässkin asunnossa.
Riippuu asuinpaikasta, mutta ainakin omassa kaupungissani kauppa ei juuri käy. Lomautuksia ja irtisanomisia tuntuu olevan melkeinjoka perheessa.

Ja vaikka asunnon saisi kaupaksi, niin velkaa voi jäädä siltikin. Edellisessä lamassa naapurilla oli rivitalokolmio. He olivat maksaneet siitä yli 400 000 markkaa, mutta myydessä saivat 300 000 mk. Velkaa jäi myynnin jälkeen.

Entäs jos nyt asut vuokralla ja mietit mikä on se huonoin skenaario jos ostata asunnon etkä saakkaan sitä maksettua? Jos on sen verran omia säästöjä että voi ajatella niiden toimivan puskurina, niin mikä on huonoin tilanne mitä voi käydä? Että joudut myymään asunnon, ja asut sen jälkeen taas vuokralla?

Ja olisiko se nyt sitten niin kamalaa, jos nyt jo kerran asut vuokralla?

Voi toki käydä niin että asunnosta maksaa enemmän kuin siitä myydessä saa, mutta olisiko tämän riskin takia valmis jäämään sinne vuokrakämppään loppuelämäksi "varmuuden vuoksi"?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi toki käydä niin että asunnosta maksaa enemmän kuin siitä myydessä saa, mutta olisiko tämän riskin takia valmis jäämään sinne vuokrakämppään loppuelämäksi "varmuuden vuoksi"?
Totta puhut. Myymisen vaikeus on varmasti siinä, että osaisi toimia oikeaan aikaan. Kun jää työttömäksi, sitä toivoo, että saisi pian töitä ja tilanne palautuisi normaaliksi. Etenkin jos hinnat ovat laskeneet, myyminen ei tunnu järkevältä, koska tilanne voi palautua millä hetkellä hyvänsä. Mutta samalla kun odottaa, hinnat laskevat lisää ja velka kasvaa.
Tulevia ei voi ennustaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
hanskat käteen jos kädet ei ksetä niitä käyttää monet tiskatessakin
Ja mä käytin työurani alkumetreillä sairaala-apulaisena, kun kädet ei kestäneet pesuaineita.

niin jos ei oo luonnonkumiallergiaa :D sit ei voi käyttää,menee kädet vielä pahemmaksi ku pelkästä pesuvedessä huljuttelusta.ja en nyt tässä puhunu tiskaamisesta vaan pyykinpesusta käsin.

Alkuperäinen kirjoittaja kirppishiiri:
Kyseenalastain sen etteikö saisi rahojaan käyttää, jos tuloja on, vaikka sitten olisikin runsaasti velkaa. Sillä edellytyksellä tietysti, että ei jatkuvasti velkaannu lisää, minkä minä lasken ylivelkaantumiseksi.

Jos kaikki istuisivat säästöjensä päälle ja ostaisivat kirpparilta vaatteet, niin eipä siellä olis mitään ostettavaa kun kukaan ei ostaisi mitään uutena. Eli kyllä tää kulutusjuhla tavallaan hyödyttää myös kirppariostajia, kun hyväkuntoista tavaraa saa käytettynä edullisesti.

sitä minäki oon ajatellu.Jos kaikki ostais vain käytettyä eikä kukaan koskaan uutta niin loppuishan tuo tavara ennenpitkää ja jäis muuten ihmisiäki työttömäksi tehtaista ku ei tarttis tehdä uusia tavaroita.Että kohtuus kaikessa,myös siinä mitä ostaa velaksi ja mitä ei.Minä hyväksyn ns välttämättömien tavaroiden (joita meillä se surullisenkuuluisa pesukone) ostamisen velaksi kun vain huolehtii ettei niitä velkoja tuu liikaa.Mutta sitä en ymmärrä että jotain turhakkeita ostetaan velaksi tai vaatteita.Tunnen yhden joka ostaa aina sadoilla euroilla vaatteita velaksi ja tällä hetkellä sillä on ulosotossa vaikka mitä.Vaikka meidän lapsilla on reimatecit päällä niin ne on ostettu aina käteisellä :laugh:

Itse olen myös sillä linjalla että sitä ostetaan mihin oikeesti varaa. No asuntolainan ymmärrän mutta nämä ns. kulutusluotot joissa esim matkoja tehdään lainarahalla menee kyllä mulla yli hilseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Hessuhopo:
Itse olen myös sillä linjalla että sitä ostetaan mihin oikeesti varaa. No asuntolainan ymmärrän mutta nämä ns. kulutusluotot joissa esim matkoja tehdään lainarahalla menee kyllä mulla yli hilseen.

juu mäkään en matkalle lähtis velkarahalla,en ikinä.En ostais velaksi myöskään vaatteita,digibokseja,telkkareita,kotiteattereita,enkä eläimiä (tunnen sellaisiaki jotka ostaneet 1000euron koiran velkarahalla...).Mutta kukin tyylillään tietysti.Mun mielestä tässä asiassa on tärkeintä se,että pitää ne velkansa sellaisina,että niistä selviää.Ettei niitä kerry liikaa.

Meillä on velkaa ainoastaan asunnosta (jäljellä alle 90.000e). Tänä vuonna otin myös opintolainaa, koska se on mielestäni sijoitus omaan tulevaisuuteeni ja toisaalta mulla on alle puolet opinnoista enää jäljellä eli mitään ihan hirvittävää summaa ei tule kertymään ottaen huomioon myös tulevan alani palkkataso. Muuten emme rahoita lainalla mitään. Meitä siis 2+3.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Meillä on velkaa ainoastaan asunnosta (jäljellä alle 90.000e). Tänä vuonna otin myös opintolainaa, koska se on mielestäni sijoitus omaan tulevaisuuteeni ja toisaalta mulla on alle puolet opinnoista enää jäljellä eli mitään ihan hirvittävää summaa ei tule kertymään ottaen huomioon myös tulevan alani palkkataso. Muuten emme rahoita lainalla mitään. Meitä siis 2+3.

eli jos teillä paukahtaa yhtäaikaa jääkaappi,pesukone ja auto niin hyvin pystytte maksaa käteisellä korjaukset ja uusien ostot?

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:

eli jos teillä paukahtaa yhtäaikaa jääkaappi,pesukone ja auto niin hyvin pystytte maksaa käteisellä korjaukset ja uusien ostot?

se sulle kuuluu jos toisilla on jotain mitä sulla ei ole. Olet heti närkkimässä, katos ihmisillä on erilaiset tavat elää.

Alkuperäinen kirjoittaja mad cat:

se sulle kuuluu jos toisilla on jotain mitä sulla ei ole. Olet heti närkkimässä, katos ihmisillä on erilaiset tavat elää.

anteeksi,ei oo tarkoitus se,mutta jos ihminen sanoo ettei koskaan osta muuta velaksi kuin asunnon niin halusin vaan tietää että onko näin väittävällä oikeesti sitte varaa ostaa käteisellä jos sattuiski niin että useampi iso mutta tärkeä juttu hajoaa yhtäaikaa.Meillä ei ainakaa olis varaa ostaa pesukonetta ja jääkaappia samaan aikaa käteisellä,velaksi olis pakko ostaa ku kumpiki on aika tärkeä vehje.

No itse asiassa mä opiskelen toista alaa ja olen aina välillä tehnyt keikkatöitä vanhan alani parissa, joten siitä tarvittaessa saisimme extra rahaa. Meillä itse asiassa hajosi 10 vuotta vanha telkkari tuossa pari kuukautta sitten, emmekä ole vielä ostaneet uutta, sillä minusta rahatilanteemme ei tällä hetkellä salli sitä juuri sen tähden, että sitä rahaa pitää olla hieman taskun pohjalla yllättäviä menoja varten. Katsomme tällä hetkellä sitten 15 vuotta vanhaa kantti kertaa kantti -kokoista matkatelkkaria.

Mutta joo, tuo skenaario, että kaikki paukahtaa yhtä aikaa, on aika kaukaa haettu. Sitä paitsi auton korjaus kyllä hoituu omasta takaa, se on itse korjattu tähänkin asti, eli varaosien hinnat tulevat sitten omasta pussista. Jääkaapin ja pesukoneen pystyisimme rahoittamaan säästöillämme.

Yhteistyössä