Miksi monet pienten lasten äidit (nuoretkin) ovat niin "löllöjä"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kai saa miettiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eikö se ole hyvä että löysät ja isopeppuiset on siellä uimahallissa?

Ylipaino erikseen, siis reilu sellainen, mutta miksi kaikkien pitäisi olla niin kiinteitä ja jänteviä ja treenata?

No uiminen ei kylläkään ole paras liikuntamuoto ylipainon pudotukseen sillä se ei kummoisestikaan kuluta kaloreita. Veden noste you know.

Ja miksi pitäisi olla normipainossa? No vaikka siksi että kakkostyypin diabetes iskee ylipainoisiin, on räjähtänyt Suomessa epideemisiin ilmaantuvuuslukuihin ja tulee helvetin kalliiksi hoitaa puhumattakaan yksilön kärsimyksistä ko. sairauden kourissa.

Se on varmaan ihan jokaisen oma asia, minkälaisessa kuosissa haluaa kroppansa pitää. Ihmisillä on erilaisia intressejä, kaikille esim. ulkonäkö ei ole niin tärkeä asia, että jaksaisi itseään alati olla trimmaamassa. Sitä paitsi sekin on ihan normaalia, että synnytys näkyy kropassa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22963076:
No uiminen ei kylläkään ole paras liikuntamuoto ylipainon pudotukseen sillä se ei kummoisestikaan kuluta kaloreita. Veden noste you know.

Ja miksi pitäisi olla normipainossa? No vaikka siksi että kakkostyypin diabetes iskee ylipainoisiin, on räjähtänyt Suomessa epideemisiin ilmaantuvuuslukuihin ja tulee helvetin kalliiksi hoitaa puhumattakaan yksilön kärsimyksistä ko. sairauden kourissa.

Blaablaablaa. Taas tätä, vaikka ihan selkeästi kirjoitin että ylipaino sikseen. On sitä löysää normaalipainoisillakin :rolleyes:

Ja ihan kaikki liikunta tekee ihmiselle hyvää, vaikka se ei juuri olisi sitä kaikkein eniten kaloreita polttavaa. Eikö ylipaino tuo kaikkia ongelmia, selälle ja muille? Uinti on hyvä alku, saa kiinni siitä liikkumisesta. Ja aika monen uimahallin yhteydessä on kuntosali, mutta ei ne löllöt tietenkään ole sieltä tulossa koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22963076:

Siis toi eka virkehän on ihan paskapuhetta. Vesijuoksu nimenomaan kuluttaa enemmän kaloreita kuin vastaava matka normaalisti juosten,veden antaman vastuksen ansiosta. Uiminen on todellakin yksi parhaita liikuntamuotoja ylipainoiselle. Ei rasita niveliä,tehoaa koko kroppaan ja ne kalorit todella palaa ihan eri tahtiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ei löllö;22962252:
Mun joka ainut kaveri on löllöytynyt raskauden ja lasten myötä. sinkkukaverit taasen ovat hoikkia ja kuosissa. näin se vaan menee.

niin se vaan menee sun pienessä piirissäs :D

toisten piireissä voi mennä toisin. vai tuleeko sinulle yllätyksenä, että on muistakin ihmisiä kuin sinun kerttu-liisa kaveris?

minä ainakin näytän ihan yhtä hyvältä ja monia paremmaltakin vaikka olen lapsen saanut.

[QUOTE="vieras";22963169]Siis toi eka virkehän on ihan paskapuhetta. Vesijuoksu nimenomaan kuluttaa enemmän kaloreita kuin vastaava matka normaalisti juosten,veden antaman vastuksen ansiosta. Uiminen on todellakin yksi parhaita liikuntamuotoja ylipainoiselle. Ei rasita niveliä,tehoaa koko kroppaan ja ne kalorit todella palaa ihan eri tahtiin.[/QUOTE]

Itse puhut paskaa. Minä puhuin UIMISESTA, sinä vesijuoksusta. Vesijuoksu ja uiminen ovat kaksi eri asiaa, tollo.

Ja paskapuhetta jatkat lopussakin näemmä. Uinti on kylläkin hyväksi nivelille eikä rasita niitä mutta kaloreita uiminen ei polta lähellekään yhtä hyvin kuin vaikka reipas kävely SILLÄ vedessä toimii fysiikan lait ja nostevoima jolloin ihminen "painaa vedessä vähemmän" kuin kuivalla maalla jossa veden nostetta ei ole ja jossa henkilö joutuu raahaamaan läskinsä täysmääräisen painosina ja näin ollen KALOREITAKIN KULUU ENEMMÄN KUIN UIDESSA.

Minä ymmärrän että teidän palstamammojen koulusivistyksenne on vähäistä MUTTA sitä en ymmärrä ettette te ymmärrä kuinka vähän te tiedätte. Ja silti pitää aina inttää vastaan vaikka tietoa ei ole. Suulasta tietämätöntä porukkaa olette.

Geeneilleen kun ei monikaan mahda mitään, ainoastaan siihen mitä suuhunsa laittaa voi vaikuttaa ja kuinka paljon liikuntaa pystyy pienten lasten iltaopiskeleva kotiäiti harrastamaan,mutta ei niilläkään ihmeitä saa aikaan. Olen pahoillani jos rumennutan yhteiskuntaa olemassaolollani.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22963329:
Itse puhut paskaa. Minä puhuin UIMISESTA, sinä vesijuoksusta. Vesijuoksu ja uiminen ovat kaksi eri asiaa, tollo.

Ja paskapuhetta jatkat lopussakin näemmä. Uinti on kylläkin hyväksi nivelille eikä rasita niitä mutta kaloreita uiminen ei polta lähellekään yhtä hyvin kuin vaikka reipas kävely SILLÄ vedessä toimii fysiikan lait ja nostevoima jolloin ihminen "painaa vedessä vähemmän" kuin kuivalla maalla jossa veden nostetta ei ole ja jossa henkilö joutuu raahaamaan läskinsä täysmääräisen painosina ja näin ollen KALOREITAKIN KULUU ENEMMÄN KUIN UIDESSA.

Minä ymmärrän että teidän palstamammojen koulusivistyksenne on vähäistä MUTTA sitä en ymmärrä ettette te ymmärrä kuinka vähän te tiedätte. Ja silti pitää aina inttää vastaan vaikka tietoa ei ole. Suulasta tietämätöntä porukkaa olette.

Ei tossa kommentissa mun mielestä sanottu että mitä ne ylipainoiset on siellä uimahallissa tekemässä,todettiin vaan että eikös se ole hyvä että ne ihmiset siellä uimahallissa on? Ja sä heti aloit jäkättää miten uiminen ei ole paras liikuntamuoto laihdutukseen ja plaaplaa. Eli mistä sä tiedät mitä ne siellä uimahallissa tekee? Ja kun ei tossa edellisessä kommentissa,mihin sä vastasit,puhuttu UIMISESTA mitään. Mulla ei ole tarvetta nimitellä sua,joten olen mielelläni tollo jos saat siitä paremman mielen itsellesi. Vesi nostaa,kyllä,ja paino ei ole sama kuin kuivalla maalla,kyllä. Mutta jos siellä vedessä meinaa myös liikkua,niin ne liikesarjat tapahtuvat veden ALLA,jossa vastus on suurempi kuin ilmanvastus. Heilauta kättä ilmassa ja sen jälkeen heilauta sitä vedessä. Huomaat varmaan eron.

Ja kalorilaskurin mukaan tunnin uinti kuluttaa enemmän kaloreita kuin tunnin reipas kävely. Monenko ylipainoisen olet nähnyt hölkkäävän tai juoksevan täysiä tunnin putkeen? Kun harvalta normaalipainoiseltakaan se onnistuu. Kannattaa tarkistaa faktat ennen kuin tulee suulaana inttämään vastaan vaikka ei tiedä mistään mitään ;)

aionkin tänään aloittaa juoksemisen. Mutta miksi ihmeessä kaikkien pitäisi olla niin timmejä? Elämässä on muutakin kuin läskien määräja lihaskunto ym.

Alkuperäinen kirjoittaja löllölihava neljän äiti;22963624:
aionkin tänään aloittaa juoksemisen. Mutta miksi ihmeessä kaikkien pitäisi olla niin timmejä? Elämässä on muutakin kuin läskien määräja lihaskunto ym.

Ei tartte olla missinmitoissa tai "timmi" ollakseen silti terve ja hyvinvoiva. Mitä enemmän vyötäröllä on tavaraa,sitä isompi terveysriski se on. En sanoisi että elämässä on muutakin kuin terveys.

[QUOTE="vieras";22963646]Ei tartte olla missinmitoissa tai "timmi" ollakseen silti terve ja hyvinvoiva. Mitä enemmän vyötäröllä on tavaraa,sitä isompi terveysriski se on. En sanoisi että elämässä on muutakin kuin terveys.[/QUOTE]

Ei ap aloitusviestissään kyllä minun käsittääkseni ollut löllöjen terveydestä huolestunut vaan ulkonäöstä.

[QUOTE="vieras";22963646]Ei tartte olla missinmitoissa tai "timmi" ollakseen silti terve ja hyvinvoiva. Mitä enemmän vyötäröllä on tavaraa,sitä isompi terveysriski se on. En sanoisi että elämässä on muutakin kuin terveys.[/QUOTE]

Ap:han tekee tulkintoja ulkonäön perusteella? Mulla on löllöä mahassa ja olen muutenkin vähän "paksussa" kunnossa. Juoksen kuitenkin yli 10km:n lenkkejä tavoitteena puolimaraton ensi kesänä, käyn jumpassa pari kertaa viikossa, herkuttelen kohtuudella mutta en myöskään syö mitään superkevyttä ruokaa vaan nautin ruoasta. En tupakoi, en juo. Veikkaan, että olen ainakin aerobisesti varsin hyvässä kunnossa verrattuna moniin oman ikäisiini, eli 30-vuotiaisiin. Mutta jos ap näkee mut uimahallissa, ajattelee mun todennäköisesti olevan mitään tekemätön, epäterveellisistä elämäntavoistani kärsivä löllykkä.

Mun omat syyt sille, miksi painoa kertyi pikkulapsiaikana ovat:
- todella huonosti nukkuneet vauvat/taaperot ja siitä seurannut krooninen univelka
- miehen ylityöt, joilla mahdollistettiin taloudellisesti mun kotona olemista (12h arkisin, myös viikonloput töissä) ja tähän liittyen se, ettei muita verkostoja ole kuin useamman sadan kilsan päässä
- nivelpsoriasis, joka puhkesi toisen raskauden aikana ja teki elämän tosi kipeäksi noin 1,5 vuotta toisen synnytyksen jälkeen
- töihin palattua se, etten enää raaski ottaa omaa aikaa iltaisin, kun olen jo päivät erossa lapsista. Liikunta-aikaa jäi aluksi siis vain viikonloppuna

Nyt pikku hiljaa alkaa arki asettumaan unien, sairauden ja työrytmien suhteen. Aikaa liikunnalle on enemmän. Mutta löllerö mikä löllerö ja tekosyitä kaikki em!

Mä olen 23v, muutaman viikon päästä toivottavasti äiti. Ja löllö. Ihan sama, enpä ole sitten ainakaan ainoa :D Liikuntaa tuskin äidiksi tulon jälkeen pääsen niin paljon harrastamaan että sillä laihtuisin, ja jos haluan kiloja saada pois se meinaa mun kohdalla ankaraa syömättömyyttä ja en nyt jaksa sellasta.

Tuo on kyllä ihan puppua, että laihtuminen vaatisi ankaraa syömättömyyttä! Ei vaadi. Laihtuminen vaatii sitä, että syö, mutta oikein.

Joo, perustelkaa vaan rasvakerrostanne sillä, että äitinä ei pääse liikkumaan. Liikunnan osuus laihtumisessa on aika pieni. Kukaan ei tunge teille väkisin huonoa ruokaa suuhun tai pakota napostelemaan. Se on fakta. Kyllä pienen lapsen äitinäkin on mahdollista syödä oikein. Ihan yhtä mahdollista kuin syödä väärinkin. Huono perustelu.

Mulla on monta lasta enkä ole koskaan käynyt missään urheiluharrastuksissa tai saleilla. Olen joutunut olemaan yksin lasten kanssa paljon ja siltikin olen laiha. Outoa. Raskauskilotkin lähti helposti kun katsoi mitä suuhunsa laittoi. Palstalogiikan mukaan mun pitäis olla todella ylipainoinen ja löllö.

Äityidestä riippumatta, olen ihmetellyt miten jo nuoret tytöt/pojat ovat ylipainoisia... mussutetaan jatkuvasti jotain, hampurilaisia, pizzaa, karkkia jne...

Eli varsinainen pullamössösukupolvi.

[QUOTE="vieras";22970502]Mulla on monta lasta enkä ole koskaan käynyt missään urheiluharrastuksissa tai saleilla. Olen joutunut olemaan yksin lasten kanssa paljon ja siltikin olen laiha. Outoa. Raskauskilotkin lähti helposti kun katsoi mitä suuhunsa laittoi. Palstalogiikan mukaan mun pitäis olla todella ylipainoinen ja löllö.[/QUOTE]

Jos puuhastelee kotona, eiköhän siinä kalorit kulu! Tykkään siististä kodista ja kolmen lapsen kanssa yksin, jatkuvasti pyykkejä yms laitellen ja samalla lapsia hoitaen kyllä pysyy hoikkana vaikka välillä mässäilisikin. Juuri nytkin istuin tänään ensimmäistä kertaa rauhassa alas, no okei sain syötyä lounaankin poikkeuksellisesti rauhassa kun vauva sattui nukkumaan juuri samaan aikaan. Eikä edes tarvitse katsoa mitä suuhunsa laittaa, kun ei halua työntää sinne mitään epäterveellistä jatkuvasti.

[QUOTE="vieras";22970516]Äityidestä riippumatta, olen ihmetellyt miten jo nuoret tytöt/pojat ovat ylipainoisia... mussutetaan jatkuvasti jotain, hampurilaisia, pizzaa, karkkia jne...

Eli varsinainen pullamössösukupolvi.[/QUOTE]

Tämä on ihan totta. Tietysti yhteydenpidon helpottuminen (netti ja kännykät) on muuttanut aika paljon. Samoin pleikkarit ja muut, enää ei tarvitse lähteä pihalle leikkimään, kun voi mennä jonkun luo pelaamaan pleikkaria. Mutta myös roskaruokakulttuuri on räjähtänyt 2000-luvulla, erilaisi mahdollisuuksia kerätä rasvaa lanteille on nykyään ihan älyttömästi! Sosiaalinen kanssakäyminen on muuttanut muotoaan.

Omassa lapsuudessani 80-90-luvulla ja teini-iässä 90-luvun loppupuolella tilanne oli aika pitkälti toinen. Nettiä ei ollut kuin koululla ja sekin kesti miltei tunnin käynnistyä:D Ekan kännykän sain rippilahjaksi. Oli nintendo, mutta pääsääntöisesti leikittiin pihalla. Karkkipussit oli pienempiä ja pikaruokapaikkoja ei ollut niin paljoa. Itse muistelisin, että kävin mäkkärissä ekan kerran joskus 12-13-vuotiaana ja siitä eteenpäin ehkä kerran vuodessa.

[QUOTE="höpönlöpön";22963262]niin se vaan menee sun pienessä piirissäs :D

toisten piireissä voi mennä toisin. vai tuleeko sinulle yllätyksenä, että on muistakin ihmisiä kuin sinun kerttu-liisa kaveris?

minä ainakin näytän ihan yhtä hyvältä ja monia paremmaltakin vaikka olen lapsen saanut.[/QUOTE]

Mun kaveripiirissä ei kyllä ole kukaan varmaan kiloakaan painavampi kuin ennen raskauksia ja lapsia on 1-2 ikävälillä 0-5v, ei millään lailla löllöjä eikä ole koskaan ollutkaan. Itsellä on ehkä ryhti huonompi ja maha ei ihan yhtä litteä ole kuin ennemmin. En ole mitenkään laihduttanut raskauden jälkeen ja ainoa liikunta mitä harrastan on vaunulenkkeily. Olen yli 30v ja vauvauinnissa käyn ja siellä on kyllä muitakin jotka ovat yli 30v eivätkä yhtään löllöjä :D

Olipa kiva käydä tässä viikonloppuna vähän viihteellä, ja todeta, että kohta kolmevitosena kahden pienen lapsen äitinä oli todellakin huomattavasti paremmassa kunnossa kuin moni 20-vuotias neito. Ja minä olen sellainen, joka on nuorena ollut lihava. En ole enää. Sekä aerobinen että lihaskunto on parempi kuin ikinä, kroppa näyttää hyvältä, lihaksia näkyy.. Olen erittäin tyytyväinen ja ylpeä itsestäni. Mukavaa on saada kehuja ulkomuodostaan ja herättää huomiota.

Ainoastaan mietin vain sitä, että mikä beibe sitä olis ollutkaan aikoinaan, jos olisi silloin 15 vuotta sitten treenannut yhtä paljon! Nykyään tämän ulkomuodon ylläpitäminen ainakin minulta vaatii huomattavasti enemmän kuin pyykkien viikkausta (mitä Emilyn mainitsi..). Lenkkiä, punttisalia/kahvakuulaa, hyötyliikuntaa ja tarkan ruokavalion. Ehkä se johtuu läskistä historiastani, mutta töitä saa tehdä pysyäkseen kuosissa. Ei siinä mitään, mielelläni treenaan koska pidän siitä ja tämä kaikki on nykyään elämäntapa, ei pakkopullaa.

Yhteistyössä