miksi muille on ongelma että lapseni 1v5kk ei syö karkkia, juo mehua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Esikoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Esikoinen"

Vieras
Niin miksiköhän muille tuntuu olevan iso ongelma että lapseni joka on 1v5kk ei juo mehua, syö keksejä tai karkkia.

vierailulla sanotaan että enkö mä ole vieläkään onnistunut saamaan lasta syömään herkkuja. ja että anna minä näytän , kyllä se niistä saadaan oppimaan tykkäämään. ihan kun olisin jotenkin epäonnistunut kun lapsi ei syö herkkuja.

1v synttäreillä sai maistaa mehua ja keksiä, samoin mummon synttäreillä. mutta eipä tuo tykännyt yhtään. mieluummin tykkää maissunaksuista ja rakastaa riisikakkuja.
minusta on vaan parempi kun herkut ei maistu. eihän niistä mitään hyötyä ole. j

tuntuu että vain hammaslääkäri on tyytyväinen kun kuuli että meillä ei mehuja juoda ja herkkuja syödä. viimeksi tänään eräs vanhempi setä sanoi että anna lapsi minulle hetkeksi valelen sen hampaita suklaalla niin kyllä oppii että karkit on hyviä! olin aivan sanaton tästä kommentista, en kyllä antanut valella suklaalla, kuulosti sen verran oudolta.

onko jotenkin tyypillistä että tämänikäiset syö jo herkkuja, lapsi on eka ja kotihoidossa vielä.

Mulla on vuoden ikäinen tyttö eikä oo kyllä käyny mielessä et muutaman kuukauden päästä sais mehuja ja karkkeja???? Kyllä tyttö on silloin tällöin keksin saanut ja esim maustettua rahkaa yms....

Nyt meillä on 2 vuotias herännyt tähän herkkujen ihmeelliseen maailmaan =)

Pidetään kyllä kovasti kiinni karkkipäivistä, mutta pakkohan se on pienellekin antaa kun isompikin saa.

kuuluuks ton ikäsen jo syödä jotain herkkuja :O meillä pari kuukautta tohon ikään eikä kyllä oo kiire mitään herkkuja alkaa mussuttaa :D on saanut kyllä maistaa mehua, kaakaota ja karkkiakin pikkuisen mutta ei saa niitä säännöllisesti :D

Meilläkin meni pitkään ennen kuin alkoi tykkäämään mistään makeasta. Hän ei myöskään ekoilla synttäreillään muusta piitannut kuin rusinoista. Mutta nyt kun on yli 2 -vuotias niin johan herkut maistuu. :) Käännös on ihan 100 -prosenttinen! Nyt haluaisi vaan jätskiä karkkia ja pullaa vaikkei niitä ole koskaan paljoa saanut. Piti ottaa jo karkkipäivä käyttöön.

Esikoisen kanssa on varmasti myös tosiaan helpompaa. Kun lapsia on useampia tulee varmaan herkut tutuiksi aiemmin.

Näinhän se yleensä menee, sama on ärsyttänyt itseänikin! :( Onnea teille, että olette saaneet pidettyä lapsen noinkin pitkään erossa herkuista! Jatka ihmeessä samaa linjaa :) Meillä oli sama esikoisen kanssa, mutta valitettavasti tuon tokan kanssa tulee lipsuttua eikä jaksa nipottaa isovanhemmille aina jos maistattavat herkkuja. 2,5-vuotas esikoinen meillä tosin on pysynyt kauan erossa ns. oikeista karkeista, sipseistä ja mehuista. Välillä annan tummaa suklaata, pullaa , omatekoisia leivonnaisia tai jätskiä. Ei nuo minusta pieninä määrinä ole niin vahingollisia.

Minä en ainakaan jaksa välittää siitä mitä mieltä muut ovat lasteni syömisistä.Meillä saa 1v 5kk keksiä,pullaa ja mehua,mutta kun ruokavalioon kuuluu paljon muutakin niin en ole niistä satunnaisista maisteluista stressiä ottanut. Kukin tyylillään.

Ne pitää sua jonain fanaattisena ekomutsina, joka kieltää lapselta kaiken kivan.
Mua kans ärsyttää jatkuva herkkujen tuputtaminen lapsille. Oma äitini on sellainen, että yrittää työntää aina lapselle jonkun karkkipussin kouraan jo ovella, vaikka miten olen sanonut, että ensin syödään "oikeaa" ruokaa.

2,5-vuotas esikoinen meillä tosin on pysynyt kauan erossa ns. oikeista karkeista, sipseistä ja mehuista. Välillä annan tummaa suklaata, pullaa , omatekoisia leivonnaisia tai jätskiä. Ei nuo minusta pieninä määrinä ole niin vahingollisia.

Ei varmaan olekaan. Ja mun kokemus on kertonut mulle, että makeanhimolle ja -haluille ei sillä aloitusiällä ole niin paljon väliä. Eli yhtä paljon se lapsi voi sitten niitä herkkuja myöhemmällä iällä haluta (esim. koko ajan :) vaikkei ensi vuosinaan niitä olisi saanutkaan. Se on ihmeellistä kyllä.

Mun sisko jäi kirjaimellisesti suu auki kun kuuli vanhimman lapsemme 1v synttäreillä ettei poikamme juo mehua. Hänen suurimmat herkkunsa on maissinaksut, ei pidä makeasta; irvisti synttärikakkua maistaessaan.

Minulle henk.koht. on aivan sama mitä kenenkin lapsi syö tai ei syö, koitan näitä omiamme mahdollisuuksien mikaan vielä pitää poissa tuosta "karkkien ihmeellisestä" maailmasta. Kerkeää niitä mussuttaa myöhemminkin.

Mun sisko jäi kirjaimellisesti suu auki kun kuuli vanhimman lapsemme 1v synttäreillä ettei poikamme juo mehua. Hänen suurimmat herkkunsa on maissinaksut, ei pidä makeasta; irvisti synttärikakkua maistaessaan.

Minulle henk.koht. on aivan sama mitä kenenkin lapsi syö tai ei syö, koitan näitä omiamme mahdollisuuksien mikaan vielä pitää poissa tuosta "karkkien ihmeellisestä" maailmasta. Kerkeää niitä mussuttaa myöhemminkin.

Mun tuttava kertoi, että olemme jotain hippejä. Me ei olla hippejä vaan ihan oiekassa!

Eihän nuo mummoikäiset usko, että lapset söisivät edes kesällä mansikoita ilman sokeria, kun itse pula-ajan lapsina ottavat nyt vanhusiällä kaiken herkuttelun puutteen takaisin... Nykylapset saa sokeria ja rasvaa ruokavaliostaan ihan tarpeeksi ilman erityisiä herkkujakaan.

[QUOTE="alma";25821859]Ne pitää sua jonain fanaattisena ekomutsina, joka kieltää lapselta kaiken kivan.
Mua kans ärsyttää jatkuva herkkujen tuputtaminen lapsille. Oma äitini on sellainen, että yrittää työntää aina lapselle jonkun karkkipussin kouraan jo ovella, vaikka miten olen sanonut, että ensin syödään "oikeaa" ruokaa.[/QUOTE]

No mummoilla ja papoilla nyt vaan on se etuoikeus hemmotella lapsenlasta ja minusta se ainakin on ihana tapa, vaikkakin itseäkin ajoittain ärsyttää karkkien tuominen. Muistan kuitenkin lapsuudestani, kuinka ihana itsellä oli päästä sinne mummolaan, kun siellä oli aina kaapissa jotain herkkuja... Älkää olko niin nipoja, saa lapsilla joskus jotain kivaakin olla! :)

Kumma juttu ettei meillä kukaan kokenut sitä ongelmaksi. Ettei kyse olisi siitä että olisit vähän hysteerinen asian suhteen? Siis tätä "meidän lapsihan ei sitten herkkuja saa edes nähdä, ja auta armias jos uskallat antaa sille edes rusinaa" -linjaa. Fanaattisuus kun tuppaa ärsyttämään ihmisiä. Ja esikoisen kanssa vanhemmat on usein vähän ylisuojelevia monessa asiassa. Esikoisen kanssa esim. mietitään onko lattia varmasti pesty myrkyttömällä pesuaineella, ennen kuin lapsi laitetaan sille. Seuraavat saa mennä ihan rauhassa nuolemaan kengänpohjia eteiseen ;)

Kumma juttu ettei meillä kukaan kokenut sitä ongelmaksi. Ettei kyse olisi siitä että olisit vähän hysteerinen asian suhteen? Siis tätä "meidän lapsihan ei sitten herkkuja saa edes nähdä, ja auta armias jos uskallat antaa sille edes rusinaa" -linjaa. Fanaattisuus kun tuppaa ärsyttämään ihmisiä. Ja esikoisen kanssa vanhemmat on usein vähän ylisuojelevia monessa asiassa. Esikoisen kanssa esim. mietitään onko lattia varmasti pesty myrkyttömällä pesuaineella, ennen kuin lapsi laitetaan sille. Seuraavat saa mennä ihan rauhassa nuolemaan kengänpohjia eteiseen ;)

En ole hysteerinen!!!!!!!!!! itse olet

Meilläkään ei esikoinen tykännyt herkuista eikä oikein vieläkään 6-vuotiaana pidä niistä enemmän kuin jostain terveellisestä. Meillä on aivan sama vaihtoehto kirsikkatomaattirasia kuin jugurtti. Tai ihan mikä muu kasvis on myös herkku. Anoppi vaan yrittää sanoa kylässä "yäk, älä porkkanaa syö, ota suklaavanukas" jne. Anoppi on tässä erittäin suuri ongelma. yritti jo ristiäisissä saada vauvalle suuhun kermavaahtoa kun se on niin nannaa. Nykyisin se aloittaa jo valmiiksi itkuvirtensä "ei mummi saa antaa", "äiti ei anna mummin antaa..." jne. Vaikka lapsi heittää sen munkit ja muut pois ja sanoo ettei tykkää niin tuputtaa väkipakolla niitä herkkuja. Vauvasta asti meille onneksi jäänyt se päälle, että kasvikset ja marjat yms. on herkkuja. Tuo ap:n mainitsema asia on tosiaankin suuri ongelma MUILLE.

Kyllä se tuntuu olevan muille iso ongelma! Meillä esikoisen kanssa mentiin tosi pitkälle ennenkun hän halus mitään karkkeja. Nykyään hän on 13-v ja on oppinut karkkien syömisen tuossa muutama vuosi sitten. Pullaa ei mene yhtään, eikä keksejä, kakkuja ym. Karkkeja vähän, mutta nekin vaan ihan tiettyjä, muutama pussi, jotka kelpaa. Karkkipäivää meillä ei ole, koska hän syö kerrallaan ehkä 10 karkkia... Mutta myös tämä on muille tooosi iso ongelma! Lapsi on jotenkin kummallinen, eikä normaali, kun ei syö makeeta... Kaiken kanssa oppii kyllä elämään, mutta se kokoaikainen perusteleminen on tylsää. ;) Pitäkää ap vaan kiinni siitä, mitä itse haluatte! :) Vaikka se ainainen selittely onkin tooosi turhauttavaa...

Alkuperäinen kirjoittaja normiäippä;25821985:
No mummoilla ja papoilla nyt vaan on se etuoikeus hemmotella lapsenlasta ja minusta se ainakin on ihana tapa, vaikkakin itseäkin ajoittain ärsyttää karkkien tuominen. Muistan kuitenkin lapsuudestani, kuinka ihana itsellä oli päästä sinne mummolaan, kun siellä oli aina kaapissa jotain herkkuja... Älkää olko niin nipoja, saa lapsilla joskus jotain kivaakin olla! :)

Olen tavallaan ihan samaa mieltä kanssasi. Kyllä lapsia saa lelliä ja hemmotella.
Ainoa asia mitä siis itse olen äidiltäni pyytänyt on se, ettei kaiva sitä perhanan suklaamunaa kassistaan ennen kun olemme syöneet sen juuri valmistamani ruoan. Lapsi kun itse ei noita herkkuja vielä osaa edes kaivata saati pyytää.

Yhteistyössä