Lapsi 3v. ei saa karkkia, suku paheksuu minkä kerkiää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pusse"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Karkit on aika turhia, varsinkin noin pienellä. Pelkkää sokeria ja lisäaineita. Itsetehdyt leivonnaiset ovat paljon parempia :) Ihan hyvin oot toiminu kun ajattelet lapsesi parasta :) Ei lasten mitenkään KUULU saada karkkia, eihän karkkia ole edes ollu kuin ehkä sata vuotta! Mitenhän lapset pärjäsi silloin

Mä en lapsena saanu hirveesti karkkia, mutta sen edestä sain laittaa niin paljon sokeria puuroon ja teehen kuin halusin, ja kyllähän se lopulta sokeririippuvuudeksi meni :( Kun muutin kotoolta alkoi armoton mässäily.

Ehdottomasti kannatan rajoitusta tässä asiassa. Itse anna lapselle todella vähän mitään sokeripitoista ja ei oikeestaan tykkäkään kun ei ole tottunut makeaan. Ihan hyvin vetelee maustamatonta jogurttiakin pelkästään :D

Minulla on reilu 3vee lapsi, jolle ei karkkia anneta. Juhlissa ihmetellään asiaa aivan samalla tavalla ja osa sukulaisista koittaa tyrkyttää karkkeja salassa.

Mehuakin alkoi saamaan vasta 3vee synttäreillä. Vissyllä pärjättiin hyvin siihen asti.

Karkkikielto ehkä 4, ehkä 5veeksi asti, katsotaan mikä hyvältä tuntuu.

Ja samat ikärajat tulee pienemmälle sisarukselle. Ne ovat minun ja mieheni lapsia, ei naapurin eikä sukulaisten!

Meillä onnistui karkin kieltäminen ensimmäisen lapsen kanssa nelivuotiaaksi saakka, nuoremman kohdalla piti antaa vähän aikaisemmin periksi. Mielestäni aivan pienille lapsille on ihan turha syöttää hirveitä määriä sokeria, kyllä sitä kerkeää harjoittelemaan myöhemminkin. Enkä usko, että tuo mihinkään ahmimiskierteeseen johtaa.

Ja tuo on kyllä rasittavaa, kun isovanhemmille ja muille asian käsittäminen tuntuu olevan niin älyttömän vaikeaa. Ihan kun sitä lapsen rakkautta ja hyväksyntää pitäisi sillä karkilla aina maanitella.

Meidän poika on nyt 4,5 v. Ei juurikaan syö karkkia. Joskus suklaata ja tietty muumi purkkaa.
Meillä on viikonloppuisin mehu, karkki ja sipsipäivä. Saattaa syödä muutaman sipsin ja juo mehua limua kohtuudella. Itse en syö makeeta juuri lainkaan. Mielummin annan juoda joskus sokerilimua ja mehua kuin noita maketusaineita. Itselläni diabetes joten itse niitä kyllä käytän.

mä kiellän omaltani kaikki pullat sun muut valkonen jauho-mössöt.. ja sitäkös ei mun mummi ymmärrä, suuttuu joka kerta kun sanon että ei saa tenavalle antaa sitä nisua. Lapsella menee niin herkästi maha kovalle, ja toisekseen en halua sitä muutenkaan opettaa sokeriherkuille.

joka ikinen kerta tästä pitää siellä kyläillessä tapella..

Minulla on reilu 3vee lapsi, jolle ei karkkia anneta. Juhlissa ihmetellään asiaa aivan samalla tavalla ja osa sukulaisista koittaa tyrkyttää karkkeja salassa.

Mehuakin alkoi saamaan vasta 3vee synttäreillä. Vissyllä pärjättiin hyvin siihen asti.

Karkkikielto ehkä 4, ehkä 5veeksi asti, katsotaan mikä hyvältä tuntuu.

Ja samat ikärajat tulee pienemmälle sisarukselle. Ne ovat minun ja mieheni lapsia, ei naapurin eikä sukulaisten!

Oletko muuten ajatellut, että se vissy on kyllä pahempi kuin mehu, sillä hiilihapot ne vasta pahoja ovatkin.

[QUOTE="vieras";23765663]Mitäs ap meinaat sitten tehdä, kun lapsesi on isompi ja saa kutsuja kaverisynttäreille? Siellä viimeistään syö karkkia ja voi olla, et syökin paljon, kun et ole vahtimassa. Jokaisissa kaverijuhlissa, joita mä olen lapsilleni kotona pitänyt, on karkit olleet kaikkein suosituimmat. Se kippo on ihan varmasti tyhjentynyt ensimmäisenä. Enkä mä ainakaan siinä tilanteessa alkaisi vahtia kenenkään nico-petteriä, et syökö sekin vai onko ilman, koska vanhemmat nipottaa.
[/QUOTE]

Kuten tuolla alkutekstissä, minkä varmasti kokonaan luitkin, sanoin etten pysty koko lapsen loppuelämää karkinsyöntiä vahtimaan, mutta haen lähinnä "oikeutta" olla antamatta alle kouluikäiselle niitä ilman että muut paheksuu ja kokee hankalaksi olla paikalla kun kiellän lastani ottamasta karkkia ja lapsi tämän jälkeen siirtyy johonkin sallittuun syötävään vikisemättä.

Ja keneltäkään muulta en odota tässä vaiheessa lasteni herkunsyönnin vahtimista kuin itseltäni, mieheltä ja isovanhemmilta, silloin kun lapsi on heillä hoidossa ilman meitä. Kun lapsi pääsee yksin kaverisynttäreille tai muualle niin voin vaan toivoa ettei lapsi vedä yli äyräitten, en vaadi että kaverin vanhemmat valvoo syömisiä. Lapselle on ainakin tällä hetkellä juhlissa parasta muiden lasten kanssa touhuaminen, herkkupöydissä ei juuri jaksa notkua, edes niiden pullien ja keksien takia.

[QUOTE="Pusse";23765562]No kieltämättä se ylipaino, josta mua kiusattiin eskarista asti (olin siihen asti kotihoidossa eikä pahemmin ollut kavereita tai muita lapsia lähistöllä jotka olis voineet kiusata), oli jonkinmoinen ongelma...[/QUOTE]

Niin siis sä väitä että se että äitisi antoi syödä sun karkkia jo pienenä laukaisi sussa ahmimishäiriön? Kyllä se kuule tulee jostain ihan muualta. Tosin äitisi mahdollisti sen jatkumisen osaltaan kun antoi sun syödä nähtävästi ihan reilustikin sitä, mutta esim. sun salassasyöntiin ei olisi voinut vaikuttaa koska teit sen salassa...

Ymmärräthän siis että äitisi ei aiheuttanut ahmimistasi, mutta mahdollisti osaltaan sen jatkumisen. Jos väität tosin niin se on ihan yhtä humpuukia kuin se väite (mille itsekin naurat) että jos ei lapsena saa niin myöhemmin ahmii.

Mä olen syönyt pienestä pitäen namia yms. enkä ole lihava. Samoin mun lapset, eivätkä ole lihavia eivätkä ahmi yli eikä salassa..

[QUOTE="shihtzu";23765687]No eihän sitä karkkia lapselle tarvi antaa, mutta minusta nuo juhlatilaisuudet on ihan eri juttu ja jotenkin kuulostaa kalsealta, että lapsi kysyi, saako ottaa ja äiti hitlerimäisesti ilmoittaa että ei saa, kyllä tuon ikäinen jo tajuaa, että muut saa mutta hän ei. Oletko ehkä ajatellut, että lapsi myöntyy siihen, ettei saa, kun ei uskalla nousta äitiään vastaan, ei uskalla uhmata.

Minusta ap voisi ehkä hieman hellittää, mutta tää on vain mun mielipide.[/QUOTE]

Kyllä lapsi mua uskaltaa uhmata tuhat kertaa päivässä, mutta tässä asiassa tietää etten lipsu, monessa muussa kyllä... Oon aika kiltti äiti yleisesti ottaen :D

[QUOTE="shihtzu";23765745]Oletko muuten ajatellut, että se vissy on kyllä pahempi kuin mehu, sillä hiilihapot ne vasta pahoja ovatkin.[/QUOTE]

Nyt oli kyse karkeista ja mehusta, ei hiilihapoista.

Oma poikani on 2v, ja olen häneltä kieltänyt karkit ja sellaisen makean, joka on pelkkää teollista höttöä. En ole asettanut mitään rajoja sille, koska hän saa mitäkin, mutta sen tiedän että kohtuudella. Juhlat on toki juhlat, mutta en siltikään antaisi lapseni mättää siellä mahaansa mitä sattuu niin paljon kuin haluaa. Tätäkin näkee :(

Lapsellahan on luontainen tykkääminen makeaan. Miksi tätä pitäisi korostaa? Miksi hedelmä on huono juttu, tai joku muu vaihtoehto?

Ja minulta muuten ei kielletty makean syöntiä eikä rajoitettu karkin ostoja. Ja ei, en ole koukussa makeaan ;)

Meillä ovat saaneet ekat karkit n. 4-vuotiaina nuo kaksi vanhinta, ja ovat "järkeviä" karkin syöjiä, eivät ahmi ja lopettavat syömisen ennen kuin karkit loppuu eikä toisin päin. Kolmas on kohta 3 enkä ole karkkia antanut, mutta anoppi ja miehen veli olis sille tunkemassa vaikka sun mitä mässyä :kieh: Omat vanhempani ymmärtävät tällaiset rajoitukset, mutta nuo miehen sukulaiset... mur! Minä haluan itse päättää milloin lapsi saa karkkia ja se ei kuulu sukulaisille pätkääkään!

Meillä muuten eivät juo isommatkan limpparia, vaikka lupa olisikin ollut maistaa, eivät vaan halua. Mehua juovat juhlissa ja joskus muuten vaan.

Mielestäni ap olet oikealla linjalla, mutta ei toki kannata liian tiukka olla :)

[QUOTE="shihtzu";23765745]Oletko muuten ajatellut, että se vissy on kyllä pahempi kuin mehu, sillä hiilihapot ne vasta pahoja ovatkin.[/QUOTE]
Miksi kivennäisvedet ovat pahoja? Ainakin hampaille ne ovat ok, jos ne eivät ole "maustettuja" vesiä, jotka sisältävät omena- tai sitruunahappoa.

Tulkitsen ap:n viestiä rivien välistä sen verran, että hän haluaa tehdä kaikkensa, ettei lasta kiusattaisi ylipainon takia, kuten häntä itseään on kiusattu. En tiedä, onko karkin totaalikieltäminen noin yleisesti ottaen järkevää vai ei, mutta en ehkä pidä omia lapsuuden traumoja kovin hyvänä perusteena kieltoon. Vaikka kaipa meillä kaikilla on ihan vastaavia sokeita kohtia.

No mun mielestä se mättääkö aikuisena niitä karkkeja naamaansa kilokaupalla vai ei, ei riipu siitä onko sitä karkkia saanut ennen 3 vuoden ikää vai sen jälkeen.

Meillä kyllä saa alle 3-vuotiaatkin syödä sitä muutkin juhlapöydästä. Ja enpä ole tavannut taaperoa joka ei ehdottomasti haluaisi maistaa sitä mitä itsekin syö.... Meillä opetetaan ennemminkin että minkään ruuan/namin syöminen ei ole täysin kiellettyä, mutta kaikkea syödään kohtuudella.

Niin siis sä väitä että se että äitisi antoi syödä sun karkkia jo pienenä laukaisi sussa ahmimishäiriön? Kyllä se kuule tulee jostain ihan muualta. Tosin äitisi mahdollisti sen jatkumisen osaltaan kun antoi sun syödä nähtävästi ihan reilustikin sitä, mutta esim. sun salassasyöntiin ei olisi voinut vaikuttaa koska teit sen salassa...

Ymmärräthän siis että äitisi ei aiheuttanut ahmimistasi, mutta mahdollisti osaltaan sen jatkumisen. Jos väität tosin niin se on ihan yhtä humpuukia kuin se väite (mille itsekin naurat) että jos ei lapsena saa niin myöhemmin ahmii.

Mä olen syönyt pienestä pitäen namia yms. enkä ole lihava. Samoin mun lapset, eivätkä ole lihavia eivätkä ahmi yli eikä salassa..

Äh, ei se mikään ahmimishäiriö ollut, musta karkki oli vaan niin sairaan hyvää että halusin syödä sitä paljon. Söin kyllä kaikkea muutakin paljon... Mutta kun mun syömiseen tai siis liikalihavuuteen alettiin ala-asteella puuttua terkkarin toimesta, tajusin että kappas tää jatkuva nassuttaminen onkin joidenkin mielestä huono juttu. Kun sain jostain rahaa, ostin karkkia ja söin ne salassa. Ja sen lisäksi söin mitä äitiltä ostatin kaupasta. Kerran 8-vuotiaana jopa varastin mummoltani rahaa ja menin kioskille ostamaan karkkia ja jäätelöä. Jäin tosin kyllä kiinni ja sen jälkee n en ole varastanut koskaan, mutta herkut jäi edelleen tavaksi...

Alkuperäinen kirjoittaja keittiöpsykologi;23765824:
Tulkitsen ap:n viestiä rivien välistä sen verran, että hän haluaa tehdä kaikkensa, ettei lasta kiusattaisi ylipainon takia, kuten häntä itseään on kiusattu. En tiedä, onko karkin totaalikieltäminen noin yleisesti ottaen järkevää vai ei, mutta en ehkä pidä omia lapsuuden traumoja kovin hyvänä perusteena kieltoon. Vaikka kaipa meillä kaikilla on ihan vastaavia sokeita kohtia.

No niin, näkihän joku muukin tässä taustalla olevan ap:n oman ahdistuksen mikä on alkanut jo lapsena kun on ahminut salaa. Se ei todellakaan johdu siitä että äiti on antanut namia jo pienenä vaan ihan jostain muusta mitä ap ei nyt tässä kerro (eikä se meille edes kuulu). Sen takia ap yrittää keinolla millä hyvänsä estää tätä tapahtumasta omalle lapselleen, samalla kun syyttää äitiään omasta kohtalostaan (osaksi virheellisesti).

Pakko sen verran kommentoida että minä oon saanu karkkia vasta kouluikäisenä. Perusteena se, että en oppisi syömään karkkia.No, mulla on ihan ongelma karkin kanssa kun oon ihan mahdoton karkkihiiri!! Ei päivääkään etten söisi ja kilokaupalla menee ihan kevyesti. Mä oon antanu omille lapsilleni PIENIÄ MÄÄRIÄ karkkia pienestä asti, ettei niistä tulis samanlaista himosyöjää kuin minä...

Yksi hammaslääkäri sanoi että paras tapa pitää lapsen karkinsyönti kohtuudessa on antaa sitä lapselle säännöllisesti PIENIÄ määriä (ei siis pussikaupalla vaan vaikkapa 3kpl pienikokoisia karkkeja kerralla), silloin siitä namista ei tuu mitään kiellettyä hedelmää jota ahmitaan sitte kilokaupalla kun siihen päästään käsiksi (ennemmin tai myöhemmin se päivä koittaa jolloin et voi enää kontrolloida asiaa). Hänen mielestä on parempi antaa vaikka joka päivä PIENI määrä karkkia esim ruokailun jälkeen jälkkäriksi kuin pitää karkkipäiviä, näin karkista ei tuu mitään THE KARKKI- juttua vaan se on sellanen tavisasia jota ei tarvi kiskoa kilokaupalla sitte kun sitä on. Mä kyllä oman kokemuksen perusteella uskon vahvasti tuohon teoriaan. Ja mun lapset ei muuten kisko kilokaupalla karkkia vaikka sitä oliskin pöydässä.

Toivotan siis onnea sulle ap valitsemallasi tiellä, sen vaan sanon että voi olla että lapsesi on aikuisena mahdoton karkinsyöjä.

[QUOTE="vieras";23765814]Miksi kivennäisvedet ovat pahoja? Ainakin hampaille ne ovat ok, jos ne eivät ole "maustettuja" vesiä, jotka sisältävät omena- tai sitruunahappoa.[/QUOTE]

En nyt muista mistä sen olen lukenyt, mutta se hiilihappo nimenomaan on hampaille paha.

Mun mielestä on tosi pöyristyttävää tuomita äiti siksi että ei halua lapsensa syövän sokeria, lisäaineita yms noin pienenä.
Mä itse olen saanut karkkia ekan kerran joskus 5-vuotiaana eikä musta mitään karkkihiirtä tullut.

[QUOTE="shihtzu";23765879]En nyt muista mistä sen olen lukenyt, mutta se hiilihappo nimenomaan on hampaille paha.[/QUOTE]

Hammaslääkärin kanssa noista hapoista viime kesänä keskusteltiin ja vain makuvissyt ovat hampaille huonoksi.

Mutta ei nyt vieläkään ollut kyse hapoista vaan karkeista.

[QUOTE="shihtzu";23765879]En nyt muista mistä sen olen lukenyt, mutta se hiilihappo nimenomaan on hampaille paha.[/QUOTE]
Olisiko ollut virheellistä tietoa. Hammaslääkäriliiton sivuilla sanotaan, ettei hiilihappo liuota hampaita.

[QUOTE="vieras";23765937]Olisiko ollut virheellistä tietoa. Hammaslääkäriliiton sivuilla sanotaan, ettei hiilihappo liuota hampaita.[/QUOTE]

Jep. Vichy on ok, mutta jos hiilihappoon yhdistää sokeria, se on hampaille pahasta. Itsekin olen tämän tarkistanut hammaslääkäriltä.

Mun mielestä on tosi pöyristyttävää tuomita äiti siksi että ei halua lapsensa syövän sokeria, lisäaineita yms noin pienenä.
Mä itse olen saanut karkkia ekan kerran joskus 5-vuotiaana eikä musta mitään karkkihiirtä tullut.

Se on sitä nykyajan curlinkia kun annetaan kaikkea "koska lapsi haluaa". Kyllä se on vanhempien asia päättää paljonko lisäaineita ja sokeria lapsilleen antaa ja hyvä terveyden kannalta jos ei niitä kovin pienenä anna.

Joo, oot nyt lukenu väärin! Ei hiilihappo hampaita hajoita :D

Yhteistyössä