Miksi mun leivät ei koskaan kypsy vaikka ne olis kauan uunissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Osta uunin lämpömittari. Katso paljonko uunin lämpötila on oikeasti silloin kun laitat uunin 175 asteeseen. Voit yllättyä tuloksesta.

Mulla heittää uuninlämpö alemmissa lämmöissä jopa 30 astetta ja korkeammissa 15astetta. Ei siis ihme ettei mikään kypsy.

Mut piirakat onnistuu, ja muutkin ruuat kyspyy, mutta leivät jää sisältä raaoiksi. Päällinen on kypsä, mutta kun koputtelee pohjaa ei kuulu sellaista kypsän ääntä, mutta ei ilkee pitää tuntia leipää uunissa...

Mulla on sama ongelma. Kerro jos keksit vastauksen.
Mä epäilin itse ensin liian lyhyttä turvotusaikaa mutta ei sillä ollut merkitystä kun kokeilin. Meni into koko leivän leipomisesta kun aina sai raakaa leipää.

[QUOTE="aapee";29257857]Pitäis siis paistoaikaa pidentää puoleentoista tuntiin ja asteita 150e?[/QUOTE]

Niin, kokeile. Jos ei nykylämmöllä sisältä kypsy niin tuo auttaa.

Alussa kova lämpötila (250C) kun laiitat leivän uuniin, tulee parempi kuori. Laita vaikka pohjalle jonku astia, jossa on vettä, jotta saat kosteutta sinne uuniin. 5-10min päästä pienennä 150C lämpötila ja anna olla niin kauan, ett pohja kumisee todella hyvin. Jos meinaa ottaa liikaa väriä voit laittaa päälle folion.

Mäkin sanoisin ,että tee sämpylöitä. tai semmosta ohutta peltileipää (=pellin kokoinen, noin 3 cm paksu)

Paksu kuiva kuori leivässä sekä palanut pohja on ihan kamalaa syötävää. puistatus.

[QUOTE="rasvie";29258162]Mäkin sanoisin ,että tee sämpylöitä. tai semmosta ohutta peltileipää (=pellin kokoinen, noin 3 cm paksu)

Paksu kuiva kuori leivässä sekä palanut pohja on ihan kamalaa syötävää. puistatus.[/QUOTE]

Paksun KUIVAN kuoren voi välttää juurikin tolla, että pitää vesiastiaa uunissa tuomassa kosteutta.

Itse teen aina ison leivän 200 asteessa ja tunnin. Ja kun puhun isosta leivästä niin tarkoitan siis sellaista limpun kokoista mutta vain vaaleista jauhoista. Nyt juuri heränneenä en saa mitään muuta leipää mieleen kuin limppu :)

Oikeesti? Et voi pitää leipää uunissa niin kauaa että se olisi kypsä... Tämä oli tämän aamun paras!
Keitätkö perunoitakin sen määrätyn minuutti ajan ja lopetat vaikka eivät olisi kypsiä?

kiertoilma? Meillä on varmaan 10.v vanha uuni, ja siinä on toi kiertoilma se nyt niin erikoinen enää ole!?
tuttava haki hiljattain uutta liettä ja mäkin niitä katselin, ja tuli sellainen tuntuma ettei kiertoilma mitenkään vakio ole nykyisinkään.
Ei ole mullakaan.
Millaisia ne reseptit ovat, nostatus jne?
Mä olen kerran onnistunut leipomaan patonkeja jotka vain jäivät raa'an tuntuisiksi, eivätkä oikein kohonneetkaan, mietin että kuoliko hiiva sitten tai jotain.
Mutta tosiaan, ensin sämpylää tai patonkia kokeilemaan, ja toi uunin lämpökin kannattaa kyllä tarkistaa, niissä on heittoja.

En minäkään saa leipää onnistumaan. Ja turha sanoa että paista pitempään. Kuori siinä vaan kovettuu ja tummuu, tavoitteena olisi kuitenkin saada viipaleita leikattua ilman moottorisahaa. Raakaa silti sisältä. Onko kiertoilmauuni siis parempi paistoon? Aiemmin olen tavan uunissa yrittänyt mutta nyt olisi kiertoilma käytössä. Ja laitatteko kiertoilmauunissakin vesiastian uuniin (uusi vinkki minulle)?

En minäkään saa leipää onnistumaan. Ja turha sanoa että paista pitempään. Kuori siinä vaan kovettuu ja tummuu, tavoitteena olisi kuitenkin saada viipaleita leikattua ilman moottorisahaa. Raakaa silti sisältä. Onko kiertoilmauuni siis parempi paistoon? Aiemmin olen tavan uunissa yrittänyt mutta nyt olisi kiertoilma käytössä. Ja laitatteko kiertoilmauunissakin vesiastian uuniin (uusi vinkki minulle)?
Tämmösillä saattaa onnistua:
Ilmastointi/vetoisuus, huushollista pois päältä, ainakin keittiöstä, niin kohotuksen kuin paiston ajaksi.
Kunnon nostatus, lämpöhöyryn vieressä liinan alla, mikäli kyseessä saaristolaisleipä.
Vuoan ulkopinnan lämpimällä vedellä tapahtuva "lämpökäsittely" ennen taikinan laittoa vuokaan.
Lyhyt nostatus vielä vesihöyryn vieressä liinan alla.
Uunin luukkua ei saa aukoa eikä täräytellä uunia.
Paistoajan pidentäminen, siltä varalta että uunin lämpötila fuskaa. Folio/leivinpaperi varovaisesti vuokien päälle lisäajalle, mikäli pelko pinnan kärähtämisestä.
Kantsii kokeilla eikä luovuttaa. :)

Yhteistyössä