Miksi mun on vaikea hyväksyä sitä, että ihmiset tekevät paljon lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
riippuu varmasti paljon kuinka eletään ja kulutetaan. Väittäisin, että joissakin tapauksissa pienemmällä perheellä saattaa olla jopa isompi hiilijalanjälki(tuhlailevampi tapa elää ja kuluttaa) kuin isommalla perheellä. Ei se aina perhekoosta ole kiinni ja olisi hyvä jos joskus puhuttaisiin tuotannon säännöstelystä. Täysin turhaa muovirojua,rihkamaa(esim.Kiinasta) pallo pullollaan, jota kukaan todellisuudessa ei tarvi...kyllä ilmastonmuutos hidastuisi oleellisesti jos markkinatalous ei jylläisi niin suurena.

Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
Alkuperäinen kirjoittaja x:
mäkin oon sitä mieltä ja siksi hankittiin meidän iso perhe adoptoimalla koska näin ei omalta osaltamme väkilukua kasvatettu.

Kuinka iso? Ilkeä voisi sanoa, että Kolumbiasta/Kiinasta adoptoitu rasittaa maapalloa paljon enemmän Suomessa kuin siellä synnyinmaassaan.

Meillä on venäjältä kaksi lasta ja kaksi afrikan mantereelta. en tiedä paljonko olisivat omassa maassaan rasittaneet maapalloa mutta he ovat nyt täällä meidän perheessä ja yritetään juurruttaa ekologiset elämänarvot heille niin hyvin kuin osaamme. vastuu on heidän.

Meillä on venäjältä kaksi lasta ja kaksi afrikan mantereelta. en tiedä paljonko olisivat omassa maassaan rasittaneet maapalloa mutta he ovat nyt täällä meidän perheessä ja yritetään juurruttaa ekologiset elämänarvot heille niin hyvin kuin osaamme. vastuu on heidän.

No ainakin olette kärsivällisiä, kun noin monta adoptiota jaksaneet. Onko sisarusadoptioita?

Itselleni adoptio olisi ainoa vaihtoehto, jos joskus lapsia haluan.

Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
mäkin oon sitä mieltä ja siksi hankittiin meidän iso perhe adoptoimalla koska näin ei omalta osaltamme väkilukua kasvatettu.

Kuinka iso? Ilkeä voisi sanoa, että Kolumbiasta/Kiinasta adoptoitu rasittaa maapalloa paljon enemmän Suomessa kuin siellä synnyinmaassaan.

Anteeksi, olen tökerö, mutta olisiko lapset kuolleet omassa maassaan?
Ihan näin ajatellen, ette ole pelastaneet maapalloa, päin vastoin, pelastitte kyllä elämiä, jotka sitten jatkossa kuluttavat, kun niiden olisi kaiken järjen mukaan pitänyt kuolla pois.
Anteeksi nyt vaan, karu näkökulma, mutta niin totta. :ashamed:

Ap, onko sulla sisaruksia? Oletteko lämpimissä väleissä?

Oman ekologisen jalanjälkensä voi jokainen laskea netissä. Minulla ja kolmella lapsellani se on todella pieni, lähinnä ehkä kierrätyksen ja autottomuuden + "luomuilun" vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:

Oman ekologisen jalanjälkensä voi jokainen laskea netissä. Minulla ja kolmella lapsellani se on todella pieni, lähinnä ehkä kierrätyksen ja autottomuuden + "luomuilun" vuoksi.

Ja meillä on valtavan suuret, mikä joskus iltaisin valvottaa minua. :ashamed:
Mutta parhaani kuitenkin yritän, kierrättämällä kamoja ja lajittelemalla jätteet. Kompostikin omasta takaa löytyy.

molemmat olivat sisarusadoptioita ja loppujen lopuksi sujuivat aika sutjakkaa tahtia että en kokenut kärsivällisyyteni olevan kamalasti koetuksella paitsi juuri ennen kuin lähdettiin lapsia hakemaan... Meillä oli mielessä adoptio juuri siksi että maailmassa on ennestään paljon lapsia. yritimme kuitenkin ensin omaa lasta juuri siksi että se tuntui helpommalta ja edullisemmalta tavalta mutta kohtukuoleman jälkeen päätimme että lapsi olisi yhtä rakastettu vaikkei geeniperimä olisikaan omamme.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Yritän kovasti ja haluaisin olla suvaitsevainen, mutta jostain syystä mun on hankala hyväksyä sitä, että ihmiset tekevät paljon lapsia.

Takaraivossa jyskyttää sellainen tosiseikka, että väestöä on jo nyt liikaa tällä pallolla (ei Suomea voida erottaa omaksi alueekseen), ja ilmastomuutos on jo nyt tosiasia puhumattakaan, jos lapsia tehdään lisää - varsinkin, jos niitä tehdään paljon korkean elintason maihin.

Ymmärrän ap sinua, sillä itsekkyyttähän tuo lasten väsääminen tähän maailman ja tässä ajassa on, eikä sitä faktaa mikään vänkäys miksikään muuksi muuta!

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
riippuu varmasti paljon kuinka eletään ja kulutetaan. Väittäisin, että joissakin tapauksissa pienemmällä perheellä saattaa olla jopa isompi hiilijalanjälki(tuhlailevampi tapa elää ja kuluttaa) kuin isommalla perheellä. Ei se aina perhekoosta ole kiinni ja olisi hyvä jos joskus puhuttaisiin tuotannon säännöstelystä. Täysin turhaa muovirojua,rihkamaa(esim.Kiinasta) pallo pullollaan, jota kukaan todellisuudessa ei tarvi...kyllä ilmastonmuutos hidastuisi oleellisesti jos markkinatalous ei jylläisi niin suurena.

Hyvin kirjoitettu. Vaikka meillä on neljä lasta, niin meillä ei ole esim. autoa eikä me matkustella tai pärrätä kaikenmaailman vehkeillä (esim. mootttorikelkoilla, mönkijöillä tai moottiveneillä) Ei se lasten määrä vaan elämäntapa.

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:

Minulla on kahdeksan sisarusta, joista 7 "täysiä" ja yksi isäni uudesta liitosta. Olemme erittäin läheisiä. En tietenkään heistä luopuisi. Olen vanhoillislestadiolaisesta kulttuurista kotoisin, joten olen joutunut pohtimaan paljon näitä lisääntymisasioita, niin moraalisesta kuin muistakin näkökulmista.

Anteeksi, olen tökerö, mutta olisiko lapset kuolleet omassa maassaan?
Ihan näin ajatellen, ette ole pelastaneet maapalloa, päin vastoin, pelastitte kyllä elämiä, jotka sitten jatkossa kuluttavat, kun niiden olisi kaiken järjen mukaan pitänyt kuolla pois.
Anteeksi nyt vaan, karu näkökulma, mutta niin totta. :ashamed: [/quote]

No tuskin he olisivat kuitenkaan kuolleet koska olivat paikallisessa "orpokodissa" ja joku muu perhe olisi heidät adoptoinut sijastamme.. Ja juu, en kyllä ymmärtänyt ihan että miten joku puhuu noin. kyllä mun mielestä jo olemassa olevat ihmis elämät on kuitenkin tärkeämpiä kuin ekologisen jalanjäljen miettiminen sen uhalla että antaisi jonkun kuolla pois koska se olisi maapallon etu...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minulla on kahdeksan sisarusta, joista 7 "täysiä" ja yksi isäni uudesta liitosta. Olemme erittäin läheisiä. En tietenkään heistä luopuisi. Olen vanhoillislestadiolaisesta kulttuurista kotoisin, joten olen joutunut pohtimaan paljon näitä lisääntymisasioita, niin moraalisesta kuin muistakin näkökulmista.

Tämä taitaa olla yleistä, että suurista sisaruslaumoista olevat ei itse halua isoa perhettä. Paitsi jos uskonnolliset syyt ovat "periytyneet".

Mua ärsyttäää vain perheet, jotka tekevät paljon kakaroita (eli yli 2 lasta) ja sitten alkaa vinkuminen ilmaisuksisisat ja valittaminen miten ei voi sitä eikä tätä kun on nii nmonta lasta. Miten toisten pitäisi ilmaista sitä ja tätä antaa, yhteiskunnalta kotiin hoitajia kun mamma ei voi kuin olla raskaana ja sitten kun on se vauva ei voi viedä isompia kerhoon. ja ilmaista opiskelijaa pyydetään laitoksesta opiskelija toisensa jälkeen piikoman.

ja isovanhemmille valitetaan jos ei jaksa ottaa koko katrasta kerrallaan.

ja mitään ei voida muille antaa, kun on itsellä niin monta. Lapsilla ei saa käydä kavereita, kun on jo itsellä niin monta

jne jne jne

eli minua ei häiritse perheet, esim. lestadiolaiset, jotka tekevät lapsia ja itse hoitavat, äiti ja isä, ja ei valiteta eikä häiritä muita eikä vaadita ilmaisuuksia tai jos joltain ollaan vailla jotain, annetaan vastavuoroisesti. mutta nämä 3-4 lapsen perheet kun heille on niin vaikeaa olla iso perhe. Ja itse ne on vapaaehtoisesti tehty. luusisi jo esim. 2 lapsen jälkeen huomanneen miten tehdään lapsia ja miten niistä on hommaa.

Mun mielestä kaksi on ehdoton maksimi yhdelle parille. Ja laskisin tähän myös edellisen suhteen lapset, eli jos miehellä ennestään yksi, niin sitten vain yksi yhteinen. Lapsilisiä ei tarvitsisi maksaa lainkaan, hyvä alku olisi jo rajaus max.kahdelle lapselle. Samoin kotihoidontuki pois. Meidän suomalaisten ei todellakaan tarvitse lisääntyä eikä varsinkaan syrjäseuduilla.

Mulla kans, kivittäkää vaan.
Mutta nielemistä oli eräässä mielipiteessä: "niillä jotka tekevät paljon lapsia, on pakko olla jotain vikaa joko tunne-elämässä tai muuten vaan - päässä" :whistle:

Yhteistyössä