Miksi mun pitää viedä edes sadevaatteita päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitäihmetä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meilläkään eivät usein aamupäivällä ulkoile, paitsi jos sataa monta päivää putkeen/on sovittu joku metsäretki tms. Iltapäivällä kaiketi menevät ulos mutta haen lapset ennen sitä niin itse pitää ulkoilla. Mutta eipä se sinänsä haittaa, noilla on muutenki nyt yksi lomalla ja sijaista ei saa joten parempi että tekevät kivoja juttuja sisällä kuin repisivät kuriksia koko ryhmälle.

Ilmeisesti kaikki vanhemmat eivät tykkää että lapset joutuvat ulkoilemaan sateella tai kovalla pakkasella. Meidän lapsen päiväkodissa tädit kovin anteeksipyytelevästi kertovat jos ovat olleet sadesäällä tai yli 10 asteen pakkasessa ulkona lasten kanssa. Itse kannatan ulkoilua säällä kuin säällä, joten on vähän pistänyt korvaan tuo anteeksipyytely ja selittely miksi ovat "joutuneet" ulkoilemaan, joten vissiin sitten jotkut vanhemmat ovat antaneet ikävää palautetta.

Sitä ikävää kyllä saa ja huomauttelua kun kuravaatteet on hiekassa ja on niin kamala vaiva kaapasta ne lapsen yltä nurinpäin ja lapsi autoon. Näitä onneksi on vähemmistö näitä marisijoita.

[QUOTE="Jenis";30001215]Niin, tokihan palstamamma tarvitsee lakipykälän mihin tahansa asiaan :D

Meillä 1-2 krt ulkoilua per päivä lukee päiväkodin "säännöissä".[/QUOTE]

Meillä se on asiakaslupaus ja todellakin lähtis järki kaikilta jos pyörisimme vain sisällä kokopäivän. Emme sentäs mene ulos jos kaatamalla sataa,ukkostaa tai on liikaa pakkasta.Mutta muuten aina. Ja kyllä nekin nassikat pyytävät ulos vaikka ihaniin vesileikkeihin.

Meillä se on asiakaslupaus ja todellakin lähtis järki kaikilta jos pyörisimme vain sisällä kokopäivän. Emme sentäs mene ulos jos kaatamalla sataa,ukkostaa tai on liikaa pakkasta.Mutta muuten aina. Ja kyllä nekin nassikat pyytävät ulos vaikka ihaniin vesileikkeihin.

Niinpä. Itse laitoin varta vasten lapset "liikuntapainotteiseen" päikkyyn, ja ulkona se liikunta pääsääntöisesti tapahtuu. Ihmiset istuu muutenkin persiillään ihan liikaa nykyään, mitä enemmän ovat ulkona sen parempi. Ja ennenkuin joku irvileuka käy viisastelemaan, niin KYLLÄ, ULKOILEMME MYÖS KOTONA JOKA PÄIVÄ :D

Eivätkä ole mitään erityislapsia (koko päikyssä ei taida olla yhtään "diagnoosilla"), vaan normaaleja, liikkuvaisia, ehtiväisiä muksuja.

Lapseni ovat olleet kaikkinensa 7 vuotta päiväkodissa ja eskarivuodet siihen päälle. Sadetakkia on tarvittu yhteensä alle 5 kertaa! Muuten olen ollut hoitoon hyvin tyytyväinen, mutta ulkoilun vähyys oli pettymys.

Lapseni ovat olleet kaikkinensa 7 vuotta päiväkodissa ja eskarivuodet siihen päälle. Sadetakkia on tarvittu yhteensä alle 5 kertaa! Muuten olen ollut hoitoon hyvin tyytyväinen, mutta ulkoilun vähyys oli pettymys.

Minä taas olin tyytyväinen lapseni päikyn ulkoiluasenteeseen. Eihän se kiva ollu onkia märkää ja rapasta kakaraa sieltä tamineiden seasta mutta se ois menny seinille jos ei ois päässy ulos remuamaan. Huomasi heti jos ne oli ollu sisällä.

Riippuu ihan henkilökunnasta kuinka viitsivät sateella ulkoilla. Omassa päiväkodissa ulkoillaan lähes säässä kuin säässä, mutta lasteni päiväkodissa jäädään helpommin sisälle, ainakin nyt viime aikoina. Asiasta voi ja kannattaakin jutella hoitajien kanssa, sehän on kasvatuskumppanuutta. Se että opetetaan yhdessä lapsille, että ulkoilu ei ole säästä vaan vaatetuksesta kiinni, on yhdessä kasvattamista, siinä tarvitaan molempia: vanhemmat hommaavat hyvät sadevaatteet ja päiväkodin henkilökunta viitsii pukea ja auttaa ne lasten päälle ja myös vanhempien kannattaa ulkoilla lasten kanssa viikonloppuisin ja lomilla myös sateella, jotta asennekasvatus jatkuu myös kotona.

Kummasti se piristää itteäkin aikuisena 8h työpäivän aikana mennä ulos vaikkei aurinko paistas. Kuivurit on olemassa märkiä kamppeita varten päiväkodeissa.

Pahimmillaan se kuivurisouvi vaan vaatii yhden aikuisen koko työpanoksen yli tunnin ajaksi. Ainakin jos hanskojenkin toivotaan olevan sisältä kuivat.

Ehkä onnistuu, jos palstalla kritisoidulla tavalla pidetään kaikki lapset lepohuoneessa koko päiväuniajan ajan, jolloin heidän vahtimiseensa riittää yksi henkilö. Muissa tapauksissa ryhmässä pitäisi herkästi olla jo avustaja/opiskelija hoitamassa kuivureita.

[QUOTE="hoitsu";30002084]Pahimmillaan se kuivurisouvi vaan vaatii yhden aikuisen koko työpanoksen yli tunnin ajaksi. Ainakin jos hanskojenkin toivotaan olevan sisältä kuivat.

Ehkä onnistuu, jos palstalla kritisoidulla tavalla pidetään kaikki lapset lepohuoneessa koko päiväuniajan ajan, jolloin heidän vahtimiseensa riittää yksi henkilö. Muissa tapauksissa ryhmässä pitäisi herkästi olla jo avustaja/opiskelija hoitamassa kuivureita.[/QUOTE]

On ne saatu aina hoidettua ilman 2h pakkomakuutusta. Iltapäivästä menty sitte hieman myöhemmin ulos jos kaikkea ei ehdi aamupäivällä kuivata. lapset esim tykkää olla apulaisina. Mutta että ainakin kerran päivässä ulos sateellakin.

Meillä oli jätetty eilen toinen ulkoilu välistä iltapäivällä kun kaikkien ulkoiluvaatteet eivät oleet ehtineet kuivua. Muuten ulkoilevat päivittäin ainakin sen kerran. Luulin et muuallakin näin.

Meidän lapsen päiväkodissa taitavat ulkoilla kans melkein säällä kuin säällä. Kaatosateet, myrskyt ja todella kovat pakkaset jättävät väliin. Niillä kura-/sadekamppeilla on sekin tarkoitus, että voivat ulkoilla ja retkeillä märällä ja kuraisellakin kelillä, vaikkei suorastaan sataisi. Tytön päikyssä on sekin käytäntö, että vaihtavat kuivilla kesäsäilläkin eri vaatteet ulos: eivät halua hiekkaisia vaatteita sänkyihin.

Mun lapsen (3-6vryhmä) ulkoilivat todella harvoin, ei tosiaan kurikset likaantunut! Milloin oli liian sateista, milloin kylmää, kuumaa, tuulista....kaks vuotta ehti olla ryhmässä ja tasan kaks kertaa hain ulkoa (15.45), entisessä päiväkodissa tosiaan ulkoiltiin "säällä kuin säällä" ja lähes poikkeuksetta ( no joku yli -25 pakkanen tai ihan kamala kaatosade) olivat ulkoilemassa kun menin hakemaan. Onneks on ohi tuo hoito!

Mun lapsen (3-6vryhmä) ulkoilivat todella harvoin, ei tosiaan kurikset likaantunut! Milloin oli liian sateista, milloin kylmää, kuumaa, tuulista....kaks vuotta ehti olla ryhmässä ja tasan kaks kertaa hain ulkoa (15.45), entisessä päiväkodissa tosiaan ulkoiltiin "säällä kuin säällä" ja lähes poikkeuksetta ( no joku yli -25 pakkanen tai ihan kamala kaatosade) olivat ulkoilemassa kun menin hakemaan. Onneks on ohi tuo hoito!

Ompas tylsää tollanen että aina joku syy miksei ulkoilla.

Meillä ryhmässä on näin kesällä 4-vuotiaista tulevin ekaluokkalaisiin sekä satunnaisesti myös koululaisia ja yleensä suurin osa ryhmästä, etenkin vanhemmista lapsista, ei haluaisi sadesäällä ulos. Silti mennään useimmiten, vaikka sadevaatteiden pukemisesta saa joidenkin lasten kanssa vääntää. Ne kun ovat "vain vauvoille", vaikka meistä aikuisistakin suurimmalla osalla on, tai kuumat tai inhottavan tuntuiset.

Kuitenkin, jos lapsilla on sisällä hyvät, rauhalliset leikit, emme halua niitä keskeyttää sadeulkoilun takia. Tällöin saattaa esim. yksi aikuisista lähteä vähäksi aikaa pihalle ulos haluavien kanssa ja muut olla sisällä.

Syy miksi meillä ei aina ulkoilla sateella kuin kerran päivässä on se, että jos ulkoilemme aamulla kaikkien lasten vaatteet eivät välttämättä ole kerinneet kuivua iltapäiväulkoiluun mennessä...ja todellakin itse olisin mieluummin ulkona 23:n lapsen kanssa kuin pienissä sisätiloissa...mut joo, pukemiseenkin menee n. 1h.

[QUOTE="LaMamanMorbid";30002683]Syy miksi meillä ei aina ulkoilla sateella kuin kerran päivässä on se, että jos ulkoilemme aamulla kaikkien lasten vaatteet eivät välttämättä ole kerinneet kuivua iltapäiväulkoiluun mennessä...ja todellakin itse olisin mieluummin ulkona 23:n lapsen kanssa kuin pienissä sisätiloissa...mut joo, pukemiseenkin menee n. 1h.[/QUOTE]

Sillon ainakin iltapäivällä tai aamupäivällä ulos. Se ei oo kiva ettei ollenkaan mennä kun sataa. Se kun ei oo este.

Meidän lapsen pph oli käynyt aamulla metsässä lasten kanssa. Vettä satoi. Iltapäivällä olivat kurikset päällä lähipuistossa. En usko, että päiväkodissa KOSKAAN ulkoillaan niin paljon kuin pph:lla =) Olen oikein tyytyväinen. Haen hoidosta iloisen, touhunneen ja levänneen lapsen! Se on iso plussa. hoitajamme on maailman paras =)

Yhteistyössä