Miksi mun poikaani luullaan jatkuvasti vanhemmaksi ja sitten ihmetellään kun ei osaa jotain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierasvierasvieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierasvierasvieras

Vieras
Vähän ihmetyttää, kun olen törmännyt taaperoni kanssa tällaiseen äitien silmienpyörittelyyn liikkuessani poikani kanssa etenkin julkisilla kulkuvälineillä. Poika on siis juuri täyttänyt puolitoista vuotta ja on ikäisekseen jonkin verran keskivertoa pidempi, mutta painoltaan justiinsa keskikäyrällä tai vähän alle. Minusta hän näyttää täysin sopusuhtaiselta, jopa pitkältä ja aika hoikalta pojalta.

Poika on kehittynyt juuri niin kuin ikätasoon kuuluu muuten, mutta puhetta ei oikein vielä tule (tätä seuraillaan). Kovasti juttelee omiaan, mutta oikeita sanoja tulee vain muutamia ja nekin yleensä kotioloissa, vähän ujo poika kun on eikä yleensä kovasti puhele "ihmisten ilmoilla", nauraa kyllä sitäkin enemmän.

Minua on alkanut ihmetyttää se, että etenkin kun liikumme julkisilla ja viereen sattuu toinen äiti, yleensä tyttölapsen äiti, tämä heittelee poikaani ja minuun kummallisia ilmeitä, jos poikani avaa suunsa ja sieltä ei tule kuin sitä omaa juttua. Poika on usein pidempi kuin nämä vieressä istuvat tytöt, jotka oman arvioni mukaan ovat ehkä parivuotiaita ja ylikin reippaasti (päättelen tämän mm. siitä, että usein sellainen samanlainen taaperomaisuus puuttuu, jota pojassani vielä on ulkonäöltään). Pari kertaa olen kysynytkin kun on oikein tuijotettu, että minkä ikäiseksi poikaani luulet, ja sitten on yllätytty kun kerron iän.

Mistä tämä johtuu? Ihmettelen kovasti, kun ei kai sen pitäisi muiden asia olla mihin tahtiin poikani kehittyy. Kyllä puhetta varmaan ajastaan sitäkin tulee, samanlainen on isänsä ollut aikanaan, ja rauhallinen (ja pitkä) mies on nykyisin. Harmittaa vaan, kun poikaan jatkuvasti kohdistuu ihme odotuksia, ja sitten ihmetellään että ai onkin niin pieni vasta.

Ehkä se on tuo ujouskin? Ajatellaan että noin hyväkäytöksinen lapsi, on varmaan jo vanhempi lapsi kun noin kuuliainen.

Sinuna ajattelisin positiivisimmalla mahdollisella tavalla. En tunne ketään, kuka pahalla katsoisi lapsia. Itse tuijottelen useinkin lapsia, mieluummin ankkuroin katseen heihin kuin aikuisiin tuolla "ulkona". Koskaan en pahalla katso, mutta joskus on muita ajatuksia samalla mielessä - ehkä jopa kurtistan kulmiani?

Kyllä monesti olen miettinytkin, että kuvittelen, ja varmaan osan kuvittelenkin, kun sellaiseen on luonteessani taipumusta. Mutta kyllä ihan on ollut "aitojakin" tilanteita. Esimerkiksi jokin aika sitten tällainen jo melko sujuvasti puhuva tyttö kommentoi poikani jutteluihin, että "vauva". Ja tähän äitinsä vastasi, että "Ei ole vauva enää, taitaa olla saman ikäinen poika kun sinä itse".

Kysyin sitten, että minkä ikäinen tyttö oli, ja äitinsä vastasi että 2 vuotta 4 kk. Ja poika oli tuolloin 1v. 4 kk. Että näin. Kooltaan olivatkin kyllä aika samankokoiset, ainakin kun poikani vähän istui kallistetusti rattaissaan.

...Esimerkiksi jokin aika sitten tällainen jo melko sujuvasti puhuva tyttö kommentoi poikani jutteluihin, että "vauva". Ja tähän äitinsä vastasi, että "Ei ole vauva enää, taitaa olla saman ikäinen poika kun sinä itse".

Kysyin sitten, että minkä ikäinen tyttö oli, ja äitinsä vastasi että 2 vuotta 4 kk. Ja poika oli tuolloin 1v. 4 kk. Että näin. Kooltaan olivatkin kyllä aika samankokoiset, ainakin kun poikani vähän istui kallistetusti rattaissaan.

Niin, siis tämäkin äiti oletti lapsesi olevan ikäistään vanhempi, mutta ei kai ilmaissut mitään odotuksia lapsesi taitoihin?

Tätä ikäkeskustelua käydään kokoajan kaikkialla missä lapsia on. Meidänkin poika on kookas ja kasvoiltaan ikäistään vanhemman oloinen. Monesti on sanottu että on "älykäs katse" tai vastaavaa. Ja itsekin huomaan pojan ilmeiden olevan keskimäärin tarkkaavaisempia kuin ikätovereiden. Samoin on rauhallinen ja harkitseva.

Monesti aikuiset (ja lapset) yrittävät saada poikaa juttelemaan jotain ja yllättyvät kun ei osaa puhua. En ole kyllä mitenkään osannut tästä loukkaantua. Ei kukaan ole asiaa sen jälkeen ihmetellyt kun olen selittänyt että on ikäistään vanhemman näköinen eikä osaa vielä puhua.

Itse taas välillä arvailen toisten lasten ikiä todellista alhaisemmiksi kun ovat jotenkin holtittoman oloisia (harhaileva katse, päätön harkitsematon meno). Omiinsahan niitä vertailee ja meillä molemmat ovat olleet tarkkaavaisempia tapauksia jo vauvana.

Ei kannata loukkaantua! :)

Ehkä tyhmä kysymys, mutta millaiset vaatteet lapsella on? Olen huomannut, että malli ja kuosi vaikuttavat paljon siihen, mitä lapselta odotetaan. Tenava nallepuh-paidassa tai junankuvalla varustetussa velourasussa saa kaupoissa ympärilleen höpsähtäneen oloisia vanhempia naisia kukkumaan ja sanomaan pöö ja ovat tyytyväisiä, jos saavat edes hymyn.

Laitapa samalle lapselle kauluksellinen siisti paita, farkut tai muuta "muodikasta" ylle lapsellisten vaatteiden sijaan ja jo häneltä tullaan kyselemään vaikka mitä, kun "onpa siinä reipas poika"

[QUOTE="vieras";28940697]Monen pitkän lapsen äiti on sanonut samaa. Ja kokenut samoja katseita. Lasta pidetään vanhempana. ei se muuta ole.[/QUOTE]

Aivan. Omanikin on pitkä ja saanu kommentteja. Jo vauvana häntä luultiin vanhemmaksi. Isompana oli oikeastaan sama mitä oli päällä kun usein oli oletus iästä. Eikö se vielä puhu? Käyttääkö noin iso vaippaa jne.. 5v jo luultiin kouluun meneväksi,sama edelleen eskarissa jne....välillä se oli ärsyttävää kun lapsen oletettiin osaavan esim käyttäytyä ikästään kypsemmin. Minkäs se poika mitalleen mahtaa..

Meillä on tyttö 2v. Ikäisekseen myös isokokoinen, tosi pitkä ja aika roteva mielestäni (vaikka suhteellinen paino +3%) Aina on ollut iso ja myös liikkumaan lähti aikaisin ja häntä luullaan usein vanhemmaksi kuin on. En ole kokenut, että olisi ongelmaa asiasta, kun kerran:

Eräs äiti tai lastenhoitaja alkoi motkottaa, että kyllä tuon ikäisen pitää, jo osata leikkiä, niin ettei ota leluja muiden kädestä. Lapseni oli silloin 1,5-vuotias ja yritin kyllä kovasti opettaa hänelle, että älä ota muiden kädestä. Sanoin sitten tälle tädille, että lapseni on 1,5-vuotta, niin kyllä hän hieman nolostui ja pyyteli kovasti anteeksi, sillä oli luullut, että lapseni on noin 3-vuotias, kuten hänen mukanaan olleet lapset...

No mitä ihmeellistä tuossa nyt on? Esim. serkkuni lapset ovat todella huomattavan pitkiä ikäisikseen, joten helpostihan heitä luullaan vanhemmiksi kuin ovatkaan. Jos tarpeen, niin helppohan se on äidin oikaista... Ja miksi turhaan tuollaisesta loukkaantumaan.

Johan vastaus tuli otsikossa.
Kai nyt luullaan vanhemmaksi, jos siltä näyttää ja on varmaan ihan normaalia odottaa lapselta (olettamansa) ikätason mukaista toimintaa.

Mitä tuossa nyt on ihmeellistä. Jos joku ääneen äimistelee, niin sanot, että eihän tää oo vielä kahtakaan. Jos katselee, niin anna katsella. Kyllä maailmaan ihmeitä mahtuu ja poikasi on pienimmästä päästä.

[QUOTE="viirus";28941069]Tä. Just täyttäny puoltoista ja puhetta seuraillaan. TÄ? MIKSI seuraillaan?[/QUOTE]

No mä kanssa ihmettelin tätä eniten. Meillä ainakin oltiin ihan tyytyväisiä puheen kehitykseen kun puoltoistavuotiaana muutamia sanoja sanoi. Ja nekin suurin osa tuli vähän "omaan tyyliin"-

Lähellämme asuu yksi ikäisekseen isokokoinen lapsi. Näin hänet ensimmäistä kertaa n 1,5-vuotiaana ja luulin varmaan lähemmäs 3-vuotiaaksi. Hän oli melko vasta oppinut kävelemään, joten liikkuminen oli vielä haparoivaa. Siksi luulin aluksi, että hän on kehitysvammainen tai motoriikassa on muuten jotain ongelmaa, kun iso lapsi kävelee niin huonosti. En jäänyt tuijottelemaan, mutta tuli sitten myöhemmin äidin kanssa ikä puheeksi ja olin aika hämmästynyt.

Laita rattaisiin sellanen ihanan muodikas rekkarikyltti, missä on lapsen nimi ja syntymäaika niin näkevät heti iän, jos osaavat siis laskea :D Meillä on tyttö vähän ikäisiään pidempi, ikää vielä alle vuosi tosin. Puhe tosin vaikuttaa kehittyvän ikäänsä edellä, joten kenties selvitään ilman ihmettelyjä. Voisin veikata, että joku saattaisi ihmetellä kun ei tuon kokoinen vielä liiku muuten kuin ryömien, mutta aika harvoin missään ollaan sellaisessa tilanteessa missä kävisi ilmi. Kun ihmisten ilmoilla jos käydään, niin on rattaissa tai kaupan ostoskärryissä. Ja istualtaan ei näytä niin isolta, kun jalat on ne mitkä pituutta tuo tuolle, housut pitää olla pykälää isommat. Ja on hoikka muutenkin.

Taitaa olla ihan sinun korviesi välissä. Miksi ihmeessä seurataan puolitoistavuotiasta jolla ei ole sanoja? Sehän on ihan normaalia eikä todellakaan vaadi mitään seurantaa.

[QUOTE="Vieras";28941537]Taitaa olla ihan sinun korviesi välissä. Miksi ihmeessä seurataan puolitoistavuotiasta jolla ei ole sanoja? Sehän on ihan normaalia eikä todellakaan vaadi mitään seurantaa.[/QUOTE]

Ensimmäiset, oikeat sanat tulevat yleensä aiemmin.

Minusta oletnyt liian herkkä.Miksi ihmeessä välität ventovieraiden katseista? Minunkin poikani on ikäisekseen keskivertoa pidempi, puolitoistavuotiaana käytti koon 98 vaatteita, ja häntä luultiin noin 2,5-kolmevuotiaaksi. Siltikin poika oppi puhumaan yksittäisiä sanoja 2 v. 3 kk ikäisenä, kaksisanaisia lauseita 2 v. 8 kk ikäisenä, 3-sanaisia 3 v. iässä ja nyt nelivuotiaana puhuu jo vähän pidempiäkin juttuja, mutta äännevirheitä on runsaasti j, sanavarasto suppea ja kertova puhe melko heikkoa, niin että puhe on varsinkin tuntemattomalle erittäin epäselvää. Puheterapiassa käy, ja tutkimuksiin ollaan menossa ensi keväänä.

En ole koskaan, ikinä välittänyt tuntemattomien katseista, eikä niitä ole tullutkaan, en ainakaan ole huomannut. Täällä Helsingissä julkisissa ihmiset eivät yleensä katsele toisiaan, ei siis myöskään vieraita lapsia, ainakaan niin että sen huomaisi. Minusta tuijottaminen on erittäin junttimaista ja antaa ihmisestä kuvan että tämä käy vähän hitaalla.

Lisään vielä, että tällä hetkellä poika on nelivuotiaana 5-6-vuotiaan kokoinen ja näköinen. Ihan yks lysti kuitenkin mitä ihmiset ajattelevat kun puhun hänen kanssaan. Puhe on tällä hetkellä suunnilleen 1,5-2 vuotta myöhässä.

Ap:lle neuvo, että älä katsele muita ihmisiä, niin et huomaa jos he tuijottavat lastasi. Jos joku kysyy jotain, mitä jos sanoisit vaikka että niin? Kuuluuko asia sinulle jotenkin? Olisi naurettavaa jos kaikkien kuurojen ja vammaisten lasten äidit saisivat kilvan busseissa selitellä miksi lapsensa ei puhu kuin "normaali" lapsi...:-D

[QUOTE="vieras";28940750]Mun tokaluokkalainen käveli koulusta kotiin. 119cm pitkä tyttö. Sitä oli lapsen kuullen ihmetelty. Miten noin pieni kulkee täälä ihan yksin?[/QUOTE]

Minun 4 v. 3 kk ikäinen poikani on 114 cm pitkä... :-D

[QUOTE="Vieras";28941592]Useimmilla kyllä mutta on silti ihan normaalia ettei puolitoistavuotiaalla ole yhtäkään oikeaa sanaa eikä se vaadi mitään seurantaa.[/QUOTE]

Näin. Omani sanoi 2v vain pari sanaa ja loput pölpötystä. Sillonkaan vielä ei ollu huolta, kateltiin vain edistyykö. 2,5v mennessä puhe oli huimasti lisääntynyt.
1,5v kohdalla ei todellakaan epätavallista jos ei puhu lainkaan tai pari sanaa.

[QUOTE="vieras";28940750]Mun tokaluokkalainen käveli koulusta kotiin. 119cm pitkä tyttö. Sitä oli lapsen kuullen ihmetelty. Miten noin pieni kulkee täälä ihan yksin?[/QUOTE]

Se voi mennä noinkin päin. Pojan kaveri on vain 6kk nuorempi mutta kokoero on huima. Oppi aikaseen puhumaan ja sellanen sirppana että minäkin mielessäni ajattelin pari vuotta nuoremmaksi. Ennenkun asia selvis. Ja on monessa ihmisessä herättäny ihmetystä kun niin pieni puhuu niin hyvin.

Mä leikkasin 2-vuotiaalle tytölle lyhyen polkan. Nyt sitä luullaan joka paikassa about 4-veeksi. So what. Hyvä nauraa kyselijöille, että tuohan vasta täytti kaksi. Ja niistä jotka pitkään katsovat aattelen vain, että katsovat miten kaunis lapsi minulla on :)

Yhteistyössä