Kiitos vastauksistanne!
Tuosta puheesta, niin ei siis seurailla sanan varsinaisessa merkityksessä, eli ei ole mitään puheterapiakäyntejä tosiaankaan varattu (ei täällä pääsekään kuin pitkän jonotuksen jälkeen kai). Mutta siis seuraillaan siten, että ottaako spurttia ennen kahta ikävuotta, ainakin meidän terkkaa tuntui kovasti häiritsevän. On sanonut äiti ja "iti" eli isi vuoden iässä, mutta sen jälkeen on tullut (vain) pari-kolme sanaa lisää, jotka nekin paremmin ymmärrettävissä meille vanhemmille, muut eivät välttämättä ymmärrä kun ei tosiaan niin selvästi artikuloi. Enimmäkseen juttelu on sellaista päristelyä ja pöristelyä ja kaikenlaista omaa asiaa. Enkä siis itse ole huolissani, kun en tietääkseni itsekään ole kovin aikaisin oppinut puhumaan eikä isänsä ainakaan. On ruvennut vaan ärsyttämään vähän, kun melkein aina tuntemattomat kysyvät pojasta, että puhuu varmaan jo tosi paljon ja tekee sitä ja tätä ja tuota. Siihen vaan vastaan aina, että kotioloissa juttelee omia juttujaan enemmän, muualla ei oikein, mutta ehtiihän tuota.
Ja vaatteista... no joo, ehkä jonkun mielestä puen pojalle sitten "liian" ei-lapsimaiset vaatteet, jos lapsekas tarkoittaa mahdollisimman värikkäitä ja kirjavia kuoseja. Ihan on kirkkaita värejä ja lapsekkaitakin kuoseja niitä vähän hillitympiä, mutta ihan näitä mitä nyt muutkin pukevat lapsilleen (jotain Henkkamaukkaa ja Kappahlia, Polarn o. Pyretiä, Lindexiä, Nova Staria yms.). Ei siis istu rattaissa mikään slipoveri päällä.
Ja varmaan olen liian herkkä, tiedän sen. Mutta kyllä ainakin tällä meidän bussivälillämme keskustaan kyllä ihan tuijotetaan, ei sitä voi olla huomaamatta tai erottamatta jostain äkkivilkaisusta. Ja kyseessä siis ihan pk-seutu, eli en ole ihan samaa mieltä tuosta etteivätkö ihmiset täällä tuijottaisi (metrossa tosin eivät, se on totta).
Ihmetyttää vaan ihmisten käytös välillä, kun ei minulle tulisi mieleenkään kysellä toisten lasten taitoja ja että kai nyt jo tekee sitä ja tätä, ai eikö, no onpa jännä. Saati kommentoida kenenkään toisen lapsen ulkonäköä tai kokoa millään muotoa, olipa lapsi sitten iso- tai pienikokoinen.