Miksi mun sektio-arpi on järkyttävä?! Millasia muilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippä"

Vieras
Siis mun sektio tehtiin kiireellisyyden vuoksi pystysuunnassa ja arpi on oikeesti ihan kamala. Juttelin tänään kaverin kanssa joka sanoi, että hänen arpensa on kapea ja vaalentunut lähes valkoiseksi jo, ja hänellä synnytyksestä 10kk, mulla 8kk. Mun arpi on violetin-punainen, kiero, ja sentin leveö! Kierouden nyt ymmärtää johtuvan kiireydestä tai mahdollisesti leikkaajan hajataitosta ( :D ) mutta miksi se on tuollainen leveä ja kirkkaan värinen?

Millaisia sektio-arpia teillä muilla on? (niin ja mun arpi parani nopeasti eikä ollut tulehduksia tms.)

Se voi johtua osittain siitä, että se on tehty pystyyn (paranee huonommin) mutta myöskin se on ihan persoonallista, miten kenelläkin haavat paranee ja millaista arpikudosta on tapana muodostaa.

Mulla tehtiin ensimmäinen sektio hätäsektiona, mutta viilto on siitä huolimatta vaakaviilto, ja se on kyllä myös vaalentunut lähes näkymättömäksi. Kyllä sitä saa aika tarkkaan tiirata että sen näkee. Toisaalta se on myöskin niin alhaalla että hyvin harva sinne alueelle pääsee tiirailemaan. :D

Mulla takana hätäsektio ja arpi pystysuunnassa. Synnytyksestä aikaa jo reiluvuosi ja silti haava on leveä ja punainen. Johtuu varmaan kiireellisyydestä. Leikkauksen jälkeen hoitajat kyllä kehuivat että onpas siisti haava, mutta en tiedä kun ei ole vertailukohtaa. Älä murehdi haavaa! Minulle se on aina muisto lapsestani ja siitä kuinka jäimme henkiin.

Varmaan riippuu aika pitkälti ihotyypistä, toisilla iho paranee paremmin. Mulla on umpparinpoistosta nyt reilu 7kk, ja arpi on semmonen kova, sentin leveä ja kirkkaanpunainen/violetti. Saunassa se muuttuu aina vielä asteen verran karmeamman väriseksi.

ihmisillä on erilainen perimä ja erilaiset geenit jotka vaikuttaa miten ihminen muodostaa arpikudosta... siksi arvet on erilaisia, tietty myös tulehdukset ja ompeleet vaikuttaa..

mulla on muuten ihan siisti arpi, mutta koska itelle muodostuu arpikudosta paljon, on se arpi semmonen paksu köntti, about kynän paksunen punainen kova viiva. Eli ihon pinnalle on jäänyt semmonen ylimääränen patukka :D

Viimeksi muokattu:
Mulla on 3 vuotta sitten pystyyn tehty hätäsektio ja se on kans kehittänyt sellaisen paksun punaisen 0,5-1 cm leveän arven. Lääkäri sanoi, että riippuu yksilöstä, miten paksua arpikudosta kehittyy. Siinä vieressä vielä raskausarvet, ei kaunista :stick:

Mustan punanen (toisen raskauden aikana mustu kokonaan), sentin leveä ja täysin tunnoton laajalta alueelta. Mitäpä tuosta.

Yhtäkään sektioarpea ei kyllä voi järkyttäväksi sanoa, pikku nirhauma. Vähän nyt suhteellisuuden tajua...

meni varmaan 4 vuotta ennen kuin arpi haalistui. Mutta nyt ei huomaa ellei tiedä katsoa (ei kyllä pystyssä). Että voi mennä pitkäänkin, älä heitä toivoa noin lyhyen ajan jälkeen!

Jos oikeesti kasvaa arpimuodostumaa, niin hae apteekista silikonigeeliä, nimeltään Kelo-jotain. Parantaa ja pehmentää sitä keloidia (eli liiallista arpimuodostumaa) ja toimii tosi hyvin, mulla toimi ainakin. Arpi ei tietenkään kaventunut, mutta alkoi vaalenemaan, eikä ole enää koholla!

Itsellä ei sektio arpea ole, mutta kun nyt arvista puhetta niin kysyn. itsellä leikkaus arpi ranteessa reilun 3kk vanha. on edelleen punainen, mutta miks arven keskellä monttu/ura koko matkalla? muut arvet on sellaisia jotka keskeltä vähän koholla.

[QUOTE="lakana";24645205]Itsellä ei sektio arpea ole, mutta kun nyt arvista puhetta niin kysyn. itsellä leikkaus arpi ranteessa reilun 3kk vanha. on edelleen punainen, mutta miks arven keskellä monttu/ura koko matkalla? muut arvet on sellaisia jotka keskeltä vähän koholla.[/QUOTE]

huhuu

Yhteistyössä