Miksi nämä tuhosi lemmenlukot ruman metalliklöntin vuoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26513324]Suomessa kaiken pitää olla niin kliinistä, tasapaksua, hajutonta mautonta väritöntä... että ihmettelen miten tällainen kaupunkiperinne on tänne päässyt edes leviämään.[/QUOTE]
Enemmänkin näyttää, että Suomessa ei ole vielä ymmärretty kaupunkikulttuuriin sisältyvää väliaikaisuutta. Kaupunkitaide ja -kulttuuri uusiutuu lupaa kysymättä ja järjestäytymättä.

[QUOTE="vieras";26513933]Enemmänkin näyttää, että Suomessa ei ole vielä ymmärretty kaupunkikulttuuriin sisältyvää väliaikaisuutta. Kaupunkitaide ja -kulttuuri uusiutuu lupaa kysymättä ja järjestäytymättä.[/QUOTE]

Tietenkin se on näin. Moukat ei vain ymmärrä taidetta, hei!

Jurppii jotenkin, vaikka ei omaa lukkoa siellä ollutkaan.

Jos siellä vierailisin, olisin hyvinkin voinut mennä kurkkaamaan sen lukkosillan ja oman kullan kanssa laittanut oman lukon roikkumaan.
Ihaillut siinä lukkomerta ja bongaillut mielenkiintoisia kaiverruksia muista lukoista.

Arvaa menisinkö museoon sitä metalliklönttiä katsomaan? En.

Mutta minkäs teet kun ei se ollut oikealla tavalla taidetta..

[QUOTE="vieras";26513933]Kaupunkitaide ja -kulttuuri uusiutuu lupaa kysymättä ja järjestäytymättä.[/QUOTE]

Tässä vaan ei ole kaupunkitaiteen tai -kulttuurin luonnollisesta uusiutumisesta kyse, vaan kahden yksittäisen henkilön oman edun tavoittelusta sen kustannuksella.

Kaiken lisäksi mä luulen, että monetkin olis olleet messissä, jos nämä ihmiset olisivat pyytäneet heitä osallistumaan teokseen luovuttamalla lukkonsa teosta varten. Silloin se olis ollut todellista yhteisöllistä taidetta, mutta sitähän tässä nyt ei oikeasti haettu, vaan julkisuutta.

[QUOTE="vieras";26514002]Tietenkin se on näin. Moukat ei vain ymmärrä taidetta, hei![/QUOTE]
Ilmeisesti eivät ymmärräkään, jos luulevat taiteen olevan jokin kiinteästi määritelty reliikki, jollaisena se on aina ollut ja tulee aina olla.

[QUOTE="vieras";26514002]Arvaa menisinkö museoon sitä metalliklönttiä katsomaan? En.[/QUOTE]
Loppujen lopuksi hyvin pieni osa taiteesta on museoissa. Tai edes gallerioissa. Omalle asennevammalle ei kai voi kukaan toinen mitään.

[QUOTE="vieras";26514002]Mutta minkäs teet kun ei se ollut oikealla tavalla taidetta..[/QUOTE]
Tai sitten oli. Kaupunkitaidetta.

[QUOTE="vieras";26514034]
Tai sitten oli. Kaupunkitaidetta.[/QUOTE]

Lukot olivat kaupunkitaidetta, jota oli kiva ihailla aina ohi kulkiessa. Nyt meiltä on viety tämä taide-elämys, muutettu rumaksi klöntiksi joka on nähtävissä jossain galleriassa pääsymaksun takana, eikä enää kaupunkikuvaa kaunistamassa kaikkien ihailtavana.

Eipä tainnut taiteilijoilla olla kaikki Pavut Pussissa... Olisin miekin ehkä asiasta loukkaantunut hieman jos olisin lukon sinne laittanut. Toivon mukaan PapuPussi ostaa seuraavaksi omat ainekset taideteoksiinsa.

Mulle ne lukot ( kiinni sillassa) symboloi yhteisöllisyyttä.
Tuskin teokseen liittyy laittomuuksia mutta minun moraalikäsitykseeni tuollainen ei sovi. Kyse on vain symbolista mutta miten me voimme määritellä kuinka tärkeäksi kukakin on oman lukkonsa kokenut? Ja jos vielä siihen yhteisöllisyyteen viitataan niin onhan se eriasia ripustaa lukko siltaa , jossa satojen (?) parien lukot kuin omaan kotipihaan.

Yhteisöllisyyteen vetoaminen on hieman kaksiteräinen miekka. Sillä voi perustella lähes mitä vain sääntöjen rikkomusta, koska muutkin tekevät niin. Ja sitten vielä pahoittaa mielensä...

Olin niin innoissani siitä virkatusta poliisiautosta ja seurasimme lasten kanssa sen valmistumista novitan blogista. Tekeekö käsitöiden tekeminen kuminkin noin pöpiksi?

Yhteistyössä