P
pohdintaa
Vieras
Tuli tuosta ruuan pois heittämisestä mieleen. Kun aika moni perusteli lasten jämillä. Mulla on kuusi lasta, ikäakselilta 10kk-9v. Todella harvoin menee lasten jämiä roskikseen. Minä laitan aina ensin lapsille todella vähän ruokaa lautaselle. Esim. 2 vuotiaalle pienen perunan/puolikkaan ja nokareen jauhelihakastiketta, hippu salaattia. Sen verran mikä varmasti menee alas. Jos näyttää että maistuu ja lapsi haluaa lisää, annan lisää. Ja vaikka toisenkin kerran. Eskari-iästä ovat ottaneet valvotusti itse, sen verran kun varmasti jaksavat syödä. Jos on sellaista ruokaa, joka ei lapselle maistu, saatan laittaa sitä maistiaisiksi lusikallisen ja sitten lapsi saa leivän, niinkuin aina halutessaan ruuan päälle. Leipäkin voi olla puolikas tai pieni pala, jos epäilen jaksamista, lisää saa aina, mutta sitä puoliksi jyrsittyä ei kukaan enää syö. Lapset ovat onnellisia kun kehun tyhjää lautasta ja saavat ottaa lisää. Koululaiset tietävät jo hyvin minkä verran jaksavat ja juuri vanhempianvartissa opettaja kehui, että meidän lapset ei ikinä jätä ruokaa, vaan lautanen tyhjenee reippaasti. Mitään ruokataisteluita meillä ei ole ikinä käyty, koska annos on niin pieni ettei se herätä uhmaa. Banaanistakin voi antaa vaikkapa puolikkaan, tai vaan pienen palan, sitten seuraavana päivänä syödä loput, veistää vaan tummunut leikkauskohta pois. Omenan jaan usein lohkoihin lapsille, että jokaiselle löytyy söpiva pala. Juomaa kaadan vain puoli mukia ja lisää saa.