Miksi niitä susia pelätään niin kauheasti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Direwolf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Direwolf

Vieras
Mä ymmärrän kyllä, että sudella on melkeinpä myyttinen asema kulttuurissamme. Ja ymmärrän, että siihen liittyy paljon sellaista irrationaalista pelkoa. Mutta siis oikeesti... Susi on viimeksi tappanut ihmisen Suomessa 1882 jos oikein muistan. Koirien suorittamia tappamisia on viime vuosiltakin ja raateluita sitten isokin määrä.

Radiosta kuuntelin yksi päivä ohjelmaa tästä ja siinä yksi asiantuntija sanoi, että jos lapset kyyditään kouluun taksilla, niin tähän autollakuljetukseen sisältyy tuhatkertainen riski hengenmenetykseen kuin siten että susi tulisi ja tappais. Nyt jossain kuulemma järjestetään "susikuljetuksia". Kuoleman riski moninkertaistuu kun autolla noita tehdään siihen nähden että lapsi menisi omatoimisesti. Toki autokuljetus poistaa sitten muitakin riskejä, joten turvallisuusvertailu ei sinällään ole reilua. Mutta nimenomaan susikuljetuksiksi noita kutsutaan ja susien takia niitä järjestetään.

Sudet ovat tappaneet lukemattomia koiria.Ja mitä lähemmäs ihmisasumuksia sudet uskaltautuu sen suurempi riski että hyökkäävät lasten kimppuun,lapset kun ovat sudelle sopivan kokoisia syötäväksi.Kysyn vielä aloittajalta että laittaisitko lapsesi mieluummin autolla tai kävellen kouluun jos lähimetsässä on nähty susilauma?

Laitappa ap oma kolmasluokkalainen lapsesi kävelemään pilkkopimeässä ensin 2km omaa pikkutietä ja sen jälkeen 4km maantienvartta.

...ja naapurista olisi vielä susi vienyt koiran edellisellä viikolla.

vastaus alkup, kysymykseen.

Niitä pelätää siksi, koska tiedetään, että susi voi tappaa.

Lisäksi kun aamulla huomaa, että susi on käyskennellyt pihalla se normaali ihmisessä herättää jonkinasteita pelkoa.

Normaali ihminen pelkää mitä tahansa petoa tai iso tuntematonta eläintä, joka tulee pihamaalle käyskentelemään.

esim hirvi, iso koira ja karhu

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Olisi hauska jos media keksis alkaa pistämään faktaa pöytään siitä miten karhut ovat OIKEASTI raadelleet ihmisiä Suomessa. Siis tilastoa että kuinka moninkertainen vaaratilanne on kohdata karhu metsässä/pihalla kuin susi.

Susi on ihan lälly jos vertaa karhuun. Tai edes hirveen.

En ymmärrä miksi ihmiset ovat juuri suden kaikista eläimistä ottaneet silmätikuksi.

Olisi hauska jos media keksis alkaa pistämään faktaa pöytään siitä miten karhut ovat OIKEASTI raadelleet ihmisiä Suomessa. Siis tilastoa että kuinka moninkertainen vaaratilanne on kohdata karhu metsässä/pihalla kuin susi.

En ymmärrä miksi ihmiset ovat juuri suden kaikista eläimistä ottaneet silmätikuksi.

No meillä käy pihassa sekä karhu pentuineen että sudet... Voin kertoa että ei ole kovin mukavaa.

Sinun ymmärryksessä on jotain pahasti vialla.Ensinnäkin susista puhutaan talvella enemmän kuin karhuista sen takia että karhut nukkuu talviunta talvella eivätkä siis ole ihmisille vaaraksi.Sudet syö ympärivuoden kaikkea minkä uskaltavat tappaa esim.koiria.

[QUOTE="vieras";28311915]Sinun ymmärryksessä on jotain pahasti vialla.Ensinnäkin susista puhutaan talvella enemmän kuin karhuista sen takia että karhut nukkuu talviunta talvella eivätkä siis ole ihmisille vaaraksi.Sudet syö ympärivuoden kaikkea minkä uskaltavat tappaa esim.koiria.[/QUOTE]

Usein karhut hyökkäävät juurikin talvella kun ne ovat nälkäisinä ja häirittyinä herätetty. Yleensä kohteena on toki metsästäjä, ei normaali lenkkeilijä tai koululainen. Eli ehkä tavis ei osaa pelätä karhua?

Itse en edes tiedä miten reagoisin jos karhu tulis metsässä vastaan, mutta varmaan tulis fiilis että loppu tuli ny. Kun taas jos (yksinäinen) susi tulis vastaan, niin kokisin että olisin yhtä suuressa vaarassa kuin jos kohtaisin ilveksen, ketun, tai muun "pienpedon".
Ei mikään muu kuin mielenvikainen/vesikauhuinen susi hyökkäis muitta mutkitta aikuisen ihmisen kimppuun.

Karhu on vaarallisimmillaan silloin kun se liikkuu pentujen kanssa, silloin on valmis niitä puolustamaan henkensä edestä. Silloin se on vlamis käymään myös ihmisen päälle.

Mä kyllä ihmettelen susihysteriaa, mutta toisaalta mä ymmärrän sen. Yhtä asiaa mä vain ihmettelen. Että onko näitä susia nykyään jotenkin hirveen paljon verrattuna vaikka 80-lukuun? Koska silloin kun mä kävin syrjäkylillä koulua, ei tämmöstä uhkaa ollut. Mä en siis oikeesti tiedä, että onko tää asia jotenkin muuttunut 20-30 vuodessa.

Mut siis kyl mä silti itekkin ajattelen, että jos susia jossain menee, niin kyllähän se ahdistaisi kun lapset siellä taapertaisi koulumatkaa. Vaikka se riski olisi yksi miljoonasta. Kun ne pienetkin haluaisi välttää.

Ja mikä siis olisi oikea ratkaisu tähän susiongelmaan? Mitä mieltä susia suurena uhkana pitävät ovat? Pitäisikö ne hävittää sukupuuttoon?

Jahas ja taas mennään... Täällä tämä sama susifanaatikko taas melskaamassa... :headwall: Sulle on sanottu jo moneen kertaan, että ratkaisu on siinä, että te fanaatikot haette jokainen yhden suden omalle pihallenne asumaan, niin me muut saamme silloin olla rauhassa korinemme ja hyötyeläiminemme. Ai niin, ette tekään uskalla...

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Ei hävittää tientenkään sukupuuttoon vaan ratkaista tämä pihasusi ongelma. Sellaiset pitäisi lopettaa jotka pihoissa pyörivät. Ei se ole normaalia suden käytöstä. Ei silloin kun itse olin pieni ollut susivaaraa täällä päin. Mutta nytpä on..

Usein karhut hyökkäävät juurikin talvella kun ne ovat nälkäisinä ja häirittyinä herätetty. Yleensä kohteena on toki metsästäjä, ei normaali lenkkeilijä tai koululainen. Eli ehkä tavis ei osaa pelätä karhua?

Itse en edes tiedä miten reagoisin jos karhu tulis metsässä vastaan, mutta varmaan tulis fiilis että loppu tuli ny. Kun taas jos (yksinäinen) susi tulis vastaan, niin kokisin että olisin yhtä suuressa vaarassa kuin jos kohtaisin ilveksen, ketun, tai muun "pienpedon".
Ei mikään muu kuin mielenvikainen/vesikauhuinen susi hyökkäis muitta mutkitta aikuisen ihmisen kimppuun.
No jos sudet ei kerta tee mitään, niin vienpä lapset leikkimään tuohon lähimetsään ja tulen keitteleen kahvia,siinä metsässä nähty kolmen suden tuoreet jäljet.Naapurista tappoivat koiran viime viikolla.

koska mutta susi on ainoa mainitsimistasi eläimistä, joka on alkanut käyskentelemään ihmisten pihoilla.

Ja pitäiskö sitten ilveksetkin tappaa? Ja karhut kanssa. Kyllä mä siis ton pelon ymmärrän, mutta mikä siihen olisi siis oikea ratkaisu.

No eikö se sitten ole oikea ratkaisu että selliaset yksilöt jotka liikkuvta pihassa niin ne lopetetaan? En ymmärrä miten se sitten pitäisi muuten ratkaista... Karhua ainakin täällä päin on peloteltu ampumalla kumiluodeilla että ymmärtäisi häipyä pentuineen kauemmas ihmisistä ja kotieläimistä. Ilveksiä tässä on myös mutta eivät ole pihoissa käyneet. Toki eläimisiä saa ja pitääkin olla täällä maalla metsissä, MUTTA sitten kun ne alkavat tulla pihoihin niin se ei nää ole oikein.

[QUOTE="vieras";28311956]Jahas ja taas mennään... Täällä tämä sama susifanaatikko taas melskaamassa... :headwall: Sulle on sanottu jo moneen kertaan, että ratkaisu on siinä, että te fanaatikot haette jokainen yhden suden omalle pihallenne asumaan, niin me muut saamme silloin olla rauhassa korinemme ja hyötyeläiminemme. Ai niin, ette tekään uskalla...[/QUOTE]

Emmä ole mikään susifanaatikko. Pikemminkin ihminen, joka haluasi tähän asiaan järkevän ja maltillisen ratkaisun. Voisitko kertoa mikä se sinun ratkaisusi olisi? Tai mikä se on sudenvastustajien virallinen kanta. Minä en sitä siis tiedä.

Ja pitäiskö sitten ilveksetkin tappaa? Ja karhut kanssa. Kyllä mä siis ton pelon ymmärrän, mutta mikä siihen olisi siis oikea ratkaisu.

Ja kun ei ne pelkät lihansyöjät ole niitä eläimiä jotka ihmisen kimppuun hyökkää.
Vuonna kivi ja keppi meidän kylillä eräs mies kuoli kun hirvi hyökkäsi kimppuun.

Vaikka täällä pyörikin karhuja ja yksittäisiä susiakin tuli Venäjän rajan yli, niin ne oli hirvet joista meitä lapsia varoiteltiin. Niitä oli tosin aika paljon vielä 90-luvulla, nyt niidenkin kannat on kai metsästetty suht pieniksi? Ei ainakaan hirviä pellonreunoilla näy yhtä usein kuin ennen vanhaan.

Mä kyllä ihmettelen susihysteriaa, mutta toisaalta mä ymmärrän sen. Yhtä asiaa mä vain ihmettelen. Että onko näitä susia nykyään jotenkin hirveen paljon verrattuna vaikka 80-lukuun? Koska silloin kun mä kävin syrjäkylillä koulua, ei tämmöstä uhkaa ollut. Mä en siis oikeesti tiedä, että onko tää asia jotenkin muuttunut 20-30 vuodessa.

Ai että onko muuttunut? :O Ennen ne sudet pysyi siellä, missä niiden kuuluu olla, eli keskellä metsiä. Ei kai niistä silloin mitään uhkaa ole ollutkaan! Mutta ettekö te tampiot tajua, että suden käytös on muuttunut? Se on tullut yhä rohkeammaksi ja lähelle ihmistä, joka ei sen lajityypilliseen käytökseen ole kuulunut alunperin. Ja koska on todistettu, että se vie ihmisen läheltä niin koirat kuin lampaatkin, niin on vain ajan kysymys, koska se siirtyy lapsiin. Ei edes yksinäiselle sudelle ole temppu eikä mikään tappaa lapsi, jos se sopivasti osuu kohille, kun se näkäisenä etsii ruokaa...

Mutta kuten kaikessa muussakin asiassa, tätä ei suostuta uskomaan ennen, kuin se pahin on jo tapahtunut...

Yhteistyössä