Miksi niitä susia pelätään niin kauheasti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Direwolf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oikeesti parasta olis se, että jokamiehen oikeudet palautettais. Eli kellä vaan olis oikeus ampua turvallisuuttaan uhkaavia eläimiä. Sudet eläkööt kaukana ihmisistä tai kuolkoot. Se on mun mielipide.

Ja mun ukolla on ase ja se taatusti lasauttaa hengiltä suden jos semmosen näkee meiän pihapiirissä. Ja sillä on se ase yleensä autossa mukana, että taatusti jos tulee vastaan joku susi niin ampuu se siihen pystyyn.

Parisen vuotta sitten kun vielä hevosella ratsastelin pitkin metsiä, (Kouvolan suunnalla) monet kerrat oli näkynyt suden/karhun jälkiä. Kesällä susilauma oli raadellut hengiltä noin 50 lammasta kesällä. Sen jälkeen ne alkoi liikkua lähemmäs ja lähemmäs asutusta. Koirat otettiin ulkoota häkeistä ja ketjuista sisälle ja hevosia ei voinut enää pitää laitumella tai pihatoissa. Jatkettiin kuitenkin ratsastusta maastossa, vähän varautuneena, kunnes sitten yks kaunis kesäpäivä hevoset pysähtyi kesken lenkin. Kateltiin vähän ympärille, eessä oli iso kallio jonka lieppeillä oli varmaan 10 riutunutta sutta. Herranvittu sitä juoksua mitä ne hevoset läks niitä pakoon, vaikka ne oli suht kaukana. Karhua tai hirveä ei hevoset ikinä ees mitenkään noteerannut. Ja nyt tänäpäivänä, se sama susilauma (sirutettu) on tullut 15km lähemmäs keskustaa, eli ne pitää majaa kaatopaikalla josta 1km Myllykosken keskustaan. Voin kertoa, että en mene enää edes lenkille pimeen tultua. Saatikka anna mukuloiden leikkiä keskenään takapihalla.

Olisi hauska jos media keksis alkaa pistämään faktaa pöytään siitä miten karhut ovat OIKEASTI raadelleet ihmisiä Suomessa. Siis tilastoa että kuinka moninkertainen vaaratilanne on kohdata karhu metsässä/pihalla kuin susi.

Susi on ihan lälly jos vertaa karhuun. Tai edes hirveen.

En ymmärrä miksi ihmiset ovat juuri suden kaikista eläimistä ottaneet silmätikuksi.

No meilläpäin ainakin kahtena viime kesänä raadellu ihmisiä.Toinen kuoli, ja toinen vammautui mm. kasvoista loppuiäkseen. Joten siinä sulle faktaa. Jos asuisit paikassa miä karhuja pyörii, niin osaisit ehkä pelätä. Tai viimeistään siinä vaiheessa kun se raatelis sun miehen, lapses tai jonkun läheisesi.

Jos pihoille tuleva vaarallinen susi pitää tappaa, se ei tarkoita sitä että muut eläime pitää kans tappaa.. en ymmärrä logiikkaasi ,valoitatko vähän????

Valotan. Millä logiikalla juuri susi on vaarallisempi kuin ilves tai karhu? Perustele se. Siksi kyselenkin, että miksi eläimet jotka ovat tilastollisesti vaarallisempia saavat olla rauhassa, mutta sudet pitäisi tappaa.

Ei kai susi olekaan vaarallisempi kuin karhu tai ilves, mutta sudet alkaa tulla aika iholle ni se tekee niistä vaarallisia. Siis tulevat koirien, ja kotieläinten kimppuun ym. Karhut ja ilvekset aika tavalla pysyy metsissä kuitenkin. Ja sitten ku noi sudet ei pelkää yhtään ihmisiä, ja tulee ihan pihoille. En laittas minäkään lapsia meneen koulutielle, pimeet maantiet ja jos sudet vielä lähentelee. Mutta kaupunkilaiset ei useinkaan ymmärrä kuinka syrjästä ja pimeetä on maalla, itsekin tajusin vasta kun maalle muutettiin ja bussille pitää hiippailla otsalampun kanssa pimeessä aamulla. Ja kyllä sitä kuuntelee metsän ääniä. saati jos ois pieni lapsi.

Ja mun ukolla on ase ja se taatusti lasauttaa hengiltä suden jos semmosen näkee meiän pihapiirissä. Ja sillä on se ase yleensä autossa mukana, että taatusti jos tulee vastaan joku susi niin ampuu se siihen pystyyn.

Miehesi ois varmaan ihan innoissaan jos törmäisi esim. tällaiseen katraaseen?
"noku, mä vähä luulin et ne oli susia, ja mul on oikeus niitä ampua. Mul on ase ja mä saan ampua mitä haluan, nii!"

saardunn3.jpg

Ei kai tässä vääntämisessä ole mitään järkeä. Pelätkää ja vihatkaa susia ja sudennäköisiä eläimiä niin paljon kuin huvittaa, ei kai sitä asennetta oikein pysty muuttamaankaan. Tosin edelleenkin ihmettelen että jos nyt pelkäätte suden raatelevan hengiltä (todennäköisyys pyöristettynä 0,00%?) niin miten ihmeessä voitte antaa lasten kaydä koulua, tai liikkua autotien lähellä? Tai uida? Lehdissä on kauhutarinoita miten muksut on jäänyt hevosmaneesin romahtaneen katon alle, tai saanut luistimen kärjen kaulaansa, juossut auton eteen, pudonnut koskeen jne.

Mutta, ehkä on helpompaa pelätä sitä satujen isoa pahaa sutta kuin tosielämän vaaroja?

Vaikea keskutella täällä kun tuntuu, että osa porukasta ei kertakaikkiaan pysty erottamaan irrationaalisia pelkoja ja totuutta. Aika hyvin sitä kuvaa se, että suurpedoista suteen asennoidutaan näin pelokkaasti. Vaikka tilastollisesti monet muut eläimet ovat olleet vaarallisempia. Eivätkä nekään ole olleet vaarallisia, mutta kuitenkin. Helkkari soikoon, tämän maan ylivoimaisesti vaarallisin eläin on ihminen. Toisena tulee sitten koira. Kolmantena hevonen (jonka aiheuttamat kuolemat tosin yleensä kohdistuvat juuri siihen joka sitä vapaaehtoisesti käyttää). Lehmätkin ovat paljon vaarallisempia kuin karhut saati sudet...

Mut eipä siinä mitään. Kyllä sitä pelätä saa irrationaalisesti. Joku pelkää ukkosta, joka hämähäkkejä. Joku Saatanaa ja joku susia. Mutta jos näin on, kannattaisi yrittää ottaa selvää tuosta pelosta...

[QUOTE="vieras";28312063]No meilläpäin ainakin kahtena viime kesänä raadellu ihmisiä.Toinen kuoli, ja toinen vammautui mm. kasvoista loppuiäkseen. Joten siinä sulle faktaa. Jos asuisit paikassa miä karhuja pyörii, niin osaisit ehkä pelätä. Tai viimeistään siinä vaiheessa kun se raatelis sun miehen, lapses tai jonkun läheisesi.[/QUOTE]

En ole varma tuliko tämä minulle vai jollekin muulle, mutta olen jo aiemmin pistänyt että karhuja pelkään, mutta susia en.
Karhut kun käyvät ihmisen kimppuun aika herkästi, kun taas sudet ei. Ja aikuisella on ehkä jopa mahdollisuuksia JOS susi kävis päälle, mutta karhun hyökätessä ei oikein voi muuta kuin rukoilla?

[QUOTE="vieras";28312004]Ai että onko muuttunut? :O Ennen ne sudet pysyi siellä, missä niiden kuuluu olla, eli keskellä metsiä. Ei kai niistä silloin mitään uhkaa ole ollutkaan! Mutta ettekö te tampiot tajua, että suden käytös on muuttunut? Se on tullut yhä rohkeammaksi ja lähelle ihmistä, joka ei sen lajityypilliseen käytökseen ole kuulunut alunperin. Ja koska on todistettu, että se vie ihmisen läheltä niin koirat kuin lampaatkin, niin on vain ajan kysymys, koska se siirtyy lapsiin. Ei edes yksinäiselle sudelle ole temppu eikä mikään tappaa lapsi, jos se sopivasti osuu kohille, kun se näkäisenä etsii ruokaa...

Mutta kuten kaikessa muussakin asiassa, tätä ei suostuta uskomaan ennen, kuin se pahin on jo tapahtunut...[/QUOTE]

Tämä on ihan totta. Ja susi ei ole tappanut ihmistä VIELÄ, koska lapsia on juurikin ryhdytty kuljettamaan kouluihin. Miksi se susi pitäisi ihmislasta jotenkin erilaisena kuin esim. lammasta, joka on lapsen kanssa fyysisesti samaa koko luokkaa?

En ole varma tuliko tämä minulle vai jollekin muulle, mutta olen jo aiemmin pistänyt että karhuja pelkään, mutta susia en.
Karhut kun käyvät ihmisen kimppuun aika herkästi, kun taas sudet ei. Ja aikuisella on ehkä jopa mahdollisuuksia JOS susi kävis päälle, mutta karhun hyökätessä ei oikein voi muuta kuin rukoilla?

En mäkään susia niinkään pelkää, mutta karhuja kyllä!

Oikeesti parasta olis se, että jokamiehen oikeudet palautettais. Eli kellä vaan olis oikeus ampua turvallisuuttaan uhkaavia eläimiä. Sudet eläkööt kaukana ihmisistä tai kuolkoot. Se on mun mielipide.

poliisi voisi kiinostua aseen säilytys tyylistänne.

Mielestäni on ihan tervettä, että ihminen pelkää petoeläintä ja pyrkii suojelemaan jälkikasvuaan. Minun puolestani AP voi mennä vaikka halimaan niitä ihania karvaturreja.

Se on ihan tervettä. Ja saa suojella miten parhaaksi näkee. Kunhan ei lakia riko. Ei se, että mä en pidä susiongelmaa Suomen pahimpana ongelmana tarkoita sitä ettenkö mä ymmärrä, että joitakin pelottaa.

Ja mä olen kotoisin syrjäseuduilta. Joten kyllä mä olen pimeässä metsässä pelännyt vaikka mitä. Joskaan en sutta, koska 80-luvulla mun lapsuudessa tuota pelkoa ei muhun oltu istutettu. Mä pelkäsin enemmän, että sieltä metsästä tulee se Michael Myers ja viiltää puukolla. Tietysti tuo minun pelko oli sillä tavalla ihan ymmärrettävää, että se riski tuollaiseen on kuitenkin suurempi kuin se, että sieltä susi hyökkää ihmisen kimppuun.

[QUOTE="ap";28312155]Se on ihan tervettä. Ja saa suojella miten parhaaksi näkee. Kunhan ei lakia riko. Ei se, että mä en pidä susiongelmaa Suomen pahimpana ongelmana tarkoita sitä ettenkö mä ymmärrä, että joitakin pelottaa.

Ja mä olen kotoisin syrjäseuduilta. Joten kyllä mä olen pimeässä metsässä pelännyt vaikka mitä. Joskaan en sutta, koska 80-luvulla mun lapsuudessa tuota pelkoa ei muhun oltu istutettu. Mä pelkäsin enemmän, että sieltä metsästä tulee se Michael Myers ja viiltää puukolla. Tietysti tuo minun pelko oli sillä tavalla ihan ymmärrettävää, että se riski tuollaiseen on kuitenkin suurempi kuin se, että sieltä susi hyökkää ihmisen kimppuun.[/QUOTE]

Tuota noin, sinun (samalla myös minun) lapsuusaikaan sudet eivät elelleet näin lähellä asutusta.

[QUOTE="vieras";28312176]Lehm[/QUOTE]

Öö, siis mikä ihmeen perustelu tuo on? Lehmien kanssa eletään maatiloilla ja ilman muuta vahinkoja sattuu. Ja mielestäni lehmän potku versus suden raatelemat kotieläimet eivät ole verrattavissa.

Yhteistyössä