Miksi niitä susia pelätään niin kauheasti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Direwolf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28312180]Tuota noin, sinun (samalla myös minun) lapsuusaikaan sudet eivät elelleet näin lähellä asutusta.[/QUOTE]

No sitten minä olen samaa mieltä. Minä en kestä aiheetonta susivainoa, mutta jos tosiaan on niin, että jossain sudet ovat lähellä asutusta ja muodostavat uhan, niin silloinhan myönnetään kaatolupa. Käsittääkseni aika helpostikkin. Joten mikäs tässä on ongelma?

miksi kysyä kun kuitenkaan ei halua kuunnella vastausta? jos yrittää selittää tällaisille ihmisille miksi ei ole suotavaa että sudet liikkuvat samoilla tienoilla kuin ihmiset, niin he lyövät kädet korville ja alkavat lallattaa "ei ole tilastoja ei ole tilastoja ei ole tilastoja..." jos sitten käykin niin että lapsi katoaa koulumatkalla ja myöhemmin löytyy puoliksi syöty ja sudenjälkien ympäröimä ruumis niin yhtäkkiä mantra muuttuukin muotoon "miksei tehty mitään miksei tehty mitään miksei tehty mitään..."

[QUOTE="ap";28312198]No sitten minä olen samaa mieltä. Minä en kestä aiheetonta susivainoa, mutta jos tosiaan on niin, että jossain sudet ovat lähellä asutusta ja muodostavat uhan, niin silloinhan myönnetään kaatolupa. Käsittääkseni aika helpostikkin. Joten mikäs tässä on ongelma?[/QUOTE]

Käsityksesi on väärä. Niitä kaatolupia ei tosiaan saa helposti maaseudulla. Kaupungissa saa toki heti.

[QUOTE="ellie";28312224]miksi kysyä kun kuitenkaan ei halua kuunnella vastausta? jos yrittää selittää tällaisille ihmisille miksi ei ole suotavaa että sudet liikkuvat samoilla tienoilla kuin ihmiset, niin he lyövät kädet korville ja alkavat lallattaa "ei ole tilastoja ei ole tilastoja ei ole tilastoja..." jos sitten käykin niin että lapsi katoaa koulumatkalla ja myöhemmin löytyy puoliksi syöty ja sudenjälkien ympäröimä ruumis niin yhtäkkiä mantra muuttuukin muotoon "miksei tehty mitään miksei tehty mitään miksei tehty mitään..."[/QUOTE]

Peesi!

Olisi se aika tylyä pistää lapsi kulkemaan koulumatka hämärässä yksin jos lähistöllä liikkuu susia ja lapsi tietää sen, mieti ap kuinka paljon lasta pelottaisi se matka.

Lapsi ei myöskään osaa suden kohdatessaan välttämättä toimia rauhallisesti ja perääntyä hitaasti taaksepäin, vaan saattaa panikoida ja lähteä juoksemaan jolloin susi lähtee kyllä varmasti perään.

Valotan. Millä logiikalla juuri susi on vaarallisempi kuin ilves tai karhu? Perustele se. Siksi kyselenkin, että miksi eläimet jotka ovat tilastollisesti vaarallisempia saavat olla rauhassa, mutta sudet pitäisi tappaa.

Susi on varmaan useallakin logiikalla, vaarallisempi kuin ilves, ja karhu varmaan onkin vaarallisempi kuin susi, mutta.

Käsittääkseni nämä muut antavat kuitenkin ihmisten olla rauhassa ja evät käy perheen jäsenten tai muun arvokkaan kimppuun. kuten koirat, lampaat, porot, kissat lehmät jne...susi on aina tappamassa esim edellämainituuja elukoita ja onnistuukin siinä turhan usein.

Susi on varmaan useallakin logiikalla, vaarallisempi kuin ilves, ja karhu varmaan onkin vaarallisempi kuin susi, mutta.

Käsittääkseni nämä muut antavat kuitenkin ihmisten olla rauhassa ja evät käy perheen jäsenten tai muun arvokkaan kimppuun. kuten koirat, lampaat, porot, kissat lehmät jne...susi on aina tappamassa esim edellämainituuja elukoita ja onnistuukin siinä turhan usein.

Meidän tuttavalta oli karhu raadellut vasikan. Meiltä itseltä ei ole mikään peto onneksi vienyt eläimiä, mutta karhu oli avannut ja repinyt paaleja ihan riekaleiksi. Karhutkin liikkuu suht lähellä asutusta ja pelkään esimerkiksi täällä korvessa lenkkeillessäni karhuja... Susia en pelkää ollenkaan mutta jos ne alkaisivat pyöriä omassa tai naapureiden pihassa, olisi mulla tietysti syy pelätä niitäkin.

Normaali ihminen pelkää jos hirvi on kävellyt pihassa?? Siis mitä ihmettä, oikeasti? Apua :D

siinä luki että käyskentelee, eli on siellä pihalla ikäänkuin chillaamassa.
Normaaliihmistä se pelottaisi, tässä pari linkkiä jonka luettuasi ymmärrät, että on viisasta jättää se hirvi sinne pihalle vaan chillailee..

Hirvi hy

Hurjistunut hirvi hy

AL: Kiimainen hirvi hyökkäsi auton kimppuun Kylmäkoskella | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

karhut kiertävät ihmisen ellei pentuja lähettyvillä, kunhan vain muistaa vähän pitää meteliä kulkiessaan, en siis pelkää karhuja (haavoittuneet ja pentuaikana toki erikseen) ilvekset vaikka ovatkin suuria eivät ole tietääkseni ikinä ainakaan meilläpäin vieneet koiria pihoista joten saavat tassutella puolestani rauhassa,ahmoja pelkään koska ovat petoja ja sudet ovat muuttuneet rohkeiksi, röyhkeiksi ja kulkevat ja saalistavat nykyään useammin laumassa, jolloin ovat entistäkin rohkeampia, ja röyhkeämpiä.
kaupungissa on täysin toista kulkea kun on katuvalot ja asutusta enemmän mutta oikeasti korven keskellä pilkkopimeässä kun tietää että susia on lähettyvillä ei todellakaan halua lastaan yksin kävelemään laittaa, en itsekään halua susilaumaan törmätä!!!

Vähän asian vierestä, mut muistan ku karhu tappoi erään miehen, ja se karhu jouduttiin lopettamaan. Sit kauhee haloo "eläintensuojelijoilta" (siks lainausmerkeissä, kun itsekin rakastan eläimiä, mutta tän tapauksen toki ymmärsin) et miks se piti tappaa. No, kaiketi melkein kaikki maalaisjärjellä tajus et miksi..

[QUOTE="vieras";28312449]Meidän tuttavalta oli karhu raadellut vasikan. Meiltä itseltä ei ole mikään peto onneksi vienyt eläimiä, mutta karhu oli avannut ja repinyt paaleja ihan riekaleiksi. Karhutkin liikkuu suht lähellä asutusta ja pelkään esimerkiksi täällä korvessa lenkkeillessäni karhuja... Susia en pelkää ollenkaan mutta jos ne alkaisivat pyöriä omassa tai naapureiden pihassa, olisi mulla tietysti syy pelätä niitäkin.[/QUOTE]

Hyväpointti siinä mielessä, että tässähän taustalla onkin kyse turvallisuudesta, Ei siis susista. Voihan muutkin elukat aiheuttaa hengenlähtöä/turvattomuutta.

Yhteistyössä