Miksi oi miksi joillain on puolison kanssa yhteinen fb-profiili?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Julmis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
pääsee kontrolloimaan ja lukemaan hyvällä omallatunnolla kaikki kumppanille tarkoitetut viestit, meilit jne...:D
Väittäisin että yhteisen tilin omaavista jompi kumpi osapuoli, on sairaalloisen mustasukkainen.

Ja just tuo tuli mulle kans mieleen, että ilman muuta toinen niistä on ihan totaalisen tossun alla. Ei kai kukaan normi itsetunnolla varustettu ihminen tee tollaista profiilia?

Molempien käytössä olevan huuto.net-tilin voin vielä jotenkin ymmärtää. Ja ehkä sähköpostinkin (jos vaikka kummallakin vain työsähköposti ja esim. koulusta yms. lapsia koskevat viestit ohjataan yhteiseen sähköpostiin).
Mutta yhteinen fb-tili vaan menee totaalisti yli ymmärryksen.

Ne pari yhteisprofiilia mihin mä olen törmännyt kavereiden kavereissa vaikuttaa käyttäjäkuvan ja kommenttien perusteella sellaisilta ehkä keski-ikäisiltä tai vähän vanhemmilta jotka ei muuten juurikaan käytä sosiaalista mediaa tai nettiä muutenkaan kuin just johonkin uutisten lukemiseen. Tili on tehty kun sukulaiset on sanoneet että siellä niin kätevästi vaihdetaan kuulumiset ja kuvat. Tehty sitten yhteinen kun on helpompaa ja tarvii vain yksi salasanakin muistaa ja yhteisiähän te tutukin pääosin on.

Tämän päätelmän olen siis tehnyt itse. :D

Voisin hyvin kuvitella meille tuollaisen yhteisen profiilin, se olisi yhteydenpitoon sukulaisiin, koko perheen kuulumisiin. Tosin en siellä facebookissa ole lainkaan :D

Ja perheen yhteinen sähköpostikin oli, jäi sitten käytöstä, kun se oli entisen operaattorin posti. Sitäkin käytettiin lähinnä vain sukulaisten kanssa viestintään. Aktiivisia sähkposteja minulla taitaa olla tällä hetkelä neljä, kaikki suunnattu eri käyttöön.

[QUOTE="rrr";29442471]Ne pari yhteisprofiilia mihin mä olen törmännyt kavereiden kavereissa vaikuttaa käyttäjäkuvan ja kommenttien perusteella sellaisilta ehkä keski-ikäisiltä tai vähän vanhemmilta jotka ei muuten juurikaan käytä sosiaalista mediaa tai nettiä muutenkaan kuin just johonkin uutisten lukemiseen. Tili on tehty kun sukulaiset on sanoneet että siellä niin kätevästi vaihdetaan kuulumiset ja kuvat. Tehty sitten yhteinen kun on helpompaa ja tarvii vain yksi salasanakin muistaa ja yhteisiähän te tutukin pääosin on.

Tämän päätelmän olen siis tehnyt itse. :D[/QUOTE]

Näin varmaan on. Kaikki, varsinkaan kaikki vanhemmat ihmiset joille some ei ole kovin tuttu asia, eivät varmaan ajattele, että profiili olisi mitenkään yksityinen, vaan sen voi käytännön syistä jakaa puolison kanssa.

love-is-in-the-air.jpg

Hmph! :mad:

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Mun sukulaisella kyllä on tuollainen, mutta kukaan ei tiedä millä nimellä se on. Lasten harrastuksen vuoksi pitää facettaa niin tekivät yhteisen tilin, käytännön syistä.

Mua vaan huvittaisi jos tuollaiseen törmäisin, eipä sitä sen kummemmin tarvitse ymmärrellä tai olla ymmärtämättä kun ei kait tuo kenellekään pahaa tee jos yhdessä päättäneet söpöillä yhteisellä facetilillä. :D Hassuja.

Mun ukon mielestä facebook on pettämispaikka. Kun ennen mutta en enää kun kouluaikaiset miespuoliset luokkakaverit rupesi häntä häiritsemään.. Olen ehdottanut josko laitettaisi yhteinen niin voisin pitää sukulaisiin ja tuttaviin yhteyttä ni enpä sit kuitenkaan tahdo. Parempi olla ilman kun ei luota minuun. Mut joo, sairaalloinen mustasukkaisuus kyseessä jos alle 40 ja siitä ylöspäin ihan käytännönasia.

Ystävillä on..eivät oo mustasukkasia vaan haluavat varmistaa ettei fb:sta tule kanavaa ihastuksille ym. Toiset haluaa suojella itseään. Toisten mielestä perhe on yksikkö ja kaikki mitä minä teen vaikuttaa perheeseen jne. Itsekin olen harkinnut. Myös kun facea käytetään tiedon jakamiseen ja infoon tulee asia selväksi molemmille eikä toinen toimi aina ikään kuin sihteerinä. Lisäksi facen käyttö vois pysyä paremmissa rajoissa. Voisin itsekin harkita!

Yhdellä sukulaispariskunnalla on noin. 30+ ikäisiä, ihan mukavia ja normaaleja ihmisiä eikä vaikutta että olisi mustasukkaisuusjuttua. Eikä mitään vastarakastuneiden söpöstelyä, ovat olleet yli 10v naimisissa ja useampia lapsia. Ilmeisesti vaan joku käytännönjuttu ja sitä ettei heillä ole toisiltaan mitään salaisuuksia, lukevat kuulemma toistensa tekstiviestitkin.

Mä voisin olla tämän naisen kanssa läheisempikin, olisi ihan ystäväainesta mutta tämä juttu hämää niin että ollaan jääty kaveriasteelle. En viitsi mitään yksityisempää hänelle kertoa ja vältän yhteydenpitoa tekstiviestein ja fb:n kautta. Muutenkin tuntuu hölmöltä aina arvuutella kirjoituksista ja kommenteista kumpi tässä nyt on asialla.

[QUOTE="mie";29442814]Ystävillä on..eivät oo mustasukkasia vaan haluavat varmistaa ettei fb:sta tule kanavaa ihastuksille ym. Toiset haluaa suojella itseään. Toisten mielestä perhe on yksikkö ja kaikki mitä minä teen vaikuttaa perheeseen jne. Itsekin olen harkinnut. Myös kun facea käytetään tiedon jakamiseen ja infoon tulee asia selväksi molemmille eikä toinen toimi aina ikään kuin sihteerinä. Lisäksi facen käyttö vois pysyä paremmissa rajoissa. Voisin itsekin harkita![/QUOTE]

Mitä tämä oikein tarkoittaa: "haluavat varmitaa, ettei fb:stä tulee kanavaa ihastuksille"? Ei kai normaalisti parisuhteessa tule joka asiasta mieleen, että toinen "voi vaikka ihastua" johonkin - vai tuleeko? Enkä nyt näkisi facebookia minään vaaratekijänä. Pikemminkin niiden pitäisi sitten liikkua aina yhdessä, esim. ystäviä ei voisi tavata ilman toista, töissä voisi käydä itsenäisesti, harrastukset kieltoon, jne. Huh, itse en kyllä haluaisi olla suhteessa, jossa olisi noin epäluuloinen ilmapiiri.

[QUOTE="Vieras.";29442872]Yhdellä sukulaispariskunnalla on noin. 30+ ikäisiä, ihan mukavia ja normaaleja ihmisiä eikä vaikutta että olisi mustasukkaisuusjuttua. Eikä mitään vastarakastuneiden söpöstelyä, ovat olleet yli 10v naimisissa ja useampia lapsia. Ilmeisesti vaan joku käytännönjuttu ja sitä ettei heillä ole toisiltaan mitään salaisuuksia, lukevat kuulemma toistensa tekstiviestitkin.

Mä voisin olla tämän naisen kanssa läheisempikin, olisi ihan ystäväainesta mutta tämä juttu hämää niin että ollaan jääty kaveriasteelle. En viitsi mitään yksityisempää hänelle kertoa ja vältän yhteydenpitoa tekstiviestein ja fb:n kautta. Muutenkin tuntuu hölmöltä aina arvuutella kirjoituksista ja kommenteista kumpi tässä nyt on asialla.[/QUOTE]

Ei minullakaan sinänsä ole puolisoltani mitään "salaisuuksia". Mutta ystävilläni saattaa olla - tai jos ei salaisuuksia, niin ainakin fb-viestit ovat sillä tavoin henkilökohtaisia, että vaikka niissä ei mitään salaista kirjoittaisikaan, niin harvemmin se toinen tykkää siitä, että myös ystävän puoliso voi lukea viestittelyn. Sellainen on vaan ärsyttävää, vähän kuin joku kuuntelisi puhelua.

Itse en sinänsä kirjoita fb:hen mitään sellaista, mitä periaatteessa en voisi sanoa julkisesti. Mutta en silti haluisi mitään tuollaisia kuokkavieraita kuten kaverin puolisoita lueskelemaan satuspäivityksiäni. Luulisi, että tuollaisen pariskunnan on hankala osallistua vaikka joihinkin fb-keskusteluihin, kun joutuu kirjoittamaan kommenttinsa kummankin nimellä - no, ehkä he sitten eivät kauheasti siellä kirjoita mitään.

Ja vielä tuosta, ettei ole salaisuuksia... tutkimusten mukaan kyllä parhaiten suhde onnistuu ja kestää, kun ihan kaikkea (kuten niitä tekstareitakin!) ei jaeta toisen kanssa, vaan että kummallakin on selkeästi myös oma elämä eikä niin, että kumpikin tietää toisen liikkeistä ja keskusteluista ihan kaiken. Eli olisi parempi, jos vaikka mieluummin olisi jotain "pieniä salaisuuksia" (jos nyt tuota sanaa käytetään) - ei siis mitään sellaista, mitä toinen "ei saisi" tietää, vaan niin, että toinen nyt vaan ei tiedä toisen elämästä IHAN kaikkea eikä ole joka tilanteessa mukana.

Yhteistyössä