Ymmärrän täysin aloittajaa. Se on MAHZA jo hyvä ensi askel, että kirjoitit tänne! Onnittelut jo siitä! Olet päässyt lopettamisprosessissa liikkeelle! Se on aloitettu!
Itse olen 40-vuotias nainen. Aloitin tupakanpolton 14-vuotiaana ja ehdin polttaa 39-vuotiaaksi. Eli poltin yhteensä 25 vuotta. Järkyttävää...No anyway. Lopetin tupakoinnin 1.1.2011 eli noin 8kk sitten. Ja onnistuin. Tätä enne olin yrittänyt lopettaa varmaan 50 kertaa. Ja aina ratkennut 1pv-1kk jälkeen. Nyt mulla on ihan eri meininki ollut päällä.
En ymmärrä ollenkaan noita puhein, että pari päivää vaan oli tuskaa ja sitten kaikki helpotti. Ei ei. Tätäkin kirjoittaessa syön yhä nikotiinipurkkaa.
Varauduin lopettamisessani seuraavaan:
-Pidin koko ajan kotonani 1 avatun askin tupakkaa. Eli ei tullut semmoista oloa, että lähdempä kiskalle ostamaan röökiä nyt heti just. Ja että puolivälissä matkaa olisin ajatellut, että no mennään nyt hakeen, kun jo kerran kotoa lähdin. En ikinä kajonnut askiin.
-Mulla oli vahvimmat nikotiinilaastarit käytössä. Ne vei yöunet, mutta olin työterveyslääkäriltä pyytänyt nukahtamislääkkeen (tenox) jotta saisin yöt nukuttua. Lisäksi olin varuille pyytänyt vieroituslääke champixin reseptin.
- Laastareiden lisäksi mulla oli imettäviä inhalaattoreita, ja menin sen inhalaattorin kanssa ihan parvekkeelle asti "tupakalle". Vaikka eihän se mitään käryä...mutta se tapa.
-Pidin partsilla vanhaa tuhkakuppia jota kävin haistelemassa (voi yrjö mikä haju siitä lähti). Haistelin monta kertaa päivässä.
-Sitten mulla oli nikotiinipurkkaa.
-Olin varannut laatikoittain karkkia ja suolapähkinöitä.
-ilmoitin kaikille, etten lähde minnekkään baariin tms. kunnes toisin ilmoitan. Alkoholin jätin täysin. Kävin aiemmin lähes joka vkl kavereiden kanssa bailaamassa.
- Luin netistä keuhkosyöpä ja keuhkoahtaumatauti faktasivuja ainakun teki mieli röökiä
MITEN KÄVI:
-Vaikeaa se oli.
- Ensimmäisen viikon perjantaina mä vaan makasin eteisen lattialla ja itkin halusta saada tupakkaa...
- haistelin bussipysäkillä tupakoivien savuja...se jeesas
- lihoin 15kg 3kk aikana kaikesta karkista ja suolapähkinästä
- en juonut mitään yli 1/2 vuoteen
- lopulta alkoi helpottaa
JA ONNISTUIN!
Lopuksi. Ajattelen yhä joka ainut päivä tupakkaa ja monta kertaa. Pikkuhiljaa ajattelu on harventunut. Nykyään inhottaa nähdä ihmisten tupakointia. Jotenkin säälittävää.
Tuhannesti tsemppiä sulle!!!!!