miksi päiväkodissa puetaan niin paksusti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katmat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

katmat

Aktiivinen jäsen
22.01.2008
2 265
1
36
Oon ihmetelly meidän 2 vuotiaan pukemista kun pihalla +2 astetta ja päiväkodissa laittavat villahaalarin toppahaalarin alle ja villasukat kuoma-kenkiin, jotka muutenkin ovat ihan lämpimät (villahaalarin alla lapselle 2 kerrosta sisävaatetta, body, sukkikset ja niiden päällä gollegeasu). KUn mietin vaan sitä, että kun nyt jo tumppaavat tuota vaatetta noin paljon niin miten lapsi tarkenee sitte ku on oikeasti pakkasta...

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
Oon ihmetelly meidän 2 vuotiaan pukemista kun pihalla +2 astetta ja päiväkodissa laittavat villahaalarin toppahaalarin alle ja villasukat kuoma-kenkiin, jotka muutenkin ovat ihan lämpimät (villahaalarin alla lapselle 2 kerrosta sisävaatetta, body, sukkikset ja niiden päällä gollegeasu). KUn mietin vaan sitä, että kun nyt jo tumppaavat tuota vaatetta noin paljon niin miten lapsi tarkenee sitte ku on oikeasti pakkasta...

Miksi viet ne villavaatteet tarhaan?Jos ne aattelee, että sinä haluat ne puettavan?Ite en ole vienyt villavaatteita tarhaan vielä. Ehkä ens viikolla tarttee.

Jos he ajattelevat, että vanhemmat haluavat, että ne vaatteet puetaan, mitä on mukana? Tietty varavaatteet on erikseen, mutta jos ovat ymmärtäneet väärin, luulevat, että haluatte lapsellanne olevan se välikerros, kun se on mukana.

meitä on nii moneksi...vanhemmat tuovat hurjasti vaatetta lokeroihin.Jotkut haluaa villahyntteet..oli plussaa taikka ei.Toinen ei halua..kolmas ei missään nimessä ja neljännelle ehdottomasti.Koetas siinä sit sompailla.

Jos et itse halua että lastasi puetaan *liikaa*..vie ihmeessä vaatteet kotiin.

Toisaalta ennen hieman liikaa kuin liian vähän

Itse miettinyt samaa, lapset hikipäissään juoksevat. On meillä käynyt niinkin että pakkasta ollut n.-10 ja lapsella alla ollut t-paita ja kalsarit. Eli oli itse pukenut eikä kukaan ollut tarkastanut. Arvaa sairastuko? Sillon kyllä suorastaan vitutti. Eivät takuulla ulkoile ens viikolla pakkasten takia. Itse käytän lapsia ulkona säällä kuin säällä, tarkenee kovallakin pakkasella olla tunnin kun oikein pukeutuu ja leikkii vaikka hippaa ulkona.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Miksi viet ne villavaatteet tarhaan?Jos ne aattelee, että sinä haluat ne puettavan?Ite en ole vienyt villavaatteita tarhaan vielä. Ehkä ens viikolla tarttee.

mies ku haki lapset yks päivä nii tullessaan sanoi, että olivat pyytäneet, että tuotais villahaalari ja villasukat sinne. No mä vein ne sit ku aattelin, että jos ne haluaa ne sinne valmiiksi, jos tulee kovia pakkasia. Mutta päälle olivat lykänneet sitte heti ja pihalla +2. En mä muuten siitä piittaa, mutta jos lapsi puetaan jo nyt noin paksusti niin mitä sille pannaan päälle sit ku on -10 astetta tai enemmän?Lapsen toppahaalari on kuitenki ihan uusi ja näinollen paksu, ei oo ehtiny vanu litistyä vielä. Mun pitää vissiin viedä sit ne villavaatteet vasta sitte ku tulee oikeat pakkaset...

meil sama kokemus, jos ei oo viety omia ekstra-välikerroksia, niin sitten on jotain päiväkodin varavaatteita puettu lapselle. mut eipähän ainakaan palele lapsi....

toinen likoista vaan meillä oli niin hikinen aina sitten, että varmasti tuli jossain vaiheessa sen takia sitten kylmä..

se mua mietityttää että kun päiväkodissa lapset puetaan usea kerrallaan ja joutuvat sitten odottamaan noissa viiden kerroksen vaatetuksissa sisällä!!, että muutkin puetaan niin kyllä siinä varmaan tuskan hiki ehtii tulla!!

Alkuperäinen kirjoittaja kikka:
meitä on nii moneksi...vanhemmat tuovat hurjasti vaatetta lokeroihin.Jotkut haluaa villahyntteet..oli plussaa taikka ei.Toinen ei halua..kolmas ei missään nimessä ja neljännelle ehdottomasti.Koetas siinä sit sompailla.

Jos et itse halua että lastasi puetaan *liikaa*..vie ihmeessä vaatteet kotiin.

Toisaalta ennen hieman liikaa kuin liian vähän

Varsinkin kevättalvella aamuisin voi olla kova pakkanen, iltapäivällä melkein nollassa. Silloin on kyllä tarpeen viedä se villahaalari hoitoon, mutta hoitajien pitäisi ymmärtää ettei sitä iltapäivällä tarvita.

Toinen ongelma on villasukat, näin alkutalvesta ne on oltava pk:ssa loskakelien varalta, sillä silloin lapset laittavat kumpparit jalkaan. Sitten kun on aste pakkasta ja laittavat talvikengät, ne villasukat kaivetaan silloinkin repusta ja laitetaan talvikenkiin.

Alkuperäinen kirjoittaja utas:
meil sama kokemus, jos ei oo viety omia ekstra-välikerroksia, niin sitten on jotain päiväkodin varavaatteita puettu lapselle. mut eipähän ainakaan palele lapsi....

Tai meilläkin repusta kaivettu varavaatteita, ja lapsella on monet trikoohousut ja -paidat päällekkäin.

peesi.

Alkuperäinen kirjoittaja utas:

toinen likoista vaan meillä oli niin hikinen aina sitten, että varmasti tuli jossain vaiheessa sen takia sitten kylmä..

se mua mietityttää että kun päiväkodissa lapset puetaan usea kerrallaan ja joutuvat sitten odottamaan noissa viiden kerroksen vaatetuksissa sisällä!!, että muutkin puetaan niin kyllä siinä varmaan tuskan hiki ehtii tulla!!

näinhän se on. hiki tulee odottaessa. vaikka on itsellä vaan kaksi lasta, niin toinen joutuu aina odottamaan. ei se isokaan lapsi (alle kouluikäinen) saa esim. niitä käsineitä puvun päälle itse yhdellä kädellä.

puhumattakaan sitä päiväkodin odottamista.

mies ku haki lapset yks päivä nii tullessaan sanoi, että olivat pyytäneet, että tuotais villahaalari ja villasukat sinne. No mä vein ne sit ku aattelin, että jos ne haluaa ne sinne valmiiksi, jos tulee kovia pakkasia. Mutta päälle olivat lykänneet sitte heti ja pihalla +2. En mä muuten siitä piittaa, mutta jos lapsi puetaan jo nyt noin paksusti niin mitä sille pannaan päälle sit ku on -10 astetta tai enemmän?Lapsen toppahaalari on kuitenki ihan uusi ja näinollen paksu, ei oo ehtiny vanu litistyä vielä. Mun pitää vissiin viedä sit ne villavaatteet vasta sitte ku tulee oikeat pakkaset...

Minusta tuo kylmä ja märkä keli tuntuu usein kylmemmältä kuin esim. 10 asteen pakkanen.

Lasten pukeminen päiväkodissa on aika haastavaa... koska osa vanhemmista nimenomaan toivoo ne villavaatteet alle ja toiset taas ei, tasapainoilua sen suhteen mitä kenellekin laitetaan. Ja tottakai me mietimme senkin mukaan miten lapset päiväkodin pihalla liikkuu. Joku toinen 2v istuu koko ulkoilun hiekkalaatikolla tekemässä kakkuja kun toinen taas juoksee suuna päänä pitkin pihaa eli senkin mukaan vaihtelee mitä laitamme talvipuvun alle,

Olemme kyllä kysyneet tarkaan vanhempienkin mielipidettä juuri villavaatteidne suhteen ja laitetanako kurahousut jos on kosteaa vai vasta sadesäällä, siis niillä kenellä kosteussuojahaalarit, kun toiset tosiaan toivoo että pukua suojataan jos vähänkin kosteaa, toiset taas ei halua kurahousuja missään nimessä.

Jos koet että lapsi on yli-puettu niin kerro siitä ihmeessä päiväkodissa, niin varmasti ottavat toiveesi huomioon :)

Yhteistyössä