Miksi mammat ovat niin hulluina meandin lastenvaatteisiin, tai lastenvaatteisiin yleensä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
En vain voi tajuta. Lastenvaateblogejahan on hurjat määrät, ja lisäksi tuttavapiirissä on kova lastenvaatevillitys. Ostetaan siis useilla satasilla per kausi sisävaatteita (esim. meandi) ja sitten vielä ulkovaatteita tietenkin useampi haalari että on vaihtovaatteita, ja kauppavaatteet ja ties mitä. Siis alle kouluikäisille lapsille, ja ihan vauvoillekin. Jos on useampi lapsi, niin nuoremmiille ei voi käyttää isompien vanhoja edes vauvana, vaan ostetaan uusia kalliita bodeja esim. 20 e ja potkarit 20 e settejä useita vaikka koossa 60, jota käytetään ehkä kaks kuukautta....

Sitten isommille pitää saada vaikka 5 trikoomekkoa samaa kokoa 40-50 e /kpl...

Mun mielestä lapsia ei tässä ajatella vaan kyse on äidin omasta halusta nähdä lapset kuin pieninä nukkeina joita puetaan nätisti, tai asusteina äidille. Ei se lapsi piittaa mitään siitä onko sillä isoveljen vanhat bodyt kirpparilta 50 senttiä kappale vai meandin huippusuosittu kauden hittikuosi-body 30 e kpl!

Itse ainakin säästän rahaa lasten vaatteissa niin kauan kuin heillä ei siihen itse ole mielipidettä. Sitten kouluikäisinä kun alkavat itse välittää mitä vaatetta ostetaan, niin sitten voin panostaa siihen.

Minusta on outoa jos äiti antaa esim. 3-vuotiaan tytön määrätä mitä vaatteita käyttää. On siis tapauksia joissa äiti joutuu palauttamaan vaatteet kauppaan kun tytölle ei kelvannutkaan... minusta on kyse vain tottumuksesta, jos annetaan vaihtoehtoja ja kysellään. Jos vaatteita on se mitä on, ja ne on vaikka kirpparilta niin siinä ei 3-v paljon valita, vaan on tyytyväinen siihen mitä hällä on.

Ulkovaatteisiin ja kenkiin kyllä panostan, että pitävät vettä ja kestävät kulutusta. Ostan aina tiettyä merkkiä ja ulkovaatteisiin laitan hyvinkin monta sataa kaudessa kengät mukaan lukien. Mutta sisävaatteet aina kirpparilta jos vain löytyy sopivia.

Minä olen lastenvaatefriikki, mutta lähinnä kiertelen kirppiksillä. Se on minun "harrastus" Jos en löydä omilleni niin ostelen veljeni lapsille tai kaverien vauvoille jne. jos löytyy jotain kivaa.

Meandia meillä ei paljon ole, mutta ne mitä on niin on kyllä kestänyt ihan hirveän hyvin. Samoin Maxomorra. Metsolaan olen pettynyt, kun niin moni vaate revennyt saumoista ( vauvalla )

Juu mä puen meidän pojat 2,5v ja vauva ihan oman mieltymykseni mukaan, mitäs haittaa niille hyvännäkösistä vaatteista on?

Meillä ei tosin mitenkään hirveäsi ole vaatetta, mutta kaikki on tarkoin valittu.

Kyllä meillä kierrätetään vaatteet sisarukselta toiselle, löytyy niin meandia, metsolaa, moonkidsiä, PO.Pia, T2H, cupcakea..
Ja niistäkin lähes kaikki käytettynä ostettuja, muutama Hello Kitty tunika löytyy, muuten onkin merkkivaatetta pikkuhousuista ulkopukuihin.

Mitäs se sinun pers*ttäsi raapii miten ihmiset lapsensa pukee? Yleisestiottaen kunnon merkkivaate kestää useammankin lapsen käytössä pidempään hyväkuntoisena.

Toiset harrastavat vaatteita. Toiset harrastavat retkeilyä. Toiset harrastavat teatteria. Toiset harrastavat koiria.

Ei se ole ainakaan minulta pois, jos joku haluaa laspelleen vaikka tusinan samanlaisia trikoomekkoja.

no ei kai se oo sulta pois jos joku muu käyttää rahansa sun mielestä typerästi. joku toinen ostaa sitten hävyttömän kalliin auton tai vaikka moottoripyörän.

uutena ostetuista lastenvaatteista saa aika suuren osan rahoista takaisin kun myy etiäpäin. siis juuri näistä merkkivaatteista.

itse ostan kirpparilta lähes pelkästään, mutta kyllä mullakin tulee ostettua vaatetta enemmän kuin olis tarvis. nytkin tytölle o kesäksi kymmenkunta mekkoa/tunikaa, lisäksi vähintäään saman ´verran t-paitoja. lämmin kausi kestää kuitenkin pahimmassa tapauksessa vain 5-6 viikkoa, jokaista vaatetta ehtii siis käyttää ehkä 2-3 kertaa..

En välitä yhtään Meandista enkä uusretroista juuri ollenkaan enää. Mutta hyvin, hyvin harvasta tapauksesta on tullut mieleen että hamstraaminen olisi jotenkin "ongelma" hänellä.

Suurin osa tietämistäni äideistä tykkää kirppistellä ja tykkää lastenvaatteista muutenkin. On heillä kyllä muutakin elämää sen lisäksi, toisin kuin erheellisesti usein luullaan :whistle:

Minulle ainakin tulee hyvä mieli, kun kirpparilta (nettikirppikseltä tai perinteiseltä) löytyy jotain lapsille sopivaa sopuhintaan. Paitsi että tulee jee-fiilis, tulee sellainen jee, teen tässä kierrätystä eli jotain oikein - fiilis.

Sitten saattaa puraista kirppiskärpänen, niin kuin voi puraista mikä tahansa muu harrastuskärpänen. Mikä tässä lastenvaateharrastuksessa on niin naurettavaa? Sulkeeko se pois jotakin elintärkeää?

Minulle ainakin tulee hyvä mieli, kun kirpparilta (nettikirppikseltä tai perinteiseltä) löytyy jotain lapsille sopivaa sopuhintaan. Paitsi että tulee jee-fiilis, tulee sellainen jee, teen tässä kierrätystä eli jotain oikein - fiilis.

Sitten saattaa puraista kirppiskärpänen, niin kuin voi puraista mikä tahansa muu harrastuskärpänen. Mikä tässä lastenvaateharrastuksessa on niin naurettavaa? Sulkeeko se pois jotakin elintärkeää?

ilmeisesti elämän?

[QUOTE="vieras";26151873]Mun mielestä lapsia ei tässä ajatella vaan kyse on äidin omasta halusta
[/QUOTE]

Onko se sinusta jotenkin väärin?

Mun puolesta äiti saa pukea vauvansa vaikka tonnin designvaatteeseen, kunhan vaate on sääolosuhteisiin asianmukainen ja hyvä päällä (ei kiristäviä vöitä, jäykkää ja hiostavaa materiaalia jne. vaan sellainen missä lapsen ei ole paha olla), ja jos vaan budjetti sen sallii eikä lapset joudu elämään vedellä ja näkkärillä jotta äiti voi rahoittaa lastenvaateshoppailunsa.

On eri asia, onko se mun mielestä järkevää, mutta miksi mä arvostelisin toisten elämäntyyliä josta ei ole muille haittaa? Kyllä minäkin varmasti panostan aikaa, vaivaa ja rahaa asioihin joita muut ei välttämättä ymmärrä saati pidä tärkeinä, mutta vielä tähän mennessä kukaan ei ole tullut valittamaan :)

Itseasiassa ihan hyvä että toiset ostelee kalliita vaatteita ja laittaa ne vähän käytön jälkeen kiertoon, niin mä saan ostella niitä sitten kirpparilta kun en uusien hintoja raaski maksaa :D

ja mulla menee täysin toisinpäin kuin Ap:lla :D :
mä ostan todellakin sille "vaatetyylitiedottomalle" pienelleni just sellaisia MUN SILMÄÄ miellyttäviä ihania vaatteita kun haluan- joo,olkoon sit mun NUKKE :D
koska mun pian 9-v jo haluaa ( ja saa ) päättää vaatteidensa ulkonäön . ja tän äipän sydän itkee verta ( ei oikeesti, pysykää housuissanne ! :D ) , kun tuo poika vetää päälleen aivan käsittämättömiä yhdistelmiä ja kuoseja :D :D

[QUOTE="annika";26152015]no ei kai se oo sulta pois jos joku muu käyttää rahansa sun mielestä typerästi. joku toinen ostaa sitten hävyttömän kalliin auton tai vaikka moottoripyörän.
[/QUOTE]

Meiltä kaikilta on pois, mikäli rahaa käytetään turhaan kulutukseen. Tällöin arvomaailmaltaan kulutusta suosivat tuhoavat maapalloa sen minkä ehtivät samanaikaisesti, kun jotkut meistä muista yrittävät suosia ekologisia arvoja ja vähäistä kulutusta.

Meiltä kaikilta on pois, mikäli rahaa käytetään turhaan kulutukseen. Tällöin arvomaailmaltaan kulutusta suosivat tuhoavat maapalloa sen minkä ehtivät samanaikaisesti, kun jotkut meistä muista yrittävät suosia ekologisia arvoja ja vähäistä kulutusta.

Luonnollisesti kaiken materian ylenpalttinen hankkiminen on haitaksi maapallolle, mutta ap:ta tuntui eniten kaivavan se, että jotkut ostaa niin KALLIITA vaatteita. Jos mulla olisi varaa, ostaisin aina mahdollisimman ekologisesti ja mahdollisimman lähellä tuotettuja vaatteita pienten yrittäjien, maksoi mitä maksoi. Ja sehän joitakin vituttaisi.

Aloituksessahan ei puhuttu varsinaisesti kirppistelystä.

Ja ostan minäkin Meandia sun muita, mutta minulle se vaatteen merkki on toissijainen asia. Tärkeintä on, että vaate toimii tarkoituksessaan ja näyttää hyvältä. Joillekin taas se merkki näyttää olevan SE juttu, jota ilman ei "ole mitään".

Yhteistyössä