Miksi perhekerhot, vauvajumpat ym. Ovat usein aikaisin aamulla? Vai onko vain kotikaupungissani näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miilu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miilu

Vieras
Ärsyttävää kun tykkäisin käydä vauvan kanssa jossain, mutta ei ole vieläkään tuo 7 kk rytmi muuttunut niin, että ehtisimme johonkin kun en viitsi herättää kesken unien tuollaisentakia. Olen ajatellut, että vauva ehtii sitten isompana kyllä elää tarpeeksi tietyn aikataulunmukaan enkä ole viitsinyt kamalasti koittaa rytmiä muuttaa varsinkaan nyt kun olen itse aamuihmisenä soputunut tähän, että vauva menee nukkumaan noin klo 23 ja heräilee noin klo 10. Yhdessä vaiheessa koitin aina aloittaa iltarutiinit aikaisemmin mutta ei kyllä auttanut. Vauva kukkui pirteänä yövaatteissa sinne klo 23.

Mutta ärsyttävää kun ainakin täällä tuntuu olevan vakio, että perhekerhot, jumpat, muskari, vauvauinti ym. Alkavat viimeistään klo 10.00 useimmat aikaisemmin. Eli on jäänyt haaveeksi vain kun tiedän, että menee vauvalla kiukutteluksi jos herätän kesken yöunien. Muutamalla kaverilla sama ongelma eli vauva nukkuu suht myöhään ja ollaan harmiteltu noita alkamisaikoja.

no se aamupäivä on varmaan isommalla otannalla kuitenki aika käteväksi katsottu ajankohta sikäli, että vauvasta isommat yleensä on jo vakaasti hereillä ja saattaa ehtiä kotiin tekemään ruokaakin vielä samana päivänä ja mahdollisesti vaikka olla paikalla kun alakoululaiset tulee kotiin...

Tuon vauvauinnin vielä ymmärrän kun halli aukeaa vasta sen jälkeen muille mutta esim. Liikuntakeskusten äitivauvajumpst ovat aamulla sitten monta tuntia väliä ennen kun muut ryhmäliikuntatunnit alkavat. Kaikissa kolmessa liikuntakeskuksessa missä näitä on niin on sama homma :(

Täällä alkaa kymmeneltä, ja meille kans oli huono ajankohta, kun lapsi heräsi yleensä vasta silloin parivuotiaaksi asti. Mutta yleisesti varmaan tuo myöhäinen aamu on paras, kun lapset herää aikaisemmin, ja pitää ehtiä päiväunille jne.

Meilläkin nuo oli huonoon ajankohtaan, kun lapsi heräili reilu 1-vuotiaaksi useita kertoja yössä. En todellakaan sitten ollut herättelemässä lasta, jos hän sattui aamusta nukkumaan tunnin, pari pidempään.

No ei kai mikään aika kaikille sovi. Kuitenkin tuo aamu-painotteinen rytmi on enemmistölle ok. Ihmisillä on myös isompia lapsia, joilla jo rytmi kohdillaan. Se vauva vaan aika usein joutuu sopeutumaan muun perheen elämään.
Ja on meillä ainakin myös iltapäivisin/iltaisin ohjelmaa. On vauvamuskaria, vauvojen värikylpyjä ja iltaperhekahvilaa yms.

Suurin osa haluaa olla jo 9-10 aikaan kerhoissa jne. Monella ehtii tulla jo tylsää kotona ennen kuin ne alkavat koska ei ole äiti eikä mikään ellei lapset ole aamupuurolla viimeistään 7.00. Itse en käy lasteni kanssa 1 ja 3v missään aktiviteetissa joka on ajoitettu ennen 12.00. :)

Mä niin tunnen tuskasi ap! Ilmeisesti muu maailma on eri rytmissä. Ja olen itsekin kärsinyt koko elämäni aamuvirkkujen mielivallasta! Elämässä oli ihana jakso, jolloin ei ollut lapsia. Yliopisto-opiskelijana ja tutkijana sain määritellä vähän aikatauluja itse. Se oli ihanaa! Ja sain aikaiseksi enemmän. Kun alkoi tarha-arki esikoisen kanssa, oli tietty pakko rytmittää elämä eri tavalla. Se helpotti hieman kun löydettiin tahmea alun jälkeen tarha, joka tekee kaiken tunnin myöhemmin (esim. aamupalan saa klo 9 asti).

Meillä "uusi" vauva nukkuu 11 asti. Samoin minäkin usein. Kaikki mammakerhot ovat 9-12, joten ei käydä missään. Kerhojen aikataulun ymmärrän, sillä tiloissa toimii täällä myös iltapäiväkerhot. Olen todella usein vielä klo 12 yöpaidassa.

Esikoisen kanssa oli sama tilanne, vaikka hän olikin huono nukkuja. Parhaat unet ajoittuivat aamuun ja itsekin olin unen tarpeessa. Mutta tämä on siis yksi syy miksi myös haluan töihin nopeasti. Taaperonkaan kanssa ei nähdä ihmisiä puistossa, sillä pääsemme sinne vasta muiden päikkäriaikana klo 12.

Kohtis jatkaa vielä, että sekä minä että vauva nukutaan kuin pienet murmelit vaikka täällä alkaa täysi hulabaloo klo 6.30. Aamuvirkku mies vie esikoisen eskariin, eikä meitä ahtaista neliöistä huolimatta häiritse nuo äänet.

Ne on siksi, koska suuri osa vauvoista alkaa päiväunille klo 11-12. Kyllä mekin esikoisen kans joskus nukuttiin pitkään, mutta nyt kun on koululainen ja vauva, herätään joka aamu klo 5-6 :D

Heh, meillä ei olla koskaan nukuttu lasten kanssa noin myöhään, mutta 5-6 aikaan heräävä lapsi päättää olla käymässä hyvinkin päiväunille siinä yhdeksän aikaan kun kaikki toiminta alkaa :D

Mutta niin, kaikkia ei voi miellyttää. Vauvojen avoin päiväkoti (1,5v asti) on sitten iltapäivisin, lapsen toisten unien aikaan.

Olen miettinyt ihan samaa. Ei meillä ole mitään mahdollisuutta lähteä heti aamusta liikkeelle. Onneksi löyty avoinpäiväkoti jossa vauvaklubi kokoontuu 13.00 eteenpäin.

Samaa tuskailen. Olisi kiva nähdä muita äitejä, ja päivisin olisi aikaa kun isompi lapsista on eskarissa.
Mutta meillä vauva nukkuu ekoja päikkäreitä 9-12, joten ei pahemmin minnekään viitsi lähteä. Kerhot on välillä 10-12. Vauvan unirytmiäkään en aio mennä sorkkimaan. Ja siitä nyt ei tule mitään jos mä umpiväsyneen nappulan kanssa koitan kerhoilla.

Yhteistyössä