Miksi pienet keskoset (rv 24-39) syntyy aina sektiolla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mama82"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras.";29483376]Ei ehditty laittaa kuulemma, toisen lapsen kohdalla streptokokki oli tiedossa ja sitä lääkittiin synnytyksessä antibiootilla, ekan kohdalla jostain syystä ei...enkä silloin osannut sellaista vaatia...en tiennyt että minulla on sellainen bakteeri, vasta kun synnytyslääkäri tutki, niin kuulin kun puhui hoitajille, että pitäisikö tehdä sektio, ettei vauva saa tartuntaa, sitä ei kuitenkaan tehty, eikä laitettu tippaa ei mitään. Ambulanssilla vietiin turkuun synnyttämään, juuri ja juuri ehdittiin ajoissa, jos olisi syntynyt lanssiin, ei olisi hengissä. Tarvitsi kuitenkin välittömästi hengityskonetta yms. Raskausaikana ei lääkitty edes tokan kohdalla, vaikka bakteerista jo tiedettiin. antibiootti synnytyksessä kuitenkin riitti, eikä tää nuorempi saanut tartuntaa.

Mutta kyllä harmittaa esikoisen kohtalo, vauva oli kohdussa vielä terve, mutta syntymän jälkeen kaikkea muuta ja syynä yksi hemmetin bakteeri, ilman sitä ei välttämättä olisi syntynyt noin aikaisin, eikä olisi saanut sitä tartuntaa.[/QUOTE]

Voi että :(

Mulle laitettiin varmuuden vuoksi antibioottia ja kortisonia, vaikka mitään tulehduksia ei ollut ja kai jus 30 viikkoisilla ei kortisonista ole välttämättä suurta apua keuhkojen kannalta. Siinä oli joku kehityksellinen syykin, mutta en millään muista mikä se oli... vähän aiemmin ja myöhemmin syntyvillä siitä taas oli selvemmin hyötyä.

Toinen poika sai myös muutama päivä syntymän jälkeen aivoverenvuodon ja yleisinfektion, mutta selvisi niistä ja on nyt terve pari vuotias hulivili. Hengityskoneessa molemmat olivat yhden päivän ja sitten pari päivää ylipainenasaalissa.

[QUOTE="vierailija";29483403]No voi on ollut huonojen sattumusten summa :( Onko sun synnytyksestä miten pitkä aika? Eikö nykyään testata kaikilta synnyttäjiltä toi streptokokki kun menee synnyttämään vai pitääkö osata itse vaatia??[/QUOTE]
Ekasta on reilu 10v. ja tokasta vähän vajaa 7v....nykyisin voi olla toisin, mutta multa ei koskaan testattu, vasta sitten toisessa raskaudessa osattiin varautua, kun se ekassa synnytyksessä kävi ilmi, se siis testattiin ekan raskauden jälkeen siksi kun oli ennenaikainen, olin itsekin kuumeessa kun synnytin ja antibioottitipassa synnytyksen jälkeenkin. Harmittaa kyllä vieläkin kaikki tapahtunut, kenelläpä ei, varsinkin kun jäljet siitä näkyy lapsessa...välillä syytän kaikesta itseäni.

Mut eiks teillä olis perhesuunnitteluneuvolaa tai seksuaaliterapeuttia? Ihan tk lääkärikin juttelee mielellää vauva-asioita. Kyllähän raskauteen ja synnytykseen liittyviä asioita voi päästä juttelee jo raskautta suunniteltaessa. Varsinkin jos on jotai lääketieteellistä erikoisuutta.

Streptokokkia ei testata kaikilta. Mulla testattiin toisessa raskaudessa kun oli kovia supisteluja ja vuotoja jo heti raskauden puolenvälin jälkeen. Streptokokki todettiin ja mulle laitettiin antibiottitippa synnytyssalissa mutta sektioon jouduttiin ja keskosena syntyi kuopus. Esikoinen syntyi normaalisti alakautta, tällöin ei streptokokista tiedetty eikä hän sitä myöskään saanut (jos oli aktiivinen - en tiedä).

Meillä poika syntyi 31+2 viikolla ja olin kolme viikkoa sairaalassa ennen sitä. Niin kauan raskaus sai jatkua lääkärien valvonnassa että synnytys käynnistyi mutta sektio tehtiin koska lääkäri sanoi että lapsi ei selviä synnytyksestä. Lapsen koko vastasi 28 viikkoista silloin.

[QUOTE="zxc";29483164]Meidän vauvamme synnytys päätettiin käynnistää maanantaina viikolla 40+3. Perjantaina pääsin kotiin viikonlopuksi sillä ohjeella, että jos tulee vähänkin supistuksia, pitää heti tulla sairalaan, koska tulossa oli alle kolmekiloinen vauva ja pienet vauvat eivät kestä supistuksia kovinkaan hyvin.
Lapsen syntymäpaino oli 2860 g.[/QUOTE]

Mun esikoinen oli (rv40+1) 2600g ja kukaan ei puhunut moisesta mitään. Tosin sitä kokoa ei tiedetty ennenkuin syntyi... Ihan normaali synnytys oli, tietysti sokereita mittailtiin synnytyksen jälkeen.

Tuttu taas synnytti 1900g (rv38) käynnistettynä ja 3 päivää sai kärvistellä supistuksissa ennenkuin syntyi eikä kukaan puhunut mitään etteikö vauva sitä kestäisi. Lapsi oli ihan täysin terve, pelkän syntymäpainon takia käynnistivät.

Ja toisella tutulla käynnistettiin raskausmyrkytyksen takia, vauva 2,5kg eikä sanottu mitään hänellekään.

Mun esikoinen oli (rv40+1) 2600g ja kukaan ei puhunut moisesta mitään. Tosin sitä kokoa ei tiedetty ennenkuin syntyi... Ihan normaali synnytys oli, tietysti sokereita mittailtiin synnytyksen jälkeen.

Tuttu taas synnytti 1900g (rv38) käynnistettynä ja 3 päivää sai kärvistellä supistuksissa ennenkuin syntyi eikä kukaan puhunut mitään etteikö vauva sitä kestäisi. Lapsi oli ihan täysin terve, pelkän syntymäpainon takia käynnistivät.

Ja toisella tutulla käynnistettiin raskausmyrkytyksen takia, vauva 2,5kg eikä sanottu mitään hänellekään.

No en osaa sanoa, miksi minua ohjeistettiin näin. Tiedossa oli, että lapsen kasvu oli pysähtynyt. Syytä tähän ei tiedetty. Ehkä epäilivät muutakin, koska näillä eväillä lähdin jännittämään kotiin lähteekö syntymään itsekseen. Maanantaina käynnistettiin klo 10 ja syntyi illalla 23 jälkeen. Kaikki meni hyvin. Mitä nyt lapsi oli niellyt lapsivettä ja napanuora kietoutunut kaulan ja jalkojen ympärille. Lapsi sai ensin 7 pistettä.

Yhteistyössä