Miksi pieni lapsi ei saisi katsoa Salkkareita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelijä

Vieras
Tällä viikolla tv:ssä (oisko ollu 45min. tai Maria!) joku mainitsi, että lasta tulee suojella medialta (josta olen yhtä mieltä) ja mainitsi yhtenä sopimattomana mediana Salatut Elämät. Mikä siinä sarjassa on niin kauheaa, ettei esim. alle kouluikäinen voisi sitä katsoa?

Paljon raaempia lastenohjelmiakin tulee tuutin täydeltä esim. viikonloppuaamuisin. Miksi juuri Salkkarit on pahasta vaikkei siinä kuvata kuin ihmisten kuvitteellista elämää? Tietenkään Aaro/Eero psykopaatti ei ehkä ole sopivaa, mutta ei sitä jaksanut kyllä aikuinenkaan katsoa.

Kertokaahan mielipiteenne ja samalla minkäikäiset teillä sarjaa katsoo! :)

Meillä katsoo 2-v, kun ei vielä ymmärrä. Tai ei sekään sitä nyt katsomalla katso, touhaa vieressä omiansa. Mut 7-v ei saa katsoa, alkaa olla jo semmoisia asioita, mistä ei vielä tarvi tietää.

Niin.. En minäkään ymmärrä ja meil 2 v katsoo äitin kanssa, tai vaan hengaa lähistöllä. Mun mielestä se on ihan normielämää.. Tai no, ei ihan aina..

Ei munkaan mielestä Salkkareissa oo mitään pahaa,Meillä katotaan ne aina lapset 16v,13v 8v ja jopa pieneinkin 1,5v kattelee minä mukaan lukien,Kaverilla on lapset 4v 5v ja 7v ja hekin kattelevat

Sarja näyttää erehdyttävästi normaalilta elämältä puitteidensa puolesta, mutta siinä esim. vaihdetaan kumppania kuin villasukkaa ja järjestetään tahallaan draamallisia hankaluuksia valehtelemalla yms. kun asiat oikeesti selviäis helpommin ihan suoraan

Lapsen ei tarvis katsella salkkareita siitä syystä että siinä kiroillaan joskus, lyödään/tapellaan, käydään läpi sellaisia aiheita joita pieni ei vielä ymmärrä eikä tarvikaan ymmärtää (mm. hiv, huumeet, alkoholismi, seksi..). Plus sitten nää ihmissuhdekiemurat ynnä muut. Onhan salkkarit lällyimmästä päästä näitä aiheita käsittelemään, mutta siltikin jos lapsen jotain kuuluu katsella telkkarista niin ne on lastenohjelmia.

En minäkään pidä ihmeellisenä. Sitäpaitsi lähipiiristä löytyy ihan omasta takaa tuollainen Aaro/Eero joten ei ole edes saippista sekään meidän elämässä. :( NO tosin ei meidän lapset siitä mitään tiedä, onneksi. Mutta tämän kyseisen perheen lapset kyllä elää keskellä sellaista saippuasarjaa ettei tosikaan.

Mutta en pidä siis salkkareita kauheana katsottavana.

Ja mitä tulee laadukkaaseen ajanviettoon niin en ole koskaan pyrkinyt siihen, että käyttäisin jokaisen hetken mahdollisimman järkevään tekemiseen. Aikuiset ja lapset saa tehdä ihan täyttä turhuuttakin.

Ei televiso-ohjelman tarvitse olla raaka ollakseen vahingollinen lapselle... meillä ei ko. ohjelmaa katso kukaan.

Viestintäviraston tutkimuksen mukaan yli puolet vanhemmista sanoo, että televisiosta on ollut haittaa heidän lapsilleen. Haitallisimpien joukossa ovat väkivaltaiset piirretyt Pokémon ja Digimon. "Pikku Kakkosen ohella Salatut elämät on monen tytön suosikkiohjelma. Aikuisten tunnevatkuli voi masentaa lasta."

http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=562587

Mä kans suojelen noilt parisuhde jutuilt -ei lapsen tarvii nähdä sellaista mitä ei ymmärrä. Toki 2v. voi kattoo -mut 4v. ei enää. Se pohtii jo niin paljon päässään. Meillä ei kyl kato ketään sitä sarjaa tällähetkel. kökkösen kanssa samoilla linjoilla ollaan.

Ettekö tosiaan näe siinä mitään epäsopivaa? Eikö edes se ole epäsopivaa, että Ossi pyörittää monta naista ja että suurin osa salkkareiden perheistä on jotenkin rikkinäisiä? En mä ainakaan haluaisi kovin pienelle lapselle tuoda tämmösiä elämän tosiasioita itsestään selvyytenä.

No ei todellakaan tarvitse katsoa kännisiä iskuyrityksiä, muhinointeja, väkivaltaa, raiskauksia, kidnappauksia ja muuta sontaa. Ei Kotikatu sen enempää lastenohjelma ole. Meillä lapset saavat katsoa Avaran luonnon ja muutamia valikoituja osia Pikku Kakkosesta. Eikä koskaan jätetä lasta yksin tv:n ääreen, ei edes koululaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ettekö tosiaan näe siinä mitään epäsopivaa? Eikö edes se ole epäsopivaa, että Ossi pyörittää monta naista ja että suurin osa salkkareiden perheistä on jotenkin rikkinäisiä? En mä ainakaan haluaisi kovin pienelle lapselle tuoda tämmösiä elämän tosiasioita itsestään selvyytenä.

Jospa tällainen on näissä perheissä normaalia elämää?

Kannattaa perehtyä asiantuntijoiden lausuntoihin television katsomisesta. Alle kouluikäisen lapsen ei tule katsoa telkkaria ollenkaan, muuta siis kuin sen ikäisille suunnattuja lastenohjelmia. Jotain uutisia nyt aivan viimeksi, mitä tiedän hyvin pienten siis myös katselevan. Minusta käsittämätöntä vastuuttomuutta vanhemmilta. Onko sen telkkarin ihan pakko olla auki lasten valveillaoloaikaan?

Yhteistyössä