Miksi pieni lapsi puree?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uuvuttavaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uuvuttavaa

Vieras
Meidän 1v9kk poika puree, repii ja nipistelee meitä vanhempiaan joka päivä. Tätä on jatkunut jo puoli vuotta. Aluksi ajattelin et menee varmaan ajan kanssa pian ohi mutta loppua ei näy...

Alkuperäinen kirjoittaja öö:
kyllä mä laittaisin jäähylle tollasesta. jo ekalla kerralla olisin niin tehny.

Millälailla tommonen jäähy toimii? Eli miten käytännössä toimit? Meidän keinot eivät ilmeisestikään ole toimineet.

meidän pieni puri yhtä 5 v kaveria ja olin sanonut aikaisemmin että puolustautua saa .5 v puri takasin, siihen loppu puremiset!laitat nurkkaan ja huudat ei ja olet vihainen.lapsi yrittää tulla pois, sanot , että nyt siellä olet.viimeks meidän 4 v pissasi housuun nurkassa ja heitti housut pois.laitoin 10 sekunnin ajaksi housut takasin märkänä, ei ole sen jälkeen enää tehnyt niin koska tuntui inhottavalle..

Kokeilee rajojaan, on fyysinen, osoittaa kiintymystään eikä osaa vielä erottaa mitkä fyysiset keinot ovat sallittuja ja mitkä eivät.

En todellakaan purisi takaisin, laittaisi nurkkaan tms.

Meilläkin oli tuo vaihe.. Varoituksen jälkeen napsahti jäähy. Eipä tuo kauaa viittiny purra, kun tiesi, että joutuu yksin vessan eteen istumaan. Nyt sitten läpsii (ja joutuu jäähylle) muttei kovin usein... :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meidän pieni puri yhtä 5 v kaveria ja olin sanonut aikaisemmin että puolustautua saa .5 v puri takasin, siihen loppu puremiset!laitat nurkkaan ja huudat ei ja olet vihainen.lapsi yrittää tulla pois, sanot , että nyt siellä olet.viimeks meidän 4 v pissasi housuun nurkassa ja heitti housut pois.laitoin 10 sekunnin ajaksi housut takasin märkänä, ei ole sen jälkeen enää tehnyt niin koska tuntui inhottavalle..

En ikipäivänä tekisi omalle lapselleni noin, jos pitää pissaset pöksyt vetää takas jalkaan! Lasta voi rankaista muutenkin.

Onkohan se jäänne jostain elukkakaudelta.Ite oon miettinyt viime päivinä että ihmiset tuntuu olevan tosiaankin kuin lauma eläimiä, ainakin käytöksen perusteella.

Mutta onneks sen saa pikkuhiljaa pois kun jaksaa olla sinnikäs ja hokea että niin ei saa tehdä.

Ja kuka sano että pure takas? Voihan se toimia mut toi on vähän sama kun sanot että "älä lyö" ja lyöt itse takas. :whistle: Jos ei lapsi saa purra niin miks äiti sais?

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
tahtoo olla ilkeä...

No eihän.

Pienet ilmaisevat sillä tavalla tunteitaan; iloa, harmistumista, kiihtymystä jne.
menee kyllä ajan kanssa ohi kunhan kieltää ja puuttuu asiaan.

No on se kiva, että aina löytyy näitä lasten ymmärtäjiäkin...

Googleta tai lue aiheesta kirjallisuutta niin voit sinäkin ymmärtää.

Tuskinpa kukaan vuoden ikäinen esim. tahtoo tahallaan olla ilkeä :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Onkohan se jäänne jostain elukkakaudelta.Ite oon miettinyt viime päivinä että ihmiset tuntuu olevan tosiaankin kuin lauma eläimiä, ainakin käytöksen perusteella.

Mutta onneks sen saa pikkuhiljaa pois kun jaksaa olla sinnikäs ja hokea että niin ei saa tehdä.

Ja kuka sano että pure takas? Voihan se toimia mut toi on vähän sama kun sanot että "älä lyö" ja lyöt itse takas. :whistle: Jos ei lapsi saa purra niin miks äiti sais?

Poika ei muuten uskonut.Puri muitakin kuin mua. :whistle:

tahtoo olla ilkeä...

No eihän.

Pienet ilmaisevat sillä tavalla tunteitaan; iloa, harmistumista, kiihtymystä jne.
menee kyllä ajan kanssa ohi kunhan kieltää ja puuttuu asiaan.

No on se kiva, että aina löytyy näitä lasten ymmärtäjiäkin...

Googleta tai lue aiheesta kirjallisuutta niin voit sinäkin ymmärtää.

Tuskinpa kukaan vuoden ikäinen esim. tahtoo tahallaan olla ilkeä :headwall:

no eihän sitä koskaan tiedä, mitä niiden päässä liikkuu...

Ihan oikeesti hei, 1v 9kk ikäinen on vielä tosi pieni. SAnotaan että lapsi oppii ekan vuoden aikana mitä tarkoittaa kyllä ja toisen vuotensa aikana mitä tarkoittaa ei. Tuon ikäinen lapsi ei ole ilkeä vaan sen uteliaisuus uutta kokeilemaansa asiaa kohtaan on suurempi kuin kiellon voima. Pikkuhiljaa oppii ymmärtämään kieltoa ja muistaa sen silläkin hetkellä kun tekee mieli tehdä sitä kiellettyä.
Ei se pikkunen osaa ajatella vielä niin tarkasti tuossa iässä vaikka paljon puhetta ymmärtääkin.

Hyviä pointteja tullut. Pitää miehen kanssa sopia pelisäännöt tuosta jäähystä ja ottaa se käyttöön koska kieltämiset tai "myötätunnonherättämiset" ei oo ainakaan toimineet. Jospa tuo tästä...

Alkuperäinen kirjoittaja Olu-wa:
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:

Poika ei muuten uskonut.Puri muitakin kuin mua. :whistle:

Ja sit sitä purtiin takas ja samalla kiellettiin...pikkusen ristiriitasta silti.
Mun lasta ei ainakaan kukaan aikuinen sais tulla puremaan. ENkä purrut omiani kun ne purivat minua ja muita ja silti kukaan lapsistani ei enää pure ketään.

tekee vaan selväks et syy -> seuraus. ei tartte huutaa tai räyhätä. ensin tietenkin kieltää, mutta jos ei kuuntele niin sitten vie vaan vaikka sinne toiseen huoneeseen vähäks aikaa, vaikka pistäis vastaankin. ja sitte jonkun ajan päästä kun on rauhottunu jne ni saa tulla poijes. jos tekee uudestaan sen puremisen, eikä usko kieltoa, ni taas sinne huoneeseen. luulis toimivan, koska kenestäpä olis kiva yksin jossain nököttää. eikä se tietenkään itestäkään mukavalta tunnu, mut joskus se kasvatus nyt vaan ei tunnu mukavalta. kuitenkin kiva saada jotain tuloksia aikaan siinä kasvatuksessakin.

Tiukka "ei" ja tilanteesta pois. Toiminut meillä.. Esikoista tosin purin takaisin kun ei vauvana edes yrittänyt sitä vaan vasta parivuotiaana, jolloin jo yleisestä kehitystasostaan päätellen ymmärsi täysin hyvin tekevänsä väärin.

Jos yli yksivuotias on sylissä ja nippailee niin laitan vähän reippaamminkin lattialle ja poistun tilanteesta. En tietenkään niin että lasta sattuu mutta niin että hän jo kehonkielestäkin huomaa ettei teko toista miellyttänyt.

Äänen korottaminen usein auttaa, jossei sitä jatkuvasti käytä.

Mä en kyllä lähtisi näihin kaikenymmärtäjiin mukaan. Lapsi on toki lapsi ja vauva vauva mutta silti.. Kaverin lasta ymmärrettiin vauvana, uhmiksena ja sen jälkeenkin ja nyt se jatkaa edelleen samaa väkivaltalinjaa; aseena 5veellä vain on jo nyrkit, raju töniminen jne.. Ei-kiva.

Yhteistyössä