Miksi PITÄÄ imettää yli 2 vuotiaaksi..??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelee

Vieras
Siskollani on nyt 3 lapsi, nuorin on nyt 1,5 vuotias ja hän imettää edelleen, jokaista lastaan on imettänyt yli 2 vuotiaaksi. Ei siinä että imetys olisi mielestäni pahasta, imetyshän on vain hyvä juttu, mutta siskoni mielestä on pakko imettää pitkään ja on päättänyt että hän imettää lastaan taas yli 2 vuotiaaksi.. Odotan taas kauhulla sitä vierotus aikaa kun lapsella on jo ihan täysin oma tahto, eikä huijaamiset enää onnistu..Mutta siis, itse jouduin antamaan lisämaitoa vauvalleni kun tämä oli 3kk vanha. Multa rupesi loppumaan maito ja vauva huusi nälkäänsä. Tästä siskoni syyllisti minua aika pitkään, sanoi mm. että teen lapselleni tahallaan allergiaa, nyt vauvastani tulee läski ja nyt vauvani ei saa tarpeeksi läheisyyttä (vaikka pidinkin häntä aina sylissäni kun syötän pullosta) Yritti jopa salaa ja muka vahingossa imettää vauvaani omasta tissistään kun piti tätä sylissä! Ja siitähän vasta huuto alkoikin kun lopetin imetyksen kokonaan vauvan ollessa 4,5kk, maitoa ei tullut enää yhtään ja tissiä annoin aina vain öisin. Nyt kun katson siskoni lasta joka 1,5 vuotiaana vaatii vaatimalla siskoltani rintaa, kaivaa itse äitiltään tissin esiin ja tissin syönnin jälkeen juoksee taas leikkeihinsä, niin nousee kysymys, MIKSI PITÄÄ imettää yli 2 vuotiaaksi asti!!?? Kun lapsihan ei enää oikeasti tarvitsisi rintaa, ei edes syö rintaa nälkäänsä, kuhan vaan syö. Vähän "iljettää" katsoa kun lapsi imee tissiä vaikka on niin iso. Joskus olen kysynyt tätä imettämis asiaa siskoltani ja saanut sellaisen ryöpyn niiskaani; ei se sulle kuulu kuinka pitkään imetän... Mutta miksi sitten se muka kuuluu kaikille jos antaa pullosta maitoa..?? Siis mun mielestä imetys on hyvä juttu, mutta en ymmärrä näitä pitkään imettäjiä ja jotka vielä sitten kehtaavat muita olla syyllistämässä ja haukkumassa jos tekee toisin kuin itse eikä tarjoa tissiä lähes 3 vuotiaalle kakaralle...

En minäkään ymmärrä moista... maidon koostumushan muuttuu jo vissiin 6kk paikkeilla "vähäravinteisemmaksi", ja siksi täysimetystä suositellaankin vain 6kk (ellen ihan väärässä ole..). Itse imetin alle 2kk, ja poika on ollut todella terve verrattuna esim. ystäväni poikaan jota imetettiin vuoden verran. Ei myöskään allergioita ole, toisin kuin tuolla täysimetetyllä pojalla on jokin pesuaineallergia. Ei ne allergiat ja sairaudet kulje käsikädessä imetyksen kanssa ollenkaan, mutta henk.koht olen sitä mieltä, että vauvan ensimmäisten kuukausien aikana äidinmaito on tärkeää juuri niiden vasta-aineiden takia.

Niin, ja tämän siskoni lapsilla, kahdella vanhemmalla on ruoka-aine allergioita. Keskimmäisellä pahat maito, vilja, soija kananmuna ym allergiat... VAIKKA on imetetty yli 2 vuotiaaksi!! Että ei tosiaan tuo imetys ehkäise mitään allergioita...

esikoinen sai lisämaitoa, kuopus vain ja ainoastaan rintamaitoa, täysimetetty 6-kuiseksi ja imetetty yli 2-vuotiaaksi.

Esikoisella korvakierre, erilaisia allergiaepäilyjä (mille ei ole löydetty kuitenkaan pohjaa). Kuopuksella ei yhtään mitään, ei antibioottikuureja ikinä.

Eikös ole nyt sitten ihan sama, kuin minä väittäisin, että kyllä, imetys on nimenomaan se, joka estää allergiat ja tulehduskierteet? Ei yksi, eikä kaksikaan perhettä oikeasti tee tilastollisesta asiasta totta ei valetta.

En ymmärrä minäkään. En voisi kuvitella oman sen ikäisen lapsen olevan vielä rinnalla. Eihän se enää ravintoa ole, tapa vain. Mut saanhan minä ihmetellä, ei haittaa vaikka joku imettäisi. varmasti joku ihmettelee meikäläisen tekemisiä..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
esikoinen sai lisämaitoa, kuopus vain ja ainoastaan rintamaitoa, täysimetetty 6-kuiseksi ja imetetty yli 2-vuotiaaksi.

Esikoisella korvakierre, erilaisia allergiaepäilyjä (mille ei ole löydetty kuitenkaan pohjaa). Kuopuksella ei yhtään mitään, ei antibioottikuureja ikinä.

Eikös ole nyt sitten ihan sama, kuin minä väittäisin, että kyllä, imetys on nimenomaan se, joka estää allergiat ja tulehduskierteet? Ei yksi, eikä kaksikaan perhettä oikeasti tee tilastollisesta asiasta totta ei valetta.

Kummasti noita maitoallergioita tuppaa olemaan imetetyillä lapsilla aika paljon kun tätäkin palstaa seuraa. Kun jatkuvasti tuolla on puhetta millä ruoka-ainedietillä kukakin äiti on kun lapsi saa oireita rintamaidosta. Eipä meidän kiinteitä ja korviketta saavalla ole ollut koliikin jälkeen minkäänlaista allergiaa :) En silti väitä ettei hänellekkin voisi tulla, enkä väitä etteikö imetys hyvä juttu olisi. Mutta siihen allergia-asiaan en usko yhtään, enkä myöskään siihen että suojaa flunssilta ja korvatulehduksilta koska näitäkin näyttäisi täällä olevan samassa määrin sekä imetetyillä että imettämättömillä.

imetin 4 kuiseksi ku ei vaan maito riittäny enää pienen tarpeisiin,annoin korviketta sit lisäksi ja velliä.Sit jotenki yks kaks se maito ei enää noussu samalla tavalla.Mulla oli ekat kuukaudet tisut ku meijerit ja täysimetin,en tiiä mitä tapahtu.Poitsu vaikuttaa terveeltä ja tyytyväiseltä vaikka imetin vaan 4 kk.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No onko se sulta tai keneltäkään pois jos joku imettää yli 2-vuotiasta??

Missäs hän niin on väittänyt :)? Vai eiks ihmiset saa keskustella ja olla mistään mitään mieltä kun se on aina jonkun kommentti "onX se sitt sulta poishh vai?"

No, tottahan se on että ei voi muutaman perheen perusteella sanoa tuota imetyksen vaikuttamisesta allergioihin. Voihan se olla niinkin että lähes 3 vuotiaaksi imetetty lapsi on tosi pahasti allerginen kaikelle ja ei eikinä imetetty ei ole millekkään allerginen. Mutta toi itsensä paremmaksi asettelu on kyllä niin sieltä ja syvältä!! Ei mikään imettäminen oikeuta mollaamaan toisen valintoja..

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Alkuperäinen kirjoittaja Huh:
En minäkään ymmärrä moista... maidon koostumushan muuttuu jo vissiin 6kk paikkeilla "vähäravinteisemmaksi"

Uusimmat tutkimukset kertovat päinvastaista. :)

Niinhän niillä uusimmilla tutkimuksilla tähän mennässä on ollut aina tapana kertoa jotain uutta ja mullistavaa. Kysymys kuuluu, että kuka niitä uusimpia tutkimuksia aina uskoo :)

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

Missäs hän niin on väittänyt :)? Vai eiks ihmiset saa keskustella ja olla mistään mitään mieltä kun se on aina jonkun kommentti "onX se sitt sulta poishh vai?"

Saa olla mitä mieltä vaan, tottakai. Mä vaan jäin miettiin et mikä tän alotuksen pointti on. se että yli 2-v imetys on ällöö vai mikä?

Alkuperäinen kirjoittaja Mie vaan:
imetin 4 kuiseksi ku ei vaan maito riittäny enää pienen tarpeisiin,annoin korviketta sit lisäksi ja velliä.Sit jotenki yks kaks se maito ei enää noussu samalla tavalla.Mulla oli ekat kuukaudet tisut ku meijerit ja täysimetin,en tiiä mitä tapahtu.Poitsu vaikuttaa terveeltä ja tyytyväiseltä vaikka imetin vaan 4 kk.

lisään et varmaan kaikki yksilöitä tässäkin asiassa.
Meillä on mennyt pojan kaa kaikki nappiin.Ei koliikkia,ilmavaivoja,sairasteluita tms. Ei valvota,kätise.Sain ihan syntymästä lähtien nukkua pojan kaa pitkät yöunet.Oisikohan syntymäpainolla osuutta asiaan,muhkeat neljä kiloa.No kuitenkin olen niin kiitollinen että asiat hyvin,koska olin varautunut raskaana olessani paljon pahempaan mitä juttuja olin kuullut muilta.No synnytys oli kauhea ja pitkä,sain paljon tikkejä.Se karkottikin haaveet muista lapsista.Nautin tästä ja olen onnelinen.
No nyt vähän asian vierestä,mutt ei se 2 vuoden imetys ole välttämättä sen parempi kuin 4 kk.

Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:
En ymmärrä minäkään. En voisi kuvitella oman sen ikäisen lapsen olevan vielä rinnalla. Eihän se enää ravintoa ole, tapa vain. Mut saanhan minä ihmetellä, ei haittaa vaikka joku imettäisi. varmasti joku ihmettelee meikäläisen tekemisiä..

Miten niin ei enää ravintoa? Maitoahan se on, ja sitä suositellaan lapsille se puoli litraa päivässä.. Onko sillä väliä saako sen äidin tissistä vai kaupasta/lasista?

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

Saa olla mitä mieltä vaan, tottakai. Mä vaan jäin miettiin et mikä tän alotuksen pointti on. se että yli 2-v imetys on ällöö vai mikä?

Pointti oli tässä se, että miksi on pakko imettää yli 2 vuotiaaksi. Ja että oikeuttaako se väheksymään muita ketkä antavat vaikkapa pullosta maitoa eikä imetä pitkään

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelee:
Tästä siskoni syyllisti minua aika pitkään, sanoi mm. että teen lapselleni tahallaan allergiaa, nyt vauvastani tulee läski ja nyt vauvani ei saa tarpeeksi läheisyyttä

Pitkä imetys ei suojaa allergian synnyltä. geenit, ne geenit.

Alkuperäinen kirjoittaja daiju:
Pointti oli tässä se, että miksi on pakko imettää yli 2 vuotiaaksi. Ja että oikeuttaako se väheksymään muita ketkä antavat vaikkapa pullosta maitoa eikä imetä pitkään

Ei tietystikkään. Oikeuttaako se, ettei ole itse pitkään imettänyt arvostelemaan niin tekeviä?

Alkuperäinen kirjoittaja vi:
Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:

Miten niin ei enää ravintoa? Maitoahan se on, ja sitä suositellaan lapsille se puoli litraa päivässä.. Onko sillä väliä saako sen äidin tissistä vai kaupasta/lasista?

Mutta kyseinen lapsi ei syömällä syö enää tissiä, tavan vuoksi sitä vaan lupsuttelee ja pitää suussaan.

lopetetaan tää aihe....jos tarkoitus on lapsen kannalta kaikilla hyvä.Ite olisin kait imettäny niin pitkään ku maitoa tulee,eikä se ole ällöä imettää isompaakin lasta.Hmm nää on turhia riitoja,koska jokainen äiti ainakin luulisi ajattelee ensinlapsensa parasta ja tekee sit päätökset yms.

Ei oikeuta myöskään arvostelemaan pitkään imettäviä, mutta minkä takia juuri nämä pitkään imettäjät ovat kärkkäinä neuvomaan ja syyllistämään muiden äitien tekemisiä..??

Alkuperäinen kirjoittaja aapee:
Ei oikeuta myöskään arvostelemaan pitkään imettäviä, mutta minkä takia juuri nämä pitkään imettäjät ovat kärkkäinä neuvomaan ja syyllistämään muiden äitien tekemisiä..??

Niimpä!! Onko vähän aikaa imettänyt äiti huonompi kuin 3 vuotta lastaan imettänyt??

Alkuperäinen kirjoittaja aapee:

Onko oikeesti? Vai tuntuuko se vaan siltä?
Joskus sitä kuulee asiat ihan eri tavalla kuin ne sanotaan...
Ei sillä, on niitä syyllistäviäkin.

Yhteistyössä