miksi pitää olla kumppani?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juuu

Vieras
Olen aikaa sitten (avo)eronnut elämäni ainoasta suhteesta ja jotenkin en ymmärrä mihin sitä seurustelua ja kumppania oikein tarvitsee? Siis en kertakaikkiaan keksi miten siinä olisi enemmän hyvää kuin pahaa. :D

Harva normaalissa suhteessa oleva pyyhkisi nykyisen, jo alkuhuuman ohittaneen suhteen pois jos voisi, kai sitä jotain hyvää juu on, vai onko suhteisiin niin helppo vaan jämähtää? Olen ihan ummikko näissä asioissa, mutten nyt jotenkin saa pieneen päähäni ajatusta IKINÄ uudesta suhteesta. Mikä minua vaivaa? Joku asia jota joku etsii ties kuinka kauan elämäänsä, en osaa itselleni kuvitella vaikka ympärillänikään kukaan ei villiä sinkkuelämää elä, enkä itse pahemmin.

En siis keksi mikä on sen kaiken paskan arvoista? Siis mikä? Hyvistä puolista kai harvemmin tulee mainittua mutta silti. Kaikki se riitely... huhhuh . Miksi haluaisin jonkun jonka kanssa riidellä? Ikuisuusongelmat varsinkin ovat uskomattomia enkä ymmärrä miten se pöntön kannen laskeminen, imurointi tai sukkien vienti ei oman puolison miellyttämiseksi edes 20v avioliiton aikana ala onnistumaan. Kultakalanikin oppii nopeammin.

Ja ihminen jota pitäisi joka päivä jaksaa kattella?? Joka päivä? ? Kuolemaan asti. Välillä ajatukset harhailee naapurin penassa mutta 70% mielessä on hyvässä ja pahassa se oma kulta. Tai vaan puoliso kun kulta sanaa ei ole alun jälkeen paljoa tarvinnut. Se ja se ja se asia ärsyttää ja kaiken lisäksi tunne on ihanasti molemmin puolinen.

Mutta onhan meissä ihmisissä hyvätkin puoleemme. .. vai onko. . Entä jos ne vitutuksen aiheet vaan ajan kanssa kasvaa kun toisen naamaa katselee enemmän. Missä on kerrottu että ajan kanssa myös ihania piirteitä tulee samalla? Aina vaan kerrotaan että alkuhuuma loppuu aikanaan ja toista ei sitten enää näe ruusunpunaisin lasein. Okei ei siinä mitään, mutta jos kerta niitä ärsyttäviä piirteitä tulee satavarmasti mm yhteen muuttaessa esiin, kuka lupaa että myös hyvää tulee? Jotenkin tuo suhteen syvällisyyden ym lisääntyminen kuulostaa juuri niiden keksimältä joilla tuli arki vastaan eikä muuta hyvää keksi.

En tietenkään ole itse täydellinen ja siitä tämä varmaan kumpuaakin. Kun ei rakasta itseään ei voi rakastaa toista. En ymmärrä miten tässä yhteiskunnassa löytäisin jonkun ihan kivan jolle ongelmani eivät olisi ongelmia. Olen äiti mutta kuten varmaan huomasitte, nuori.ei kukaan nuori sellaista halua. Olen myös rupsahtanut, kaikki roikkuu mikä ennen ei roikkunut.. ei ole aikaa näyttää naiselliselta tai näytellä sellaista. Miten antaa hyvä ensivaikutelma? Eikä ole aikaa söpöillä tvn ääressä iltaisin kun väsyttää päivän äitiys. Olen tottunut yh arkeen, en kestä sitä että joudun vielä sitä rengasta vessareissuilla laskemaan tai aina ostamaan erikseen maidot kun se toinen taas unohti ym ym. Nyt on siis todella huono elämäntilannekin mutta olenkin siksi ajatellut että no jos joskus mutta en kertakaikkiaan löydä järkevää syytä ottaa tähän ketään? ? Ei kai tarvikaan :Dmutta oma ajattelu kkuulostaa ennen niin epätoivoiselle sinkulle niin vääristyneeltä. Eikä minulla ole mitään traumoja miehistä. Mielestäni olen ihan rrealistisen :D en tiedä kuka olisi niin ihana että onnistuisin/haluisin ketään sovitettua tähän arkeen, ikinä. Ja kuka haluaisi tämmöisen haisevan yhn elämäänsä?? Minua jonkin verran lähestytään ulkona mutta jotenkin menen nykyään ihan sekaisin tästä ristiriidasta. Miksi kaikki muut haluavat jotain mitä en voi käsittää? Joku jota halata-oma lapsi, joku joka pussaa- oma lapsi, joku jolle ostaa lahjoja-oma lapsi, joku jonka kanssa nauraa kippurassa-oma lapsi/ihanat ystävät, joku joka tukee ja kuuntelee-ystävät ja vanhemmat. Joku jonka kanssa jakaa arjen asiat-ystävät ja perhe tiettyyn pisteeseen asti, seksi-surrurr, vanhuuden päivät-sen ajan murhe+silloin ehkä muitakin murheita.

enkä muutenkaan koe että yksinäisyys ym olisi tietenkään kellään syy seurusteluun, niitäkin on mutta että usein kaikki on ihanaa sattumaa. Minun on kuitenkin vaikea ymmärtää pitkää elinikäistä sitoutumishalua kehenkään . Asia joka päätetään liian usein rakkauden huumassa vaikuttaa koko elämään? Mitä kun sille viimeisimmälle alamäelle ei näykään loppua? Mitä sitten? Ei edelleenkään helpotusta? Ero vai jatkoa paskassa? No onneksi on joku jonka kainalossa nukkua niinkö? Joku joka tasaa kauppalaskun. . Mutta mihin sitä tasaajaa tarvitsee kun yksin syö? Ei tarvitse laittautua ketään varten tai riidellä jos toinen ei sitä edes huomaa. Mummokalsareissa saa painaa kesät talvet ja riidellä karkkipäivistä lasten kanssa eikä naapurin penan ällöttävistä katseista. Lasten kanssa SE TOINEN on oiva apu, mutta lapsilleni on edelleen ihana isä joka auttaa.

Kertokaa miksi se on sen arvoista? Rakkaus? Eikö se ole vähän ylimainostettua ja muutenkin. Mitä enää alkuhuuman jälkeen on? Sitä arkea? Onhan minulla nytkin arkea? Kun kaikki se hiipuu mitä alussa mainostetaan. Mitä alun jälkeen mainostetaan? En halua olla typerä kyyninen sinkku mutten osaa kuvitella toista puolikasta tähän koska sitten se olisi 1,5 koska mielestäni olen kokonainen eikä onnellisuuteni riipu kenestäkään yhdestä. Siksi minulla esim on muutama hyvä ystävää mikä on ihana rikkaus, osa ihan pitkäaikaisiakin. En silti asuisi heidän kanssaan ja jaksaisi heitä tässä aina. Mikä minua vaivaa ja ei kai tämä asenne jää päälle? Jotenkin mahdottomalta silti kuulostaa löytää itselleni täydellinen kumppani (siis ei oikeasti täydellinen, ymmärrän kyllä ihmisten vajavaiauuden ja se on ok) mutta sellainen jota haluaisi hyvinä hetkinä, eikä heti irrottaisi huonona tai jäisi kun ei uskalla olla yksin?? Hetki sitten olin tavallinen kiilusilmäinen sinkku..nyt mummo.

sori sekavuus :D

No eihän sitä PIDÄKÄÄN olla kumppania, välttämättä...mutta minä olen ehkä huono sanomaan tuohon mitään, minulla on aina ollut kumppani.....siis koko aikuisikäni ja nuorenpanakin..

Ei tarvita psykiatria selvittämään mitä tuollaisen vuodatuksen kirjoittaneen eronneen naisen päässä liikkuu. Älä viitsi yrittää huijata edes tai etenkään itseäsi.

Voimia ja tsemppiä, löydät vielä joskus jonkun.

Nyt ymmärrä. Tottakai tämä kuulostaa eronneen höpinöiltä, olenhan eronnut? Muttei kyse ole siitä ettenkö löytäisi ketään. Löytäisin kyllä jos saisin syyn jatkaa kanssakäymistä miesten kanssa, nyt sitä ei ole ja ihmettelen mitä muiden syyt ovat suhteen alussa olleet ja alkuvuonna jälkeen? Miksi haluta suhde ja haluta olla suhteessa?eri asia kuin olla suhteessa. Miten luottaa tulevaisuuteen?

Ota huomioon aapee, että sinä olet eronnut. Siihen on varmasti jokin syy. Se ei ole normaalia että parisuhteessa tuntuu tuollaiselta.
Jonkun oikean ihmisen kanssa se elämä on ihanaa, eikä kuvailemasi kaltaista.

Sulla on vain yksi kokemus, joten varmasti ajattelet että kaikkien kanssa olisi samanlaista. Eihän se mikään pakko ole parisuhteessa olla, mutta äläs nyt nainen ajattele, että se on samanlaista kaikilla pariskunnilla.

En jaksanut lukea koko aloitusta, liian pitkä, mutta en minäkään ymmärrä miksi joku aikuinen ihminen haluaisi elää jonkun toisen aikuisen kanssa saman katon alla, ihan järjetöntä suortaansanoen.
Olen tullut siihen tulokseen, että joillain ihmisillä pitää olla joku kelle ne saa valittaa ja kiukutella.
Ei siinä muusta ole kyse. Sellasta lapsellista huomionhakua tavallaan.

Itselläni harvoin on edes pinna kireellä, johtuu varmaan juuri siitä että elän lapsen kanssa ilman mitään ärsyttävää extraihmistä nurkissa.

Olen aina ihmetellyt ihmisiä jotkla tekevät elämästään mahdollisimman vaikeaa. Itse haluan päästä niin helpolla kuin itse voin vaikuttaa, koska elämä on arvaamatonta ja vaikeaa ilmankin että itse hankin ongelmia.

On meitä paljon, jotka ei halua "puolisoa".
Monelle jotka sellasessa elävät, se on varmaan sellanen status quo juttu, pitävät sitä ainoana "noemaalina" elämänmuotona.
Nainen saa onneksi perheen ilman avioliittoakin (tai avoliittoa). Mieheltä se ei onnistu. Siksi ovat keksineet avioliiton.

Enpä keksi mitään hyviä puolia minäkään, jos ihmisellä on perhettä joilta saa rakkautta niin ei siihen tarvita mitään jamppaa nurkkiin antamaan tekorakkautta.

Koska mä rakastan kumppaniani, haluan jakaa kaiken sen toisen kanssa ja vastavuoroisesti sama myös. Tahdon olla toisen seurassa mahdollisimman paljon, koska hänen seurassaan on ihana olla. Herätä aamulla kainalosta, olla vaan. Touhuta päivän askareita yhdessä, illalla katsella leffoja ja mennä yhdessä nukkumaan.

Ei meillä riidellä. Meillä on ikävä jo kun ollaan töissä tai muualla erossa. Ja ollaan oltu melkein 20 vuotta yhdessä. Tälläistä onnea toivon kaikille, vaikka uskon että monet ovat onnellisempia ilman kumppania.

Kyllä minä uskon, että monille parisuhde on ihan hyvä ja toimiva juttu. Jos nyt jostain vessankansista pitää joskus hermostua, niin hyvässä parisuhteessa sen edestä saa aika paljon.

Itse olen juuri eronnut ja todellakin tuntuu, etten halua mitään miestä nyt pitkään aikaan, mutta kyllähän jossain vaiheessa varmaankin jotain kaipaa. Yhteenmuutto tuntuu äärettömän epätodennäköiseltä, mutta voi kai sitä parisuhteessa olla muutenkin.

Jos unohtaa ettei kaikki ole samanlaisia niin tuolta kai helposti tuntuu. Siihen riittää yksi HUONO puoliso ja se on siinä. Jotkut taas viihtyvät luonnostaan yksin eivätkä kaipaa ketään kotiansa jakamaan vaan riittää muut ihmissuhteet.
Minulle ei riitä suku, ystävät jne. Olen onnellisin itselleni oikean ihmisen kanssa, jonka kanssa suunnitella ja elää tulevaa. Siihen kuuluu pienet vastamäet mutta jos elämä toisen kanssa olisi vain riitelyä ja ARKEA niin tuskimpa kauaa viihtyisin parisuhteessa. Ottaisin eron sen kummemmin miettimättä koska olen itsekäs ihminen. Pidän siis tällöin siitä, että minulla on puoliso joka tekee paljonkin puolestani ja vastaavasti huomioin häntä. Yksipuoliset suhteet kai niitä suurimpia ongelmia tuottaa..
Nyt olen pahassa flunssassa, mies heitti möksälle ja kävin puolestani kaupassa, apteekissa ym. Saan täällä toipua rauhassa. Muuten olisin kotia pyörittämässä yksinäni ilman puolisoani jopa sairaslomalla. Ehkä se mukavuudenhalukin ajaa toisia suhteisiin.. heh. Jos mies olisi huono niin mielummin vaikka sitten pää kainalossa hoitaisin mukulat tietty.
Hyvä kumppani jakaa siis arkea, tuo siihen arkeen pientä lisäluksusta ja helppoutta. Mitä tuota kaunistelemaan. + rakastan aivan mielettömästi sitä ihmistä, jolle olen luvannut tahtoa rakastaa loppuelämäni.

No ei kai kikaan nyt haluakaan huonon (tai kenties) väärän ihmisen kanssa elämäänsä yhdessä viettää. Mut sit kun on oikea, niin on ihana mennä nukkumaan viereen illalla ja herätä aamulla kun kahvi jo tuoksuu tai nousta itse ensiksi ja katsella kun toinen alkaa havahtua kahvinkeittimen porinaan.

Se on minusta parasta, kun voi jakaa arjen pienet jutut. Ja haaveilla yhdessä suuremmista. Ja toteuttaa niitä.

Ja jos sit kerran kuussa tuleekin jotain kinaa niin mitä väliä sillä on kun vuoteen jää kuitenkin reilusti yli kolmesataa riidatonta päivää.

Mäkään en ihan koko aloitusta lukenut, mutta…

Ei pidä olla kumppania. Jos koet parhaaksi olla ilman kumppania, voit olla. Tunne siitä, että "pitää" olla kumppani, liittyy tietenkin nykyaikaiseen perhekäsitykseen, joka pohjautuu miehen ja naisen parisuhteeseen, joka sitten useimmiten johtaa lasten saamiseen. Tästä perhekäsitysmallista on tietenkin monia eri versioita, esim. sukupuolet ja perheenjäsenten määrä ja laatu vaihtelevat.

Tuosta riitelystä haluaisin sanoa sen verran, että se ei ole mitenkään pakollista. Toki erimielisyyksiä tulee ja niitä ratkotaan, mutta riidellä ei ole pakko. Ja jos riiteleekin, sitä ei ole pakko harrastaa jatkuvasti. En halua nyt jeesustella tai esittää itse jotenkin parempaa ihmistä kuin olenkaan, mutta juuri tässä luin jonkun kirjoituksen siitä, miten hän oli jossain vaiheessa tajunnut, että hän on vain tottunut riitelemään parisuhteessa, se on hänelle sellainen malli, että täytyy riidellä ja räjähdellä. Uuden kumppanin kanssa hän oli sitten pikkuhiljaa tajunnut, että asiat voi hoitaa toisinkin, puhumalla!

No, omassa parisuhteessani on pahoja kommunikaatiovaikeuksia, mutta me ei kyllä kauheasti riidellä. Kumpikaan ei ole kauhean kiinnostunut huutamisesta ja tappelemisesta.

Mitä siitä kumppanuudesta sitten saa… Kumppanin kanssa jaetaan asiat, vanhemmuus, perhe, ilot ja surut. Rakastuminen ja huuma on vain yksi osa kumppanuutta. Toki joillain pariskunnilla se rakastumisen tunne vain kestää ja kestää, mutta harvassa he taitavat olla.

Kyllä mulle ainakin puoliso on tärkeä osa elämääni (kun se oikeanlainen löytyi). Sielunkumppani jonka kans voin olla itseni niin hyvässä kun pahassa. On hyvä välillä turvallisen ihmisen kans purkaa painetta ettei heti mene ihmissuhteet solmuun lopullisesti ja tämähän on juuriki puolison "tehtävä". Sekä iloiset asiat. Ja se tunne kun rakennetaan yhteistä elämää ja perhettä. Antaa mulle turvallisuuden tunnetta. Kiva myös ajatella, et jos kaikki menee hyvin, niin vanhuksena en ole yksin.

Niin lisään vielä, että vaikka kavereita/ystäviä on nii silti olen vieraskorea heidän seurassaan. En koskaan ole ollut sellainen bestis-tyyppinen ihminen vaan pidän pientä välimatkaa ihmisiin. Puolisoni pääsi aika nopeesti tutustumisen jälkeen muurini läpi, enkä nyt tarkoita mitenkään seksuaalisesti. On vaan ihmisenä sellanen.

Mukavuudenhaluisia ja melko itsekkäitäkin syitä kyllä riitti. Noh minä olen onnellinen näin. Kun kerta alkuhuuma kestää vain pienen hetken, alkaa järjestetty avioliittokin kuulostaa normaalilta. Ei tarvitsisi kestää sitä pudotusta alkuhuumasta arkeen ja säästyisi siltäkin.

En ymmärrä miten minusta tuli tällainen. . Olen ollut lähes täysi vastakohta joka katseli miehiä ja flirttaili ja haaveili, nyt jotenkin kyllästyin siihen typeryyteen kun tajusin mitä minulla jo on enkä enempää voisi pyytää. Varsinkin kun en myöskään jaksa mitään uutta nyt koska kukaan ei voi luvata että se loppuu hyvin tai edes siedettävästi. En jaksa riskejä jonka voittomahdollisuudet ja voitot muutenkin on aika epämääräisiksi tässä lueteltu. Ei vakuuttunut oikein kukaan :p

En käsittänyt että sinulle pitää vakuuttaa kumppanin tarpeellisuus... Kerroin miksi minusta on parempi olla rakkaan kanssa kuin ilman omalta osaltani. Jokainenhan kokee sen niin kuin kokee.

Tottakai ne ovat itsekkäitä syitä, muutenhan selitykset olisivat luokkaa"olen kumppanini kanssa,jotta avioero ei rasittaisi lapsia" - tyyliin....

Ei pidä. Siitä olen samaa mieltä. Meitä on erilaisia ja se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Yhtälailla suhteita on erilaisia. Kaikissa suhteissa se pointti ei ole "koska pitää olla yhdessä"- tai että tyydytään siihen toiseksi tai kolmanneksi parhaaseen vaihtoehtoo vaan "koska pitää olla suhteessa".

Mä olin nuorena "pitää olla suhteessa", "pitää perustaa perhe", "pitää päästä naimisiin" ihminen. Tein noista ensimmäisen ja viimeisen. Olin aina suhteessa ja jopa naimisiin menin. Miksi? Koska niin pitää tehdä ;) Lapsi onneksi jäi tekemättä siinä vaiheessa koska hänestä olisi tullut syytön osallinen mun itseni löytämsi projektissa.

Ennen 30 vuotta erosin. Jouduin tunnustamaan että olin jopa itseäni huijannut. Oli niin väksin halunnut suhdetta että rinnalleni kelpasi "kuka vaan". No ei nyt kirjaimellisesti - mutta joo,rinnalla oli ihminen jonka kanssa elämä vaan ei tuntunut oikein miltään. Olin tyytymätön, jotain puuttui... Kunnes tajusin että todellakin olin unohtanut "pesärakennusvietissä" kokonaan sen että puolison pitää olla se itselle täydellinen. Ei vaan valjusti ok tyyppi ...

Eron jälkeen elin yksin. Se oli vapauttavaa. Opin viimein olemaan yksin ja jopa nauttimaan siitä. Minulta ei puuttunut mitään. En tarvinnut elämääni mitään, enkä sitä halunnut. Olin onnellinen. Ajattelin että ok, tämä on tässä. En kuitenkaa ovia sulkenut, mutta aloin ajatella että suhde tulee jos on tullakseen. Ja jos ei tule niin sit ei tule. Se oli sitten yksi katse. Yksi ainoa katse joka herätti mielenkiinnon. Sellaisen jota en ikinä ollut tuntenut. Se voima oli jotain sykähdyttävää. Mun oli pakko päästä sen ihmisen lähelle, vaikka en häntä tuntenut. Erinäisten kuvioiden kautta tiemme kohtasi. Ja se oli jotenkin yliluonnollistakin. Kaikki siinä ihmisessä oli täydellistä. Minulle. Hienoimman asiasta teki se että hän tunsi samoin. Oli reakoinnut siihen katseeseen samoin.

Elämän arvomme, tapamme, kaikki loksui kohdalleen. Kuukausi tapaamisesta olimme kihloissa. Se tuntui niiiiiin oikealta. Tässä kerrassa oli jotain uutta. Mies ei täydentänyt mitään mun puolia. Hän ei paikannut mitään mun aukkoja. Hän tuli rinnalleni elämään. Vuoden sisään syntyi esikoinen, rakkaudesta ja himosta. Tuosta kaikesta on kohta 12 vuotta. Olen edelleen umpirakastunut. Rakkaus on toki muuttunut, mutta ei hälvennyt. Riitelemme, tottakai, ihmisillä on huonot päivät. Kiukkuaahan ne työkaveritkin joskus toisilleen? Mutta huonotpäivät ei ole millään muotoa tekemisissä rakastamisen kanssa. En ole kyllästynyt toisen naamaan. Päinvastoin seon päivän piritys, kun töistäkin kotiin pääsee. Mä jaan elämi sielunkumppanin kanssa. Ilot ja murheet. Hänen kanssa voi jutustella lasten tekemisistä ja jutuista (kaverit ei koskaan ymmärrä asiaa samalla tasolla). Hassuttelemme, hulluttelemme. Hän saa minut nauramaan.

Mukavuudenhaluisia ja melko itsekkäitäkin syitä kyllä riitti. Noh minä olen onnellinen näin. Kun kerta alkuhuuma kestää vain pienen hetken, alkaa järjestetty avioliittokin kuulostaa normaalilta. Ei tarvitsisi kestää sitä pudotusta alkuhuumasta arkeen ja säästyisi siltäkin.

En ymmärrä miten minusta tuli tällainen. . Olen ollut lähes täysi vastakohta joka katseli miehiä ja flirttaili ja haaveili, nyt jotenkin kyllästyin siihen typeryyteen kun tajusin mitä minulla jo on enkä enempää voisi pyytää. Varsinkin kun en myöskään jaksa mitään uutta nyt koska kukaan ei voi luvata että se loppuu hyvin tai edes siedettävästi. En jaksa riskejä jonka voittomahdollisuudet ja voitot muutenkin on aika epämääräisiksi tässä lueteltu. Ei vakuuttunut oikein kukaan :p

Etkös säkin ole yksin mukavuuden halusta ja itsekäistä syistäsi? Miksi kamala "puolustelu" asetelma (kielii ettet ole ehkä sittenkään onnellinen mutta yrität todistella itsellesi niin? )

Yhteistyössä