Miksi raskaus pitää salata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pink Poodle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä pelkään, että jos kerron raskaudesta alkuvaiheessa, sana leviää enkä edes tiedä, ketkä kaikki raskaudesta tietävät, ja sitten jos saan keskenmenon, en ehkä jaksaisi kuuluttaa sitä koko maailmalle, ja joku puolituttu voisi jäädä siihen uskoon, että olen edelleen raskaana ja kysellä sitten myöhemmin tyyliin joko se on syntynyt. :(

Todella harvoin kuulee kenenkään saaneen keskenmenoa, nettiä lukiessa niitä taas tuntuu olevan aika paljon. Olisiko aika alkaa meidän kulttuurissa suhtautumaan keskenmenoihin luonnollisesti, se on äärettömän ikävä asia, varsinkin kun lapsi on pitkään odotettu ja toivottu. Mutta kun niitä keskenmenoja sattuu, olisi hyvä että niistä puhuttaisiin jotteti jokaisen tarvitsisi yksin surra ja "hävetä" mikse saa lasta aikaiseksi kun "kaikita" muilta se onnistuu helposti.

Mielellään olisin halunnut pitää salassa pidempään, mutta töissä oli pakko kertoa heti plussatestin tehtyä kun rajoittaa työtehtäviä niin paljon. Sitten tuntui jotenkin hölmöltä olla kertomatta kavereille ja lähimmille sukulaisille kun töissä kaikki tiesivät. Kerrottiin muistaakseni jo noin viikko varhaisultranjälkeen molempien vanhemmille ja muutamille lähimille kavereille. Raskaus oli hoidoilla alkuun saatu ja menettämisen pelko niin kova, että mielellään olisin odottanut np-ultraan ennen kun kerron. Tosin sanoin esim. Äidilleni ettei vielä puhu muille mitään vaan vasta Nähdään pian!- ultran jälkeen jos vielä kerrottavaa on.

Miks tää hiivatin puhelin kääntää n p-ultran sanoiksi nähdään pian? Korjasin jo kerran enkä tajunnut, että tekee niin uudestaan vaan luulin itse kopioineeni ja liittäneeni jotenkin vahingossa.

[QUOTE="Milla";27921358]Miks tää hiivatin puhelin kääntää n p-ultran sanoiksi nähdään pian? Korjasin jo kerran enkä tajunnut, että tekee niin uudestaan vaan luulin itse kopioineeni ja liittäneeni jotenkin vahingossa.[/QUOTE]

Mulla tekee iPad ihan samaa :D mutta sehän on vain hyvä lempinimi np ultralle.

Np=Nähdään pian!

• Tykkää
Reactions: Kissimi
Keskenmeno on valtava suru, ja ihmiset käsittelevät surua eri tavoin.

Ensimmäinen raskauteni meni kesken viikon kuluttua plussasta ja siitä kunnes olimme julistaneet asian rinta riemusta rottingilla lähipiirille. Oli vaikea kestää hössötystä, että jospa se ei olisikaan keskenmeno, kun vuosin kuin härän kurkusta, ja koettaa lohduttaa läheisiä kun itse olimme aivan hajalla.

Kolmas raskauteni meni kesken viikolla 11, ja maatessani kotisohvalla ja synnyttäessäni sikiötä ulos (synnyttäneenä tunsin kyllä supistuskivut) kiitin viisauttamme, kun emme olleonet kertoneet asiasta kenellekään. Vasta seuraavan raskauden edettyä pitkälle pystyin puhumaan keskenmenoista avoimesti, sillä suru oli liian syvä toitotettavaksi puolitutuille tuosta vaan, ja edelleen keskenmenoista puhuminen tuntuu aiheuttavan sääliä, ja sitäkään en halua.

Entäs sitten jos ultrissa selviää vakava rakennepoikkeama? Ajatuskin, että tiedottaisin koko maailmalle että jouduimme tappamaan pienokaisemme, kylmää. Että siksikin raskauden voi haluta salata.

Minä kerroin ennen viikkoa 12 niille ihmisille, joille olisin tarpeen vaatiessa halunnut/voinut kertoa myös keskenmenosta. Käytännössä siis miehelle, äidilleni ja parhaalle ystävälleni.

Sukulaisille ja muille kerrottiin vähitellen, ei mitenkään kuuluteltu kaikille yhteisesti. Tekisin varmaankin samalla tavalla, jos joskus toinen lapsi tulisi - kertoisin niille, joiden kanssa haluaisin jakaa myös ne mahdolliset ikävät asiat.

Yhteistyössä