Miksi säästät? Tai mihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysynpä vielä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Alkuperäinen kirjoittaja :
talon maalaukseen kesällä, pikkuremppoihin, lasten kausivaatteisiin, yms. ei tunnu sit kauheelta summalta kun esim. ostan 3 lapselle kesävaatteet kerralla kun se raha on säästössä.

miten voi muka maksaa 3 lapsen kesävaatteet niin paljon et niihin pitää säästää? taitaa olla aika pienet tulot? ei siis millään pahalla.

fiksuahan se on tavallaan säästää se summa kun ei kuitenkaan jokapäiväisiä ostoksia. Eipä ainakaan tule yllätyksiä kuukauden kuluissa :)

Mä säästin häitä varten mut nyt on ne rahat koossa, seuraavaksi säästän yhtä jakkua varten, sitten uutta tietokonetta, sitten en tiedä.

Ja koko ajan menee pahan päivän varalle myös.

Haluan että mulla on eläkkeelläkin varaa tehdä kaikkea ihanaa, kun kerrankin on aikaa. Normaali eläke kuitenkin on järkyttävän pieni palkkatuloihin nähden. Siksi on eläkevakuutus.

Sitten tietty sellaista "nimeämätöntä" syytä varten. Olkoon se joskus uusia huonekaluja tai sitä jokavuotista remonttia kesällä vanhassa talossa. Haluan että mulla varaa tehdä asioita tarkemmin suunnittelematta.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Haluan että mulla on eläkkeelläkin varaa tehdä kaikkea ihanaa, kun kerrankin on aikaa. Normaali eläke kuitenkin on järkyttävän pieni palkkatuloihin nähden. Siksi on eläkevakuutus.
.
Mulle riittää, että en joudu eläkkeellä näkemään nälkää. Kun seuraa nuoremman sukupolven asenteita eläkeläisiä kohtaan, niin tässä 17:ssä vuodessa ehditään vielä koko eläkejärjestelmä romuttaa ja ne palkasta kertyneet eläke-eurot voi olla enää pelkkää sanahelinää.

No sellanen puskuriraha pitää aina olla, jos jotain sattuis tapahtuu. Jokaisella vastuullisella aikuisella on se 2-3 kuukauden tulot (tai edes menot :D) jossakin helposti saatavilla, jottei tarvitse heti kriisin tultua juosta sossulle, luopua talosta tms. Koska mulla oli vähän laihemmat ajat jonkun aikaa sitten niin ei ole ihan vielä kasassa tuota summaa taas :ashamed:

Tyttärelle säästän 20?/kk jotta sitten aikuistumisen kynnyksellä olis rahaa mm ajokorttiin, ensimmäisen asunnon takuuvuokraan, ylioppilaskirjotuksiin tai mihin ikinä sitä rahaa keksiikään laittaa. Nostan summan het 50?/kk ku tulot nousee, eli varmaan ku menen töihin. Tuo on ihan minimi tuo 20?/kk. Siinä aikuistumisen kynnyksellä tulee hirveästi isompia kuluja enkä mä tällä hetkellä tiedä mikä mun taloudellinen tilanne silloin on. Haluan siis varmistaa, ettei tyttären tarvitse kärsiä pahemmista puutteista pesästä läentäessään vaikka oma tilanne ei silloin olis maailman paras.

Lähitulevaisuudessa olis tarkotus alkaa säästää asuntoa varten, vaikka asunnonostaminen ei mitenkään ajankohtaista ole. Kuitenkin jossakin vaiheessa varmaan on, ja silloin on sitten kiitollinen siitä jo säästetystä potista.

Meillä ei jää säästöön mitään.
Ei haittaa. Säästöjä on ajalta, kun ei ollut asuntolainaa ja lapset olivat pienempiä. Niitä on ihan hyvin. (noin puoli vuotta voisimme asua ilman mitään tuloja)
Nyt kun lapset kuluttavat paljon ja maksamme asuntolainaa pois, haluan elääkin. Kohta lapset ovat omillaan, ja mitä sitten teemme sillä rahalla? laina on sitten maksettu pois ja sittenkö pitäisi olla vielä säästöjäkin?
Siis joo, ei meillä jää edes elämiseen paljon mitään. Matkoja ei tehdä ulkomaille jne mutta joka senttiä ei lasketa kaupassa, käytän vaan luomumunia, luomunaudanjauhelihaa, jne syömäkelpoista ruokaa.

Yhteistyössä