Miksi sinä ET osta luomua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Voi kuule, mä haen esimerkiksi ne kananmunat ihan omasta kanalasta. Miksi kaikki ei tee niin kun mäkin kerran teen??

Mä tekisin, mut oon kanoille allerginen (ne höyhenet). :|

No mä nyt en ihan tosissani ollutkaan.
Ei mulla tee vaikeeta ymmärtää, että kaikilla ei ole mahdollisuutta tai halua pitää omaa kanalaa, kuten ei kaikilla ole mahdollisutta tai halua ostaa luomuakaan... ;)

Huh, kai sitä nyt syitä saa kysyä kuitenkin? Vai eikö erilaisista valinnoista saa keskustella ollenkaan? Pitääkö aina vain peesailla? En käsittääkseni aloitusviestissäni sanonut, etten ymmärrä miksi kaikki ei osta luomua. Jo oot kiree.

:laugh: Niin olen.
Se on ton kanalan hoitaminen viimeisillään paksuna niin rankkaa hommaa, että alkaa pipo kiristää, sori siitä :saint:

nàà on tàmmòsià valinta-asioita kuten kuka muistaa juoda lasillisen punaviinià aterialla (sehàn auttaa tunnetusti sairauksia vastaan) . luomutuotteet on tààllàkin aika "muodissa" .

Mä en osta luomua siksi, kun lähikaupan valikoima on heikko. Toisekseen se vähä mitä siellä on, ei ole "terveen" näköistä, nuhjaantunutta paljon.
kolmanneksi, ei se maku ole ainakaan parempi mitä myrkyillä kasvatetuissa, joten en halua maksaa siitä niin paljon.
Ja neljänneksi, en tiedä kuinka luomua se on.

Meidän lähellä on yks luomutila joka on aivan järkyttävässä kunnossa, siis roskia ja rojua piha täynnä ja kaikki paikat rempallaan... en todellakaan uskaltais syödä mitään niiden tuottamaa.
Yleensä luomu on hyvä juttu, mutta ei sitä näköjään tarpeeksi valvota.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
nàà on tàmmòsià valinta-asioita kuten kuka muistaa juoda lasillisen punaviinià aterialla (sehàn auttaa tunnetusti sairauksia vastaan) . luomutuotteet on tààllàkin aika "muodissa" .
Mä juon lasin viiniä, jos ruoka on viinille sopiva. En siis juo viiniä esimerkiksi hernekeiton kanssa. Ja lounaalla ei tule yleensä juotua viiniä vaan vettä.

koska se loppui hyllystä. Muuten tarttuu kyllä mukaan paljon luomua. Samaten reilun kaupan tuotteita tai jos on, niin lähitilojen liha/kasvis/kukka/muu-tuotteita. Juu, asutaan vähän maalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Reilun kaupan ja lähiruoan kun vielä sekoittaa tähän pakettiin, menee kaupassa aikaa, kun miettii, että mitäs nyt tässä tuotteessa painotan :saint:

niimpä :D

tuontitavara pitäis olla ehottomasti luomua ja reilun kaupan tavaraa, sitten taas suurimman osan ruuasta PITÄIS olla kotimaista elikä luomua lähiruokaa :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä juon lasin viiniä, jos ruoka on viinille sopiva. En siis juo viiniä esimerkiksi hernekeiton kanssa. Ja lounaalla ei tule yleensä juotua viiniä vaan vettä.

miksi et juo hernekeiton kanssa viinià? jokaiselle ruokalajille lòytyy sopiva viini. ei vaan, àlà ota kommenttiani liian vakavasti. kunhan heitin ihan vertailukohtana ihmisen valinnoille.

minua kyllà kiinnostaa tietàà luomujutuista esim età mikà on semmoinen aine joita yleisemmin yritetààn vàlttàà ostamalla luomua ja jota on kemiallisina yhdisteinà "normaalituotteissa"

Ostetaan luomuna mitä kaupasta saa, mutta aika vähäistä se on... :/ Pitkään on aiottu tilata jostain possu- ja nautatilalta suoraan lihaa mut ei oo vielä saatu aikaseksi (pitäis ehkä toinen pakastinkin ostaa). Tänä kesänä laitetaan oma kasvimaa. :)

Sehän riippuu kanoista (munivatko hyvin) ja siitä, paljonko kukakin käyttää munia.

Meidän pian 6 (ihmis)henkinen perhe pysyy periaatteessa munissa kolmella kanalla, jotka kaikki munivat munan/päivä. Välillä joutuu jopa miettimään, mihin ne kaikki työntäisi.

Toisaalta, nyt tunnustan ostaneeni pari pakettia munia, koska koko lauma ryhtyi hautomahommiin samaan aikaan. Ja haluan antaa niiden lisääntyä.
Koska kukkoja kuoriutuu keskimäärin puolet, niin kohta pysytään muuten lihoissakin :saint:

varovaro, kohta saat palstakettutytöt kimppuus :whistle:

miksi et juo hernekeiton kanssa viinià? jokaiselle ruokalajille lòytyy sopiva viini. ei vaan, àlà ota kommenttiani liian vakavasti. kunhan heitin ihan vertailukohtana ihmisen valinnoille.

minua kyllà kiinnostaa tietàà luomujutuista esim età mikà on semmoinen aine joita yleisemmin yritetààn vàlttàà ostamalla luomua ja jota on kemiallisina yhdisteinà "normaalituotteissa"
Varmaan löytyisikin sopiva viini hernekeitollekin, mutta kun on huushollin ainoa viinin juoja, niin ei viitsisi avata pulloa yhtä ateriaa varten.

Niitä aineita, joita haluaa luomuruokaa syömällä välttää, on mm kasvuhormonit, antibiootit ja synteettiset kasvinsuojeluaineet. Ja tietysti kaikki geenimuunneltu.

keittiksen kirjoituksesta tulikin mieleen ettà vauvalle piti lastenlààkàrien suosituksesta ostaa semmoisen elukan lihaa jonka kasvatuksessa ei oltu kàytetty hormoneja tai antibiotteja

mie luulen että ne on ne maholliset torjunta-ainejäämät esim. lihassa ja viljassa (vaikkakin viljassa esiintyvä torajyvä tai home on luomussa käsittääkseni yleisempää ku tehotuotetussa?) joita halutaan välttää. lihaan ne tulee rehun mukana ja viljaan ja kasviksiin maaperästä.

mutta täytyy myös muistaa että jotta pelloista saahaan luomukelposia, niin niitten pitää antaa puhistua monta vuotta. ja se taas kasvattaa myöskin sen luomutuotteen hintaa kun se tulee markkinoille. sitä tehään ikäänkuin monta vuotta työtä for nothing, ennenku saahaan luomustatus maaperälle ja tilalle.

Sehän riippuu kanoista (munivatko hyvin) ja siitä, paljonko kukakin käyttää munia.

Meidän pian 6 (ihmis)henkinen perhe pysyy periaatteessa munissa kolmella kanalla, jotka kaikki munivat munan/päivä. Välillä joutuu jopa miettimään, mihin ne kaikki työntäisi.

Toisaalta, nyt tunnustan ostaneeni pari pakettia munia, koska koko lauma ryhtyi hautomahommiin samaan aikaan. Ja haluan antaa niiden lisääntyä.
Koska kukkoja kuoriutuu keskimäärin puolet, niin kohta pysytään muuten lihoissakin :saint:

Kiitos vastauksestasi :) Minä olen ostanut nyt munat ruokapiirin kautta, ne eivät ole luomua kyllä, mutta lähiruokaa ja muistelisin, että niitä tituleerataan vapaan kanan muniksi. Nyt on parilla jakokerralla munat loppuneet, ensi syksynä piirille tulee toinenkin tuottaja, kun menekkiä riittää :)

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

varovaro, kohta saat palstakettutytöt kimppuus :whistle:

Varmaankin, mutta mun kimpussa sietäisi palstakriteereillä olla monesta muustakin asiasta :whistle:

Onhan se siis aika paha, jos ei halua pitää kanalassaan niin paljon kukkoja, että se stressaa sekä kanoja, että niitä kukkoja.
Ja vielä pahempaa on laittaa lihoiksi ihan oikeita luomukukkoja ihan omasta luomukanalasta (jonka luonnonmukaisuustason tietää ihan 100% varmasti), kun vois ostaa kaupasta sitä luomu-, tai "luomu"rintafilettä... :D

Niitä aineita, joita haluaa luomuruokaa syömällä välttää, on mm kasvuhormonit, antibiootit ja synteettiset kasvinsuojeluaineet. Ja tietysti kaikki geenimuunneltu.

Mun perusteluni luomulle on ensisijaisesti eläinten parempi kohtelu - tosin en tietenkään väitä, että ihan jokainen luomueläinyksilö olisi onnellisempi kuin tehotuotetut lajitoverinsa. Mutta luotan siihen, että laajemmin katsottuna luomutilojen eläimillä on enemmän mahdollisuuksia toteuttaa lajilleen tyypillistä käyttäytymistä.

Kasvisten osalta pääsyyni luomuun on torjunta-aineeton viljely.

Tuota geenimuuntelua olen kovasti miettinyt, enkä näe siinä mitään suuria uhkakuvia. Miksi se on monen luomuilijan mielestä niin paha juttu? Voisiko joku asiaan paremmin perehtynyt vähän kertoa syitä sen vastustamiselle.

Ostan joitakin luomutuotteita, mutta en kaikkea, mitä luomuna saa.

Meillä aina luomuna (ja osa myös reiluna kauppana)

- kahvi
- tee
- kananmunat
- maito
- soijatuotteet

Rahanpuutteen takia muut tuotteet yleensä ei-luomuna.

Tänään ostin muuten ensimmäistä kertaa luomu-sipulikeittoa. Yleensä ei eineksiä syödä, mutta olen kipeänä, enkä jaksa laittaa ruokaa. Lapsuudesta tutut Knorrin ja Pirkan pussikeittojen sisällysluettelot eivät houkutelleet, ostin paljon mieluusti puhtaista aineista vailla ainuttakaan lisäainetta tehdyn keiton. Katsotaan miltä maistuu. :)

En osta luomua, koska esim. hedelmien laatu on todella huono. Meillä syödään hyvää ruokaa, eikä luomu ole toistaiseksi vakuuttanut meitä maullaan. Aina välillä ostetaan jotakin luomuna, jos mielenkiintoisia tuotteita löytyy.

Naapurimme, joka työkseen "tutkii ruokaa" yliopistolla, kutsuu luomua suureksi huijaukseksi. Hän sanoo, että kaikkien torjunta-aineiden poisjättäminen aiheuttaa sen, että mm.luomuviljassa saattaa olla huomattavasti torjunta-aineita vaarallisempia homeita (ovat tosin luomumpaa kuin torjunta-aineet).

Mun perusteluni luomulle on ensisijaisesti eläinten parempi kohtelu - tosin en tietenkään väitä, että ihan jokainen luomueläinyksilö olisi onnellisempi kuin tehotuotetut lajitoverinsa. Mutta luotan siihen, että laajemmin katsottuna luomutilojen eläimillä on enemmän mahdollisuuksia toteuttaa lajilleen tyypillistä käyttäytymistä.

Kasvisten osalta pääsyyni luomuun on torjunta-aineeton viljely.

Tuota geenimuuntelua olen kovasti miettinyt, enkä näe siinä mitään suuria uhkakuvia. Miksi se on monen luomuilijan mielestä niin paha juttu? Voisiko joku asiaan paremmin perehtynyt vähän kertoa syitä sen vastustamiselle.
Kyllä mullakin maun ja lisäaineettomuuden lisäksi luomulihan valintaan vaikuttaa eläinten hyvinvointi. Toki voisi luopua lihasta kokonaan, mutta toi kuopus on A-luokan lihansyöjä enkä sitä saa kasvissyöjäksi kirveelläkään. Ensi kesänä kuopus on menossa suorittamaan metsästyskorttia, joten mahdollisesti voisi syksyllä saada jotain riistaakin. Mutta kun kaupungissa asutaan ja pojan pitää sitten mennä sukulaisten luokse maalle metsästämään, niin tuskin sillä lihamäärällä koko vuotta elellään :D

Geenimuuntelussa mun käsittääkseni suurimpana uhkana pidetään ympäristön luonnollisten kasvien elinmahdollisuuksien katoamista. Ts geenimuunneltu ei ole niin arka taudeille yms kuin taviskasvit ja siten saattaisivat vallata elintila sieltäkin, missä ei olisi tarkoitus.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Vähän ot. mut mahtoko kukaan kattoo Penn&Tellerin luomuruoka jaksoa?Aika komiasti kiskottiin mattoo luomutuotteiden alta... :whistle:

En nähnyt. Kiinnostaisi kyllä kovasti. Tekivätkö he ohjelmansa Suomessa ja suomalaisesta luomutuotannosta?

No se kaksikko on kyllä skepsismin huippua...sovinismi-tvistillä. Että en mä laittais suuremmin painoa niiden jenkkihöpöttäjien 'paljastuksille'.

Luomuvihannekset eivät säily kuin hetken. Lisäksi en kaikissa tuotteissa luota luomu-merkintään : myyvät vain tavallisia tuotteita luomuna ?
Ostan kaikesta huolimatta kuitenkin usein myös luomuvihanneksia ja -hedelmiä.

Yhteistyössä