Miksi sitä pitää syöttää roskaruokaa pienille lapsille?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rokkivosu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rokkivosu

Vieras
kattelin tota Livin dokkaria liian lihavista äideistä ja lapsista. Karmeen näköstä ku pienille lapsille syötetään ranskiksia ja kolmikuinenkin hörppii mehua :|
Toi roskaruuan syöminen on turhaa kaikille, joten turha perustella sillä et "lapsi oppii syömään samaa ruokaa ku muutkin" Ja turha myöskään väittää et hampurilaiset olisi terveellisiä, jos niissä on majoneesia ja rutkasti juustoa :whistle:
Satunnaisen herkuttelun ymmärrän sitten kun lapsi on isompi, mutta miksi opettaa se taaperokin syömään roskaa? Onhan se tutkittu jo että varhaislapsuuden ruokatottumukset luo pohjaa myöhempään.
Mä en vaan älyä :| Mut mä oonki natsimutsi, joka ei tuu antamaan roskaruokaa lapselleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
Ja turha myöskään väittää et hampurilaiset olisi terveellisiä, jos niissä on majoneesia ja rutkasti juustoa :whistle:
Satunnaisen herkuttelun ymmärrän sitten kun lapsi on isompi, mutta miksi opettaa se taaperokin syömään roskaa?

Kommentoin vaan tuota kohtaa, juusto ei todellakaan ole hampurilaisen epäterveellisin kohta..

Alkuperäinen kirjoittaja wee:
Ja turha myöskään väittää et hampurilaiset olisi terveellisiä, jos niissä on majoneesia ja rutkasti juustoa :whistle:
Satunnaisen herkuttelun ymmärrän sitten kun lapsi on isompi, mutta miksi opettaa se taaperokin syömään roskaa?

Kommentoin vaan tuota kohtaa, juusto ei todellakaan ole hampurilaisen epäterveellisin kohta..

No ei niissä yleensä ole se lihakaan ihan parhaasta päästä...
ja sämpyläkin usein vaaleeta vehnää. Ai niin, mut onhan niissä hitunen salaattia ja ehkä vähän tomaattiakin joukossa...

Alkuperäinen kirjoittaja wee:

Eikä varsinkaan majoneesi.

Suurempi ongelma on se, mitä isommat lapset syövät. Paljon ja usein.

Yksi mäkkiateria taaperolla silloin tällöin ei maata kaada ja Suomessa tuskin on kovin yleistä juottaa mehua kolmikuisille. Makean syöminen taaperoiässä lienee suurempi pulma.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Eihän tuo roskaruoka sinänsä kauhean epäterveellistä ole, kaloripitoista kylläkin. Ja onhan noissa potuissa suolaa aika tavalla.

Kovia rasvoja, turhaa suolaa ja turhan vähän ravintoaineita.
Eihän ne sinällään vaarallisia ole jos harvoin syödään, mut miksi niitä pitää opettaa ylipäänsä syömään.

Mä kans järkytyin siitä dokkarista! Se yks vauva oli 6 viikkoa ja joi jo mehua?
Ja se 3-vuotias joka painoi 32kg, niin se äitihän vaan nauroi kun ei poika pysy pinnalla lasten uimarenkaalla!! :(

Voi kuule, kyllä meidän taaperokin saa maistella ranskiksia, hampurilaisia jne. kun ollaan ulkona syömässä. Kotona sitten syödäänkin koko perhe tosi terveellisesti, etten sanoisi askeettisesti. Silloin tällöin tosiaan lähdetään ulos syömään ja ihan hyvällä omalla tunnolla vähän epäterveellisemmin. Tätä tosin tapahtuu vain muutaman kerran vuodessa, joten tuskin se taaperokaan siitä pilalle menee.

Mäkin katoin sen ohjelman. Siinä se possuäiti sanoi että ei voi mitään kun lapsi syö päivässä ranskalaispussin. Että ei voi mitään?

Tuossa on vaarana ennen kaikkea se että lapsi oppii syömään roskaa jonka syömistä jatkaa sitten isona. Ihmettelin suuresti niitä possuäitejä joilla itsellä oli ollut rankka taival, kiusattu koulussa sun muuta. Että eivät halua lapsilleen toisenlaista tulevaisuutta. Toisaalta, jos itse painetaan 150kg niin siinä pitää syödä ja paljon roskaruokaa per päivä. Miten sitä siinä alkaa lapselleen laittamaan terveellistä sivussa, kätevämpää se kai on tarjota samaa shittiä lapselle, valitettavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi kuule, kyllä meidän taaperokin saa maistella ranskiksia, hampurilaisia jne. kun ollaan ulkona syömässä. Kotona sitten syödäänkin koko perhe tosi terveellisesti, etten sanoisi askeettisesti. Silloin tällöin tosiaan lähdetään ulos syömään ja ihan hyvällä omalla tunnolla vähän epäterveellisemmin. Tätä tosin tapahtuu vain muutaman kerran vuodessa, joten tuskin se taaperokaan siitä pilalle menee.

Et tainut katsoa ohjelmaa? Siinä lapsille tarjottiin päivittäin roskaa syötäväksi. Ei ihan sama mitä teillä tapahtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Mäkin katoin sen ohjelman. Siinä se possuäiti sanoi että ei voi mitään kun lapsi syö päivässä ranskalaispussin. Että ei voi mitään?

Tuossa on vaarana ennen kaikkea se että lapsi oppii syömään roskaa jonka syömistä jatkaa sitten isona. Ihmettelin suuresti niitä possuäitejä joilla itsellä oli ollut rankka taival, kiusattu koulussa sun muuta. Että eivät halua lapsilleen toisenlaista tulevaisuutta. Toisaalta, jos itse painetaan 150kg niin siinä pitää syödä ja paljon roskaruokaa per päivä. Miten sitä siinä alkaa lapselleen laittamaan terveellistä sivussa, kätevämpää se kai on tarjota samaa shittiä lapselle, valitettavasti.

That´s my point!
Ei nää lihavat lapset itsestään opi syömään vääränlaista ruokaa.

Oon vähän samoilla linjoilla. Meillä käydään Hesburgerissa ehkä max.2 x vuodessa. On epäterveellistä, kallista ja ei se edes täytä vatsaa. Mieluummiin teen hampurilaiset sämpylöistä alkaen itse sekä samalla uunissa paistuvat lohkoperunat.

Tässäkin asiassa nyt on kysymys vaan siitä että missä menee kohtuuden raja. Maalaisjärki käyttöön. Lapselle ei ole vahingoksi jos silloin tällöin, esim. kerran kuussa tai harvemmin saa ns. roskaruokaa vaan vaikutuksen tekee se mitä niinä muina päivänä syödään. Noi dokumentin perheet nyt on toista äärilaitaa joille roskaruuat on viikottaisia ja päivittäisiä. Kohtuus kaikessa.

Mun mielestä tässä keskustelussa oli ennen kaikkea kyse dokumenttiperheiden tavasta tarjota roskaruokaa päivittäin pienille lapsille. Kukaan ei kai sanonut että silloin tällöin ei voisi hyvällä omalla tunnolla käydä hesellä..

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Et tainut katsoa ohjelmaa? Siinä lapsille tarjottiin päivittäin roskaa syötäväksi. Ei ihan sama mitä teillä tapahtuu.

Jaa, mutta kyllähän mekin joidenkin mielestä nyt vissiin opetetaan taaperolle huonoja tapoja kun syötetään roskaa, vaikkakin sitä tapahtuu vain silloin tällöin. Siitähän ap oli myös huolissaan, että miksi totuttaa jo taapero roskaruokaan.

No ei se nyt ihan yks yhteen mene. Meillä on koko perhe hoikkia, minä, mies ja 3v. Lapsi on jopa neuvolassa ollut painotarkkailussa kun on niin pitkä ja hoikka. Mun bmi on viimeisillään raskaana 23 ja raskaus toi mulle 20kg, joten voit siitä päätellä mikä se normaalisti on. Mieheni kanssa lenkkeillään ja käydään salilla päivittäin, ollaan molemmat ennen kilpaurheiltu. Lapsi on päivät hoidossa, mutta illat vietetään kaikki ulkona touhuillen. Nyt ihan ehdottomana on iltapyörälenkki kun lapsi oppi ajamaan ilman apupyöriä :)

Niin, ja me syödään mäkkärii ehkä pari kolme kertaa kuussa. Ei se pelkkä roskaruoka lihavaksi tee.

Tottuminen johonkin vaatii tiukkaa säännöllisyyttä. Puhutaan viikoittain tapahtuvasta mässäämisestä. Jos käyt kerran kuussa hesessä niin ei kai kukaan silloin totu mihinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Eiköhän vielä tätä nykyä väärät ruokailutottumukset tule ihan KOTONTA. Ja kirjaimellisesti kotonta.

Tää on totta.

Mä kannatan, että lapselle annetaan kaksi lämmintä ruokaa päivässä + aamu- ja välipalat tietenkin.

Tässä juuri pari viikonloppua sitten mieheni oli pitämässä treeniä lapsille ja treenien jälkeen yksi pikkuisen pullea poika meni viereiselle kioskille ja osti ison pussin karkkia. Toinen treenivetäjä meni pojan luo ja sanoi, että "Eikö sun pitäisi mennä nyt kotiin ja syödä kunnoon ateria tai hyvä välipala?" niin poika vastasi, että "Meillä on ruoka vasta klo 17." Treenit oli 10.30-12.

Luulen (ja toivon), ettei täällä Suomessa ole ihan yhtä holtitonta menoa, kiitos neuvolajärjestelmän. Sieltä kuitenkin saa neuvoa vauvojen ravitsemukseen. Noilla ylilihavilla äideillä ei välttämättä ole käsitystä, kuinka epäterveellistä tuollainen roskaruoka voi olla. Voivat jopa luulla, että ranskalaiset ovat vauvalle ok, sehän on perunaa. Neuvontaa ja valistusta nuo perheet tarvitsisivat.

Py - ihmiset on erilaisia. Teillä on kai hyvät geenitkin matkassa. Kyse oli ruokatottumuksista ja niiden siirtymisestä tulevalle sukupolvelle. Varmasti teidänkin lapset pääsevät roskaruoan makuun jos kolmekin kertaa kuussa käytte mäkkärillä. Näin se vaan on. Ja jos touhuilette ja olette muuten terveellisellä linjalle niin ei ylikiloja varmasti kerry. Mutta oppivat he roskaruokaa kuitenkin syömään. Toiselle perheelle tämä voisi olla kohtalokastakin käydä mäkkärillä joka viikko jos ei liikuta yhtään ja kalorit jää sitten kehoon.

Alkuperäinen kirjoittaja see:
Py - ihmiset on erilaisia. Teillä on kai hyvät geenitkin matkassa. Kyse oli ruokatottumuksista ja niiden siirtymisestä tulevalle sukupolvelle. Varmasti teidänkin lapset pääsevät roskaruoan makuun jos kolmekin kertaa kuussa käytte mäkkärillä. Näin se vaan on. Ja jos touhuilette ja olette muuten terveellisellä linjalle niin ei ylikiloja varmasti kerry. Mutta oppivat he roskaruokaa kuitenkin syömään. Toiselle perheelle tämä voisi olla kohtalokastakin käydä mäkkärillä joka viikko jos ei liikuta yhtään ja kalorit jää sitten kehoon.

Mun mielestä toi on paljon... :/

Yhteistyössä