Miksi %#¥$:ssa kaikkien muiden vauvat nukkuvat hyvin ja meillä vaan heräillään!??!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuoleman väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuoleman väsynyt

Vieras
Tuntuu, että kaikkien ystävien vauvat nukkuu suurin piirtein 8 tuntia putkeen yöllä. Ainakin minun sisarusteni lapset. Mutta ei vaan meillä! Meillä valvotaan. Voi v*ttu minen jaksa enää! Mitä hittoa me tehdään väärin?! Rytmit on, ulkoilua jne jne jne. Ihan kaikkemme yritetään, mutta ei.

Kaksi lasta, 4-vuotias ja 4kk. 4v herää joka yö 3-5 krt, saattaa valvoa useita tunteja. Lääkärit on käyty, testit tehty, ruokavalioita kokeiltu, mutta diagnoosi on vain, että meillä vaan on huonosti nukkuva lapsi.

Ja sit tämä 4kk. Tunnin välein itkee öisin. Välillä rauh. tutilla, välillä rinnalla. Kasvaa hienosti. Silti aion kohta aloittaa kiinteät, jos auttaisi. Esikoiselle ei auttanut.

Pelottaa. Kuolen kohta tähän unen puutteeseen. Samoin mies. Rakastan näitä lapsia enemmän kuin mitään, mutta välillä kaduttaa, että "tehtiin" ne. Rakastan mielettömästi, haluaisin enemmän lapsia, mutta en enää uskalla. Viime yönkin vain itkin ja valvoin.

Muuta en osaa tuohon sanoo kun et meillä oli kans samanlaista kun poika oli jotain 4-5kk.. Muutamia viikkoja oli et heräili just jopa tunnin välein, tutti ei kelvannut, lämmitin maidon, otti muutamat huikat ja nukahti |O Hermoja raasto kyllä ihan täysillä mutta ei auttanu ku ajatella et pakko sen joskus on mennä ohi. Nyt poika vähä päälle 6kk ja yöt menossa parempaan päin, mutta sit on taas välillä niitä öitä kun mitenkään päin ei oo hyvä ja itkee vaan :/

meillä lapset rupes nukkumaan 1,5v vasta kokonaisia öitä...
hermo oli silloin jo pinnassa mulla...
en osaa ees kuvitella millanen olo sulla on ku vanhempi on kumminkin jo 4v :hug:

nukkuuko muuten 4v vielä päikkärit...jos nukkuu niin jätä ne ihmeessä heti pois..

Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
meillä lapset rupes nukkumaan 1,5v vasta kokonaisia öitä...
hermo oli silloin jo pinnassa mulla...
en osaa ees kuvitella millanen olo sulla on ku vanhempi on kumminkin jo 4v :hug:

nukkuuko muuten 4v vielä päikkärit...jos nukkuu niin jätä ne ihmeessä heti pois..

Ei nuku enää. Jätti pois jo 3-vuotiaana.

Vauvoille on ominaista heräillä, ei se ole mitenkään outoa, itse olen ihmetellyt, että monet nukkuvat niin pitkiä öitä heräämättä syömään ym. Mä oon ainakin imettäny öisinkin vielä aika kauan molempia. Myöhemmin heräilevät sairastelujen, hampaiden ym. takia. Lapsiperheissä suurin osa vanhempia joutuu heräillä. Jaksamisia! :hug:

Mulla kans esikoinen mukkui 2-vuotiaaksi asti niin että heräs valehtelematta 10 x yössä. muutto omaan huoneeseen auttoi, vaikken olsi uskonut.

Nyt vauva 8kk joka on aina nukkunut sikameisen hyvin, herää tunnin välein.Ilmeisesti niin paljon uusia juttuja.

Voimia vaan, en osaa muuta sanoo :hug:

Voi, jaksuja sulle :hug: Meillä on samanikäiset lapsoset. Nelivuotias on kyllä aina ollu hyvä nukkumaan, mut nyt tuolla 4kk (just kohta 5kk) on joku yöhulinavaihe päällä. Väsyttää..

Aika usein tuo teidän 4-vuotias kyllä herää. Olisko sittenkin päiväunet syynä?

Eihän sellaista tunnin välein heräilyä kukaan jaksakaan. Meillä heräilivät vauvanakin 2-3 h välein, imetin silloin. Toivottavasti joku jolla usein heräileviä osaa auttaa. Täytyyhän siihen joku syy olla jos noin usein heräilevät.

Kokeileppa ton neljä vuotiaan kanssa jutella, että jos nukkuu koko yön kiltisti, eikä heräile, niin saa tarran. Ja vaikka kymmenestä tarrasta saa jotain. Taitaa olla 4 vuotiaalla jäänyt vaan tapa, että kun herää, niin ei saa nukahdettu/malta nukahtaa uudestaan.

Tiedän, että on raskasta, kun lapsi herättää monta kertaa yössä. :hug:

-Meillä eka lapsi ei nukkunut öitään. Jatkuvaa heräilyä, rauhoittui vain autolla ajaessa ja kun kannettiin kotiin heräsi taas. Heräilyt loppuivat siinä 3-vuotiaana.
-Toinen lapsista heräili jatkuvasti, ei nukkunut päiväuniakaan kuin minuuteissa.
Siinä 2-3 vuotiaana alkoi helpottamaan.
-No tämä kolmas sitten heräili tunnin kahden välein vielä 4-vuotiaanakin ja sitten kun vauva syntyi, niin yöheräilyt loppuivat kuin seinään.
-Tämä neljäs lapsi onkin sitten nukkunut laitokselta asti yönsä heräämättä ja nukkuu pitkiä päiväunia.

Mä oon sitä mieltä, että se on vaan lapsen luonteesta kiinni, eikä siihen vippaskonstit auta.
Meillä kun kaikki mahdolliset keinot käytiin läpi ja mikään ei auttanut.
En tiedä lohduttiko vai ahdistaako kirjoitukseni, mutta sinulle ihan kauheasti voimia aapee :hug:

miä podin aikanaan samaa.. Meillä yksi lapsi, valvotti 3,5v. asti.. Nyt nukuttu paremmin vuoden päivät.. Ja ainokaiseksi lapseksi jääkin, en jaksaisi toista samanlaista jaksoa perään..

Se on myös vanhempien asenteesta kiinni.
Itseä rasittaa itkuinen vauva, mutta kun muut ovat seuranneet vauvaa, niin väittävät, ettei ole sen itkuisempi kuin muutkaan vauvat.

En tohon pienenpään osaa sanoa mitään kuin :hug: jaksamisia.

Meillä isompi 4,5 -v on todettu herkäksi nukkujaksi, eli herää suht pineen ärsykkeeseen. Kaikkea ollaan kokeiltu ja neuvollaskin ollaan sitä mieltä että on vain herkkä nukkuja. Ja hirvee mielikuvitus.... :whistle: Nukkumaan menokin on aika taiteilua ja öisin hiippailee meidän sänkyyn kun maailmassa on hirveesti akikkia öttiäisiä. No kaipa 18-v nukkuu sitten omassa sängyssään.

Aika hurjalta kuulostaa tuo 4-vuotiaan heräily. Mulla lapsi alkoi nukkumaan yöt suhteellisen hyvin n.2-vuotiaana. Sitä ennen oli kaiken maailman velliä ja maitomukia mihin lapsi sitten tottui, että pitää yölläkin heräillä vaatimaan. Tuttipullot jäi pois 10kk:n iässä ja tutti 1v3kk. Sitten oli vielä vellimuki ja maitomuki, nekin ois kannattanu jättää heti pois ja totuttaa lapsi nukkumaan ilman mitään ylimääräistä palvelua. Ei teillä kuitenkaan taida sen 4-vuotiaan kanssa olla kyse enää mistään yöllisestä palvelusta? Nyt lapsi on 2,5v ja nukkuu yöt omassa sängyssä heräämättä. Toivottavasti tämä ei vain masentanut.. Itsekin ajattelin siinä vaiheessa kun lapsi oli melkein 2v eikä rauhallisista öistä ollut tietoakaan, että en ikinä jaksa tätä valvomisrumbaa uudestaan.. Kovasti voimia!!

Alkuperäinen kirjoittaja Jaa:
Itseä rasittaa itkuinen vauva, mutta kun muut ovat seuranneet vauvaa, niin väittävät, ettei ole sen itkuisempi kuin muutkaan vauvat.

Eli jos tunnin välein vauva herää, niin oikealla asenteella sen jaksaa?

Siinä vaiheessa kun painaa useemman vuoden univelat ei paljon ole enää asenteella väliä..
Meillä esikko valvoi onneksi vain reilu 2v, pienempi on nyt 2v 9kk ja vähintään kerran yössä herää, välillä on jaksoja että nukkuu läpi yön, välillä herää 8 kertaa yössä
|O kyyllä ne joskus, viimeistään rippikouluiässä nukkuu, tai sillo niitten kanssa ei tarvi valvoo.
meillä tuo pienempi harrastaa kans noita et saattaa valvoo pari tuntia, ei sillä mikää hätä oo mut ku ei sitä voi yksinkää jättää valvomaan.. :ashamed:
Paljon kahvia ja muistat sen oman ajan!! vaikka kerran viikkoon kakstuntia ja kerran kuussa pidemmän jakson jos vaan mahdollista, meet vaikka jonku kaverin luo, nostat jalat sohvalle ja oot vaan.
tätä mä harrastan välillä..

niin muuten, näkeekö lapsi painajaisia? Meillä ainakin näkee ja herää silloin aivain hysteeriseen itkuun tai ei edes välttämättä herää vaan itkee vaan silmät kiinni. Silloin se pitää herättää ja tavallaan saada ymmärtämään että oli vain unta. Onko teillä mahdollista saada mitään apua? Eihän tuollaista valvomista kukaan jaksa loputtomiin!

Meillä oli allergisen kanssa samanlaista. Ei näkynyt testeissä mitään ja kaksi lääkäriä sanoi, että on vain huonosti nukkuva. Erikoislääkäri diagnosoi allergiseksi ja monenlaisten ruokavaliokokeilujen jälkeen lapsi alkoi nukkumaan.

Jaa asenteesta kiinni, ettei jaksa tunnin välein herätystä??? Totahan tunnin välein herätystähän on käytetty kidutuskeinona iät ja ajat. Meistä äideistä sais aika kestävää kidutusainesta.... :)

Meillä heräilee puolvuotias kanssa kerran tunnissa tuttia huutamaan ja kuukauden jatkuvan valvomisen jälkeen alkaa olemaan elämästä ilo kaukana. Vaikee on nauttia mistään, kun väsymys painaa ja iltaa kohti kasvaa jo valmiiksi pelko tulevasta yöstä. 5kk asti nukkui sentään 2-3 heräämisellä yönsä.
:hug:

ei sitä vauvaa välttämättä kukaan ole yöllä ollut seuraamassa. Ja se on ihan eri asia että seuraatko vauvaa hetken vai että hoidatko sitä kuukausia!

Mulla kolme lasta ja kaikki on nukkunu suht hyvin. Nuorimmaisella oli pahat allergiat heräili kyllä, mutta ei pahemmin itkeskelly(ihme kun iho oli välillä kun tulipalon jäljiltä).
Kiinteät kehiin ainakin sille pienelle.
Miten sun mies osallistuu perhen arkeen ja lastenhoitoon? Olisi hyvin tärkeetä ettei äidille jäisi kaikki huolenpito ja kodinhoito. Lepoa sun pitäs saada heti.

Kiitos teille vastauksista. Anteeksi, en millään ehdi nyt kirjoittaa, mutta myöhemmin sitten! Vähän lohduttaa, että muillakin samaa.. 4v ei tahallaan heräile ja valvo. Sitä itseäänkin tuntuu ärsyttävän se.

Meillä esikko vielä 5v heräsi noin viisi kertaa yössä (alta 2 tunnin välein siis) huutamaan äitiä. Eikä mitään syytä. Nyt sitte tuo kuopus saattaa jopa nukkua yön läpi, toisinaan herättää kerran yössä. Pienenä heräili tunnin välein, paloin ihan loppuun. Unenpuute on pelottavin asia ku miettii et yrittäisikö vielä lisää lapsia.....
Voimia!!! :hug:

Yhteistyössä