Miksi Suomalaisille kodittomille ei järjestetä asuntoa, mutta mamut suoraan hotelliin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
minä olen setvinyt työkseni ihan tarpeeksi näiden asunnottomien suomalaisten ongelmia. Hyvin suuri osa heistä on porukkaa jotka toistuvasti ihan itse sössivät omat asiansa käyttämällä vuokrarahat muuhun kuin pitäisi (vaikka Kelan asumistuki menisikin suoraan vuokranantajalle, jättävät omavastuun maksamatta), pitämällä sellaista elämöintiä että saavat häädön tai laittavat asunnot siihen kuntoon että niihin joudutaan tekemään raivausiivous ja/tai remontti.
Asuntoloihin ja yömajoituksiin ei suostuta menemään, sovittuja tapaamisaikoja ei noudateta joten sosiaalityöntekijä odottelee turhaan varatulla ajalla jonka joku toinen olisi oikeasti tarvinnut. Kaikki rahat mitä tälle porukalle nnetaan ,katoavat taivaan tuuliin ja sen jälkeen seisovat leipäjonossa valittamassa kuinka sossu ei anna tarpeeksi rahaa kun edes ruokaa ei saa.

Eivätkä tässä porukassa ihmiset läheskään aina ole viiskymppisiä alkoholistimiehiä vaikka se on se virallinen totuus asunnottomuudesta. Myös paljon pienten lasten äitejä joilla kyllä riittää rahaa hiusten värjäämiseen, tupakointiin, shoppailuun mutta vuokraa tai mitään muutakaan ei makseta ja lasten kaikki kulut pitäisi maksaa jonkun muun. Ei se lasten vika ole että vanhempi on elämänhallintaongelmainen, mutta järjettömän kalliiksi se yhteiskunnalle tulee ja valitettavans usein periytyy sukupolvelta toiselle.

On kuitenkin väärin että mamut kyllä saavat asunnot jotka heille maksetaan kokonaisuudessaan ja vielä rahaa itse elämiseen.
Mielummin antaisin ilmaisen asunnon yksinhuoltaja äidille, joka ei osaa käyttää rahojaan oikein, kuin mamulle.

Siksi koska mamut saattavat vielä mennä töihin, eivätkä ehkä vielä ole elämäntapatyöttömiä. Heillä on siis vielä jotain toivoa tulla täysipainoisiksi yhteiskunnan jäseniksi, päin vastoin kuin näillä suomalaisilla, joilla on koko elämän ollut suomalaisten edut ja tuet, eivätkä siltikään ole oppineet elämään täällä.

Pakolaiset ovat valmiita tekemään mitä tahansa päästäkseen uuden elämän alkuun, suomalaiset kermaperseet taas tykkäävät todeta ettei juuri nyt tee mieli tehdä töitä, ja työkkärin täti oli ikävä ja miksi minä joudun itse hoitamaan asiani, miksei yhteiskunta hoida asioitani puolestani. Mieluummin minä pakolaisia elätän kuin näitä suomalaisia saamattomia vätyksiä.

Vastaavantasoinen patja- tai asuntolamajoitus on tarjolla jokaiselle suomalaiselle asunnottomalle, kuin turvapaikanhakijoille vastaanottokeskuksissa tai hätämajoituksessa. Se, että suomalaisia asuu siltojen alla johtuu siitä, että he kaipaavat vapautta, eivät halua jakaa huonetta toisten kanssa tai alistua asuntoloiden sääntöihin. Turvapaikanhakijat tyytyvät vähempään, eivätkä vaadi omaa yksiötä. Eivät normaalisti saa edes omaa huonetta, joten edes asunnottoman on turha heitä kadehtia. Onhan asunnottomille myös asuntolat ja yömajat, kenenkään ei oikeasti tarvitse viettää öitään ulkona. Ja niitä yksiöitä taas ei anneta yhdellekään turvapaikanhakijalle, joten he eivät asunnottomuusongelmaa pahenna.
Mikä vitsi! Jäin kodittomaksi, kun lähdin väkivallan vuoksi parisuhteesta. Olin 38v. työssäkäyvä tavallinen perheenäiti. Asun Vantaalla. Tiedustelin pahimmassa hädässä asuntolapaikkaa, mitä tahansa. Ei ole sellaista olemassa Vantaan kaupungilla. Jokaiselle pitäisi olla JOKU turvapaikka ja majoitusmahdollisuus. Kyllä olisi Auramo, jonne pakolaisia on majoitettu tyhjään toimistlrakennukseen, kelvannut.
Pääsin onneksi tuttavien nurkkiin lapsen kanssa.
Asuisin vaikka konttiin rakennetussa pikku kodissa ja ehkä jonain päivänä haaveeni toteutuukin.

Yhteistyössä