Miksi Suomessa asutaan niin AHTAASTI?!?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja af
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

af

Vieras
Onko se siksi, että jos haluaa pk-seudulta 120 neliöisen uudehkon asunnon, niin se vain maksaa niin paljon, että ihmisillä ei ole varaa ja sitten asutaan ahtaasti? Vai miksi isommat kämpät eivät mene niin hyvin kaupaksi?

Kun katselee noita ulkomaalaisia ohjelmia, kuinka tilavasti ihmiset asuu, niin alkaa itseäänkin ärsyttää tää ahtaus, missä itsekin asuu.

Yhdessäki ohjelmassa mies etsi asuntoa ja ei kelvannu, ku ei ollu ku yks kylpyhuone koko asunnossa (ja hän oli muuttamassa yksin!). Kun hänen mielestään joka makuuhuoneen yhteydessä tulee olla oma kylpyhuone (jenkki oli mies).

No joo mutta ku Suomessa on niin paljon tilaa niin miksi kaikki pakkautuu pieneen läjään superpieniin asuntoihin pk-seudulle?

Miksi Suomessa ei rakennetta keskiluokalle sopivan hintaisia mutta avaria ja isoja asuntoja? Mua kyllä harmittaa sama juttu. Ja mitä katselin joitain rakennuttajien taloja, ei niissäkään juuri avaruutta tai valoa ollut.

Ei me asuta pk-seudulla, eikä ahtaasti.

200 asuinneliötä on ihan tilava ratkaisu neljälle hengelle. Pk-seudulle on satoja kilometrejä.
Ei silti olla missään perähikiällä, vaan yli 130 tuhannen ihmisen kaupungissa..

No kyllä mä mielellään asuisin jossain muualla ku täällä pk-seudulla, mut mistäs työtä löydät tuolta perähikiältä. Sieltä sais vaikka minkä ison lukaalin.

Suomalaiset on järkeviä ja säästäväisiä, sopeutuvia. Isoa taloa pitää lämmittää paljon, pienemmässä säästää kustannuksissa. Ja ennenkin on asuttu ahtaasti. Ja etenkin kesällä tilaa voi laajentaa ulos, ja talvella kaikki on töissä/hoidossa/koulussa niin turha sitä tyhjää isoa taloa on lämmittää.

Mä en kaipaa lisää tilaa, mä kaipaan vaan tuon oman sänkyni yksityiskäyttöön...

Suomessa tehdään talot kunnolla, se maksaa. Helppo ja halpaahan se olisi pykätä lautaseinää ja heti siihen tapetoida päälle, mutta kuka semmoiseen Suomessa muuttaisi..?

No siksihän se on, että täällä pk-seudulla on niin kallista, mutta niinhän sen on vaan mentävä, kun kysyntä on niin kovaa. Siitä joutuu maksamaan mitä kovasti haluaa. Sääli. Kyllä mäkin mielelläni ottaisin 200 m^2 keskustasta, mutta niin varmaan moni muukin ja eniten maksava sen tietty saa.

Maksamme peruskorjatusta 74 neliön asunnosta lainanlyhennyksineen, yhtiövastikkeineen ja sähköineen yli 1000?/kk.
Olemme keskituloisia, tai oikeastaan, aika pienituloisia. Meillä ei ole rahaa käyttää asumiseen enempää. Silti olemme halunneet lapsia. Sen takia asumme ahtaasti.
50km Helsinkiin.

Minä en haluaisi siivota isoa kämppää & etsiä muuta perhettä jostain 3. kerroksesta kun on jotain asiaa. Kaikki eivät vaan halua sellaista. En ihan oikeasti ottaisi jotain 3-kerroksista asuntoa, vaikka halvalla saisin.

Se miksi keskimäärin asutaan ahtaasti johtuu aivan varmasti rahasta. Jos USA:aa ajattelee, niin eihän sielläkään kaikilla ole varaa niin isoihin asuntoihin, ovat kurkkuaan myöten veloissa ja sitten jos toinen puoliso sattuu vaikka sairastumaan, joutuvat konkurssiin ja menettävän asuntonsa.

Meillä on n. 300 neliötä + talousrakennus 60 neliöö. Vieraat päivittelevät talon kokoa... Ihan kuin olisi luvantonta asua isossa talossa, kun perheessä on "vain" neljä henkilöä. Helsinkiin matkaa n. 30 kilsaa.

ääk, mä en haluaisi päälle 120m2 ihan siivouksen vuoksi. nyt meillä on 110m2. 2 henkilöä, 2 koiraa ja kissaa. ja tää on just passeli, tosin siivous tuntuu välillä ylivoimaiselle.

edellinen kämppä oli 90m2 ja sellainen kompakti kokonaisuus, ai että se oli näppärä pitää siistinä.

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
ääk, mä en haluaisi päälle 120m2 ihan siivouksen vuoksi. nyt meillä on 110m2. 2 henkilöä, 2 koiraa ja kissaa. ja tää on just passeli, tosin siivous tuntuu välillä ylivoimaiselle.

edellinen kämppä oli 90m2 ja sellainen kompakti kokonaisuus, ai että se oli näppärä pitää siistinä.

siis sori!!!4 henkilöä!!!!

Niin, hinta on esteenä meilläkin. PK-seudulla on ihan älyttömän kallista. Itse olen Espoosta kotoisin. Nyt asutaan Vantaalla, koska täällä on halvinta. Tekis mieli palata takas kotiseudulle Espooseen, mutta ehei ei näillä tuloilla ole sinne yhtään mitään asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Me:
Maksamme peruskorjatusta 74 neliön asunnosta lainanlyhennyksineen, yhtiövastikkeineen ja sähköineen yli 1000?/kk.
Olemme keskituloisia, tai oikeastaan, aika pienituloisia. Meillä ei ole rahaa käyttää asumiseen enempää. Silti olemme halunneet lapsia. Sen takia asumme ahtaasti.
50km Helsinkiin.

Asumme 78,5 neliön kolmiossa ja vastike sähköineen ja lainoineen samaa luokkaa kuin teillä. Ja lapsia olemme mekin halunneet 4 ja yrityksessä viides. Aikomus 4v päästä etsiä isompaa.

Alkuperäinen kirjoittaja af:
Kun katselee noita ulkomaalaisia ohjelmia, kuinka tilavasti ihmiset asuu, niin alkaa itseäänkin ärsyttää tää ahtaus, missä itsekin asuu.
Et ole tainnut nähdä ohjelmia, missä on jostain Pariisista haettu asuntoa, siellä on tosi pieniä koppeja ne huoneet usein ja hisseistä ei ole tietoa, kapeita portaita riittää. Samaten brittien huoneet on pieniä, makuuhuoneisiin ei juuri muuta mene kuin sänky.

Monessa amerikkalaisessa ohjelmassa olohuone on pieni koppero, mutta päämakuuhuoneen pitää olla hehtaarihalli.

Katso vaihteeksi ohjelmia Tokiosta :)

Tuossa Hong Kongista http://www.youtube.com/watch?v=Lg9qnWg9kak

Suomessa rakentaminen on kallista. Myös asumiskustannukset ovat kalliita esim. energian hinta- jo ilmaston vuoksi energiaa kuluu paljon.

Me asutaan väljästi maaseudulla. Täällä on kuitenkin pitkät etäisyydet, joten niitä välillisiä kustannuksia tulee myös reippaasti.

Tuo "ennenkin on asuttu ahtaasti"- ei kyllä ihan pidä paikkaansa. Meillä ainakin sen mittakaavan mukaan kotina kartano vuodelta 1790.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Katso vaihteeksi ohjelmia Tokiosta :)

Tuossa Hong Kongista http://www.youtube.com/watch?v=Lg9qnWg9kak

mun täytyy sanoa,että wau! Toi asunto on siisti :D ja mä haluan tollasen...

Yhteistyössä