Miksi suutut, jos joudut pk:n "talkoisiin" mukaan?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys?

Vieras
Eli miksi ihmeessä monta kertaa kotona olevat, virikelasten vanhemmat raivostuvat, jos on pakko lyhentääkin lapsen hoitopäivää kun hoitopaikassa lähes kaikki hoitajat sairastuvat. Jos päiväkotiin ei ole saatu sijaisia, varsinkaan osaavia tai lapsille tuttuja, on lapsenkin etu, että silloin hän on vaikka koko päivän kotona.

Säästökuurit purevat, niin miksei vanhempien tarvitse itse osallistua siihen. Vai halutaanko me vanhemmat että hoitomaksut nousevat kattamaan vähän enemmän kuin murto-osan päivähoidon kustannuksista? Tuo seuraus päivähoidon henkilökunnan lisäämisestä väistämättä olisi.
 
minä kannatan hoitomaksujen nostamista. ottaa päähän että hyvätuloisena maksan kaikesta aina enemmän sen lisäksi että jo veroina tulee maksettua naapurin kotiäitien lasten ilmainen virikehoito ja päälle vielä asumistuetkin...
 
[QUOTE="vieras";25960004]Mistä tiedät, että vanhemmat suuttuvat?[/QUOTE]

Hahaa, onhan minulla silmät ja korvat päässä. En sano että kaikki suuttuvat, mutta minulle riittää se, että virikehoitoa sumeilematta hyväksi käyttävä tuttavani suuttuu kun tulee vähän lyhyempiä päiviä, eikä ehkä pääsekään kaikkiin kauppoihin mihin on suunnitellut menevänsä.

Kysyjä taitaa itse olla tällä hetkellä kotona ja pohtii näitä samoja asioita lapsen ollessa tarhassa ;)
 
Enpä ole moisista "talkoista" kuullutkaan. Kyllä meidän päikyssä ainakin on sijaisia aina ollut, jos henkilökunta on ollut sairaana. Riippuu toki varmasti paikkakunnastakin, eihän pienillä paikkakunnilla niin olekaan sijaisia tarjolla.

Mulla on kaks lasta virikepaikoilla (no suositus oli et päikkyyn menisivät kun puheenkehitys on ollut hidasta) nyt tämän kevään. Meidän päikyssä on suhteellisen montakin virikepaikkalaista, toisaalta myös tyhjiä hoitopaikkoja, eli nämä virikelapset eivät vie töissäkäyvien paikkoja (ennenkun joku ehtii siitä mylväsemään)... Kyl mä voisin pitää lapset kotona mutisematta, jos hoitajia ei olis tarpeeks, ja mulle semmosta ehdottettais. Pidän muutenkin lapset herkästi kotona jos ovat esim vähääkään sairaana, toisin kun päikyssä monet muut vanhemmat vievät kyl selkeesti kipeitä lapsia tarhaan muita tartuttamaan. Tällaista en ymmärrä edes sellaisten vanhenpien kohdalla, jotka käyvät töissä, saati virikelasten kohdalla...
 
[QUOTE="vieras";25960002]minä kannatan hoitomaksujen nostamista. ottaa päähän että hyvätuloisena maksan kaikesta aina enemmän sen lisäksi että jo veroina tulee maksettua naapurin kotiäitien lasten ilmainen virikehoito ja päälle vielä asumistuetkin...[/QUOTE]

Mua taas jurppii se että maksoin sun koulutusta. Lisäksi jurppii se että mutsis sai lapsilisää. Ärsyttää myös se että sait ilmaisen terveydenhuollon ja ruuan kouluaikanasi.

Ei helvetti mikä urpo. Muuta vaikka Irlantiin niin ei niin hirveästi ärsytä naapurin mammojen halvat tarhamaksut.
 
Mua taas jurppii se että maksoin sun koulutusta. Lisäksi jurppii se että mutsis sai lapsilisää. Ärsyttää myös se että sait ilmaisen terveydenhuollon ja ruuan kouluaikanasi.

Ei helvetti mikä urpo. Muuta vaikka Irlantiin niin ei niin hirveästi ärsytä naapurin mammojen halvat tarhamaksut.

vituttaako lusmuta himassa kotihoidontuella kun kakarat ovat ilmaisessa virikehoidossa?
 
[QUOTE="joo";25960039] Pidän muutenkin lapset herkästi kotona jos ovat esim vähääkään sairaana, toisin kun päikyssä monet muut vanhemmat vievät kyl selkeesti kipeitä lapsia tarhaan muita tartuttamaan. Tällaista en ymmärrä edes sellaisten vanhenpien kohdalla, jotka käyvät töissä, saati virikelasten kohdalla...[/QUOTE]

Tuttavanikin vei äskettäin aamulla kuumeessa olleen lapsensa päiväkotiin ja raivostui kun piti hakea pois, vaikka oli niin vähän kuumetta
 
[QUOTE="a p";25960029]Hahaa, onhan minulla silmät ja korvat päässä. En sano että kaikki suuttuvat, mutta minulle riittää se, että virikehoitoa sumeilematta hyväksi käyttävä tuttavani suuttuu kun tulee vähän lyhyempiä päiviä, eikä ehkä pääsekään kaikkiin kauppoihin mihin on suunnitellut menevänsä.

Kysyjä taitaa itse olla tällä hetkellä kotona ja pohtii näitä samoja asioita lapsen ollessa tarhassa ;)[/QUOTE]

Totta, kotona olen ja sairaslomalla. Jos päiväkodista pyytäisivät, pitäisin kyllä muksun kotona, mutta sitten hän olisi sisällä tuijottamassa telkkaria tai leikkimässä yksinään sen sijaan että ulkoilee ja leikkii kavereiden kanssa.

Kysyin, koska en ole ikinä kuullut tuollaisista talkoista enkä edes kenenkään pahastuvan, että virikelapsi pitää hakea viimeistään määrättyyn kellonaikaan.
 
[QUOTE="vieras";25960052]vituttaako lusmuta himassa kotihoidontuella kun kakarat ovat ilmaisessa virikehoidossa?[/QUOTE]

Ei harmittas hirveästi. Valitettavasti joudun tekemään töitä elääkseni. Mutta joo, mua harmittaa loiset jotka vaatii heti itselle hyvityksiä kun ylittäävät jonkun maagisen "hyvätuloisten rajan".

Maksoin viime vuonna veroja +150k euroa. Ja tämän sanominen lienee yhtä tyhjän kanssa, kun en kuitenkaan ole millään tavoin tuota todistamassa täällä.
 
[QUOTE="vieras";25960077]Totta, kotona olen ja sairaslomalla. Jos päiväkodista pyytäisivät, pitäisin kyllä muksun kotona, mutta sitten hän olisi sisällä tuijottamassa telkkaria tai leikkimässä yksinään sen sijaan että ulkoilee ja leikkii kavereiden kanssa.

Kysyin, koska en ole ikinä kuullut tuollaisista talkoista enkä edes kenenkään pahastuvan, että virikelapsi pitää hakea viimeistään määrättyyn kellonaikaan.[/QUOTE]


Lucky you...
 
Hohhoijaa.

Jaa, alkaako ne mammat raivota urakalla tuulikaapissa vai mistä tiedät suuttuvansa?
Yritetäänkö (näköjään siinä onnistutaankin) taas huutelemaan virikehoitolasten perään ja kuinka vastuuttomia ja laiskoja paskoja mammat on ynnä muuta mukavaa?
Aijai, kyllä sitä niin tiedetään millä aiheilla täällä saa kissatappelut aikaseks =)
 
Harvoin noita on sattunut ja normaalisti on ihan ok hakea lapsi aiemmin tai pitää koko päivä kotona.

Pari kuukautta sitten kyllä ketutti ankarasti tuo tilanne. 5v autisti-tyttö oli ollut edellisen viikon kipeänä ja silloin maanantaina palaamassa päiväkotiin. Itse olin 39.5 kuumeessa ja kotona hoidettavinani jo 6v ja 1v kipeänä olevat lapset. Viikonlopun olin jo kipeänä hoitanut tuota laumaa kun mies oli töissä ja silloin maanantaina siis mies vei työmatkallaan tyttöä hoitoon kun hänelle kerrottiin ettei tyttöä voidakaan ottaa päiväkotiin sinä päivänä. Ryhmässä on vain kaksi hoitajaa jotka pärjäävät lapsen kanssa ja kumpikin heistä oli nyt kipeinä.

Mies joutui palauttamaan tytön kotiin ja myöhästyi töistä, tunnin päästä sain sitten soittaa hälle etten pärjää noiden kanssa joten mies joutui ottamaan palkatonta sen päivän.
 
Ei harmittas hirveästi. Valitettavasti joudun tekemään töitä elääkseni. Mutta joo, mua harmittaa loiset jotka vaatii heti itselle hyvityksiä kun ylittäävät jonkun maagisen "hyvätuloisten rajan".

Maksoin viime vuonna veroja +150k euroa. Ja tämän sanominen lienee yhtä tyhjän kanssa, kun en kuitenkaan ole millään tavoin tuota todistamassa täällä.

tottakai nimenomaan ne keskivertoa parempituloiset jotka maksavat veroja enemmän kuin pienituloinen edes tienaa kuukaudessa ja siihen päälle vielä kaikesta täyden hinnan päivähoidosta omaan asumiseensa, ovat hyvityksiä vaativia loisia. :headwall:

pienituloisella sen sijaan on oikeus saada yhteiskunnalta kaikenmaailman tukia ja ilmaisia palveluita jolloin lopputulos on se, että keskituloisella ei ole käytettävissä yhtään enempää rahaa kuin sillä pienituloisella koska kaikki se, mitä bruttona tienaa enemmän, menee veroihin, asumiseen ja päivähoitomaksuihin.
 
En nyt ymmärrä koko kysymystä :D Siis mihin talkoisiin ja miksi kukaan suuttuisi ja miten se vaikuttaa hoitopäivän pituuteen? Ja miten tähän vaikuttaa onko virikepaikalla vai työssäkäyvän lapsi?
 
[QUOTE="a p";25960095]Lucky you...[/QUOTE]

Ju tiedän :D Ennenkuin minulla oli ajokortti, jouduin pitämään lapset kotona sairaslomillani tai sitten naapurit kuljettivat heitä. Nyt voin, jos ei kolmiolääkkeitä tarvitse syödä, kuljettaa lapset hoitoon ja huilata ihan oikeasti.
 
Hohhoijaa.

Jaa, alkaako ne mammat raivota urakalla tuulikaapissa vai mistä tiedät suuttuvansa?
Yritetäänkö (näköjään siinä onnistutaankin) taas huutelemaan virikehoitolasten perään ja kuinka vastuuttomia ja laiskoja paskoja mammat on ynnä muuta mukavaa?
Aijai, kyllä sitä niin tiedetään millä aiheilla täällä saa kissatappelut aikaseks =)

No tunnen liian hyvin joitakin mammoja. Ja pidänkin vastuuttomina niitä, jotka ovat keksineet, että heidän oikeutensa on pitää lapsi olosuhteista riippumatta päiväkodissa aamusta iltaan, joka arkipäivä. Ilman lomia. Lomaa ei tuo tuntemani mammakaan halua lapsilleen antaa. On niin paljon tekemistä itsellään.
 
[QUOTE="vieras";25960002]minä kannatan hoitomaksujen nostamista. ottaa päähän että hyvätuloisena maksan kaikesta aina enemmän sen lisäksi että jo veroina tulee maksettua naapurin kotiäitien lasten ilmainen virikehoito ja päälle vielä asumistuetkin...[/QUOTE]

Minusta se suurin päivähoitomaksu on nytkin jo aika muhkea! Apua jos se siitä vielä nousee.
 
[QUOTE="vieras";25960002]minä kannatan hoitomaksujen nostamista. ottaa päähän että hyvätuloisena maksan kaikesta aina enemmän sen lisäksi että jo veroina tulee maksettua naapurin kotiäitien lasten ilmainen virikehoito ja päälle vielä asumistuetkin...[/QUOTE]

Minä huonotuloisena maksan myös hoitomaksua, ja se on mun tuloihin nähden tosi paljon ja vie suht. ison osan kuukausitulostani. Mutta pakkohan sitä on maksaa, jotta pääsee töihin ja tienaamaan. Täytyy sitten vaan pihistellä muusta, esim. vaateostoista ja lomamatkoista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja selitä lisää.;25960140:
En nyt ymmärrä koko kysymystä :D Siis mihin talkoisiin ja miksi kukaan suuttuisi ja miten se vaikuttaa hoitopäivän pituuteen? Ja miten tähän vaikuttaa onko virikepaikalla vai työssäkäyvän lapsi?

Siis kotona olevalle äidille sanotaan joskus päiväkodista, että nyt on ollut vaikea saada sijaista. Ja on pyydetty hakemaan lasta aikaisemmin kotiin. Eli ne vanhemmat, joiden on mahdollista, auttavat "talkootyönä" päiväkodin väkeä. Töissä oleville ei ilmeisesti ihan helposti sanota, että tuletko aikaisemmin hakemaan. Ja sehän on ymmärrettävää!
 
[QUOTE="a p";25960211]Siis kotona olevalle äidille sanotaan joskus päiväkodista, että nyt on ollut vaikea saada sijaista. Ja on pyydetty hakemaan lasta aikaisemmin kotiin. Eli ne vanhemmat, joiden on mahdollista, auttavat "talkootyönä" päiväkodin väkeä. Töissä oleville ei ilmeisesti ihan helposti sanota, että tuletko aikaisemmin hakemaan. Ja sehän on ymmärrettävää![/QUOTE]

Ihan ok tuo on jos vanhempi on kotona normaalisti vauvan/taaperon kanssa niin miksei voisi päivää tai paria pitää isosisarustakin kotona tai edes hakea aiemmin hoidosta. Meillä isommat lapset on olleet kuntouttavassa hoidossa ja kun on ollut näitä tautiaikoja olen välillä muistuttanutkin että voi ihan hyvin soittaa ja pyytää hakemaan kesken päivän jos tilanne siltä tuntuu.

Kuitenkin myös henkilökunnan olisi syytä huomioida sen kotona olevan vanhemman tilanne, eli ei osoittaa mieltään jos tämä ei pystykään lasta hakemaan.
 
Harvoin noita on sattunut ja normaalisti on ihan ok hakea lapsi aiemmin tai pitää koko päivä kotona.

Pari kuukautta sitten kyllä ketutti ankarasti tuo tilanne. 5v autisti-tyttö oli ollut edellisen viikon kipeänä ja silloin maanantaina palaamassa päiväkotiin. Itse olin 39.5 kuumeessa ja kotona hoidettavinani jo 6v ja 1v kipeänä olevat lapset. Viikonlopun olin jo kipeänä hoitanut tuota laumaa kun mies oli töissä ja silloin maanantaina siis mies vei työmatkallaan tyttöä hoitoon kun hänelle kerrottiin ettei tyttöä voidakaan ottaa päiväkotiin sinä päivänä. Ryhmässä on vain kaksi hoitajaa jotka pärjäävät lapsen kanssa ja kumpikin heistä oli nyt kipeinä.

Mies joutui palauttamaan tytön kotiin ja myöhästyi töistä, tunnin päästä sain sitten soittaa hälle etten pärjää noiden kanssa joten mies joutui ottamaan palkatonta sen päivän.

Kannattaa iloita siitä, että te autoitte lastanne selviämään siitä päivästä. Olisihan se ollut hurjempaa jos hän olisi satuttanut itseään tai toisia sinä päivänä!
 
[QUOTE="a p";25960309]Kannattaa iloita siitä, että te autoitte lastanne selviämään siitä päivästä. Olisihan se ollut hurjempaa jos hän olisi satuttanut itseään tai toisia sinä päivänä![/QUOTE]

En mitään iloitsemista tuossa näe, tottakai nyt oli hyvä että mies hoiti tytön vaikka kalliin hinnan sai tuosta huvista maksaa. Suuttumus päiväkotia kohtaan oli kyllä melkoinen ja harmitus jäi. Mutta minkäs sille voi jos tuolla on niin kädetöntä porukkaa että laskevat noin kipeänä kahta sairasta lasta hoitavan äidin pätevämmäksi vastaamaan haastavasta lapsesta.

Ja tosissaan, vakihenkilökuntaa oli pois mutta olivat saaneet sijaisia, lapsia oli myös pois joten ryhmään jäi 4 hoitajaa ja 9 yli 3v lasta...
 

Yhteistyössä