Miksi tää meidän 2,5-vuotias ei opi kuivaksi???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pottakakkapönttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pottakakkapönttö

Vieras
Elikkä nyt neuvoja potta-treeneihin? Hoidossa poika kakkii/pissii pottaan, mutta käyttää kuitenkin vaippaa.¨
kotona ei malta istua potalla/pöntöllä, on kyllä silloin tällöin kakkinut/pissinyt pottaan ja olen tietty kehunut poikaa! Mutta yleensä kun sille tulee kakka hätä kotona niin se kakkaa vaippaan ja sanoo että "kakka tuli- pönttöön" ?
No eihän sen sitten enään tarvi pönttöön mennä, en mä tajuu mitä teen väärin? Vai eikö poika vaan vielä ole valmis??

meillä tyttö (3v) on tässä kevään aikana oppinu pottahommat. vielä vähän aikaa sitten luulin että tyttö ei ikinä luovu vaipasta eikä opi potalle. nyt jos tytölle käskee laittaa vaipan ,jos vaikka autoileen lähtään ,niin tyttö sanoo että "en tarvi koska oon jo iso" :D

Meillä oli käytössä tarra systeemi. Joka pissistä ja kakasta tarra ja kun tietty määrä oli tarroja sai sellaisen lelun mitä oli itse valinnut. Tämä auttoi meidän pojalle. Kärsivällisyyttä sinne!! Kyllä hän vielä oppii!! :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ota vaippa pois kokonaan. Kyllä hän oppii.

Minäkin ajattelisin, että kesällä pelkissä shortseissa/trikoissa vain ja oppii siitä. Meillä tyttö ei oppinut kiristyksellä eikä lahjonnalla. Opetus tuli aikaa raa'asti puistossa: oltiin ilman vaippaa liikkeellä, parivuotias pissasi housuunsa ja joku lapsi siitä huomautti. Ollut kuiva siitä asti.

Meidän tyttö 2v4kk ja ihan täysin vaipoissa vielä. Vaipat kun ottaa pois pissaa housuihin ja ei halua edes kokeilla pottaa tai vessaa. Pari kertaa istunut muutaman sekunnin ja haluaa heti pois, kauhea huuto jos yrittää suostutella istumaan. Lahjukset eivät toimi. Ja pissa tulee siis housuun vaikka jatkuvasti muistuttelisi että mennään heti potalle kun tulee hätä. Oon ajatellut että tyttö ei vaan ole valmis vielä enkä voi väkisin pitää ilman vaippaa koska muten saan olla pesemässä lattioita ja huonekaluja jatkuvasti. Sitäpaitsi hän ei pissaa vielä kaikkea kerralla vaan pisuja saattaa tulla monta tunnin aikana, sellaisia pieniä liruja. Kaikki aikanaan, mutta rasittavaahan tämä kyllä on!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Meillä oli käytössä tarra systeemi. Joka pissistä ja kakasta tarra ja kun tietty määrä oli tarroja sai sellaisen lelun mitä oli itse valinnut. Tämä auttoi meidän pojalle. Kärsivällisyyttä sinne!! Kyllä hän vielä oppii!! :)
Tähän on pakko uskoa mutta joskus tuntuu että tuo meidän parin viikon päästä 3v täyttävä tyttö lähtee vaipoissa kouluunkin.

On kokeiltu vaikka mitä. Kaikki kiristyksestä lahjontaan mutta kun ei niin ei. Tyttö kyllä tunnistaa hädän sillä käy kyllä pöntöllä silloin tällöin pissalla ihan omatoimisesti mutta ei koskaan jos pyytää. Leikin touhussa hätä unohtuu ja tulee housuun. Kerrankin muistan että aamupäivän aikana vaihdoin kuudet vaatteet kuiviin.

Sen mitä pöntöllä tai potalla käy niin tekee vain pissat, ei koskaan kakkaa. Vaikka tytöstä näkee että sillä on kakkahätä ja istuttaa potalla vaikka maailman tappiin niin ei vaan tule. Kun vetää housut jalkaan niin paskoo heti housuun. Ja aina sama lupaus: "en kakkaa enää housuun".

Meillä on kolme vanhempaa poikaa oppineet päiväkuiviksi melko tasan kaksivuotiaina. Tämän nelosen kanssa onkin sitten mennyt pidempään, poika on pian 2,5v ja pottaharjotukset ihan alussa vasta.

Menee potalle tai pytylle omatoimisesti hädän iskiessä tulkoon sitten kakka tai pissa... eli tiedostaa kyllä ajoissa milloin pitää vessaan lähteä. Mutta jos sattuu olemaan pikkuhousut tai vaippa päällä niin housuun tekee.

Nyt kun täälläkin ilmat tarpeeksi lämpenee, niin saa juosta ulkona omalla pihalla housuitta. Sillä tyylillä on meillä kaikki oppineet viikossa päiväkuivaksi.

Lapset on erilaisia, älä vaadi pieneltä liikoja =) Meillä on pottailtu 8kk lähtien, alkuun ihan pottaan tutustumismielellä eikä missään nimessä pakottamalla tai torumalla, nyt tyttö kotona päiväkuiva 1v.9kk. N.kk sitten jätin vaipan ja housut pois pariksi päiväksi, muutamat lattiapissat tuli ja silloin ohjasin potalle istumaan. Sitten aloin laittaa housut jalkaan ja nyt osaa itse ottaa housut pois ja mennä potalle...

minäkin mietin vielä pari kk sitten, ettei meidän kuopus koskaan opi kuivaksi, ikää silloin 2,5v ja kieltätytyi istumasta potalle/pöntölle. Kokeiltiin tarraa, kehumista, lievää painostusta...kaikki ilman tulosta!
Sit yhtenä iltana 2v7kk2vko itte sanoi illalla, että en tartte yöks vaippaa! No, päätin kokeilla ja kuivana pysyi j ihan satunnaisia pissavahinkoja sen jälkeen sattunu! Eli AIKA auttaa, tietysti jotain kannustusta ja mahdollisuuksia vanhemmilta tarttee, mut ei se pakolla taida onnistua!

mä otin vaan vaipan pois eka kotona. jos pissasi housuun niin sai vähän nuhteita ja pyynnön/opastuksen mennä potalle aina kun tulee pissa.
kyllä on monet pissat pesty jaloista/lattialta ja vaihdettu housuja.
meillä myös auttoi märkäpintaiset vaipat kestovaipoissa jotka tuntuivat inhottavalta sekä harkkabokserit.

myös sai välillä ottaa itse pois märät housut..

Lapset kehittyvät erilailla. Meillä pojalta otettiin vaipat päivisin pois kun ikää oli 2v3kk. Ekan kerran meni vapaaehtoisesti potalle noin 2v9kk ja vasta vähän sen jälkeen saattoi jättää muistuttamisen ylenmäärin. Siitä suoraan yökuivaksi.

Miksi oletetaan että kaikki tunnistavat hätänsä 2veenä. Kyllä kuivanakin pysyy ilman että pitää ottaa vaatteet pois, rytmillä potalla vaan...

meillä vähän sama ongelma, pitäis mielään vaippaa ja tekis tarpeensa sinne, mutta kun ollaan otettu vaippa pois kokonaan, niin kyllä sitten osaa sanoa, pissahätä, tai kakkahätä, ja meneekin kiltisti potalle... Mutta autas jos on vaippa päällä ja ukko alkaa kakkaa puskee, niin armoton huuto, että eiiiiii potallle, kun yritän vaippaa riisua ja viedä potalle..?

Meillä myös käytössä palkinto, eli kun kakka tulee pottaa saa purkan. Ja paljon kehuja, tyyliin, olitpas reipas, oikeen iso poika.. yms.
Suosittelisin teillekin kokeilemaan, ihan suosiolla vaippa kokonaan pois,paitsi unille.

Älä hätäile.Oppii aikanaan.Olishan se toki vanhemmille helpompaa jos oppis tosi nopsaan kuivaksi, eikä tarvis vaippoja roudata.
Meillä kuopus täyttää juhannuksen tienoilla 2v ja pottatouhuja harjoitellaan ja pisuvahinkoja sattuu