Vinkkejä 2,5 v:n kuivaksiopetteluun!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Poika 2,5 ei suostu potalle eikä pönttörenkaan avulla pöntölle kotona. Tarhassa suostuu pikkupöntölle ja istuu siellä kuulemma vaikka 20 minuuttia, mutta mitään ei oikeastaan koskaan sinne tee. Kuitenkin esim. päiväunivaippa saattaa olla kuiva, eli valmiuksia varmaan jo olisi.

Päiväkodissakin alkavat jo selvästi turhautua tilanteeseen ja kyselivät, olenko pitänyt lasta ilman vaippaa kokeeksi. Ja vastaus: olen, mutta poika tekee sujuvasti kaiken vaippaan, ei tunnu haittaavaan yhtään, eikä suostu potalle/pöntölle, väittää vain ettei ole hätä.

Olen tarjonnut kirjoja ja kun 1-2 kertaa on pisun tehnyt pottaan, olen kehunut vuolaasti. Ei vaikutusta.

Mikä kiire :)? Lapsi on valmis virtsan pidätykseen sitten, kun on kehityksellisesti siihen valmis. Eli aika hoitaa ja tekee tehtävänsä. Toki tuossa iässä jo pottaillaan/pyttyillään ahkerasti mutta - ingen panik :). Kaikki aikanaan, relax.

Ehkä lapsi ei vielä tunnista hätää? Mä pidin paljon omaa tenavaa alasti kotona ja pottia oli ympäri asuntoa ja pikku hiljaa sitten hiffasi mennä potalle asioimaan, kun pissa tuli. Kun pissa alkoi tulla pottaan, halusikin yht´äkkiä tehdä kakan vaippaan ja taas toisin päin. Eli taantumaa ja edistysaskeleita vuorotellen. Kesän aikana oppi kuivaksi, kun sai ulkonakin painaa pylly paljaana. Pikku hiljaa ja älä ahdistu hoitotätien painostuksesta.

siis tekee kaiken housuihin jos pidän ilman vaippaa, tarkoitin tuolla yllä. Muutenkin poika tekee kakat yleensä aina ulkona, kun saa olla "rauhassa", joten ei paljon huvita ottaa vaippaa pois kun se sotku on aika karmeaa siivottavaa sit. :(

meillä tyttö ei halunnut potalle. yksinkertaisesti kesän alussa jätettiin vaippa pois. nyt on päivä ja yökuiva, tunnistaa molemmat hädät ja menee itse pissalle/kakalle.
vahinkoja ei ole tullut nyt, en muista koska viimeksi. täytti 2kesäkuussa.
alussa annoin tarran palkinnoksi kun kävi potalla. toimi meillä. tarrojakaan ei annettu kokonaista viikkoa, kun halusi itse mennä ja ilman palkintoa.

Sitten kannattaa mun mielestä käyttää potalla aina vaipan vaihdon yhteydessä, ruokailun jälkeen ja edetä pikku hiljaa. Ehkä voisit kokeilla jotain harkkahousuja ym. Mutta ei kannata kiirehtiä, meillä kuivaksi opettelu tapahtui ilman tarroja, ym muuta kikkoja, joten lapsi oli vaan kypsä ja valmis siihen. Kyllä se siitä.

Itse rupesin stressaamaan siinä vaiheessa kun tyttö oli juuri täyttämässä 2v. "Kaikki" samanikäiset olivat jo vaipattomia mun näkemyksen mukaan. En tiedä montako yritystä tehtiin 3kk ajan että oli peppu paljaana ja äiti käveli potan kanssa perässä "jos sattuisi tulemaan hätä". Kokeiltiin alushousuja että tyttö itse huomasi miten äklöltä se pissa siellä tuntuu vaikka tietysti vaihdettiin housut heti kun oli tullut pissat. 3kk jälkeen itse olin aivan kyllästynyt touhuun, otettin aika-lisä 1kk jolloin tyttöllä oli koko ajan vaippa. Kun tämä äiti oli kerännyt voimia kokeiltiin taas alushousuja ja yhtäkkiä kuin itsestään homma alkoi toimia. Ja sen jälkeen (nyt melkein 4v) hänelle on tapahtunut 2 vahinkoa päiväsaikaan ja 3 yöllä. Tän kokemuksen perusteella oma mielipide on se että lasta ei voi "pakottaa" pottailuun ja vaipattomaksi, vaan se tulee sit kun lapsi on itse siihen valmis. Toki aina välillä pitää kokeilla muutenhan sitä ei voi tietää että onko jo valmis, mutta luulen että sellainen aikuisten potta-stressailu ei ainakaan edistä sitä lapsen vaipattomuutta.

EI ole vielä kiire, mutta nyt kun vielä on lämmintä, niin käytä se ihmeessä hyväksi ja jätä vaippa pois. Mutta jätä samalla myös housut. Matot vaan pois ja sohvalle joku vanha viltti ja anna lapsen juosta ilkosillaan. Meillä poika opi kuivaksi ihan melkein vhingossa viime kesänä 1,5-vuotiaana. Ajattelin kokeilla vaipattomuutta, mutten oikeasti uskonut, että se voisi onnistua. Aika taisi vain vahingossa olla just se oikea.

Meillä siis pissasi housuihinsa, jos oli housut jalassa ilman vaippaa. Ilman housuja kun tuossa tohuili, niin usein ennätin napata pissan pottaan kun se tuli. Parissa päivässä poika oppi menemän itse potalle, kun pissa oli tulossa. Kakka tuli lattialle kaksi kertaa ja sen jälkeen aina pottaan. Ja voin kertoa, että lattialta se on paljon kivempi siivota kuin housuista...

Niin ja olihan meillä erikoisbonuksena, että telkkari aukesi (pikkukakkosta digiboxilta) vain, potallaistuessa ;)

mua ei haitannut siivoilu, enkä juossut potan kanssa perässä. potta oli vessassa ja on siellä edelleen. tyttö käy siellä yksin, huutaa pyyhkimään, joskus pissan pyyhkii itse ja sitten yhdessä pestään kädet.
meillä meni jotenkin niin helposti potalle oppiminen, vaikka olin sitä stressannut ennen kesää, että nyt olis pakko kun täyttää kaksi.
anoppini sanoo aina, että vaippa on vanhempien laiskuutta. ja alussa tuntui, että olisihan se helpompi ollut käydä puistossa, kaupungissa jne. vaipan kanssa, mutta hyvin se sujui kyllä.
osaa nyt 2v2kk jo pidättää pissaa, kakkaa panttailee välillä, mutta ennen kuivaksi oppimistakaan ei kertaakaan öisin ole kakannut eikä oikeastaan muualla kuin kotona.
että ehkä sekin helpotti tätä kuivaksi oppimista.

mutta ei sitä tartte stressata, jos ei heti lähde sujumaan niin sitten myöhemmin kokeilette.

Meillä isoveljet ei suostununeet ikinä potalle. oppivat moelmmat pissaamaan seisaaltaan 2v9kk suoraan pönttöön; esikoinen oli päivä-ja yökuiva jo 2v5kk, muttei haluunut ennenmin luopua vaipasta. Nyt kuopuksen 2v4kk kanssa pottaharjoittelut käynnissä; ei aluksi suostunut potalle. meillä pari sellaista selkänojallista pottaa. Ollessaan serkullaan, niin siellä kävi sellaisella tavallisella pikkupotalla; tajusin kotiin ostaan sellaisen ja innoissaan nyt pottaillee. Asiaan pisti vauhtia, kun sai aina keksin, kun teki pottaan pissin. nyt pottailtu n.1kk ja useimmiten keksin pyytäminenkin unohtuu. Ei vielä ole kuiva vaan vahinkoja sattuu. Vaippa laitetaan yleensä, kun ollaam reissussa tai nukkuessa.
Oon kans samaa mieltä, ettei kannata stressata. Nyt kuopuksen kanssa aloitettiin, kun päiväkoti toivoisi, että olisi vaipaton. isommat pojat oppivat ihan parissa viikossa ja tosi helposti; varmasti kuopuskin olisi parin kuukauden päästä ollut jo kypsempi asiaan...

Meillä isoveljet ei suostununeet ikinä potalle. oppivat moelmmat pissaamaan seisaaltaan 2v9kk suoraan pönttöön; esikoinen oli päivä-ja yökuiva jo 2v5kk, muttei haluunut ennenmin luopua vaipasta. Nyt kuopuksen 2v4kk kanssa pottaharjoittelut käynnissä; ei aluksi suostunut potalle. meillä pari sellaista selkänojallista pottaa. Ollessaan serkullaan, niin siellä kävi sellaisella tavallisella pikkupotalla; tajusin kotiin ostaan sellaisen ja innoissaan nyt pottaillee. Asiaan pisti vauhtia, kun sai aina keksin, kun teki pottaan pissin. nyt pottailtu n.1kk ja useimmiten keksin pyytäminenkin unohtuu. Ei vielä ole kuiva vaan vahinkoja sattuu. Vaippa laitetaan yleensä, kun ollaam reissussa tai nukkuessa.
Oon kans samaa mieltä, ettei kannata stressata. Nyt kuopuksen kanssa aloitettiin, kun päiväkoti toivoisi, että olisi vaipaton. isommat pojat oppivat ihan parissa viikossa ja tosi helposti; varmasti kuopuskin olisi parin kuukauden päästä ollut jo kypsempi asiaan...

Käytätkö pojalla pikkuhousuja kun annat olla ilman vaippaa? Musta tuntui ettei meidänkään poika (oppi päiväkuivaksi n. 2 viikkoa sitten) välittänyt vaikka pissasi housuun koska oli leveät housut,niin se ei niin huomannut sitä.Mutta pari kertaa kun pissasi tiukkoihin pikkuhousuihin niin ei enää tykännyt märistä housuista,vaan pidätteli kotiin/puunjuurelle saakka.

Meillä oli eka tarrat käytössä mikä mun mielestä ainakin vähän motivoi.
Ja toinen on että meillä kakataan pottaan mutta pissataan suihkun lattialle.Poika pesee ne pissat sieltä itse käsisuihkulla :D Eka kuuluu "meen pissalle",sitten lirinää ja sitten kuuluu kun suihkulla pestään lattia :D Eiköhän se kuitenkin joskus pöntölle tai potalle mene.

Niin ja poika on 2v3kk.Ajattelin vielä pari viikkoa sitten ettei tästä mitään tuu,se on vaipoissa vielä koulussakin mutta ihan vaan yhtenä päivänä aloitti ja jatkoi siitä.Yksi vahinko on ainoastaan tähän mennessä käynyt.Yön jäljiltäkin vaippa on usein kuiva.

Meillä tyttö ei ollut halukas pottailuun. Nyt kuitenkin käytin "kesää hyväkseni" ja ollaan oltu melkein koko ajan ilman vaippaa. Yhdessä ostettu kaupan irtokarkkitiskistä tiettyjä karkkeja, jollaisen sitten saa, kun pissat on tehty pottaan. Kakkaa ei kyllä tee sitten niin millään.. Kakan tekee joko lattialle tai housuihin, tai vaippaan kun ollaan vaikka anoppilassa, jossa ei vaipattomuutta uskalla vielä kokeilla. Särkänniemireissut, kaupunkireissut yms menee helposti ilman vaippaa jo. Osaa siis pidättää. Joskus jos ei mielestäni ole pissannut pitkään aikaan, niin saatan sanoa, että "kannattaa muuten käydä pissalla, siitähän saa mailakarkin.." Ja lapsi hoksaa, että "ai niin, pitäisköhän käydä.." :) Läheskään aina ei muista pyytää palkintokarkkiaan. Ai niin, kyseessä siis 2v9kk, että jos muita kuuntelee, niin me ollaan tosi myöhässä tässä pottatouhussa, mutta muilla saa olla omat mielipiteensä. ;)

Viimeksi muokattu:
Juuri ammatti-ihmisen kanssa tästä puhuin. Hän sanoin, että suurimmalla osalla pissahädän tunnistaminen ja pidätyskyky kehittyy noin 3 vuotiaana.

Toki vanhemmat voi muistuttelulla saada vaipat pois aikaisemminkin. Meillä on vaipat jätetty pois vasta, kun ovat itsenäisesti menneet vessaa. Ikää ollut 2v7kk-2v9kk. Toki pottailua on harjoiteltu ja asiasta puhutti. Vaipat saaneet olla kunnes lapsi itse kokee olevansa valmis luopumaan. Vahinkoja ei ole tullut kuin ehkä kerran sen jälkeen.

Uusimmat

Yhteistyössä