Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:Kysy ihmeessä ryhmän jakoa, sillä jos lapsesi on laitettu ryhmään tukilapsena, niin silloin ryhmässä pitää olla myös muitakin - ne puolet. Tukilapsen pitää saada mahdollisuus olla myös "kaltaistensa" kanssa, muutoin ryhmässä oleminen käy raskaaksi. Ja kuten olen aiemminkin sanonut, ryhmän aikuisilla on vastuu kaikista lapsista ja niiden kehittymisestä. Näin siinä ryhmässä pystyy jokainen oppimaan toisiltaan.
Mun mielestä integroitu ryhmä oikein suunniteltuna ja oikein toimiessaan on päiväkodin paras ryhmä. Mutta siinä pitää tarjota jokaiselle jotakin. Ja ne tukilapset yhtälailla huomioida tarpeineen. Olisiko tytölläsi esim. mahdollisuutta joskus käydä muissa lapsiryhmissä vierailijana leikkimässä? Tätä vaihtoehtoa on esim. meillä käytetty tukilapsien kanssa, jotta yhteys samanikäisiin säilyy...
Mä olin ihan innoissani kun kuulin viime helmikuussa mihin ryhmään lapset menee kun esikoinen pääsi tuohon integroituun. Olen aina ajatellu, että ne on loistavia paikkoja suvaitsevaisuuskasvatuksen kannalta ja muutenkin hienoja ryhmiä. Mutta nyt tuo tuntuu ihan liian raskaalta tuolle tytölle.
Tuo ryhmä ei hirveästi tee yhteistyötä muiden ryhmien kanssa. Joka toinen viikko ovat puoli tuntia koko päiväkodin kera laulamassa mutta siihen se sitten jääkin. En siis tiedä, onnistuisiko tuollainen vierailu.