Miksi tää on niin vaikeeta?! Päiväkotiasiaa

Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:
Kysy ihmeessä ryhmän jakoa, sillä jos lapsesi on laitettu ryhmään tukilapsena, niin silloin ryhmässä pitää olla myös muitakin - ne puolet :). Tukilapsen pitää saada mahdollisuus olla myös "kaltaistensa" kanssa, muutoin ryhmässä oleminen käy raskaaksi. Ja kuten olen aiemminkin sanonut, ryhmän aikuisilla on vastuu kaikista lapsista ja niiden kehittymisestä. Näin siinä ryhmässä pystyy jokainen oppimaan toisiltaan.

Mun mielestä integroitu ryhmä oikein suunniteltuna ja oikein toimiessaan on päiväkodin paras ryhmä. Mutta siinä pitää tarjota jokaiselle jotakin. Ja ne tukilapset yhtälailla huomioida tarpeineen. Olisiko tytölläsi esim. mahdollisuutta joskus käydä muissa lapsiryhmissä vierailijana leikkimässä? Tätä vaihtoehtoa on esim. meillä käytetty tukilapsien kanssa, jotta yhteys samanikäisiin säilyy...

Mä olin ihan innoissani kun kuulin viime helmikuussa mihin ryhmään lapset menee kun esikoinen pääsi tuohon integroituun. Olen aina ajatellu, että ne on loistavia paikkoja suvaitsevaisuuskasvatuksen kannalta ja muutenkin hienoja ryhmiä. Mutta nyt tuo tuntuu ihan liian raskaalta tuolle tytölle.

Tuo ryhmä ei hirveästi tee yhteistyötä muiden ryhmien kanssa. Joka toinen viikko ovat puoli tuntia koko päiväkodin kera laulamassa mutta siihen se sitten jääkin. En siis tiedä, onnistuisiko tuollainen vierailu.

Olisiko tytölläsi esim. mahdollisuutta joskus käydä muissa lapsiryhmissä vierailijana leikkimässä? Tätä vaihtoehtoa on esim. meillä käytetty tukilapsien kanssa, jotta yhteys samanikäisiin säilyy...

Tämä on hyvä idea! Meilläkin viime talvena 5v:n hoitoryhmässä oli yksi ainoa samanikäinen tyttö, muut nuorempia (ja tyttöjä muutenkin muistaakseni 6 koko ryhmässä ). Koko päiväkodissa oli vähän 5v tyttöjä (ja 6-vuotiaat olivat eskarissa koululla). Onneksi hoitajat olivat aktiivisia ja "lainailivat" tyttöjä toisista ryhmistä, jotta pääsivät leikkimään keskenään. Niitä muiden ryhmien tyttöjä tuli samaan eskariinkin sitten pari, joten oli tosi kiva että olivat jo etukäteen tutustuneet :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mina:
Edelleenkään en ole äiti, mutta pöyristyttää tuo tarhatätien toiminta. Itse en suvaitsisi tuollaista hetkeäkään ja sanoisin että kaikki on otettava leikkiin mukaan. Muistan vielä että meillä oli kanssa päiväkodissa, silloin kun itse olin pieni, eräs tyttö joka aina halusi olla huomion keskipisteenä ja pomona jne, mutta hoitajat laittoivat kuriin jos hän alkoi syrjiä jotakuta toista. Nyt ehdottomasti se ryhmän vaihto, varsinkin jos tytöllä on paha olla! Ja palautetta päiväkodin johtajalle, tyttösi ryhmän hoitajat eivät ole tehtäviensä tasalla, jos tyttösi saa tuollaista kokea joka päivä ja itkee sitä kotona.

Tytöllä on paha olla, se on jo tullut selväksi tässä syksyn aikana. Mulla on vaan sellainen olo aina kun sanon asiasta, että mua ei oteta vakavasti. Että mä olen vaan tällainen "nuori ja mitääntietämätön, ei mun tarvii neuvoa vanhempia ammatti-ihmisiä". Jospa mies menisi puhumaan tuonne, mahtaisko ne ottaa sen vakavammin.. :whistle:

Menette puhumaan asiasta vaikka molemmat :). Pääasia on se että saatte huolenne kuuluviin ja asianne ymmärretyksi, maksattehan siitä hoidosta. Tyttönne hyvinvointi on tärkeää, sitä tuskin pystyvät kiistämään.

Ryhmä itsehän aikuisineen suunnittelee toimintatapansa ja käytäntönsä, mutta outoa mielestäni on se, etteivät "käytä hyväkseen" muita lapsiryhmiä toiminnoissaan. Ja juuri tukilapsia ajatellen. Vierailut puolin ja toisin parin lapsen kanssa eivät varmasti sekoita minkään ryhmän omaa toimintaa, vaan päinvastoin - luovat yhtenäisyyden tunnetta. Ja ketään ei lokeroida omaan ryhmäänsä kuuluvaksi. Helpottaa huomattavasti kaikkien yhteiseloa ja on kasvattavana voimana :)! Ja varsinkin näin jouluaikaan lapsivierailut ovat ihanaa piristystä kaikille - ja jos vielä ryhmäkoot pienentyvät mahdollisten lomille siirtymisten johdosta hyvissä ajoin, niin sillonhan sitä kannattaa yhdistää ryhmiä...

Tsemppiä teille ja mukavaa joulunalus aikaa :).

Menette puhumaan asiasta vaikka molemmat :). Pääasia on se että saatte huolenne kuuluviin ja asianne ymmärretyksi, maksattehan siitä hoidosta. Tyttönne hyvinvointi on tärkeää, sitä tuskin pystyvät kiistämään.

Ryhmä itsehän aikuisineen suunnittelee toimintatapansa ja käytäntönsä, mutta outoa mielestäni on se, etteivät "käytä hyväkseen" muita lapsiryhmiä toiminnoissaan. Ja juuri tukilapsia ajatellen. Vierailut puolin ja toisin parin lapsen kanssa eivät varmasti sekoita minkään ryhmän omaa toimintaa, vaan päinvastoin - luovat yhtenäisyyden tunnetta. Ja ketään ei lokeroida omaan ryhmäänsä kuuluvaksi. Helpottaa huomattavasti kaikkien yhteiseloa ja on kasvattavana voimana :)! Ja varsinkin näin jouluaikaan lapsivierailut ovat ihanaa piristystä kaikille - ja jos vielä ryhmäkoot pienentyvät mahdollisten lomille siirtymisten johdosta hyvissä ajoin, niin sillonhan sitä kannattaa yhdistää ryhmiä...

Tsemppiä teille ja mukavaa joulunalus aikaa :).

Kiitos! Samoin teille :)

Meidän lapset on tänään viimeistä päivää hoidossa. Seuraavaksi menevät hoitoon 11.1. joten ei voida hyödyntää tuota loma-aikaa hoidon kannalta mitenkään. Voisin ehdottaa tuota vierailua, sen ei ainakaan luulisi olevan mahdotonta.

Yhteistyössä