Miksi täällä aina haukutaan päiväkotia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmetystä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmetystä

Vieras
Ihan kuin se olisi helvetin esikartano tai jotain vastaavaa. Mulla lapset ovat olleet parissa päiväkodissa ja mistään ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa, kaikissa homma on toiminut ja lapset ovat todellakin viihtyneet. Erityisesti se, että päiväkodissa on niitä leikkikavereita, joiden kanssa saa leikkiä ja hoitajista lapset puhuvat välillä kotonakin, miten tykkäävät siitä ja siitä.
En tiedä sitten onko mun lasten kohdalle nyt vaan sattunut niin hyvät päiväkodit, että en osaa kuvitella, että jossain asiat olisi pahemmin.

Toisaalta mulle on päiväkodin tädit myös sanoneet, että mun kanssa on helppoa kommunikoida, kun en valita jokaisesta asiasta, vaan suhtaudun kaikkeen asiallisesti. Ei elämää kannata elää liian tiukkapipoisesti ja etsiä koko ajan niitä virheitä, tärkeintä mulle on että lapset viihtyvät.

Olen ihmetellyt samaa.
Meilläkin lapset viihtyy loistavasti päiväkodissa ja tädit on ihania. Minäkin tulen heidän kanssaan toimeen loistavasti ja vuorovaikutus päivähoidon ja kodin välillä toimii hyvin.

Ei mullakaan ole pahaa sanottavaa päiväkodista, mutta meillä lapsi on ollu aika iso kun on sinne menny. Oon tosi tyytyväinen siihen, ettei lasta oo tarvinnu koskaan laittaa esimerkiks pienten puolelle, vaan lapsi on ollu niin iso että on kyenny itse huolehtimaan vessassa käymisestä, pukemisesta, syömisestä, pystyny kertomaan jos on ollu joku ongelma jne. Kaverit on tosi tärkeitä, hoitajat on ollu mukavia ja resursseihin nähden puuhaavat päiväkodissa yllättävän paljon kaikennäköstä kivaa. Lapsi on jo iso ja viihtyy päiväkodissa, mutta silti valitsis mieluummin jäädä kotiin lomalle jos se mahollista olis ja leikkis kotona kavereiden kanssa. Siks mun mielestä edelleen on ihan kohtuullista yrittää järjestää lapselle lomia ja pitää hoitopäivä niin lyhyenä kuin mahollista, eli meillä ei todellakaan lomailla ja viedä lapsi silti hoitoon tai ite harrasteta tai käydä shoppailemassa ja pidetä sitäkin aikaa lasta hoidossa, koska "lapsi siellä niin hyvin viihtyy".

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmetystä;30623040:
Toisaalta mulle on päiväkodin tädit myös sanoneet, että mun kanssa on helppoa kommunikoida, kun en valita jokaisesta asiasta, vaan suhtaudun kaikkeen asiallisesti. Ei elämää kannata elää liian tiukkapipoisesti ja etsiä koko ajan niitä virheitä, tärkeintä mulle on että lapset viihtyvät.

Olet niitä vanhempia, joiden kanssa on kiva ja helppo tehdä tätä kasvatustyötä yhdessä :) Kasvatuskumppanuudestahan päivähoidossakin on kyse. Se, että on kivaa ja helppoa ei tietenkään tarkoita, etteikö lapsella voisi olla jotain pulmaa tai muuten vain vaikeita asioita välillä, mutta avoimmuus ja hyvä yhteistyö auttaa niin paljon paremmin ihan jokaista osapuolta.

Jotkut vanhemmat kuvittelee, että hänen mussukkansa on se ainoa tärkeä lapsi koko ryhmässä... Että vain meidän lapsen pitää saada sitä ja tätä ja tuota. Ei vaan ole olemassa vanhempien lakia eikä myöskään työntekijöiden lakia, vaan tärkeintä olisi löytää kaikkia osapuolia miellyttävä kultainen keskitie.
Tai pidetään se lapsi hoidossa vaikkei mitään todellista hoidon tarvetta edes ole? (Ei työtä, opiskelua, ei kuntouttavana tms).
Ehkä nämä ovat niitä vanhempia, jotka purnaavat eniten? Kun kaikki ei mene kuten ITSE haluaa?

Onneksi omassa työpaikassani saan hoitaa lapsia, joiden vanhempia on siunattu maalaisjärjellä ja huumorilla :)

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Olet niitä vanhempia, joiden kanssa on kiva ja helppo tehdä tätä kasvatustyötä yhdessä :) Kasvatuskumppanuudestahan päivähoidossakin on kyse. Se, että on kivaa ja helppoa ei tietenkään tarkoita, etteikö lapsella voisi olla jotain pulmaa tai muuten vain vaikeita asioita välillä, mutta avoimmuus ja hyvä yhteistyö auttaa niin paljon paremmin ihan jokaista osapuolta.

Jotkut vanhemmat kuvittelee, että hänen mussukkansa on se ainoa tärkeä lapsi koko ryhmässä... Että vain meidän lapsen pitää saada sitä ja tätä ja tuota. Ei vaan ole olemassa vanhempien lakia eikä myöskään työntekijöiden lakia, vaan tärkeintä olisi löytää kaikkia osapuolia miellyttävä kultainen keskitie.
Tai pidetään se lapsi hoidossa vaikkei mitään todellista hoidon tarvetta edes ole? (Ei työtä, opiskelua, ei kuntouttavana tms).
Ehkä nämä ovat niitä vanhempia, jotka purnaavat eniten? Kun kaikki ei mene kuten ITSE haluaa?

Onneksi omassa työpaikassani saan hoitaa lapsia, joiden vanhempia on siunattu maalaisjärjellä ja huumorilla :)
Kiitos! Kun tämän vaan useammat vanhemmat tajuais :)

• Tykkää
Reactions: AivanSama

Yhteistyössä