miksi taivutte lastenne oikkuihin nukuttaessanne heitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järkevä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toisilla lapsilla toimii tuo illalla rauhoittuminen, toisilla ei... Otan mielelläni vastaan vinkkejä, jos niitä löytyy. Meillä ei ole telkkari/radio päällä enää iltapäivästä ollenkaan (ja muutenkin 2-vuotiaamme katsoo vain vartin pätkän aamulla, eikä muuten ole päällä). Itse emme "elä kiireessä" vaan illat ovat perheen yhteistä rauhallista aikaa, iltapalalla jutustelua yms. Mutta lapsemme on Todella vilkas, on aina ollut, eikä esim viivy sylissä paria sekuntia kauempaa. Hän juoksee täysillä ympäriinsä, kiipeilee, hyppii, kierii, peuhaa, ja on vallan iloinen aina kun saa vain liikkua. Nukkumaan kyllä rauhoittuu hyvin, mutta vasta kun ollaan sängyssä, valot on pois ja hiljaista. Sitä ennen on turha saada ikiliikkujaa pysähtymään ja pitäisikö oikeasti? Jos nukutus kuitenkin menee hyvin? Meillä ei siis ole mitään ongelmaa, mutta ihmettelen miksi pitäisi rajoittaa lapsen pohjatonta energiaa :)

koskiko tää aloitus sua? Vai mitä sä kerrotkaan tuossa viimeisessä lauseessasi?

Toisilla lapsilla toimii tuo illalla rauhoittuminen, toisilla ei... Otan mielelläni vastaan vinkkejä, jos niitä löytyy. Meillä ei ole telkkari/radio päällä enää iltapäivästä ollenkaan (ja muutenkin 2-vuotiaamme katsoo vain vartin pätkän aamulla, eikä muuten ole päällä). Itse emme "elä kiireessä" vaan illat ovat perheen yhteistä rauhallista aikaa, iltapalalla jutustelua yms. Mutta lapsemme on Todella vilkas, on aina ollut, eikä esim viivy sylissä paria sekuntia kauempaa. Hän juoksee täysillä ympäriinsä, kiipeilee, hyppii, kierii, peuhaa, ja on vallan iloinen aina kun saa vain liikkua. Nukkumaan kyllä rauhoittuu hyvin, mutta vasta kun ollaan sängyssä, valot on pois ja hiljaista. Sitä ennen on turha saada ikiliikkujaa pysähtymään ja pitäisikö oikeasti? Jos nukutus kuitenkin menee hyvin? Meillä ei siis ole mitään ongelmaa, mutta ihmettelen miksi pitäisi rajoittaa lapsen pohjatonta energiaa :)

Ulkoiletteko kuinka paljon? Noin 1-2 tuntia ennen iltarutiineja? Sellaista todellista "purkujumppaa" ulkona, kelillä kuin kelillä? Toiminut meidän kolmeen vilpertiin aina. Pihallalta sisälle, iltapuuro, pesut, ja höpöttelyt - ja unta kuulaan.

Meillä on ollut sellaisia tuntien mittaisia vahtivuoroja. Lapsen kasvu on tuonut vähän helpotusta tullessaan. Eikä ole niinkään, että olisimme taipuneet nuorimman lapsen oikkuihin kuin siitä, että lapsen energia ei vain loppunut, oli avoimen uhmakas, levoton, raivokas, piti kaikkia hereillä. Ei lapsi edelleenkään nukahda helposti, mutta helpotusta on tullut. Etenkin päiväunettomuus on yksi etu, lapsen kasvu, sanallisen ilmaisun kehittyminen, tunneilmaisun kehittyminen, yleisesti fyysinen kehitys ja kasvu. Pysyy ehkä jopa huoneessaan jos ei sängyssään. Ja on kohtalaisen hiljaa, jos leikkiikin tai lukee salaa.

Enkä mä sitä halua sanoa etteikö lapsia ja tilanteita olisi erilaisia. Sairaudet vaikuttaa jne.

Mutta JOSKUS tuntuu että ihmiset siis aikuiset, ei pysähdy miettimään omien kuvioidensa merkitystä lapsen käytökseen, levottomuuteen jne, Ón niin helppo systä vastaus: meillä on vaan vaikeampi lapsi.

Mutta kun se ei mene ihan niin. Me koulitaan lapsia tähän maailmaan - siihen kuuluu erinäisi tunteitakin, ei aina kaikki niin kivoja. Jos aikuiselta kysyy mikä rauhoittaa? voisin veikata että lasta rauhoittaa ihan se saman - vielä korostuvassa määrin. Kukaan ei täydestä käyntitilasta nukahda. ei ihmien jolla aivoissa rullaa tuhat asiaa, eikä varsinkaan immeinen jolla on huolia. Lapsen kohdalla niihin voi puuttua jo ennen sinne sänkyyn menoa.

Miettikään omalta kantilta ja omaa vaikutustanne, älkää säälien.

Enkä mä sitä halua sanoa etteikö lapsia ja tilanteita olisi erilaisia. Sairaudet vaikuttaa jne.

Mutta JOSKUS tuntuu että ihmiset siis aikuiset, ei pysähdy miettimään omien kuvioidensa merkitystä lapsen käytökseen, levottomuuteen jne, Ón niin helppo systä vastaus: meillä on vaan vaikeampi lapsi.

Mutta kun se ei mene ihan niin. Me koulitaan lapsia tähän maailmaan - siihen kuuluu erinäisi tunteitakin, ei aina kaikki niin kivoja. Jos aikuiselta kysyy mikä rauhoittaa? voisin veikata että lasta rauhoittaa ihan se saman - vielä korostuvassa määrin. Kukaan ei täydestä käyntitilasta nukahda. ei ihmien jolla aivoissa rullaa tuhat asiaa, eikä varsinkaan immeinen jolla on huolia. Lapsen kohdalla niihin voi puuttua jo ennen sinne sänkyyn menoa.

Miettikään omalta kantilta ja omaa vaikutustanne, älkää säälien.

Niin... Meillä vanhin on kohta 15-vuotias ja edelleen iltarutiinit on samat. Siis en toki häntä nukuta :) Mutta tiettyyn aikaan on oltava kotona, on iltapala, iltapesu ja hyvänyön toivotukset ja rauhoittuminen omaan huoneeseen. Nuorimmaisille iltasatu (jota saa tulla kuuntelemaan kaikki halukkaat).

Minulle rutiinit on tärkeitä ylipäätään päivärytmissä. Ne helpottaa tai niin olen kokenut sekä vanhemmuudessa että muutenkin elämässä.

Minun esikoinen meni helposti nukkumaan ja nukahti nopeasti. Kuopuksen unet meni hyvin siihen asti kuin imetys loppui ja sen jälkeen illat oli jokseenkin mielenkiintoisia. Noh, tassuttelulla ja sitkeydellä selvittiin ja taas nukuttiin helposti ja hyvin. Nyt nuo nappulat on 9v ja 7v ja illat on vaihtelevaa rumbaa. Keksitään omassa makkarissa tekemistä, salakuljetetaan puhelimet mukaan sänkyyn tms. Hiippaillaan pois makkarista ja loppupeleissä harvase aamu herätän jomman kumman sohvalta nukkumasta kun paikkaa on vaihdettu kesken kaiken. Ja juu.. en todellakaan nukuta tämänikäisiä enää, mutta tilanteet tuntuu elävän koko ajan.

AP: koski sinänsä kun puhe nyt on nukahtamisesta ja rauhoittumisesta siihen, varsinkin kun puheeksi tuli se mitä tehdään ennen nukkumaanmenoa.

7- tulossa. Ulkoillaan meillä sekä aamupäivällä että iltapäivällä (tullaan sisään n 1,5-2h ennen nukkumaanmenoa), juuri sen takia että energiaa on niin paljon. Mutta osuit kyllä naulan kantaan siinä että tuo ulkoilu on tosi tärkeää, koska jos se joskus jää illalla välistä (olen raskaana ja välillä on määrätty sänkyyn ennenaikaisten supistelujen takia) niin meno on ihan hurjaa.

Minun esikoinen meni helposti nukkumaan ja nukahti nopeasti. Kuopuksen unet meni hyvin siihen asti kuin imetys loppui ja sen jälkeen illat oli jokseenkin mielenkiintoisia. Noh, tassuttelulla ja sitkeydellä selvittiin ja taas nukuttiin helposti ja hyvin. Nyt nuo nappulat on 9v ja 7v ja illat on vaihtelevaa rumbaa. Keksitään omassa makkarissa tekemistä, salakuljetetaan puhelimet mukaan sänkyyn tms. Hiippaillaan pois makkarista ja loppupeleissä harvase aamu herätän jomman kumman sohvalta nukkumasta kun paikkaa on vaihdettu kesken kaiken. Ja juu.. en todellakaan nukuta tämänikäisiä enää, mutta tilanteet tuntuu elävän koko ajan.

mites ne muksut ne puhelimensa saa? kai te nyt saatte ne niin takavarikoitua ettei onnistu saamaan salakuljetukseen?

Ja mitäs jos sanoisitte että puhelimet on pannassa jos omassa sängyssä ei nukuta? ette kai te aikuisetkaan hypi pitkin kämpää? Ja silti annatte muksujen niin tehdä,.. vallankin kunikää on jo niin että puhetta ymmärretään. itsehän te ton pelin mahdollistatte kun annatte sen vaan jatkua ja jatkua. Pahempaa vaan menee mitä ikää tulee.
Olkaa aikusia, oikeesti. tehän noi asiat määritätte ja mahdollistatte.

mites ne muksut ne puhelimensa saa? kai te nyt saatte ne niin takavarikoitua ettei onnistu saamaan salakuljetukseen?

Ja mitäs jos sanoisitte että puhelimet on pannassa jos omassa sängyssä ei nukuta? ette kai te aikuisetkaan hypi pitkin kämpää? Ja silti annatte muksujen niin tehdä,.. vallankin kunikää on jo niin että puhetta ymmärretään. itsehän te ton pelin mahdollistatte kun annatte sen vaan jatkua ja jatkua. Pahempaa vaan menee mitä ikää tulee.
Olkaa aikusia, oikeesti. tehän noi asiat määritätte ja mahdollistatte.

Puhelimet laitetaan illalla latinkiin tai hyllyyn ja kyllä nuo muksut osaa jo niin hiljaa hiipiä, etten minä siihen välttämättä herää. Toki puhelimet otetaan pois jos älytään, että sellainen on sinne salaa viety. Lapset ei vaella ympäri kämppää, mutta myös heidän huoneessa on sohva. Lisäksi kumpikin lapsista kävelee unissaan, joten en voi satavarmasti sanoa, onko sohvalle siirrytty tietoisesti vai ei.

Jaksamatta lukea muita vastauksia, niin meillä lapsille luetaan pesujen jälkeen iltasatu ja huoneessa yleensä olen kunnes kuopus nukahtaa. Esikoinen ei aina ole ehtinyt nukahtamaan, yleensä hänkin.
Kiltisti kyllä käyvät myös yksinään nukkumaan, mutta koska tuohon "nukuttamiseen" ei mene kauaa niin ei meitä haittaa siellä olla.
Toki jos tunteja menisi, asialle pitäisi jotain tehdä. Meillä siis esikoinen kyllä nukahti/jäi nukkumaan yksin n. 1,5v asti, kuopus on hiukan haastavampi. Joten tmä meille paras ratkaisu.

Se että lapsi nukkuu koko yön pötköön eikä koskaan tule vanhempien väliin, ei mun mielestä niinkään liity tuohon nukuttamiseen. Meillä ne ei vaan nuku koko yötä. Ovat levottomia nukkujia, pyörivät, höpisevät jne. ja isompi välillä tulee meidän sänkyyn yöllä, kun näkee pahoja unia. Mä en tajua, miksi sekään niin paha olisi kun ei kuitenkaan ole mikään joka öinen tapa, vaan tulee silloin kun tarvitsee turvaa.
Mun kaveri sanoi, että niillä ei lapset saa yöllä tulla viereen ja ihmetteli miksi mä annan. No en tiedä, mutta toisaalta mun lapset jäävät rohkeasti vaikka esim. kerhoon tms. hänen lapset huutaa äitiä ja itkee, eivätkä voi olla äidistä hetkeäkään erossa. Tiedä sitten onko syynä vain luonne erot, vai vaikuttaako asiaan että meillä lapsilla luja luotto siihen, että äiti ja isä ovat tarvittaessa paikalla jne.

Mulla on 2v poika joka on aina nukahtanut iltaisin hyvin vauva-aikaa lukuunottamatta. Päiväunet onkin sitten oma lukunsa. Mutta meillä on aina samat iltahommat: iltapala, lukeminen, iltapesut, lapsi sänkyyn, laulu ja hyvän yön toivotukset. Lapsi jää valveillaan sänkyyn ja nukahtaa melkeinpä heti. Hyvin harvoin menen enää huoneeseensa. Toki jos lapsi huutelee äitiä tai on joku hätä. Tilannehan voi tietysti muuttua kun lapsi kasvaa jne. Mutta nyt on hyvin helppoa :)

Jotkut kommentit tuntuvat syyllistäviltä. Että jos ei nukuta lastaan, ei anna läheisyyttä ikinä ja ei välitä lapsesta jne. ?? Miksi minun pitäisi odottaa kun lapsi nukahtaa? Ei häntä pelota eikä kitise eikä itke sängyssään. Rauhoitutaan ja luetaan jo ennen sinne petiin menoa. Aamuisin lapsi tulee yleensä mun viereen köllöttelemään jos mulla on vapaapäivä tai iltavuoro :) Se on mukavaa. Lapsen siirsin 1v 3kk ikäisenä omaan huoneeseen koska heräsi aina mun herätyskelloon tai siihen kun liikuin jne. Näin nukutaan kummatkin paremmin.

Yhteistyössä